• 0

Prijsstelling Netwerk monitoring

We leggen de laaste hand aan een nieuw concept. Remote management en monitoring.

 

De doelgroep zijn bedrijven vanaf 5 tot 250 werkplekken. Op zich is RMenM niets nieuws, echter het software pakket wat wij ontwikkeld hebben stel ons in staat om een netwerk in real time te beheren zonder ingewikkelde hard en software.

 

Nu zijn wij echter aan het kijken naar de prijsstelling en we komen hier niet uit.

 

Aan de ene kant moet deze zo scherp zijn dat het voor een onderneming aantrekkeliijk is ons systeem te nemen aangezien dit goedkoper is dan een systeembeheerder. Aan de andere kant is het moeilijk in te schatten hoeveel werk je per klant gaat krijgen.

 

Het verleden heeft ons echter duidelijk gemaakt dat zo'n concept meestal door een klant behoorlijk misbruikt kan worden.

 

Iemand een suggestie hoe je dit kan aanpakken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet of de ondernemer daarop zit te wachten.

 

Ik weet uit ervaring dat men dan liever kiest voor adhoc oplossingen.

Er word nl. altijd moeilijk gedaan over het feit of dit nu wel of niet binnen de SLA valt. Voor grote bedrijven zal dit misschien minder een prbleem zijn maar voor kleinere bedrijven is een SLA denk ik niet zo intressant. Ik ga eerst nog eens kijken wat nu daadwerkelijk de behoefte is van Remote management etc.

Link naar reactie
  • 0

Het product an sich, de software en wat het kan, zegt niet zoveel over de prijs. Het gaat om de zakelijke context van je prospects die bepaalt welke waarde je oplossing toevoegt en wat ondernemingen daar redelijkerwijs voor zouden moeten/kunnen/willen betalen. Een glas water in mijn huis is (veel) minder waard dan een glas water in de woestijn.

 

Dus wat is de zakelijke context van je prospects? Een doelgroep "5 tot 250 werknemers" klinkt arbitrair en is veel te algemeen voor het nemen van zinnige zakelijke besluiten. Waarom deze organisaties? Doe je alle branches, wil je je richten op bepaalde type organisaties? Waarom hebben ze je nodig?

 

En dan: welke concurrenten zijn er, welke alternatieven behalve het in dienst nemen van een systeembeheerder? Hoe verhouden zich daar de kosten tot de waarde die dat alternatief heeft? Wat is het onderscheidend vermogen van jullie oplossing: prijs, service, probleemoplossend vermogen, analyse?

 

Weet je wat een systeembeheerder kost op jaarbasis, partitime en fulltime?. Denk aan salaris, sociale lasten, pensioen, griepje etc. Die kosten moet je afzetten tegen de waarde van een vaste kracht hebben, bv: snelheid van response, iemand leert je organisatie kennen etc.

 

Wat is de cost of switching? Dus: hoeveel kost het je prospects om op jouw oplossing over te stappen? Heeft het dus zin voor organisaties met 5 tot 250 man EN een systeembeheerder, om die persoon af te laten vloeien? Hebben sommige prospects al geinvesteerd in software of externe oplossing waar ze aan vastzitten, tenzij ze die afkopen.

 

En wat betreft de tijd die het je kost, die moet je kunnen inschatten. Elke klant is anders, maar je moet goed doordenken over hoe het process van samenwerking in elkaar zit. Gewoon alles in detail beschrijving (er belt iemand, we moeten langs gaan met een auto, we moeten een patch schrijven, langs voor kwartaalbespreken etc), en je hebt al aardig inzicht in een "standaard" klant. En natuurlijk is er variatie, maar om die te kunnen bepalen moet je ook beter bepalen wie je klanten zijn en wat er met ze aan de hand is.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0
Ik weet uit ervaring dat men dan liever kiest voor adhoc oplossingen.

Er word nl. altijd moeilijk gedaan over het feit of dit nu wel of niet binnen de SLA valt.

 

Als je het alleen over uren hebt lijkt me dat daar weinig onduidelijkheid over kan bestaan.

 

Ik ga eerst nog eens kijken wat nu daadwerkelijk de behoefte is van Remote management etc.

 

Niet om flauw te doen, maar had je dat iet beter kunnen onderzoeken voordat je dit software pakket ging ontwikkelen?

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Wat me niet duidelijk is, of je nu de software wil verkopen of een dienstverlening rondom SLA, waarbij je jullie software bij nodig hebt.

 

Mijn vorige wekgever bood een dergelijk pakket software gratis aan bij iedere server en storage box die gekocht werd. Met die software kon je alle apparatuur, dus ook die van de concurrentie binnen het netwerk van de klant in een uurtje zichtbaar maken en zien of de spulletjes goed werkten.

 

Een aantal bedrijven die ik ken heeft hierbij een business model om heen gebouwd. Het uitgangspunt voor de de prijsstelling was meestal gebaseerd op het kostenvoordeel voor de klant, de meeropbrengsten van de systeem-administrators die nu werkelijk een keertje zich bezig konden houden met apllicatie beheer en ontwikkeling alsmede de extra omzet welke een bedrijf kon genereren doordat hun uptime verhoogt werd. Meestal zijn de offertes een stukje maatwerk omdat waarde voor een dergelijke oplossing voor ieder klant verschillend is.

 

Onder de 50 werknemers weinig kans (mijn inschatting). Let op dat je niet met de system managers gaat onderhandelen, dat is meestal een soort kalkoen met kerst verhaal.

 

Groet

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jef,

 

misschien is het ook handig om rekening te houden met de exploitatiekosten in je prijsstelling? Je kunt immers wel een aantrekkelijke verkoopprijs bedenken, maar als die uiteindelijk maar 10% van de daadwerkelijke kosten gaat uitmaken, dan zal je klant misschien nog even achter zijn oren gaan krabben.

 

SLA's zijn in elk geval handig bij je eigen calculaties voor bijvoorbeeld de helpdeskcapaciteit die je nodig zult hebben als je het product in de markt gezet hebt.

 

Succes,

Daphne

Link naar reactie
  • 0

Een betere uitleg is mischien nodig. Hoop dat het niet te techinisch is.

 

Pro actief beheer word al een tijd genoemd in de markt, in de praktijk bleek dit echter niet te werken. De enige monitoring tool was de telefoon wanneer een gebruiker weer eens een probleem had.

 

De ala What's Up Gold en Solarwinds zijn leuk als je lokaal in je lan dit installeerd. Indien je met deze producten off site monitoring wil gaan doen werkt dat gewoon weg NIET.

 

Via mijn concept worden er bij de klant zogenaamde probe's geinstalleerd welke via ingestelde parameters signalen door stuurt naar een offsite server. Via dit model is het mogelijk meerdere netwerken tegelijk te beheren en niet te vergeten ONDERHOUDEN

 

Indien een gebruiker nu een probleem heeft is het senario als volgt.

 

We gaan uit van het volgende probleem, gebruiker kan niet e-mailen.

 

Na 5 min het probleem zelf te willen oplossen gebeld naar externe partij.

 

Exterene partij maakt VPN verbinding met klant en vraagt vervolgens om het ip adres van de PC

 

Nadat de klant dit gevonden heeft start er een "PC-anywhere, VNC"achtige tool.

 

Probleem word onderkend.

 

Nu kennen er twee dingen gebeuren.

1. Men is in staat dit gelijk om te lossen.

2. Er moet iemand ON-SITE komen.

 

Met onze tool zou het senario er als volgt uit zien.

 

1. Alarm met trap komt binnen

2. Engineer opent scherm kijkt naar de melding

3. Exchange service's word herstart

 

Telefoon van klant gaat met de mededeling dat de mail niet meer werkt. Hm vreemd nu doet ie het weer wel. :)

 

Het is niet het doel de software te verkopen maar de service. OP deze manier scheelt het tijd en kosten.

 

Is er markt? Ik denk het wel

Werkt dit systeem? Jazeker na twee jaar test omgeving is het model nu klaar. Alleen hoe verkoop je dit en welke voorwaarden moet je hanteren?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jef,

kijk alsjeblieft even naar je website. Vol spelfaudten en ik tel 10 verschillende lettertypen/fonts. Dit draagt niet bij een professionele uitstraling.

 

met betrekking tot je vragen over verkoop en prijsstelling:

verkoop: directe benadering van prospects is het meest effectief om snel te kunnen starten. Zoek de bedrijven in je directe omgeving op en probeer je verkooppraatje uit. Bij elke klant die nee zegt, vraag ze wat er mis is met je verkooptechniek. Daar kan je veel van opsteken. Elke klant die ja zegt, vraag of ze nog een bedrijf kennen dat er baat bij zou kunnen hebben. Heb je weer een nieuwe lead.

 

Prijsstelling: geeft je klant een vast aantal uren per maand. Bij overschrijding een vooraf vastgesteld uurtarief of extra tranches van bij 8 uur. Doe een maandelijkse evaluatie met de opdrachtgever, zodat je geen verrassingen krijgt. Welke tarieven: Kijk welk omzet niveau je nodig hebt en deel dat door het aantal beschikbare en facturabele uren. Dan kom je op het uurtarief.

 

Al deze onderwerpen zijn al op dit forum langsgekomen. Een avondje browsen zal je verder brengen.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

De site had al offline meten zijn, is nu dus reeds gebeurd.

 

Na een brainstorm sessie zijn we tot de conclussie gekomen dat we NIET gaan rekenen per uur maar per device. Je krijgt het dan als volgt.

 

Een bedrijf met bv 1 server en 5 werkstations voor de server 75 euro en per pc 50 euro voor "normaal onderhoud".

 

Het is nu alleen bekijken hoe ik de zaken dicht timmer zodat er geen misbruik word gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

De site had al offline meten zijn, is nu dus reeds gebeurd.

 

Na een brainstorm sessie zijn we tot de conclussie gekomen dat we NIET gaan rekenen per uur maar per device. Je krijgt het dan als volgt.

 

Een bedrijf met bv 1 server en 5 werkstations voor de server 75 euro en per pc 50 euro voor "normaal onderhoud".

 

Het is nu alleen bekijken hoe ik de zaken dicht timmer zodat er geen misbruik word gemaakt.

 

Beste Jef,

 

Ook ik ga nog even lekker zagen.

Heb je bij het polsen van de markt erbij stilgestaan/gebraagd of mensen het wel prettig vinden als een extern bedrijf automatisch foutmeldingen krijgt, en er dus zonder medeweten dingen op de server of een werkstation gedaan worden.

Natuurlijk gebeurt dat nu soms ook, maar nu ga je deze dienst ook als zodanig verkopen.

 

Het is misschien een idee om mensen zelf het doorsturen van een foutmelding te laten fiateren, net zoals mensen dat nu kunnendoen met foutrapporten van mikkysoft en andere software leveranciers.

Mensen hebben dan het gevoel zelf de controle te houden, en hebben ook een idee wat die ict man doet.

Misschien zou je kunnen kiezen voor een laagabonnementstarief en tikken voor eventuele ingrepen van jouw kant.

Link naar reactie
  • 0

Zaag lekker door....

 

"Heb je bij het polsen van de markt erbij stilgestaan/gebraagd of mensen het wel prettig vinden als een extern bedrijf automatisch foutmeldingen krijgt, en er dus zonder medeweten dingen op de server of een werkstation gedaan worden."

 

De bedrijven dit ik benaderd heb, zijn totaal niet ICT onderlegd en kunnen alleen maar aangeven of iets wel of niet werkt. Op dit moment loopt er een pilot bij twee partijen. Voor wat betreft de privacy op de wekplek. Er verschijnt een melding wanneer we het systeem willen overnemen. Voor de server is dit niet van belang. Ik denk dat de meeste bedrijven gewoon een werkende ICT omgeving willen en niet onnodig moeten wachten op een mannetje dat in hun ogen allemaal vreemde dingen doet en vervolgens weg gaat. En er dan achter komen dat het probleem nog niet is opgelost.

 

Het systeem wat ik in de markt wil zetten is.

 

1. Snel

2. Goedkoper dan een mannetje

3. Betrouwbaar

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.