Ik heb na de zomer een mooie opdracht gescoord bij een groot bedrijf. Het project was belangrijk voor ze, alle negen stukjes van de opdracht zouden voor het einde van het jaar moeten worden opgeleverd. Er is een proces afgesproken - wie levert wat wanneer in hoeveel stappen - en een fixed fee die voor beide partijen redelijk leek.
De uitvoering van de opdracht valt tegen. De opdrachtgever is tergend langzaam met het aanleveren van materiaal, zodat nu pas de eerste van 9 stukjes is afgetekend en er pas 1 extra in de pipeline zit. Hierdoor merk ik dat mijn enthousiasme afneemt en dat ik zelf beduidend minder prioriteit geef aan het project. Eigenlijk is het nu een project geworden dat meer voelt als ballast dan als de lol die het eerst leek. Niet door de inhoud, maar door het proces.
De kwaliteit van het aangeleverde materiaal valt ook tegen ten opzichte van de nulmeting waarop alles gebaaseerd is. Dit betekent meer werk voor mij, en er is een extra stap in het proces nodig. Op zich valt de schade in termen van financien en tijd mee, ik heb een opslag in de fixed fee ingebouwd. Dit is dus eigenlijk niet het issue, hier kan ik mee leven.
Wat me ergens stoort is dat dit me alles stoort. Ik heb dus twijfels of ik niet gewoon zit te zeiken. Ok, het loopt anders en is wat moeilijk dan verwacht, maar de opdracht loopt door en zal uiteindelijk vanzelf wel goedkomen, alleen een paar maanden later dan verwacht. Daarnaast is het een klant die meer voor mij in de toekomst kan betekenen en de relatie heeft ook zo zijn prestige voor de buitenwereld. Dus naast de feitelijke opdracht is er ook een relatie die belangrijk is.
Ik stoor me aan zowel de klant als mijzelf. De klant heeft het belang van het project gedowngrade, omdat er andere prioriteiten zijn. Fair enough zou je zeggen, dat is de realiteit van business. En toch stoort me dat, omdat ik graag werk met mensen die net als ik vol passie en overtuiging aan iets werken.
En nu is er een soort la-ma-hangen mentaliteit onstaan aan beide kanten, en dat stoort me dan weer aan mezelf. Ik kan me blijkbaar hier niet overgeen zetten en bijt me vast in een soort kinderachtige "nou, laat dan ook maar attitude" die nu niet echt bij me hoort. En ik ben blijkbaar niet in staat de klant zijn eigen gedrag aan te passen, alhoewel dat misschien iets teveel gevraagd is.
Dus, rationeel zie ik geen echt issue, het loopt gewoon wat anders en ik moet wat meer geduld betrachten en gewoon met discipline zelf alles netjes doen. Maar irrationeel/emotioneel voelt het anders en word ik er chagerijnig van.
Hoe komt dit over op jullie? Zit ik gewoon onredelijk te zeiken of herkennen jullie dit?
Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ilja van Roon
Ilja van Roon
Ik heb na de zomer een mooie opdracht gescoord bij een groot bedrijf. Het project was belangrijk voor ze, alle negen stukjes van de opdracht zouden voor het einde van het jaar moeten worden opgeleverd. Er is een proces afgesproken - wie levert wat wanneer in hoeveel stappen - en een fixed fee die voor beide partijen redelijk leek.
De uitvoering van de opdracht valt tegen. De opdrachtgever is tergend langzaam met het aanleveren van materiaal, zodat nu pas de eerste van 9 stukjes is afgetekend en er pas 1 extra in de pipeline zit. Hierdoor merk ik dat mijn enthousiasme afneemt en dat ik zelf beduidend minder prioriteit geef aan het project. Eigenlijk is het nu een project geworden dat meer voelt als ballast dan als de lol die het eerst leek. Niet door de inhoud, maar door het proces.
De kwaliteit van het aangeleverde materiaal valt ook tegen ten opzichte van de nulmeting waarop alles gebaaseerd is. Dit betekent meer werk voor mij, en er is een extra stap in het proces nodig. Op zich valt de schade in termen van financien en tijd mee, ik heb een opslag in de fixed fee ingebouwd. Dit is dus eigenlijk niet het issue, hier kan ik mee leven.
Wat me ergens stoort is dat dit me alles stoort. Ik heb dus twijfels of ik niet gewoon zit te zeiken. Ok, het loopt anders en is wat moeilijk dan verwacht, maar de opdracht loopt door en zal uiteindelijk vanzelf wel goedkomen, alleen een paar maanden later dan verwacht. Daarnaast is het een klant die meer voor mij in de toekomst kan betekenen en de relatie heeft ook zo zijn prestige voor de buitenwereld. Dus naast de feitelijke opdracht is er ook een relatie die belangrijk is.
Ik stoor me aan zowel de klant als mijzelf. De klant heeft het belang van het project gedowngrade, omdat er andere prioriteiten zijn. Fair enough zou je zeggen, dat is de realiteit van business. En toch stoort me dat, omdat ik graag werk met mensen die net als ik vol passie en overtuiging aan iets werken.
En nu is er een soort la-ma-hangen mentaliteit onstaan aan beide kanten, en dat stoort me dan weer aan mezelf. Ik kan me blijkbaar hier niet overgeen zetten en bijt me vast in een soort kinderachtige "nou, laat dan ook maar attitude" die nu niet echt bij me hoort. En ik ben blijkbaar niet in staat de klant zijn eigen gedrag aan te passen, alhoewel dat misschien iets teveel gevraagd is.
Dus, rationeel zie ik geen echt issue, het loopt gewoon wat anders en ik moet wat meer geduld betrachten en gewoon met discipline zelf alles netjes doen. Maar irrationeel/emotioneel voelt het anders en word ik er chagerijnig van.
Hoe komt dit over op jullie? Zit ik gewoon onredelijk te zeiken of herkennen jullie dit?
Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/7433-grote-opdracht-frustrerende-klant-zeur-ik/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag