Ga naar inhoud

Boekhouding voeren - productiebedrijf

Geplaatst:

Terribel

Hallo allemaal,

 

een bedrijf opstarten is best wat uitzoekwerk en ik vind niet overal antwoorden :). Dus probeer ik hier even.

 

Ik wil de boekhouding van mijn bedrijf (sector houtwerk, meubelmakerij, decoratie,..) (grotendeels) zelf voeren, heb daar eerder ervaring mee (al is die wat roestig).

Daarvoor zou ik graag gebruik maken van een boekhoudpakket (vs. excel), gezien de features die dergelijke software bieden (automatische scans van facturen en bonnetjes; BTW;...).

 

Het pakket dat ik uitprobeerde en enkele andere die ik heb onderzocht lijken echter niet gericht op productie, maar eerder voor handel. Zo zie ik maar beperkte voorraadfuncties, geen voor- nacalculatie, kostenplaatsen,etc...

 

Nu stel ik mij de vraag in hoeverre dat nodig is. Voorraadbeheer lijkt me op zich niet het moeilijke boekhoudkundig, meer dingen als bepaling van kostprijs etc...Dit zijn dingen die grotere paketten wel bieden, maar dat lijkt al meer op ERP en heeft een kostenplaatje. Misschien is het een optie om dat soort zaken afzonderlijk in excels uit te werken (tot de schaal van de onderneming ERP verantwoordt, als dat ooit zo is)?

 

Mijn vraag dus: in hoeverre kan ik met een 'standaard' boekhoudpakket uit de voeten voor deze situatie? Daarnaast: heeft iemand goede informatie voor boekhouding bij dit soort kleinschalige productieondernemingen (stukproductie)? De studieboeken richten zich vooral op grootschaligere ondernemingen, lijkt mij..

 

Heel erg bedankt alvast!

beantwoord door DaMedia

Ga naar beste antwoord

Featured Replies

Geplaatst:

herman van der helm

Kijk eens bij snelstart. Gebruik ik al jaren naar tevredenheid. Meeste wat je vraagt kan ermee.

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator
9 minuten geleden, Terribel zei:

Het pakket dat ik uitprobeerde en enkele andere die ik heb onderzocht

 

Als je die nu eens benoemt met jouw redenen om die niet te kiezen, hoeven we daar niet meer naar te raden...

 

Bij sommige pakketten, zoals e-boekhouden, zit een complete cursus plus een mogelijkheid om het eerst gesimuleerd uit te proberen.

 

9 minuten geleden, Terribel zei:

De studieboeken richten zich vooral op grootschaligere ondernemingen, lijkt mij..

Hoe het voor jou lijkt, wil nog niet zeggen dat het echt zo is.

 

Zelf eerst in de boeken duiken om je het boekhouden beter eigen te maken, is sowieso een aanrader.

 

Je bent als ondernemer nu eenmaal verplicht een sluitende boekhouding te voeren om aan te tonen hoeveel belasting je verschuldigd bent. En als je dan toch bezig bent, download via belastingdienst.nl het gratis 'handboek ondernemen'... 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

StevenK

Let op dat je meer vraagt dan alleen 'boekhouden'. Onder boekhouden verstaan de meesten het bijhouden van alle financiële transacties: inkoop, verkoop, belastingen, lonen. 

 

Voor- en nacalculatie en dat soort dingen vallen daar niet onder.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

  • Norbert Bakker changed the title to Boekhouding voeren - productiebedrijf
Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator

Mod comment

3 x Jeukwoord  "bedrijfje" aangepast   :winking-face:

 

“Bedrijfje”? Stop met jezelf kleiner maken als ondernemer!

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

Terribel

  • Auteur
1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

Bij sommige pakketten, zoals e-boekhouden, zit een complete cursus plus een mogelijkheid om het eerst gesimuleerd uit te proberen.

Dit is inderdaad het pakket dat ik onderzocht heb, en ben me bewust van de cursus. Maar daar komt weinig in voor over productie. Fabricagerekening, grondstoffen,...

 

1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

Hoe het voor jou lijkt, wil nog niet zeggen dat het echt zo is.

 

Zelf eerst in de boeken duiken om je het boekhouden beter eigen te maken, is sowieso een aanrader.

 

Je bent als ondernemer nu eenmaal verplicht een sluitende boekhouding te voeren om aan te tonen hoeveel belasting je verschuldigd bent. En als je dan toch bezig bent, download via belastingdienst.nl het gratis 'handboek ondernemen'... 

  Boekhouden heb ik best ervaring mee, management accounting ook wel, maar niet nitty-gritty zoals het in de dagelijkse praktijk voor een kleine onderneming werkt. Wat je net niet uit de boeken leert, eigenlijk. Vraag me dan af hoe bijv. een meubelmaker zoiets aanpakt (met een boekhouder is wss het antwoord) 

aangepast door Terribel

Geplaatst:

Terribel

  • Auteur
21 minuten geleden, StevenK zei:

Let op dat je meer vraagt dan alleen 'boekhouden'. Onder boekhouden verstaan de meesten het bijhouden van alle financiële transacties: inkoop, verkoop, belastingen, lonen. 

 

Voor- en nacalculatie en dat soort dingen vallen daar niet onder.

Ok, helder...

Geplaatst:

DaMedia

  • Beste antwoord

Misschien moet je niet te moeilijk maken.

Je koopt hout en wat ander materiaal (inkoop) en verkoopt een product (verkoop).

Waarschijnlijk houd je uren bij die je aan de productie besteed, maar die zitten dan verwerkt in de verkoopprijs.

In je boekhouding hoeft dat niet apart verwerkt te worden, al zou je dat op de factuur kunnen uitsplitsen.

Maar kostenplaatsen, voor- en nacalculatie zou ik uit de boekhouding houden en in Excel doen.

 

Zelf koop ik papier en maak er bv boekjes van. Dat is inkoop en verkoop. Wat er verder gebeurt is voor de boekhouding niet van belang.

 

aangepast door DaMedia
Regel toegevoegd.

Geplaatst:

Meubelmaker

1 uur geleden, Terribel zei:

Dit is inderdaad het pakket dat ik onderzocht heb, en ben me bewust van de cursus. Maar daar komt weinig in voor over productie. Fabricagerekening, grondstoffen,...

 

  Boekhouden heb ik best ervaring mee, management accounting ook wel, maar niet nitty-gritty zoals het in de dagelijkse praktijk voor een kleine onderneming werkt. Wat je net niet uit de boeken leert, eigenlijk. Vraag me dan af hoe bijv. een meubelmaker zoiets aanpakt (met een boekhouder is wss het antwoord) 

Zelf maak ik gebruik van een boekhouder/kantoor

Die regelt de loonadministratie, btw aangiften en jaarrekening. Voor een relatief gering bedrag in de maand ben je ‘ontlast’ en kan ik mijn tijd besteden aan offertes maken en andere werkzaamheden.

Een goede boekhouder levert je op termijn geld op, dat is althans mijn ervaring.

 

aangepast door Meubelmaker

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.