een bedrijf opstarten is best wat uitzoekwerk en ik vind niet overal antwoorden :). Dus probeer ik hier even.
Ik wil de boekhouding van mijn bedrijf (sector houtwerk, meubelmakerij, decoratie,..) (grotendeels) zelf voeren, heb daar eerder ervaring mee (al is die wat roestig).
Daarvoor zou ik graag gebruik maken van een boekhoudpakket (vs. excel), gezien de features die dergelijke software bieden (automatische scans van facturen en bonnetjes; BTW;...).
Het pakket dat ik uitprobeerde en enkele andere die ik heb onderzocht lijken echter niet gericht op productie, maar eerder voor handel. Zo zie ik maar beperkte voorraadfuncties, geen voor- nacalculatie, kostenplaatsen,etc...
Nu stel ik mij de vraag in hoeverre dat nodig is. Voorraadbeheer lijkt me op zich niet het moeilijke boekhoudkundig, meer dingen als bepaling van kostprijs etc...Dit zijn dingen die grotere paketten wel bieden, maar dat lijkt al meer op ERP en heeft een kostenplaatje. Misschien is het een optie om dat soort zaken afzonderlijk in excels uit te werken (tot de schaal van de onderneming ERP verantwoordt, als dat ooit zo is)?
Mijn vraag dus: in hoeverre kan ik met een 'standaard' boekhoudpakket uit de voeten voor deze situatie? Daarnaast: heeft iemand goede informatie voor boekhouding bij dit soort kleinschalige productieondernemingen (stukproductie)? De studieboeken richten zich vooral op grootschaligere ondernemingen, lijkt mij..
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Terribel
Terribel
Hallo allemaal,
een bedrijf opstarten is best wat uitzoekwerk en ik vind niet overal antwoorden :). Dus probeer ik hier even.
Ik wil de boekhouding van mijn bedrijf (sector houtwerk, meubelmakerij, decoratie,..) (grotendeels) zelf voeren, heb daar eerder ervaring mee (al is die wat roestig).
Daarvoor zou ik graag gebruik maken van een boekhoudpakket (vs. excel), gezien de features die dergelijke software bieden (automatische scans van facturen en bonnetjes; BTW;...).
Het pakket dat ik uitprobeerde en enkele andere die ik heb onderzocht lijken echter niet gericht op productie, maar eerder voor handel. Zo zie ik maar beperkte voorraadfuncties, geen voor- nacalculatie, kostenplaatsen,etc...
Nu stel ik mij de vraag in hoeverre dat nodig is. Voorraadbeheer lijkt me op zich niet het moeilijke boekhoudkundig, meer dingen als bepaling van kostprijs etc...Dit zijn dingen die grotere paketten wel bieden, maar dat lijkt al meer op ERP en heeft een kostenplaatje. Misschien is het een optie om dat soort zaken afzonderlijk in excels uit te werken (tot de schaal van de onderneming ERP verantwoordt, als dat ooit zo is)?
Mijn vraag dus: in hoeverre kan ik met een 'standaard' boekhoudpakket uit de voeten voor deze situatie? Daarnaast: heeft iemand goede informatie voor boekhouding bij dit soort kleinschalige productieondernemingen (stukproductie)? De studieboeken richten zich vooral op grootschaligere ondernemingen, lijkt mij..
Heel erg bedankt alvast!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/74523-boekhouding-voeren-productiebedrijf/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag