• 0

Zelf jaarrekening en KvK jaarstukken genereren

Goedenavond,

 

Ondanks dat ik zelf voor mijn drie BV's in e-Boekhouden de administratie verricht, vindt de accountant het nodig om jaarlijks voor de jaarrekening en KvK jaarstukken 9000 euro te factureren. Ik probeer te achterhalen wat er nodig is om dit zelf te doen. Mag ik daarvoor jullie inzichten vragen?

 

Concreet zit ik met de volgende vragen:

Wat is de juiste wijze om het boekjaar af te sluiten? Een deel van de winst wordt aan de aandeelhouder (een holding) uitgekeerd, een ander deel blijf achter in de algemene reserve. Hoe pak ik dit boekhoudkundig aan?

Hierna zal denk ik de aangifte vennootschapsbelasting worden gedaan. Is iemand hiermee bekend?

Vervolgens zal een jaarrekening worden opgesteld. Ik heb gekeken naar Jaarrekening in Excel. Heeft iemand hier (goede) ervaringen mee?

Afsluitend lijkt mij dat de KvK jaarstukken voor de "kleine" BV moeten worden gedeponeerd. Ik zie dat de KvK hiervoor een tool heeft ontwikkeld. De toelichting moet de ondernemer zelf toevoegen. Zijn hiervoor teksten als template beschikbaar?

 

Ik hoor graag jullie inzichten!

 

Groeten, Sander

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een jaarrekening heb je niet nodig, maar wel voldoende informatie om je positie te bepalen, zowel fiscaal als voor jezelf. 

Op Internet is daar meer dan genoeg over te vinden. Jouw vragen over de winst doen mij vermoeden dat je er goed aan doet bij het begin te beginnen, want hoe je je winst bepaalt en boekt heeft niet te maken met hoe je verwerkt dat geld de BV verlaat.

De jaarafsluiting is een kwestie van je winst (economisch en fiscaal) te bepalen en die winst boek je dan in zowel de resultaatrekening als in je balans. Daarmee maak je dan beide sluitend. Op je balans zul je die boeken op 'nog te betalen vennootschapsbelasting' en 'algemene reserve' of welke grootboekrekening je daar ook voor gebruikt. 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
12 uur geleden, Sander123 zei:

Ik heb gekeken naar Jaarrekening in Excel. Heeft iemand hier (goede) ervaringen mee?

 

Ja, ik stel de jaarrekeningen van mijn bedrijven ook hiermee op in combinatie met e-Boekhouden.

 

Als je e.e.a. in Jaarrekening in Excel eenmaal op volgorde hebt opgezet aan de hand van de balans en de winst & verliesrekening in e-Boekhouden in combinatie met de stand van je banksaldi op 31 december dan is het een kwestie van de bedragen overnemen. Je kan het eigenlijk niet verkeerd doen, want er zit ook een controle ingebakken.

 

Ik heb op 1 januari al mijn jaarrekeningen inclusief standaardtoelichtingen klaar. Kwestie van een uurtje werk als je gedurende het jaar alles netjes hebt bijgehouden en geboekt.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

Dag Jeroen Kisters RPLU ARe,

 

Dank voor het duidelijke antwoord. In e-Boekhouden boeken wij de omzet per handelsnaam op:

- 8001 Handelsnaam 1

- 8002 Handelsnaam 2

- 8003 Handelsnaam 3

 

e-Boekhouden boekt de btw op separate rekeningen:

- Btw omzet hoog

- Btw omzet laag

- Btw omzet vrij

 

Wij lopen ertegenaan dat Jaarrekening in Excel op het tabblad 3.5 Toelichting op de omzetbelasting specifiek vraagt naar rekeningnummers voor:

- Omzet hoog

- Omzet laag

- Omzet vrij

 

Door de inrichting van ons rekeningschema, die dus de omzet per handelsnaam registreert en de btw op een andere rekening, is het niet mogelijk om op basis van de rekeningen Omzet hoog, Omzet laag en Omzet vrij Btw te berekenen.

 

Hoe ga jij daarmee om?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dat probleem heb ik niet, want ik heb per bedrijf een abo van e-Boekhouden en dus is alles al uitgesplitst. Uit jouw opzet maak ik op dat jullie dat niet zo hebben ingericht.

 

De rekeningnummers zijn de nummers van de grootboekrekeningen in e-Boekhouden. 1600 Voorbelasting, 1630 BTW Af te dragen hoog, 1650 BTW R/C.

 

Klopt mijn conclusie ook dat je je btw-aangifte niet via e-Boekhouden doet of laat doen, maar rechtstreeks via de portal van de Belastingdienst?

 

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

Klopt. De btw-aangifte betreft één BV / fiscaal aangiftenummer maar een entiteit kan natuurlijk onder meerdere handelsnamen handelen. De totale omzet van de BV specificeren wij in de boekhouding dan ook naar handelsnaam.

 

In een plaatje:

 

BV A heeft drie handelsnamen met bijbehorend rekeningnummer:

- Handelsnaam 1 -> 8000 Omzet Handelsnaam 1

- Handelsnaam 2 -> 8001 Omzet Handelsnaam 2

- Handelsnaam 3 -> 8002 Omzet Handelsnaam 3

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
5 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Zolang je voor alle entiteiten de administratie in 1 account zet, gaat dit niet lukken. Geen wonder dat de accountant 9k vraagt. Elk jaar moet de complete boekhouding gesplitst worden over 3 BV's.

Het zijn geen drie BV's, maar als je wil rapporteren over de drie handelsnamen, dan is die jaarrekening wel genoeg werk.

Link naar reactie
  • 0

En al zou je per BV de omzet per handelsnaam uitsplitsen in rekeningen 8001, 8002 en 8003 in Jaarrekening in Excel zou dat niks moeten uitmaken qua rekeningen 1600, 1630 en 1650 als je het rekeningschema op volgorde balans en vervolgens w&v hebt ingevoerd.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

 

15 uur geleden, Sander123 zei:

Afsluitend lijkt mij dat de KvK jaarstukken voor de "kleine" BV moeten worden gedeponeerd. 

 

1 uur geleden, Sander123 zei:

Wij lopen ertegenaan dat Jaarrekening in Excel op het tabblad 3.5 Toelichting op de omzetbelasting specifiek vraagt naar rekeningnummers voor:

 

Heb je dat uberhaupt wel nodig voor de publicatiestukken van klasse micro/klein?

 

Dacht dat als je online via de KVK website deponeert er alleen een veld voor "kortlopende schulden" is en geen specifieker veld voor OB...

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, StevenK zei:

Het zijn geen drie BV's, maar als je wil rapporteren over de drie handelsnamen, dan is die jaarrekening wel genoeg werk.

Sander123 is er een verband tussen de drie handelsnamen en de drie BV's?

 

Verder is het ook wel logisch dat een accountant veel tijd kwijt is aan onderzoeken of de administratie klopt. Die hebben zij immers zelf niet gevoerd, maar hij tekent er wel voor met zijn titel, en dus ook het tuchtrecht.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Sander123 zei:

Ondanks dat ik zelf voor mijn drie BV's in e-Boekhouden de administratie verricht, vindt de accountant het nodig om jaarlijks voor de jaarrekening en KvK jaarstukken 9000 euro te factureren.

Er zit er meer werk in het controleren dan in het opstellen van de stukken. Dat opstellen zal je vast gaan lukken, maar heb je ook het idee dat je administratie klopt? Je kan het werk misschien ook omdraaien: je besteedt het boekhouden uit en stelt zelf de stukken op (als een account niet verplicht is voor jouw situatie dan). Dat is vast een stuk goedkoper en je behoudt toch overzicht.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Ron van der Kolk zei:

Je kan het werk misschien ook omdraaien: je besteedt het boekhouden uit en stelt zelf de stukken op.  Dat is vast een stuk goedkoper en je behoudt toch overzicht.

Waarom zou dat goedkoper zijn ?

Het inboeken is het meest tijdrovende werk. Het moet goed en zonder fouten gebeuren. Daarna is een druk op de knop voldoende om de en jaarrekening, inclusief jaarverslag, uit de computer te laten rollen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.