• 0

Pensioen voor parttime zelfstandige

Wat voor mogelijkheden zijn er voor parttime ZZP'ers om pensioen op te bouwen als de inkomsten niet boven de AOW-franchise drempel komen?
Voor werknemers wordt de AOW-franchise naar rato berekend t.o.v. een vol dienstverband. Zo kunnen deeltijdwerkers toch jaarruimte hebben om fiscaal gunstig pensioen op te bouwen. Ik heb niets kunnen vinden er een soortgelijke regeling is voor ZZP'ers.

Mijn vrouw is al enkele jaren ZZP'er maar heeft in die jaren nooit pensioen opgebouwd. Ze werkt parttime en komt niet boven de AOW-franchise drempel. Zij heeft geen jaarruimte die benut kan worden.

 

Wat voor mogelijkheden heeft mijn vrouw om pensioen op te bouwen? Het enige wat ik kan bedenken is dat ze gaat sparen of beleggen maar daar blijft niet veel van over zonder de fiscale voordelen die werknemers of ZZP'ers genieten die wel jaarruimte hebben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2
2 uur geleden, Harmen zei:

Mijn vrouw is al enkele jaren ZZP'er maar heeft in die jaren nooit pensioen opgebouwd. Ze werkt parttime en komt niet boven de AOW-franchise drempel. Zij heeft geen jaarruimte die benut kan worden.

 

Ze had al die jaren dat ze ZZP-er was tot en met 2022 pensioen op kunnen bouwen via de oudedagsreserve : die kende geen franchise en die kon je direct weer afstorten in een (bancaire) lijfrente. Helaas voor jouw vrouw is het sinds 2023 niet meer mogelijk om de oudedagsreserve te laten toenemen: fiscaal vriendelijk sparen kan alleen nog via de jaarruimte/reserveringsruimte

 

2 uur geleden, Harmen zei:

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze gaat sparen of beleggen maar daar blijft niet veel van over zonder de fiscale voordelen die werknemers of ZZP'ers genieten die wel jaarruimte hebben.

 

Die fiscale voordelen zijn belastinguitstel, geen afstel. Het heeft geen invloed op het rendement, en ook niet op de kosten.  Het enige dat je vrouw misloopt is een iets lager tarief in de eerste schijf na AOW en dat is precies wat de wetgever wilde met deze regeling: bij weinig winst bouw je geen fiscaal vriendelijk extra pensioen op maar moet je dat met netto sparen of beleggen doen. 

 

Ga dus vooral wel sparen en/of beleggen, of zorg dat je winst boven de AOW franchise van de jaarruimte uitkomt (2023 € 13.646,-) om alsnog van de jaarruimte gebruik te maken.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Op 13-9-2023 om 17:47, Norbert Bakker zei:

Die fiscale voordelen zijn belastinguitstel, geen afstel. Het heeft geen invloed op het rendement, en ook niet op de kosten.  Het enige dat je vrouw misloopt is een iets lager tarief in de eerste schijf na AOW en dat is precies wat de wetgever wilde met deze regeling: bij weinig winst bouw je geen fiscaal vriendelijk extra pensioen op maar moet je dat met netto sparen of beleggen doen. 

Telt netto sparen of beleggen niet mee voor de nieuwe vermogensrendementsheffing? Als het wel meetelt en onderdeel is van de grondslag sparen en beleggen dan wordt er gedurende de opbouwfase toch wel rendement misgelopen doordat je belasting betaalt over het deel boven het heffingsvrije vermogen?

 

Op 13-9-2023 om 17:47, Norbert Bakker zei:

Ga dus vooral wel sparen en/of beleggen, of zorg dat je winst boven de AOW franchise van de jaarruimte uitkomt (2023 € 13.646,-) om alsnog van de jaarruimte gebruik te maken.

Ik heb zelf pensioen opgebouwd in een pensioenfonds bij mijn werkgever. In 2023 ben ik ZZP'er geworden. Ik stortte mijn jaarruimte als werknemer al in een pensioenbeleggingsproduct. Nu ik ZZP'er ben ga ik vanaf volgend jaar de volledige jaarruimte in dat pensioenbeleggingsproduct storten.

Mijn vrouw kan niet gebruik maken van een pensioenbeleggingsproduct omdat ze geen jaarruimte heeft. Ze kan dan alleen regulier sparen of beleggen. Ik zou graag zien dat ze boven de AOW franchise uitkomt maar dat is voor haar best lastig als parttime ZZP'er met hoge kosten.

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, Harmen zei:

Ik kan dit jaar dus meer dan 2x zoveel pensioen inleggen?

Ja

4 uur geleden, Harmen zei:

Is dat een tijdelijke regeling of blijft dat percentage de komende jaren 30%?

Het is bedoeld als structurele maatregel, maar uiteraard kunnen we niet in de toekomst kijken :winking-face:

 

4 uur geleden, Harmen zei:

Telt netto sparen of beleggen niet mee voor de nieuwe vermogensrendementsheffing? 

 

Wel, dus je loopt daar inderdaad een (klein)rendementsnadeel ten opzichte van een ondernemer of werknemer die jaarruimte kan benutten, voor zover je meer vermogen hebt dan de vrijstelling.

 

Laten we het wel in perspectief plaatsen: bij een winst van net onder of net boven de AOW Franchise praten we over een inleg van wellicht max € 1.000 per jaar, waarover je dan circa 13 Euro 50 per jaar rendementsverlies oploopt 

 

Maar ten opzichte van een werknemer heb je natuurlijk wel een gigantisch voordeel van 14% MKB Winstvrijstelling over je volledige winst 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 3
Op 13-9-2023 om 17:47, Norbert Bakker zei:

Het enige dat je vrouw misloopt is een iets lager tarief in de eerste schijf na AOW en dat is precies wat de wetgever wilde met deze regeling: bij weinig winst bouw je geen fiscaal vriendelijk extra pensioen op maar moet je dat met netto sparen of beleggen doen. 

 

Misloopt?

 

Als ze IB ondernemer is, maar 13k winst heeft, en geen andere inkomsten, is de kans groot dat de te betalen inkomstenbelasting op dit moment 0 EUR is...

 

Zou je van de jaarruimte gebruik kunnen maken, dan moet er belasting over het inkomen betaald worden op het moment dat het "pensioen" uitgekeerd wordt.

Lager dan de huidige 0 EUR zal het ter zijnertijd te betalen bedrag niet worden.

Hoger kan wel.

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, Maxn zei:

Als ze IB ondernemer is, maar 13k winst heeft, en geen andere inkomsten, is de kans groot dat de te betalen inkomstenbelasting op dit moment 0 EUR is...

 

Op 15-9-2023 om 10:29, Harmen zei:

Mijn vrouw kan niet gebruik maken van een pensioenbeleggingsproduct omdat ze geen jaarruimte heeft. Ze kan dan alleen regulier sparen of beleggen.

Als je het geld niet voor de dagelijkse beslommeringen nodig hebt, ga dan vooral regulier sparen en beleggen,  levert op termijn meer op.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-9-2023 om 15:23, Norbert Bakker zei:

Het is bedoeld als structurele maatregel, maar uiteraard kunnen we niet in de toekomst kijken :winking-face:

Vanavond ga ik een samenvatting van de miljoenennota opzoeken. Je weet maar nooit met wat voor verrassingen de ZZP'ers weer worden geconfronteerd. :zipper-mouth-face:

 

Op 15-9-2023 om 15:23, Norbert Bakker zei:

Laten we het wel in perspectief plaatsen: bij een winst van net onder of net boven de AOW Franchise praten we over een inleg van wellicht max € 1.000 per jaar, waarover je dan circa 13 Euro 50 per jaar rendementsverlies oploopt

Het kan zijn dat er een fout is gemaakt bij het berekenen van de fiscale jaarruimte voor mijn vriendin. Haar operationele winst is €22.000,- maar de 'belastbare winst' na aftrek van o.a. ondernemersaftrek komt op ongeveer €12.000,-.
Moet er voor de berekening van de jaarruimte naar de 'echte' (operationele) winst gekeken worden of de 'belastbare winst' zoals die na diverse aftrek op het overzicht van de inkomsten belasting getoond wordt? :face-with-monocle:

Link naar reactie
  • 0
Op 16-9-2023 om 19:12, Maxn zei:

Als ze IB ondernemer is, maar 13k winst heeft, en geen andere inkomsten, is de kans groot dat de te betalen inkomstenbelasting op dit moment 0 EUR is...

Zie vorige quote. Ik heb mogelijk een foutje gemaakt bij de berekening van de fiscale jaarruimte door het verkeerde 'winst' bedrag te gebruiken? (belastbare winst na ondernemingsaftrek / zelfstandigenaftrek v.s. operationele winst)

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Harmen zei:

Moet er voor de berekening van de jaarruimte naar de 'echte' (operationele) winst gekeken worden of de 'belastbare winst' zoals die na diverse aftrek op het overzicht van de inkomsten belasting getoond wordt? :face-with-monocle:

 

De jaarruimtetool van de belastingdienst vraag om de winst vóór ondernemersaftrek.

 

Overigens wel bijzonder dat een part time ondernemer sowieso een ondernemersaftrek heeft :winking-face:

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Harmen zei:

Bedoel je dat regulier sparen / beleggen beter is dan pensioensparen / pensioenbeleggen?

Dat hangt er vanaf hoeveel verstand je ervan hebt en hoeveel zekerheid je wilt hebben.

Pensioensparen / pensioenbeleggen  - zoals banken dat voor je kunnen doen - is doorgaans wat rustiger en voorzichtiger, waardoor het rendement lager zal uitvallen. Je mag van geluk spreken als het rendement gelijke tred houdt met de inflatie. Echt rijk zal je daar niet van worden.

 

Wil je een hoog rendement hebben, dan zal je de klus zelf moeten klaren ... maar dan wel met enige kennis van zaken.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 3

Ja, dan is er welliswaar wel jaarruimte.

 

Maar dezelfde argumenten waarom het niet altijd handig is om daar gebruik van te maken gaan nog steeds op.

Met 22k winst en zelfstandigenaftrek betaalt ze nu nog steeds geen IB.

Tegen de tijd dat ze met pensioen gaat, heeft ze waarschijnlijk geen aftrek meer, en een hoger belastbaar inkomen (op zijn minst AOW), waardoor over extra inkomsten als een lijfrenteuitkering sneller iets betaald moet worden...

 

Ja, je kan het als je gebruik maakt van de jaarruimte wel uit box 3 houden.

Maar stel dat er vervolgens 19+% IB betaald moet worden die je anders niet verschuldigd was, schiet dat niet echt op...

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Maxn zei:

Met 22k winst en zelfstandigenaftrek betaalt ze nu nog steeds geen IB.

Ik weet niet hoeveel jaar ze al als parttime ZZP’er werkt, hoeveel ze nog moet of wil werken, en hoeveel ze per jaar kan sparen, maar met dat bedrag kan je toch een behoorlijk pensioen in eigen beheer opbouwen.

14 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Overigens wel bijzonder dat een part time ondernemer sowieso een ondernemersaftrek heeft 

Zolang ze aan het urencriterium blijft voldoen, is dat parttime werken geen enkel probleem.

 

Op 15-9-2023 om 10:29, Harmen zei:

Mijn vrouw kan niet gebruik maken van een pensioenbeleggingsproduct omdat ze geen jaarruimte heeft.
Ze kan dan alleen regulier sparen of beleggen.

Persoonlijk zou ik daar niet zo rouwig om zijn. 

Het dwingt je om andere en wellicht betere keuzes te maken.

Daar zijn we tenslotte ondernemer voor (geworden) … toch ?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 19-9-2023 om 17:26, Norbert Bakker zei:

Overigens wel bijzonder dat een part time ondernemer sowieso een ondernemersaftrek heeft :winking-face:

Scherp Norbert. Ik heb het slecht verwoord. Mijn vrouw is voltijdondernemer. Ze werkt alleen 3 dagen per week i.p.v. niet 5x8 uur / per week. ;-)

Link naar reactie
  • 0
Op 19-9-2023 om 17:35, Cosara zei:

Dat hangt er vanaf hoeveel verstand je ervan hebt en hoeveel zekerheid je wilt hebben.

Veel verstand heb ik er niet van. :shushing-face:

Ik beleg volledig in aandelen middels een breed gespreid index-fonds van Meesman. Het is pensioen beleggen dus eenmaal gestort kun je er tot de afgesproken pensioendatum niet meer aankomen. Saai en simpel maar niet geheel risicoloos.

 

Op 19-9-2023 om 17:35, Cosara zei:

Pensioensparen / pensioenbeleggen  - zoals banken dat voor je kunnen doen - is doorgaans wat rustiger en voorzichtiger, waardoor het rendement lager zal uitvallen. Je mag van geluk spreken als het rendement gelijke tred houdt met de inflatie. Echt rijk zal je daar niet van worden.

Schaar jij pensioenbeleggen zoals ik dat doe met een index-fonds daar ook onder? Rijk worden wij er niet van maar ik heb er hogere verwachtingen van dan het pensioen dat ik via het werkgeverspensioenfonds heb opgebouwd.

 

Op 19-9-2023 om 17:35, Cosara zei:

Wil je een hoog rendement hebben, dan zal je de klus zelf moeten klaren ... maar dan wel met enige kennis van zaken.

Als je tips hebt hoe een ZZP'er een hoger rendement kan realiseren dan hoor ik die graag!

Link naar reactie
  • 0
Op 20-9-2023 om 05:50, Maxn zei:

Maar dezelfde argumenten waarom het niet altijd handig is om daar gebruik van te maken gaan nog steeds op.

Met 22k winst en zelfstandigenaftrek betaalt ze nu nog steeds geen IB.

Tegen de tijd dat ze met pensioen gaat, heeft ze waarschijnlijk geen aftrek meer, en een hoger belastbaar inkomen (op zijn minst AOW), waardoor over extra inkomsten als een lijfrenteuitkering sneller iets betaald moet worden...

Mijn vrouw is natuurlijk niet alleen. Wij zijn getrouwd en fiscaal partner. Ik verwacht in mijn eerste jaar als ZZP'er op een operationele winst van €70.000,- uit te komen.
Wij doen gemeenschappelijk aangifte inkomstenbelasting. Dan is de 'ze betaalt nu nog steeds geen inkomsten belasting' aanname niet meer correct? (samen betalen we wel degelijk inkomsten belasting)

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
17 minuten geleden, Harmen zei:

Mijn vrouw is natuurlijk niet alleen. Wij zijn getrouwd en fiscaal partner. 

 

Dat is voor winst in box 1 niet relevant.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/fiscaal_partnerschap#inkomsten-aftrekposten-niet-verdelen

 

 

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 20-9-2023 om 05:50, Maxn zei:

Ja, je kan het als je gebruik maakt van de jaarruimte wel uit box 3 houden.

Maar stel dat er vervolgens 19+% IB betaald moet worden die je anders niet verschuldigd was, schiet dat niet echt op...

Ik begrijp je redenering maar:

  1. Door het fiscale partnerschap zitten we ruim boven 19% IB
  2. Jaarruimte in box 3 kan jaren onbelast rendement maken (zie voorbeeld beneden)

 

Aanname: er is €1000,- jaarruimte.
Aanname: Belegging levert 5% rendement per jaar.
Aanname: Beleggingshorizon tot pensioendatum is 30 jaar.
Aanname: Belastingtarief na pensionering is 50%.
Aanname: Belastingtarief op dit moment is 19%.

Onbelast beleggen van €1000,- jaaruimte levert aan het einde van 30 jaar op:
1000*1.05^30 = €4321,94
Na 50% belasting blijft er over: €2160,97

Na 19% belasting blijft er €810,- over om vrij te beleggen, aan het einde van de 30 jaar beleggingshorizon:
810*1.05^30 = €1330.29
Na 30 jaar is dit onbelaste resultaat lager dan wanneer de maximale fiscale ruimte benut was geweest.

Disclaimer: Ik heb geen glazen bol. Rendement en belastingpercentages kan ik niet voorspellen.

 

aangepast door Harmen
Link naar reactie
  • 0
Op 20-9-2023 om 08:07, Cosara zei:

Ik weet niet hoeveel jaar ze al als parttime ZZP’er werkt, hoeveel ze nog moet of wil werken, en hoeveel ze per jaar kan sparen, maar met dat bedrag kan je toch een behoorlijk pensioen in eigen beheer opbouwen.

Ze geniet van het werken. Volgens de hedendaagse maatstaven moet ze nog 30 jaar. Of dat fysiek mogelijk is weet ik niet. Nu ik dit jaar ook ben gaan ZZP'en kunnen we eindelijk wat geld sparen.

 

Op 20-9-2023 om 08:07, Cosara zei:

Zolang ze aan het urencriterium blijft voldoen, is dat parttime werken geen enkel probleem.

Het urencriterium wordt ruimschoots gehaald. Ik bedoelde te zeggen dat ze niet 5x8 uur per week werkt.

 

Op 20-9-2023 om 08:07, Cosara zei:

Persoonlijk zou ik daar niet zo rouwig om zijn. 

Het dwingt je om andere en wellicht betere keuzes te maken.

Daar zijn we tenslotte ondernemer voor (geworden) … toch ?

Daar ben ik het roerend mee eens. Toch is het koffiedik kijken wat de overheid volgende keer weer bedenkt. Stel dat een ondernemer in eigen beheer pensioen opbouwt en een volgend kabinet bepaald dat vermogen en vermogensrendement anders belast gaat worden.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

 

Quote

Aanname: Belastingtarief na pensionering is 50%.

Aanname: Belastingtarief op dit moment is 19%. (@Maxn volgens mij klopt dat niet, omdat mijn vrouw mijn fiscaal partner is)

 

Box 1 belasting voor een zzp'er met 22k winst en zelfstandigenaftrek is 0 EUR.

0 EUR is een huidig belastingtarief van 0%.

(Zvw laat ik even buiten beschouwing)

 

 

Bij gebruik jaarruimte moet er betaald worden op het moment dat de lijfrente uitgekeerd wordt.

Doorgaans keer je uit vanaf AOW leeftijd.

Het huidige IB tarief voor iemand die de AOW leeftijd heeft bereikt is 19,03% over de eerste 37k.

Dus dat percentage had ik ook als indicatie gegeven.

 

(Reden dat IB tarief afhankelijk is van leeftijd is dat je momenteel geen AOW premie meer verschuldigd bent vanaf AOW leeftijd.

Tarief kan terzijnertijd anders zijn.

Maar wat het tarief ook gaat worden, lager dan de 0% nu zal het niet zijn)

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Harmen zei:

Als je tips hebt hoe een ZZP'er een hoger rendement kan realiseren dan hoor ik die graag!

Zorg dat je dagelijks en uur per uur goed geïnformeerd bent over de (komende) mondiale politieke onrust en reageer daarop met de koop of verkoop van je (speculatieve) investeringen in producten van waarde. 

 

Toegegeven, dat is niet voor iedereen mogelijk of weggelegd … dus doe het goed of doe het niet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.