• 0

Ontvangen betaling strookt niet met boekhouding

Je hoort soms wel eens over spookfacturen, maar ik heb een vraag over een spookbetaling. Er is een betaling op mijn zakelijke bankrekening binnengekomen en ik heb géén idee waar die voor bedoeld was.

Het is een betaling die via een pin-terminal is gedaan, maar ik heb op die dag niet gewerkt en er bestaat ook geen afspraak in mijn agenda of factuur in mijn systeem waar ik het aan kan linken. Ik kan het bedrag ook niet herleiden naar de eigenaar, omdat er een payment provider tussen zit.

 

Er is dus een bedrag op mijn zakelijke rekening bijgeschreven die ik niet aan een factuur kan linken.

Ik heb een aantal vragen:

  1. Wat moet ik met deze situatie aan?
  2. Hoe moet ik dit in mijn boekhouding verantwoorden? (op wat voor categorie / grootboekrekening moet ik dit zetten)

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Daar zit een payment provider tussen. Dus dan lijkt mij de kans groter dat die dat een volgende keer gewoon verrekenen met een toekomstige afrekening :laugh:

 

Dus inderdaad... even op een tussen-balansrekening boeken. Mocht het over langere tijd nog niet verrekend zijn dan kun je het altijd nog bij "Buitengewone baten" in de W&V boeken.

 

Je kunt het natuurlijk ook proactief benaderen en bij de payment provider navragen hoe het zit :wink:

 

Link naar reactie
  • 1
34 minuten geleden, lindazzp zei:

Wat moet ik met deze situatie aan?

Terugboeken naar de bankrekening van de Payment service provider.

 

35 minuten geleden, lindazzp zei:

Hoe moet ik dit in mijn boekhouding verantwoorden? (op wat voor categorie / grootboekrekening moet ik dit zetten)

ontvangen:

Debet: Bank

Credit: Kruisposten - Onverschuldigde bedragen

 

terugbetaling:

Debet: Kruisposten - Onverschuldigde bedragen

Credit: Bank

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, Rik · zei:

Dus inderdaad... even op een tussen-balansrekening boeken. Mocht het over langere tijd nog niet verrekend zijn dan kun je het altijd nog bij "Buitengewone baten" in de W&V boeken.

Stel dat je iets op buitengewone baten boekt, wat moet je dan doen met de BTW?

Reken je BTW en boek je het BTW deel naar de daarvoor bedoelde grootboek rekening?

 

18 uur geleden, Rik · zei:

Je kunt het natuurlijk ook proactief benaderen en bij de payment provider navragen hoe het zit :wink:

Ik heb al contact opgenomen met de payment provider. Er is via mijn pin-terminal betaalt. Ik kan dat op de terminal in de historie ook zien. Het is wel zeker dat iemand betaald heeft op mijn pin-terminal. De payment provider kan geen gegevens verstrekken van de rekeninghouder die de betaling heeft gedaan.

 

18 uur geleden, Cosara zei:

ontvangen:

Debet: Bank

Credit: Kruisposten - Onverschuldigde bedragen

 

terugbetaling:

Debet: Kruisposten - Onverschuldigde bedragen

Credit: Bank

Ik heb voor nu de kruispost Onverschuldigde bedragen toegevoegd. Deze kruispost zat niet in mijn boekhoudpakket.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 1
1 minuut geleden, lindazzp zei:

Stel dat je iets op buitengewone baten boekt, wat moet je dan doen met de BTW?

Reken je BTW en boek je het BTW deel naar de daarvoor bedoelde grootboek rekening?

Welke BTW? Je hebt niets gekocht. Je hebt gewoon geld 'gekregen'. Daar draag je geen BTW over af. Het is dan ook geen omzet (als het naar bijzondere baten gaat).

 

Maar... Als je zegt dat het wel echt via jouw pin automaat gegaan is dan zal het dus wel een correcte betaling voor iets zijn. Dan heb je je administratie of voorraad niet helemaal op orde. En dan zou het dus wel omzet kunnen zijn. Dan moet je het uiteindelijk wel bij 8000 omzet boeken en ook BTW over afdragen. (Ik neem aan dat jij BTW afdraagt op basis van het kassysteem, dus a.d.h.v. betalingen en ontvangsten.)

 

 

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Rik · zei:

Welke BTW? Je hebt niets gekocht. Je hebt gewoon geld 'gekregen'. Daar draag je geen BTW over af. Het is dan ook geen omzet (als het naar bijzondere baten gaat).

Oh ja, als je het zo stelt klinkt het wel heel logisch. 

 

33 minuten geleden, Rik · zei:

Maar... Als je zegt dat het wel echt via jouw pin automaat gegaan is dan zal het dus wel een correcte betaling voor iets zijn. Dan heb je je administratie of voorraad niet helemaal op orde. En dan zou het dus wel omzet kunnen zijn. Dan moet je het uiteindelijk wel bij 8000 omzet boeken en ook BTW over afdragen. (Ik neem aan dat jij BTW afdraagt op basis van het kassysteem, dus a.d.h.v. betalingen en ontvangsten.)

Ik weet héél zeker dat het geen correcte betaling aan mij is, omdat ik ZZP'er ben en die dag niet gewerkt heb. Er staan ook geen facturen in het systeem die met het betaalde bedrag overeenkomen.

Het enige dat ik kan bedenken is dat iemand zich heeft vergist en per ongeluk mijn pin-automaat heeft gebruikt.

Het maakt voor de vraag vast niet uit, maar ik hanteer het factuur-stelsel en niet het kas-stelsel.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, lindazzp zei:

Het enige dat ik kan bedenken is dat iemand zich heeft vergist en per ongeluk mijn pin-automaat heeft gebruikt.

Is dat mogelijk? Kan iedereen die zo pakken?

 

Je kunt natuurlijk bij de mensen die toegang hebben tot het apparaat vragen of ze een betaling missen op dat tijdstip.

 

Maar als er geen dienst of levering tegenover staat lijkt het mij met een soort 'gift' (dus geen BTW).

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)
2 uur geleden, lindazzp zei:

 

Het enige dat ik kan bedenken is dat iemand zich heeft vergist en per ongeluk mijn pin-automaat heeft gebruikt.

Hoe krijg je dat voor elkaar? #nieuwsgierig.

 

Wat betreft de BTW: mee eens dat er geen dienst of product tegenover staat en dus ook geen BTW afdragen hoeft te worden.

 

Besef je wel dat een betaling op je *eigen* PIN apparaat zonder dat er een factuur tegenover staat bij een controle wel erg vreemd klinkt.

aangepast door StevenK
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, lindazzp zei:

Ik weet héél zeker dat het geen correcte betaling aan mij is, omdat ik ZZP'er ben en die dag niet gewerkt heb.

Ik ontvang geen pinbetalingen, maar als ik zelf betaal met pin valt me op dat deze betalingen soms pas dagen later van mijn rekening worden afgeschreven. Kan dat hier ook een rol spelen?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, lindazzp zei:

Ik heb al contact opgenomen met de payment provider. Er is via mijn pin-terminal betaalt. Ik kan dat op de terminal in de historie ook zien. Het is wel zeker dat iemand betaald heeft op mijn pin-terminal.
 

De payment provider kan geen gegevens verstrekken van de rekeninghouder die de betaling heeft gedaan.

Dat hoeft toch ook niet? Als je zeker weet dat het een onverschuldigde betaling is geweest, dan boek je het bedrag gewoon terug. Je hoeft niet te wachten op een terugbetalingsverzoek.

 

een voorbeeldje …

https://help.mollie.com/hc/nl/articles/115000014489-Hoe-stort-ik-een-betaling-terug#:~:text=Log in op je Mollie,in dat je wilt terugstorten.

 

3 uur geleden, lindazzp zei:

1. Ik weet héél zeker dat het geen correcte betaling aan mij is, omdat ik ZZP'er ben en die dag niet gewerkt heb.
2. Er staan ook geen facturen in het systeem die met het betaalde bedrag overeenkomen.

1. Dat zegt niet zoveel, aangezien er vertragingen in de verwerking kunnen optreden.

 

2. Een fout met het intoetsen van bedragen is snel gemaakt.
Niet iedereen kijkt welk bedrag er op het scherm verschijnt, en automatisch de betaling bevestigd.

Zijn alle facturen, conform de bedragen, wel betaald?

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Cosara zei:

Dat hoeft toch ook niet? Als je zeker weet dat het een onverschuldigde betaling is geweest, dan boek je het bedrag gewoon terug. Je hoeft niet te wachten op een terugbetalingsverzoek.

Dan moet je wel even zeker weten dat die payment provider terugstortingen ook weer naar de klant terugstort. Dat zal bij Mollie zo zijn maar hoeft dus niet de standaard procedure van alle payment providers te zijn.

 

(En dan maar hopen dat de buurman morgen niet aan komt kloppen met de vraag of je een onbekende storting hebt gekregen omdat hij je pin-automaat per ongeluk heeft gepakt ;) )

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
10 uur geleden, Rik · zei:

Dan moet je wel even zeker weten dat die payment provider terugstortingen ook weer naar de klant terugstort.

Waarom … je hebt aan je verplichting voldaan … de rest ligt buiten je macht of controle … immers, “De payment provider kan [wil ?] geen gegevens verstrekken van de rekeninghouder die de betaling heeft gedaan.” 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, lindazzp zei:

Het enige dat ik kan bedenken is dat iemand zich heeft vergist en per ongeluk mijn pin-automaat heeft gebruikt.

Ik zou eerst kijken wie "per ongeluk" mijn pinautomaat kan gebruiken. Een van die personen zal dan misschien weten waarvoor betaling dat is. Kan iedereen zo maar bij je pinautomaat?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.