• 0

Strafporto van PostNL voor brievenbuspakjes gefrankeerd als brief

Postnl incasseert via ons account strafporto van 120x 4,76 omdat wij brieven hebben verstuurd waar kleine voorwerpen bijgevoegd waren. De brieven zijn gefrankeerd met een geldige postzegel en wegen ongeveer 15 gram. Aan de hand van het afzender adres incasseren ze dit via automatische incasso op ons account. Mag dit zomaar? Volgens hun mag je nog geen paperclip in een brief stoppen en moet het als brievenbuspakje a 4,25 per stuk verstuurd worden. Wij hadden hier nog nooit van gehoord.

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom op HL

 

Heb je de voorwaarden erop nageslagen? (Bijlage)

 

0219-j1-2403-av-brievenbuspakje_-2024-v3.pdf

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
58 minuten geleden, leonidax zei:

nog nooit van gehoord

 

Dit probleem speelt voor webwinkels al sinds pak 'm beet 2016, alleen heeft PostNL recent de controle op misbruik van de universele postdienst voor pakketpost aangescherpt.

  • 0

Wij versturen ook al jaren goederen via normale briefpost. Tot nog toe geen probleem.

Ook collega's in dezelfde branche heb ik er nog nooit over gehoord.

Alleen naar het buitenland mag het niet meer sinds 2020 (dacht ik, kan er een jaar naast zitten).

En in de voorwaarden van de brievenbuspakjes(+) kan ik niet vinden wat er wel en niet mag met gewone brievenbus post.

  • 0
43 minuten geleden, Bas_zzp zei:

En in de voorwaarden van de brievenbuspakjes(+) kan ik niet vinden wat er wel en niet mag met gewone brievenbus post.

 

Dan zou leonidax zich wellicht kunnen beroepen op de voorwaarden?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 1
(aangepast)
11 uur geleden, leonidax zei:

Volgens hun mag je nog geen paperclip in een brief stoppen

Ik ga er even vanuit dat je geen zakelijke overeenkomst met PostNL hebt en de standaard voorwaarden van toepassing zijn. Klopt dat?

 

In de voorwaarden voor de binnenlandse universele postdienst kan ik hierover zo snel niets vinden. In de buitenlandse verzendvoorwaarden wel:

 

Quote

Verstuur je weleens een goederen gefrankeerd met een postzegel naar het buitenland? Vanaf 1 januari 2020 kan dat niet meer zomaar, ongeacht de waarde van het product. Door veranderingen in de internationale regelgeving moeten we een strikt onderscheid gaan maken tussen goederen en brieven. Het is dus niet meer mogelijk om een voorwerp in een envelop te versturen met postzegels. 

 

In het PostNL Tarievenboekje 24 voor Nederland staat zelfs expliciet:

Quote

Alleen binnen Nederland mag je goederen ook als brief versturen.

 

Dus dan is de vraag leonidax: was het een zending naar het buitenland?

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

  • 0
2 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Ik ga er even vanuit dat je geen zakelijke overeenkomst met PostNL hebt en de standaard voorwaarden van toepassing zijn. Klopt dat?

 

Nee, want:

 

14 uur geleden, leonidax zei:

Postnl incasseert via ons account strafporto

 

  • 1

In de van toepassing zijnde voorwaarden lees ik voldoende aanleiding voor de handelwijze van Postnl. Ik ga het niet allemaal hier citeren, want eerder hier als bijlage ingevoegd, maar een brievenbuspakje bevat een 'goed' en Postnl heeft het recht dit na het aanbieden te controleren en eventueel de tarieven daarop aan te passen.

15 uur geleden, leonidax zei:

Wij hadden hier nog nooit van gehoord.

... is dan misschien de begrijpelijke reden van jouw verbazing, maar daar hoeft Postnl zich volgens mij niets van aan te trekken.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
1 uur terug, Ward van der Put zei:

Nee, want:

PostNL heeft het weliswaar achteraf in rekening gebracht op het account van Leonidax via het afzenderadres, maar ze zijn door Leonidax met postzegels verzonden. Het is dan ook maar de vraag of de verzending valt onder de algemene voorwaarden voor reguliere post of onder een nadere overeenkomst tussen Leonidax en PostNL die bij dat account hoort. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

  • 1
15 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

PostNL heeft het weliswaar achteraf in rekening gebracht op het account van Leonidax via het afzenderadres, maar ze zijn door Leonidax met postzegels verzonden. Het is dan ook maar de vraag of de verzending valt onder de algemene voorwaarden voor reguliere post of onder een nadere overeenkomst tussen Leonidax en PostNL die bij dat account hoort. 

 

Lees o.a. artikel 11 van de voorwaarden...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
15 minuten geleden, leonidax zei:

Het gaat om brieven met postzegel onder de 20 gram waarop briefgeheim van toepassing is en niet over brievenbuspakjes.

 

Waar een 'goed' in zit:

 

18 uur geleden, leonidax zei:

kleine voorwerpen bijgevoegd

....en derhalve een brievenbuspakje is, wat bij controle is gebleken en op basis waarvan Postnl de tarifering heeft aangepast.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Heb je al contact gehad met PostNL? En wat was hun antwoord?
Je bent gewoon een ontevreden klant waarbij even 120 pakketten 4x zo duur zijn gemaakt zonder bericht vooraf.

 

Ik heb een vergelijkbare klacht eerder gelezen op Higherlevel. Maar ik vind zo snel het topic niet terug jammer genoeg.

Daar had een ondernemer een vergelijkbaar probleem dat er tegen een hoger / ander tarief werd afgerekend met briefpost.

Na contact met PostNL en de nodige portie geduld, want snel zijn ze niet, is alles teruggedraaid.

Sowieso omdat het om 120 zendingen gaat doe je er goed  aan even contact te hebben met hen, wat ze precies wel en niet accepteren. De 1e lijnsmedewerker van de klantenservice leest altijd de exacte voorwaarden voor. Als je in gesprek komt met een 2e lijnsmedewerker of een accountmanager dan is de soep meestal opeens niet meer zo heet. 

 

Het hangt vooral van het volume dat je jaarlijks doet welke coulances ze aan je account koppelen.

Ik heb de indruk dat PostNL inderdaad de regels steeds meer geautomatiseerd handhaaft en bij problemen per account de uitzonderingen instelt. En ze hanteren daarbij het "piep en knijp systeen". Pas als je klaagt gaan ze het oplossen. En dan testen ze ook meteen je doorzettingsvermogen even want meteen de 1e keer toegeven doen ze niet zo snel..

 

 

  • 0

Waarbij dan de strafporto van 4,56 weer niet klopt. Dus als er een paperclip in een brief zit heeft postnl het recht deze open te maken ondanks het briefgeheim. Ook nog gekeken naar hun tarievenboekje van juli 2024 op blz 14 en 16 waarin letterlijk staat dat een brief goederen mag bevatten?

  • 0

Contact gehad met een zeer onvriendelijke medewerker (na een half uur in de wacht te hebben gestaan), die beloofde dinsdag terug te bellen. Daarna nog eens 2x met hun gebeld met vergelijkbare wachttijden met andere medewerkers en iedere keer beloven ze terug te bellen, maar tot op heden niets meer gehoord van hun. Wij hebben bij een partner van Bol één artikel als test voor 1,70 incl bezorgkosten besteld en deze kwam met port betaald gewoon aan.

  • 0
10 minuten geleden, leonidax zei:

Waarbij dan de strafporto van 4,56 weer niet klopt. Dus als er een paperclip in een brief zit heeft postnl het recht deze open te maken ondanks het briefgeheim. Ook nog gekeken naar hun tarievenboekje van juli 2024 op blz 14 en 16 waarin letterlijk staat dat een brief goederen mag bevatten?

 

Ik heb naast jouw verhaal de Postnl-voorwaarden gelegd, iets dat je zelf ook kunt doen.

Dat jij ook nog over andere informatie beschikt, is dus grond om het geschil met de juiste partij uit te vechten. Volg het advies van Roel... een lastige route, zoals je al hebt gemerkt, maar het lijkt de enige optie om het opgehelderd te krijgen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
4 minuten geleden, leonidax zei:

Contact gehad met een zeer onvriendelijke medewerker (na een half uur in de wacht te hebben gestaan), die beloofde dinsdag terug te bellen. Daarna nog eens 2x met hun gebeld met vergelijkbare wachttijden met andere medewerkers en iedere keer beloven ze terug te bellen, maar tot op heden niets meer gehoord van hun. Wij hebben bij een partner van Bol één artikel als test voor 1,70 incl bezorgkosten besteld en deze kwam met port betaald gewoon aan.

 

Die is dus niet meegenomen in de steekproef... mazzeltje...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
16 minuten geleden, leonidax zei:

heeft postnl het recht deze open te maken ondanks het briefgeheim

Ja, zie voorwaarden, jij biedt een 'goed' aan, verpakt als 'brief' en dan houd jij je niet aan jouw verplichtingen bij het aanbieden. Dan heeft Postnl het recht de juiste verzendwijze alsnog toe te passen, dito voor de tarifering.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
(aangepast)
37 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Ja, zie voorwaarden, jij biedt een 'goed' aan, verpakt als 'brief' en dan houd jij je niet aan jouw verplichtingen bij het aanbieden. Dan heeft Postnl het recht de juiste verzendwijze alsnog toe te passen, dito voor de tarifering.

 

Dat is dan vreemd, Wij hebben in het verleden een heel grote inbraak gehad waarbij veel gouden sieraden werden gestolen. De verzekeringsmij. vertelde ons toen dat de criminelen deze in een envelop deden en met de post  verzonden, maar door het briefgeheim was er geen mogelijkheid de zending in te kijken.

 

aangepast door Hans van den Bergh
Quote en reactie samengevoegd
  • 0
1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

Waar een 'goed' in zit:

 

....en derhalve een brievenbuspakje is, wat bij controle is gebleken en op basis waarvan Postnl de tarifering heeft aangepast.

 

Als postnl. in hun eigen brochure zet dat er bij brieven goederen bijgevoegd mogen worden, lijkt het mij niet dat ze dit mogen behandelen als brievenbuspakje. Ze staan ook niet boven de wet op het briefgeheim, mogen hun ook niet schenden.

 

  • 0

Nogmaals: je legt hier een situatie voor en die heb ik naast de geldende voorwaarden gelegd en je krijgt dus (o.a. mijn) zienswijzen op de situatie, o.a. op basis van een feitelijke bron.

Nu kun je hiér de discussie aangaan of je voert die met de partij waarmee je het geschil hebt, aan jou de keus, maar in dat laatste ligt de meest logische route naar een oplossing.

 

Incidentele voorbeeldsituaties (zonder bron) aanvoeren is slechts anekdotische bewijsvoering, waarmee de feiten (voorwaarden) overeind blijven. Wellicht helpen ze jou wel in de discussie met Postnl, ga ze niet meer bellen, maar 'klim in de pen' en leg ze jouw kant van het verhaal voor. Dan heb je iets om op terug te vallen, met telefoontjes is dat een stuk lastiger.

 

Hier zijn we natuurlijk wel 'ter leringhe ende vermaeck' benieuwd hoe het heeft uitgepakt, dus die uitkomst vernemen we t.z.t. heel graag van jou, waarvoor alvast dank.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
23 minuten geleden, leonidax zei:

Ze staan ook niet boven de wet op het briefgeheim, mogen hun ook niet schenden.

Deden ze ook niet, bij gebruikmaking van hun controlerecht hebben zij vastgesteld dat jij brieven ge(mis?)bruikte als brievenbuspakje, dan is er geen sprake van briefgeheim. Jij erkent zelfs hier in jouw vraagstelling ook dat je een 'goed' (blijkbaar onterecht) verpakte als brief. Dat je daar nog nooit van had gehoord, kun je je niet achter verschuilen, want het doet niets af aan het feit dat er voorwaarden gelden bij de overeenkomst die je met hen bent aangegaan. Zij hebben nu ontdekt dat jij contractvoorwaarden hebt geschonden en handelen dienovereenkomstig. Zie het als leergeld, dat is ook een mogelijkheid.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

leonidax

Vraag die wel impliciet is gesteld, maar niet expliciet is beantwoord.

Ging het om verzending binnen Nederland of naar het buitenland? 

 

En wat is de berekening van de strafporto? Aannemende dat die er is en ze niet alleen een bedrag noemen.

  • 1

Jullie zitten in een spraak verwarring volgens mij?

 

Hans citeert uit de Voorwaarden voor brievenbuspakketjes (zie link in zijn eerste reactie)  en neemt voor waarheid aan dat dit rechtmatig is gebeurd.

 

leonidax jij haalt, de zakelijke voorwaarden uit de tarievenfolder aan waar letterlijk in staat dat je ook goederen mag versturen binnen Nederland zie screenshot

 

afbeelding.thumb.png.793a3fc560a714e86eb589c06af251ec.png

 

Zoals ik dat lees is het enige verschil tussen brieven en brievenpakketje de track en trace en dat je naar het buitenland kan sturen.

Ik denk dat je een punt hebt. PostNL moet kunnen uitleggen waarom ze afwijken van jou frankering als jij gewoon aan de afmetingen voldoet, binnen NL verstuurd en geen track en trace wil.

Dus heb je een terechte vraag aan PostNL, waar ze gewoon fatsoenlijk antwoord op moeten geven. En als de eerste lijn medewerkers bot zijn of niet reageren op mail binnen redelijke termijn (7-14 dagen), dan moet je er een officiële klacht van maken dan gaan ze wel (beter) onderzoek doen en krijg je wel uitgelegd waarom jou zendingen als pakketjes zijn aangemerkt, of het wordt teruggedraaid.

Zolang je een te laag jaarvolume hebt voor een eigen accountmanager ben je overgeleverd aan een klantenservice medewerker die naast jou redelijke vraag ook 10-15 keer per dag aan de zoveelste zeurpiet moet uitleggen dat het gewicht van hun keukenweegschaal niet leidend is en ze daarom het 50 gram tarief ipv 20 gram terecht is.

PostNL test zowel je geduld als uithoudingsvermogen als het gaat om antwoorden op afwijkingen op facturen, zelfs als uit hun eigen facturatie historie blijkt dat ze altijd jou brieven accepteren en nu alleen op 1 dag 120 pakketjes afwijkend behandelen.

 

kortom volhouden en zo nodig escaleren tot officiele klacht, je hebt op zijn minst recht op een duidelijke verklaring..

  • 0
14 minuten geleden, Roel J zei:

neemt voor waarheid aan dat dit rechtmatig is gebeurd.

Correctie, ik leg de situatie naast de voorwaarden, de situatie werd verder niet nader toegelicht of slechts weersproken met voorbeelden en een geparafraseerde tekst uit een brochure. Vooralsnog (als je het verhaal naast de voorwaarden legt) wekt het bij mij (slechts) de indruk dat Vraagsteller (onwetend) iets heeft gedaan dat tegen de voorwaarden indruist. Ook van mij kwam het advies om het met Postnl uit te knokken (in plaats van hier) of het anders als leergeld te accepteren.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    9 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.