• 0

Dividend naar privé uitkeren voor DGA salaris

Hallo,

In mijn holding BV, die in 2024 is gestart, heb ik een aanzienlijke hoeveelheid liquide middelen opgebouwd en ik overweeg om dit als dividend naar mijn privérekening uit te betalen. Als DGA heb ik een vastgesteld salaris van €56.000 per jaar. Dit salaris komt ongeveer overeen met vergelijkbare functies in loondienst.

Mijn vraag is als volgt: Aangezien we pas in september zitten, heb ik mijn volledige salaris voor dit jaar nog niet volledig ontvangen. Ik verwacht echter eind van dit jaar aan de eis van €56.000 te voldoen. Mag ik in de tussentijd dividend uitkeren naar mijn privérekening?

Groetjes,

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

• 1

Als je jaarbreed aan de gebruikelijkloonregeling voldoet lijkt het me geen probleem om in het lopende jaar dividend uit te keren, uiteraard na een balanstest en uitkeringstoets.

Ik vraag me wel af of de BD het eens is met jouw vastgestelde salaris, als je na negen maanden in je eerste jaar al "een aanzienlijke hoeveelheid liquide middelen" hebt opgebouwd, nadat je jezelf maandelijks dus al +- € 4667 hebt uitgekeerd als salaris. Heb je dan wel écht naar vergelijkbare functies gekeken?

• 0
4 uur geleden, Inspiresta zei:

Denk dat de Bd hier pas een oordeel kan vellen als dit een patroon wordt. Voorlopig kan het beter zijn gegaan dan verwacht.

Precies dat ...

TS heeft volgens eigen zeggen een salaris dat ongeveer overeenkomt met vergelijkbare functies in loondienst.

Geen enkele onderneming kan door de BD verplicht worden om meer salaris te gaan betalen omdat de winst hoger is dan verwacht. En wat als er verlies wordt geleden ... moeten de lonen dan ook negatief worden?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
12 minuten geleden, Cosara zei:

Geen enkele onderneming kan door de BD verplicht worden om meer salaris te gaan betalen omdat de winst hoger is dan verwacht. En wat als er verlies wordt geleden ... moeten de lonen dan ook negatief worden?

Zo zwart-wit bedoel ik het uiteraard niet, ervan uitgaande dat je op mij reageerde.

Een dergelijk bedrijfsresultaat kan wel een indicatie zijn om eens kritisch te kijken naar het vastgestelde DGA-salaris, temeer omdat deze exact op de ondergrens van €56k zit. Voor veel functies lukt het vast om een vacature te vinden waarin het salaris wordt genoemd dat je goed kunt gebruiken voor je onderbouwing, maar of dat ook daadwerkelijk de meest vergelijkbare dienstbetrekking is, is dan maar de vraag.

Mijn punt was dus ook niet dat vraagsteller verplicht zou moeten worden om zijn DGA-salaris te verhogen, slechts een noot dat het mogelijk is dat de BD er vraagtekens bij heeft.

• 0
(aangepast)

Het 56K als DGA salaris is gebaseerd op mijn salaris die ik kreeg toen ik in 2023 nog in loondienst was. Kwa functie komt het ongeveer overeen (ik doe vanaf dit jaar freelancen). De reden dat ik iets meer aan winst heb kunnen opbouwen is dat ik hiernaast ook een webshop heb. In feite maak ik dus meer uren dan 40 uur per week, vandaar dat ik tot en met september wat meer heb kunnen opbouwen.

Dus als ik het goed begrijp zou het dus geen probleem zijn om al dividend naar mezelf uit te betalen (in het lopend jaar)?

aangepast door tsk771
  • 0
1 uur geleden, tsk771 zei:

Het 56K als DGA salaris is gebaseerd op mijn salaris die ik kreeg toen ik in 2023 nog in loondienst was. Kwa functie komt het ongeveer overeen (ik doe vanaf dit jaar freelancen). De reden dat ik iets meer aan winst heb kunnen opbouwen is dat ik hiernaast ook een webshop heb. In feite maak ik dus meer uren dan 40 uur per week, vandaar dat ik tot en met september wat meer heb kunnen opbouwen.

Dus als ik het goed begrijp zou het dus geen probleem zijn om al dividend naar mezelf uit te betalen (in het lopend jaar)?

"Je doet dus meer werkzaamheden dan je deed binnen dat dienstverband, dus je salaris is niet vergelijkbaar. " Dat zou het argument van de inspecteur wel eens kunnen zijn...

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Precies wat Steven hierboven zegt. Het gebruikelijk loon kent geen parttime factor of maximaal aantal uren. Als je dus naast je werkzaamheden waar je die 56k aan toekent, ook nog een webshop runt, dan komen die uren er gewoon nog bij tegen een daarvoor passend uurloon.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
Op 18-9-2024 om 16:00, Joost Rietveld zei:

Het gebruikelijk loon kent geen parttime factor of maximaal aantal uren. Als je dus naast je werkzaamheden waar je die 56k aan toekent, ook nog een webshop runt, dan komen die uren er gewoon nog bij tegen een daarvoor passend uurloon.

Als je in 2 werkdagen van 16 uur doet waarvoor de meest vergelijkbare functies een werkweek van 36 effectieve uren nodig hebben, krijg je toch ook geen aftrek voor de minder bestede uren?

Waarom dan wel een bijtelling voor de meer bestede uren?

• 0
55 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Als je in 2 werkdagen van 16 uur doet waarvoor de meest vergelijkbare functies een werkweek van 36 effectieve uren nodig hebben, krijg je toch ook geen aftrek voor de minder bestede uren?

Omdat je er vanuit mag gaan dat een efficiënte werknemer niet minder betaald krijgt als hij zijn werk sneller doet.

In dit geval gaat het om meer uren omdat er compleet andere werkzaamheden naast plaatsvinden 

• 0
51 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

In dit geval gaat het om meer uren omdat er compleet andere werkzaamheden naast plaatsvinden 

Dus als dga van een bakkerij, een slagerij en een eetcafé is je gebruikelijk loon drie keer hoger dan als dga van twee slagerijen met een worstenmakerij?

Ik wist niet dat het aantal gewerkte uren überhaupt relevant is voor het vaststellen van het gebruikelijk loon. Dat is wel interessant aangezien veel holding-werkzaamheden maar een paar uur per maand kosten.

• 0
4 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Dus als dga van een bakkerij, een slagerij en een eetcafé is je gebruikelijk loon drie keer hoger dan als dga van twee slagerijen met een worstenmakerij?

Ik wist niet dat het aantal gewerkte uren überhaupt relevant is voor het vaststellen van het gebruikelijk loon. Dat is wel interessant aangezien veel holding-werkzaamheden maar een paar uur per maand kosten.

Het gaat ook helemaal niet om de uren. Het gaat om de vraag welk salaris je zou kunnen krijgen als je al die werkzaamheden in een regulier dienstverband zou verrichten. 

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0
7 minuten geleden, StevenK zei:

Het gaat ook helemaal niet om de uren. Het gaat om de vraag welk salaris je zou kunnen krijgen als je al die werkzaamheden in een regulier dienstverband zou verrichten. 

Definieer "regulier dienstverband* zonder de uren.

• 0
Op 19-9-2024 om 21:02, Ward van der Put zei:

??? Dat schrijft ik toch nergens. 

Ik geef alleen maar aan dat deze DGA, naast zijn DGA-loon dat gerelateerd is aan zijn consultancy, ook rekening moet houden met zijn uren ten gunste van de webshop.

Op 19-9-2024 om 21:02, Ward van der Put zei:

Jazeker. Het enige dat niet in de wet staat, is dat die 56k ondergrens fulltime of parttime is.

De werkzaamheden voor dochtermaatschappijen horen er uiteraard ook bij.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar