🙋Ben ik ZZP'er of schijnzelfstandige? Of huur ik wel via de goede regels ZZP'ers in voor mijn eigen bedrijf? Wil jij ook meer duidelijkheid over schijnzelfstandigheid? Hoor je verschillende geluiden in het nieuws en om je heen bij mede-ondernemers? 

🟢Op donderdag 23 januari beantwoord ik van 12.00 tot 14.00 uur al jullie vragen live tijdens deze AMA over Schijnzelfstandigheid!

Je kunt in dit topic ook nu al je vragen stellen, dan beantwoord ik ze donderdag.

👋Nog wat meer info over mijn expertise:

Ik ben Joost Rietveld, eigenaar van Denarius Advies. Al sinds 2001 als belastingadviseur werkzaam, sinds 2007 betrokken bij Higherlevel en inmiddels alweer ruim 13 jaar zelfstandig ondernemer. Ik heb de ellende en slapstick rond de schijnzelfstandigheid op de voet gevolgd uiteraard en sta voor jullie klaar om jullie vragen te beantwoorden.

Wat wil jij weten? Stel je vraag hieronder!

Kleine disclaimer:

De aard van het probleem rond (schijn)zelfstandigheid (er is geen eenduidige wetgeving, alleen rechtspraak) maakt dat ik vandaag geen harde uitspraken kan doen of iemand wel of niet een zelfstandige is. Tips en adviezen die ik in dit topic geef, zijn dan ook enkel bedoeld als richtinggevend en moet je niet opvatten als een feit (tenzij ik het erbij zet) op basis waarvan je vervolgens kunt handelen.

Tevens zal ik bij het beantwoorden van vragen er vanuit gaan dat de ZZP-er in kwestie de arbeid zelf moet verrichten en ervoor betaald krijgt. Dan resteert in vrijwel elke discussie alleen nog het (werkgevers)gezag. Werkt de ZZP-er in gezagsverhouding tot de opdrachtgever?

Aanbevolen berichten

• 0

Hi Joost,

Ik ben net gestart als freelance tekstschrijver en heb een opdracht aangenomen waarbij ik wekelijks content aanlever voor een marketingbureau. Omdat ik vrijwel altijd beschikbaar moet zijn tijdens kantooruren en op hun kantoor werk, vraag ik me af of dit risico’s oplevert met de Belastingdienst. Hoe bepaalt de Belastingdienst of er sprake is van schijnzelfstandigheid?

Alvast bedankt!

• 0

Zal mensen inhuren via een platform als Temper nog zijn toegestaan? 

https://www.deondernemer.nl/personeel/temper-schijnzelfstandigheid-vbar-dba-vakbonden-zzp~90f11f1?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Volgens Temper zelf:

Als een barista in een koffiebar hetzelfde werk doet als het vaste personeel, kan dit inderdaad ‘inbedding van werk’ zijn – het werk van de professional komt sterk overeen met het werk van de werknemers. Zoals eerder besproken, moet er echter naar alle feiten en omstandigheden gekeken worden. Inbedding is slechts één van de negen gezichtspunten. Daarnaast is er nog een onderscheid te maken tussen inbedding van het werk en inbedding van de werkende. In deze situatie zijn er verschillende omstandigheden van belang om te bepalen of er sprake is van schijnzelfstandigheid, denk aan:

De zelfstandige werkt enkel korte opdrachten

De zelfstandige werkt voor meerdere opdrachtgevers

De zelfstandige beslist zelf of deze een opdracht wel of niet aanneemt

De zelfstandige kan zelf onderhandelen over het uurtarief

De zelfstandige kan vervanging zoeken

De zelfstandige  gedraagt zich als commercieel ondernemer en draagt zelf het commerciële risico als bijvoorbeeld een factuur niet wordt betaald. 

• 0
(aangepast)

Mooi initiatief Joost,

Ik ben benieuwd naar jouw visie over de volgende situatie. 

Mijn eenmanszaak is in 2023 omgezet naar een BV. Vanuit de B.V. worden nu dus alle klanten bediend (Zakelijke dienstverlening/advies op uurbasis). Het gaat meestal om langdurige zaken, dus een klant kan zo maar 2-3 jaar in portefeuille zitten. Het gaat gemiddeld om een bestand van 40 zaken op jaarbasis. Mijn vrouw is parttime in loondienst bij mij tegen dito vergoeding. Ik investeer zelf in vakopleidingen voor mijn werk, auto van de zaak, huurruimte extern, website, etc.

Daarnaast wordt ik door ook via dezelfde B.V. ingehuurd op interim basis bij derden, om in feite hetzelfde werk te doen, maar dan ter vervanging van bijvoorbeeld ziekte, zwangerschap of bij pieken etc. We onderhandelen over tarief en looptijd (meestal 3-6 maanden per opdrachtgever a 24 uur p/w met marktconform uurtarief en optie tot verlenging). Ik wordt ingehuurd via een bureau, die de contracten en uitbetalingen verzorgt.

Ik hoef niet mee met bijeenkomsten, etentjes, vergaderingen en ik werk waar en wanneer ik wil (dus ook vanuit eigen kantoorruimte), uiteraard geef ik dat wel door voor duidelijkheid aan de klanten. Ik neem in beginsel ook geen maagdelijke zaken in, maar alleen lopende zaken. Ik betaal ook mijn opleidingen en beschik zelf over vakliteratuur. Tot dusver de verschillen met de collega’s ter plekke. 

Alvast heel erg bedankt.

aangepast door Signature
  • 0

Hoi Joost, ik ben vooral benieuwd naar hoe "zinnig" en hoe "veilig" alle constructies zijn waar je werkt vanuit een BV waarin je verplicht sociaal verzekerd bent, en je dus in die BV in loondienst bent als een "normale" werknemer.

Ik heb diverse relaties (dienstverleners waar ik zelf mee samenwerk en/of inhuur, vrienden en ondernemers die ik via HL ken) die aan het kijken zijn naar dit soort oplossingen zoals De declarabele Uren BV (DUBV Uniforce) of een eigen constructie met letteraandelen waarbij je in je eigen BV ontslagen zou kunnen worden en je sociale premies WW/WIA afdraagt. 

Uniforce suggereert dat een DUBV handhaving-proof is. Hoe kijk jij hiertegen aan en in hoeverre loop je dan - als het al zou werken  - niet tegen het volgende probleem aan, namelijk dat je dan een soort uitzend/detacheringsbureau bent met alle daarbij behorende verplichtingen? 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes? → Contact

• 0
Op 9-1-2025 om 11:53, Chalyne zei:

Hi Joost,

Ik ben net gestart als freelance tekstschrijver en heb een opdracht aangenomen waarbij ik wekelijks content aanlever voor een marketingbureau. Omdat ik vrijwel altijd beschikbaar moet zijn tijdens kantooruren en op hun kantoor werk, vraag ik me af of dit risico’s oplevert met de Belastingdienst. Hoe bepaalt de Belastingdienst of er sprake is van schijnzelfstandigheid?

Alvast bedankt!

Beste Chalyne,

Welkom bij deze A.M.A.

Er is helaas geen vast kader of vaste opsomming aan punten waarop de Belastingdienst kan onderbouwen of iemand wel of niet zelfstandig ondernemer is. In zijn algemeenheid geldt voor de meeste ZZP-ers in deze discussie dat het neerkomt op de vraag of er een gezagsverhouding aanwezig is tussen jou en de opdrachtgever. Dat betekent dat elke situatie op zichzelf beoordeeld moet worden. Hoe meer kenmerken van een gezagsverhouding er zijn, hoe groter de kans dat bij een controle de Belastingdienst het standpunt van werknemer inneemt.

Het is dus voor een ZZP-er zaak om zoveel als kan eigen vrijheden te waarborgen. Niet alleen op papier, maar ook in de praktijk. En dan helpt het helaas niet dat je altijd beschikbaar moet zijn tijdens kantooruren en ook nog eens op hun kantoor werkt, aan hun bureaus. Als zij jou dan ook nog sturing geven t.a.v. de inhoud van je werk (waarover, in welke stijl, etc), dan is van voldoende zelfstandigheid waarschijnlijk geen sprake.

• 0
Op 10-1-2025 om 11:34, RobertAlberts zei:

Zal mensen inhuren via een platform als Temper nog zijn toegestaan? 

https://www.deondernemer.nl/personeel/temper-schijnzelfstandigheid-vbar-dba-vakbonden-zzp~90f11f1?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Volgens Temper zelf:

Als een barista in een koffiebar hetzelfde werk doet als het vaste personeel, kan dit inderdaad ‘inbedding van werk’ zijn – het werk van de professional komt sterk overeen met het werk van de werknemers. Zoals eerder besproken, moet er echter naar alle feiten en omstandigheden gekeken worden. Inbedding is slechts één van de negen gezichtspunten. Daarnaast is er nog een onderscheid te maken tussen inbedding van het werk en inbedding van de werkende. In deze situatie zijn er verschillende omstandigheden van belang om te bepalen of er sprake is van schijnzelfstandigheid, denk aan:

De zelfstandige werkt enkel korte opdrachten

De zelfstandige werkt voor meerdere opdrachtgevers

De zelfstandige beslist zelf of deze een opdracht wel of niet aanneemt

De zelfstandige kan zelf onderhandelen over het uurtarief

De zelfstandige kan vervanging zoeken

De zelfstandige  gedraagt zich als commercieel ondernemer en draagt zelf het commerciële risico als bijvoorbeeld een factuur niet wordt betaald. 

Beste Robert,

Ook welkom bij deze A.M.A.

Je citeert een stukje van Temper zelf waarbij de focus ligt op toekomstige wetgeving, de VBAR. Voor deze A.M.A. is dat nog iets te veel toekomstmuziek, want dat is nog een wetsontwerp.

Die wet (je zou het de opvolger van de wet DBA kunnen noemen), zou er voor moeten zorgen dat er meer duidelijke criteria komen voor werknemerschap versus zelfstandigheid. Het uitgangspunt voor de VBAR is de al dan niet aanwezige gezagsverhouding. Echter, de Raad van State was afgelopen november (NB: artikel van Temper is van 12 juli 2024) al hard in zijn kritiek op het wetsvoorstel: het zou te weinig veranderen en dus ook te weinig knelpunten oplossen. Sindsdien is het stil rond de VBAR.

Toegepast naar de situatie van vandaag (wet DBA) kun je stellen dat Temper in elk geval niet als werkgever gezien wordt, volgens Rechtbank Amsterdam. Dat wil echter niet zeggen dat iemand die via Temper werkt ook per definitie een zelfstandige is! Het kan ook via Temper nog steeds zo zijn dat de ZZP-er in kwestie in verkapte dienstbetrekking werkt bij de opdrachtgever. Dan is immers de uiteindelijke opdrachtgever de werkgever. De Belastingdienst kijkt naar wat er op de werkvloer gebeurt.

• 1
Op 10-1-2025 om 12:02, Signature zei:

Mooi initiatief Joost,

Ik ben benieuwd naar jouw visie over de volgende situatie. 

Mijn eenmanszaak is in 2023 omgezet naar een BV. Vanuit de B.V. worden nu dus alle klanten bediend (Zakelijke dienstverlening/advies op uurbasis). Het gaat meestal om langdurige zaken, dus een klant kan zo maar 2-3 jaar in portefeuille zitten. Het gaat gemiddeld om een bestand van 40 zaken op jaarbasis. Mijn vrouw is parttime in loondienst bij mij tegen dito vergoeding. Ik investeer zelf in vakopleidingen voor mijn werk, auto van de zaak, huurruimte extern, website, etc.

Daarnaast wordt ik door ook via dezelfde B.V. ingehuurd op interim basis bij derden, om in feite hetzelfde werk te doen, maar dan ter vervanging van bijvoorbeeld ziekte, zwangerschap of bij pieken etc. We onderhandelen over tarief en looptijd (meestal 3-6 maanden per opdrachtgever a 24 uur p/w met marktconform uurtarief en optie tot verlenging). Ik wordt ingehuurd via een bureau, die de contracten en uitbetalingen verzorgt.

Ik hoef niet mee met bijeenkomsten, etentjes, vergaderingen en ik werk waar en wanneer ik wil (dus ook vanuit eigen kantoorruimte), uiteraard geef ik dat wel door voor duidelijkheid aan de klanten. Ik neem in beginsel ook geen maagdelijke zaken in, maar alleen lopende zaken. Ik betaal ook mijn opleidingen en beschik zelf over vakliteratuur. Tot dusver de verschillen met de collega’s ter plekke. 

Alvast heel erg bedankt.

Dag Signature

Leuk dat je je mengt in deze A.M.A.

Onder de wet DBA zullen je interim-opdrachten vooral beoordeeld worden in het licht van je positie als DGA van je eigen BV. Jouw BV - in casu jij - behandelt een veelvoud aan dossiers jaarlijks en zal weinig moeite hebben om te verdedigen dat de BV de onderneming vormt en niet dat jij op jaarbasis 40 losse dienstbetrekkingen hebt. Dat er vervolgens opdrachten bijkomen die langer van duur zijn en waarbij enige mate van gezag ontstaat, is onder de wet DBA niet per se een probleem, nu jij zelf de volledige vrijheid hebt om deze opdrachten aan te nemen of niet, ze telkens tijdelijk zijn en ze maar een beperkt deel van de jaarverdiensten vormen. De zelfstandigheid van jou als ZZP-er, die via een eigen BV werkt, lijkt mij voldoende gewaarborgd.

• 1
Op 12-1-2025 om 23:04, bcastelijns zei:

Wat betreft V.O.F's, worden deze ook gecontroleerd op schijnzelfstandigheid en gelden hier dezelfde criteria voor als voor ZZP'ers?

Dag Bcastelijns,

Terechte vraag voor deze A.M.A. Welkom ook.

Het antwoord is ja. Het aangaan van een VOF met verschillende ZZP-ers maakt niet ineens dat elke ZZP-er die ook vennoot in de VOF is, per definitie een zelfstandige is. Twee of meer vennoten kunnen vanuit de VOF immers ook ieder zelf opdrachten aangaan waarbij de individuele vennoot zichzelf verhuurt aan een opdrachtgever. Als die opdrachtgever vervolgens dicteert wat die vennoot moet doen, waar, wanneer, met welke middelen en onder welke huisregels, dan kan van zelfstandigheid, ondanks de VOF, geen sprake zijn.

• 1
Op 14-1-2025 om 14:04, Norbert Bakker zei:

Hoi Joost, ik ben vooral benieuwd naar hoe "zinnig" en hoe "veilig" alle constructies zijn waar je werkt vanuit een BV waarin je verplicht sociaal verzekerd bent, en je dus in die BV in loondienst bent als een "normale" werknemer.

Ik heb diverse relaties (dienstverleners waar ik zelf mee samenwerk en/of inhuur, vrienden en ondernemers die ik via HL ken) die aan het kijken zijn naar dit soort oplossingen zoals De declarabele Uren BV (DUBV Uniforce) of een eigen constructie met letteraandelen waarbij je in je eigen BV ontslagen zou kunnen worden en je sociale premies WW/WIA afdraagt. 

Uniforce suggereert dat een DUBV handhaving-proof is. Hoe kijk jij hiertegen aan en in hoeverre loop je dan - als het al zou werken  - niet tegen het volgende probleem aan, namelijk dat je dan een soort uitzend/detacheringsbureau bent met alle daarbij behorende verplichtingen? 

Dag Norbert, ook jij welkom bij deze A.M.A.

In zijn algemeenheid zal werken via een eigen BV het probleem van schijnzelfstandigheid niet oplossen. Zie de redenen daartoe in mijn antwoord hierboven aan BCastelijns inzake de VOF. Vervang VOF door BV en je hebt dezelfde uitkomst.

Interessanter wordt dan de vraag of dat ook nog speelt, als de DGA via zijn eigen BV verplicht sociaal verzekerd is.

Voor alle lezers even wat achtergrond:

Zoals ik hierboven al schreef, is het werken via een eigen BV geen garantie dat je niet als schijnzelfstandige werkt. Als ZZP-er ben je dan de Directeur-GrootAandeelhouder (DGA) van je eigen BV. Je bent dus ook in loondienst van de BV. De BV sluit vervolgens een overeenkomst van opdracht af met de opdrachtgever. Jij als DGA verricht de arbeid namens je BV. Dat doet vermoeden dat je veilig bent voor de wet DBA, omdat je al in loondienst bent van je BV. Echter, omdat jij de enige aandeelhouder en bestuurder bent van je BV, ben je niet verplicht sociaal verzekerd. Jouw BV draagt dus geen premies af voor de overheidspotjes waaruit de WW en WIA betaald worden. Bovendien neem je als DGA vaak een lager salaris op uit je BV dan de inkomsten die de BV verdient aan jouw arbeid.

Het kan daarom dus nog steeds gebeuren dat als je vanuit een eigen BV werkt, dat het voor de Belastingdienst de moeite is om te kijken of je toch niet als werknemer van de uiteindelijke opdrachtgever bent aan te merken. Dat zou namelijk betekenen dat er nu wel premies WW en WIA dienen te worden afgedragen en dat er loonbelasting wordt geheven over alle omzet die ontstaat uit jouw arbeid. Alleen worden die loonheffingen en sociale premies dan dus niet van jouw BV geheven, maar ook bij de opdrachtgever.

De gedachte achter een Uniforce/Declarabele Uren (DU)BV, is dat je die sociale verzekeringsplicht ook kunt forceren. De BV wordt (even simpel gezegd) zo opgericht dat er een derde partij is die zeggenschap heeft over jouw positie als DGA van je eigen BV. Doordat je als bestuurder nu ontslagen kunt worden, moet jouw BV de sociale premies betalen. Dat is dus een bewuste keuze voor mensen die van deze constructie gebruik maken. Hun BV betaalt de premies, waardoor zij van mening zijn dat er geen risico bestaat dat de Belastingdienst kan stellen dat ze feitelijk toch in loondienst zijn van hun uiteindelijke opdrachtgever. Zodoende zouden ze zonder risico langdurige opdrachten kunnen aangaan, zelfs in die mate dat de opdrachtgever volledig stuurt wat ze doen.

Het lijkt er dus op dat een dergelijke BV zinvol is, mits je de premies en extra kosten voor lief neemt, maar dan ben je er volgens mij nog niet:

• Het feit dat er al sociale premies worden afgedragen door de DUBV is op zichzelf geen garantie dat je niet als werknemer van de opdrachtgever bestempeld kunt worden. Zeker als een DGA zichzelf weliswaar marktconform beloont vanuit zijn DUBV, maar vanuit zijn BV een veel hogere omzet factureert aan de opdrachtgever, wil ik nog wel eens zien wat de fiscus daarvan vindt.
  • Er is ook nog zoiets als een CAO, vaak gekoppeld aan een pensioenplicht. Daarover is vrijwel niks te vinden in de communicatie van de diverse aanbieders van deze BV’s;
  • En tot slot moet de BV voldoen aan de Waadi (wat wel meevalt qua verplichtingen voor een DUBV) en in de toekomst waarschijnlijk ook aan de vergunningplicht van de WTTA.

Uniforce geeft geen garantie af, maar laat weten dat ze 40 testcases hebben voorgelegd aan de fiscus met 40x akkoord. Punt blijft altijd wel dat dit soort beoordelingen 40 individuele beoordelingen zijn en dat jouw situatie net even anders kan zijn met andere gevolgen dan de testcases die zij hebben voorgelegd.

• 1
10 minuten geleden, Joost Rietveld - AMA zei:

Dag Signature

Leuk dat je je mengt in deze A.M.A.

Onder de wet DBA zullen je interim-opdrachten vooral beoordeeld worden in het licht van je positie als DGA van je eigen BV. Jouw BV - in casu jij - behandelt een veelvoud aan dossiers jaarlijks en zal weinig moeite hebben om te verdedigen dat de BV de onderneming vormt en niet dat jij op jaarbasis 40 losse dienstbetrekkingen hebt. Dat er vervolgens opdrachten bijkomen die langer van duur zijn en waarbij enige mate van gezag ontstaat, is onder de wet DBA niet per se een probleem, nu jij zelf de volledige vrijheid hebt om deze opdrachten aan te nemen of niet, ze telkens tijdelijk zijn en ze maar een beperkt deel van de jaarverdiensten vormen. De zelfstandigheid van jou als ZZP-er, die via een eigen BV werkt, lijkt mij voldoende gewaarborgd.

Wederom erg bedankt voor de waardevolle inzichten Joost!

• 0

Hi Joost,

Binnen mijn bedrijf werk ik met verschillende ZZP-ers samen. Mensen die teksten schrijven, maar ook mensen die bijvoorbeeld als gastdocent de lessen die wij ontwikkelen geven op basisscholen en binnen de kinderopvang. Dit zijn wel altijd dezelfde mensen die dit doen en dit ook aan mij factureren aan het einde van de maand. Voorheen ging dit eigenlijk altijd vanzelf en had ik hier geen vraagtekens bij, echter nu met alle info over schijnzelfstandigheid ben ik het spoor een beetje bijster wat hierin nu juist is en of ik hierin stappen moet ondernemen.

Zou jij hier je licht even over kunnen laten schijnen?

Groetjes,

Priscilla

• 1
(aangepast)
18 minuten geleden, Cilla-1992 zei:

Hi Joost,

Binnen mijn bedrijf werk ik met verschillende ZZP-ers samen. Mensen die teksten schrijven, maar ook mensen die bijvoorbeeld als gastdocent de lessen die wij ontwikkelen geven op basisscholen en binnen de kinderopvang. Dit zijn wel altijd dezelfde mensen die dit doen en dit ook aan mij factureren aan het einde van de maand. Voorheen ging dit eigenlijk altijd vanzelf en had ik hier geen vraagtekens bij, echter nu met alle info over schijnzelfstandigheid ben ik het spoor een beetje bijster wat hierin nu juist is en of ik hierin stappen moet ondernemen.

Zou jij hier je licht even over kunnen laten schijnen?

Groetjes,

Priscilla

Hi Priscilla

Welkom Live bij deze AMA

Als ik het goed begrijp, ontwikkelen jullie lesprogramma's over voeding op scholen en KDV-en. Die programma's hebben tekstverwerking nodig en moeten onderwezen worden. Daarvoor huren jullie ZZP-ers in. Hier maak ik wel onderscheid tussen de beide partijen die je noemt:

1. de tekstschrijvers;

2. de gastdocenten die programma's verzorgen.

Ad 1: onder de Wet DBA is het hier vooral belangrijk dat de ZZP-ers voldoende zelfstandig zijn. Zie ook mijn reactie hierboven aan Chalyne, die als tekstschrijver werkzaam is. Hoe meer jullie als opdrachtgever dicteren (no pun intended) hoe groter de kans dat ze bij een controle als schijnzelfstandige aangemerkt kan worden.

Ad 2: hier geldt in wezen hetzelfde, maar het risico op schijnzelfstandigheid is wellicht wat groter. Deze gastdocenten worden door jullie immers op pad gestuurd naar scholen en KDV-en die jullie aandragen en ze doceren jullie lesprogramma's. Heel veel vrijheid is er in die zin niet meer bij voor deze docenten. Ik heb met de fiscus de degens gekruist tbv een bedrijf dat hetzelfde deed met studenten. Zij huurden studenten in, die zij bij onderwijsinstellingen als docent verhuurden. Het feit dat deze studenten in de functie van docent verplicht lesmateriaal moesten onderwijzen, was mede van doorslaggevend belang t.a.v. de fiscus' overtuiging dat de studenten in loondienst waren van het bedrijf en dus geen ZZP-ers. 

Maar met allebei geldt wel dat onder de wet DBA het zeker ook nog relevant is of deze ZZP-ers naast jullie nog andere opdrachtgevers hebben en dat ze niet het leeuwendeel (70%+) van hun inkomen bij jullie verdienen. Advies: ga in gesprek met ze en probeer uit te werken waar er nog ruimte is voor meer zelfstandigheid en controleer hoe zij zich naar de fiscus presenteren en waarom.

aangepast door Joost Rietveld - AMA
  • 1
10 minuten geleden, Joost Rietveld - AMA zei:

Hi Priscilla

Welkom Live bij deze AMA

Als ik het goed begrijp, ontwikkelen jullie lesprogramma's over voeding op scholen en KDV-en. Die programma's hebben tekstverwerking nodig en moeten onderwezen worden. Daarvoor huren jullie ZZP-ers in. Hier maak ik wel onderscheid tussen de beide partijen die je noemt:

1. de tekstschrijvers;

2. de gastdocenten die programma's verzorgen.

Ad 1: onder de Wet DBA is het hier vooral belangrijk dat de ZZP-ers voldoende zelfstandig zijn. Zie ook mijn reactie hierboven aan Chalyne, die als tekstschrijver werkzaam is. Hoe meer jullie als opdrachtgever dicteren (no pun intended) hoe groter de kans dat ze bij een controle als schijnzelfstandige aangemerkt kan worden.

Ad 2: hier geldt in wezen hetzelfde, maar het risico op schijnzelfstandigheid is wellicht wat groter. Deze gastdocenten worden door jullie immers op pad gestuurd naar scholen en KDV-en die jullie aandragen en ze doceren jullie lesprogramma's. Heel veel vrijheid is er in die zin niet meer bij voor deze docenten. Ik heb met de fiscus de degens gekruist tbv een bedrijf dat hetzelfde deed met studenten. Zij huurden studenten in, die zij bij onderwijsinstellingen als docent verhuurden. Het feit dat deze studenten in de functie van docent verplicht lesmateriaal moesten onderwijzen, was mede van doorslaggevend belang t.a.v. de fiscus' overtuiging dat de studenten in loondienst waren van het bedrijf en dus geen ZZP-ers. 

Maar met allebei geldt wel dat onder de wet DBA het zeker ook nog relevant is of deze ZZP-ers naast jullie nog andere opdrachtgevers hebben en dat ze niet het leeuwendeel (70%+) van hun inkomen bij jullie verdienen. Advies: ga in gesprek met ze en probeer uit te werken waar er nog ruimte is voor meer zelfstandigheid en controleer hoe zij zich naar de fiscus presenteren en waarom.

Helder! Dankjewel, hier ga ik mee aan de slag.

• 1
Op 23-1-2025 om 12:01, Joost Rietveld - AMA zei:

Beste Robert,

Ook welkom bij deze A.M.A.

Je citeert een stukje van Temper zelf waarbij de focus ligt op toekomstige wetgeving, de VBAR. Voor deze A.M.A. is dat nog iets te veel toekomstmuziek, want dat is nog een wetsontwerp.

Die wet (je zou het de opvolger van de wet DBA kunnen noemen), zou er voor moeten zorgen dat er meer duidelijke criteria komen voor werknemerschap versus zelfstandigheid. Het uitgangspunt voor de VBAR is de al dan niet aanwezige gezagsverhouding. Echter, de Raad van State was afgelopen november (NB: artikel van Temper is van 12 juli 2024) al hard in zijn kritiek op het wetsvoorstel: het zou te weinig veranderen en dus ook te weinig knelpunten oplossen. Sindsdien is het stil rond de VBAR.

Toegepast naar de situatie van vandaag (wet DBA) kun je stellen dat Temper in elk geval niet als werkgever gezien wordt, volgens Rechtbank Amsterdam. Dat wil echter niet zeggen dat iemand die via Temper werkt ook per definitie een zelfstandige is! Het kan ook via Temper nog steeds zo zijn dat de ZZP-er in kwestie in verkapte dienstbetrekking werkt bij de opdrachtgever. Dan is immers de uiteindelijke opdrachtgever de werkgever. De Belastingdienst kijkt naar wat er op de werkvloer gebeurt.

Soms maak ik gebruik van Temper als ik net even 2 handen tekort kom en zo de klant tevreden stel met een juiste bezetting. Het is dan een shift van enkele uurtjes en bijna altijd eenmalig want ik ben cateraar op locatie bij bedrijven. Temper is daarmee ideaal, ze komen rechtstreeks naar locatie dus de reistijd hoef ik er niet bij te tellen en kan daardoor een goed uurloon voorstellen. Hoewel ik duidelijk de opdrachtgever ben heb ik twijfel hoe men in deze situatie er tegen aan kijkt. Zou een inspecteur achteraf gaan bepalen dat ik die persoon voor 4 uur werk in dienst had moeten nemen? Ik lees nergens dat voor extreem korte/eenmalige dagen werk in het jaar andere regels gelden, maar dit zou in loondienst geen beginnen aan zijn als je eenmalig iemand op locatie X nodig hebt voor een paar uurtjes. 

• 0

Dag Joost, 

al enige tijd lees ik af en toe mee op Higher Level. Je adequate reacties helpt ondernemend NL erg vooruit, waarvoor veel dank!  Helaas heb ik je oproep voor de AMA niet eerder gezien. Hopelijk is het niet erg als ik alsnog op dit topic reageer. 

Ik kan heel weinig terugvinden over de volgende situatie (of weet niet de juiste keywords te vinden om betrouwbare informatie te vinden): 

• Ik overweeg om samen met 2 bevriende ondernemers een werkmaatschappij (BV) te starten. De BV kent dan dus 3 DGA's (met 33,3% van de aandelen). 
  • Boven de werkmaatschappij staan 3 holdings die obv een management fee aan de werkmaatschappij factureren. 

De vragen die ik hierbij heb: 

• Klopt mijn aanname dat binnen deze werkmaatschappij ook een sociale zekerheidsplicht wordt geforceerd (zoals bij de DUBV)? 2 DGA's kunnen namelijk de 3de DGA ontslaan. En daarmee qua risico profiel minimaal gelijk is aan de DUBV?
  • In jouw eerdere reactie (in dit topic) las ik natuurlijk al dat er ook risico's aan de DUBV kleven. Die zijn me an sich wel duidelijk. 
  • Voor zover relevant: In de onderlinge afspraken zorgen we ook dat iedere DGA een AOV en pensioenvoorziening heeft.  Zijn er zaken die daarnaast (fiscaal) nog tips om verder op door te lezen  om het risico te verlagen? 

Dank voor het meedenken alvast!

• 0

Ik heb zelf onlangs onderzoek gedaan naar het onderwerp DUBV en BV. Zoals ik het begrijp kunnen sociale verplichtingen inderdaad van toepassing zijn afhankelijk van de mate van onafhankelijkheid van de bestuurders. Ik zou het fijn vinden als iemand met ervaring de details kan verduidelijken

Op zoek naar informatie over Qbet-nl10 om de markt te analyseren.

• 0
7 uur geleden, Hartger zei:

Klopt mijn aanname dat binnen deze werkmaatschappij ook een sociale zekerheidsplicht wordt geforceerd (zoals bij de DUBV)? 2 DGA's kunnen namelijk de 3de DGA ontslaan. En daarmee qua risico profiel minimaal gelijk is aan de DUBV?

Welkom op HL en geen probleem hoor dat je dit vraagt. Dank voor je compliment.

De sociale verzekeringsplicht voor DGA's gaat niet op als zij zogenaamd "nevengeschikt" zijn. In feite gaat dat altijd op bij een gelijke verdeling van (stemrecht op) aandelen. Ieder wordt beschouwd als een gelijkwaardige, met als doel samen ondernemer te zijn. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
4 uur geleden, miggiL zei:

Zoals ik het begrijp kunnen sociale verplichtingen inderdaad van toepassing zijn afhankelijk van de mate van onafhankelijkheid van de bestuurders. Ik zou het fijn vinden als iemand met ervaring de details kan verduidelijken

Google maar op nevengeschikte DGA. Onder de regeling aanwijzing directeur grootaandeelhouder zorgt nevengeschiktheid voor geen verzekeringsplicht.

Bij een DUBV wordt dat kunstje verzorgd via een externe stichting die enige mate van zeggenschap heeft over ontslag van het bestuur van de BV.

• 0

Dag Joost, dank voor jouw reactie. Het zoeken op informatie over nevengeschikte DGA's levert nogal wat informatie op die erg afhankelijke van de context blijkt te zijn. Wat ik (voorzichtig) heb geconcludeerd is dat het ervoor zorgt dat iedereen ondernemer is en zodoende niet verzekeringsplichtig is. Helder.

Wat ik niet goed begrijp / kan achterhalen is dat de DUBV er via een externe stichting (met zeggenschap) wel voor zorgt. Waarom kan dat wel via deze stichting opzet en niet doordat de meerderheid van DGA's elkaar kunnen ontslaan? 

• 1

Dat laatste is het geheim van de smid. Uniforce heeft een deel zeggenschap over het bestuur van jouw DUBV. Wat verder overigens niks met nevengeschiktheid te maken heeft.

Jouw BV kan jou niet zondermeer ontslaan als bestuurder, daarin heeft Uniforce een stem. In feite dus omgekeerd: ook al zou je willen dat de aandeelhoudersvergadering van jouw BV jou ontslaat, dan kan dat niet zonder instemming van Uniforce. Daarnaast houden zij op meer punten toezicht op de gang van zaken in de DUBV. 

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het niet moeilijk moet zijn om dit te kopiëren.

Echter, wees  je ervan bewust dat een DUBV geen garantie is tegen schijnzelfstandigheid! Ook met een DUBV kan de fiscus oordelen dat je als schijnzelfstandige werkt voor de uiteindelijke opdrachtgever. Want zoals altijd: daarvoor kijkt de fiscus naar de natuurlijke persoon die zijn handen of hersens of beide laat wapperen

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar