Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0
59 minuten geleden, Martin CirQlar zei:

Een niet-EU onderneming wil via mij een branch office in Nederland openen. 

Wat bedoel je precies met "via mij"? Wordt je branche manager, importeur, handelsagent, commissionair, iets anders? 

Een branch office is geen zelfstandige entiteit, maar onderdeel van de niet-EU onderneming. De registratie dan ook, lijkt me. Misschien kun je wel namens hen de registratie doen, als je gemachtigd bent. 

Als je zelf een onderneming op wilt richten, bijvoorbeeld als dealer van de niet-EU onderneming, dan is het jouw onderneming en ben jij sowieso zelf verantwoordelijk voor de registratie. 

Zie ook https://business.gov.nl/running-your-business/legal-forms-and-governance/foreign-entities-and-branches/

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
12 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Wat bedoel je precies met "via mij"? Wordt je branche manager, importeur, handelsagent, commissionair, iets anders? 

Een branch office is geen zelfstandige entiteit, maar onderdeel van de niet-EU onderneming. De registratie dan ook, lijkt me. Misschien kun je wel namens hen de registratie doen, als je gemachtigd bent. 

Als je zelf een onderneming op wilt richten, bijvoorbeeld als dealer van de niet-EU onderneming, dan is het jouw onderneming en ben jij sowieso zelf verantwoordelijk voor de registratie. 

Zie ook https://business.gov.nl/running-your-business/legal-forms-and-governance/foreign-entities-and-branches/

Dank voor deze verduidelijking. Ik lees ook dat ik mij wat verder moet verdiepen in de verschillende rollen die mogelijk zijn.

• 0

Ik denk dat deze links je kunnen helpen bij het vinden van een passende oplossing

https://www.kvk.nl/inschrijven/inschrijven-buitenlandse-bedrijven/

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/fiscaal_vertegenwoordiger/

nog een derde link in het Engels

https://business.gov.nl/starting-your-business/starting-situations/setting-up-a-dutch-branch-office-or-subsidiary/

Belangrijkste advies aan jou is om niet te lichtvaardig te denken over de verantwoordelijkheid en mogelijk (bestuurders) aansprakelijkheid die je gaat lopen als je de (wettelijk) vertegenwoordiger wordt van een buitenlandse onderneming.

Kun je iets meer zeggen over wat je zou gaan doen voor hun.

• 0

Goedemiddag Martin, 

een buitenlandse rechtspersoon (branch office) schrijf je in het Handelsregister in als:

er doorgaans een vestiging in Nederland is, of als

men structureel in Nederland onderneemt, of als

deze rechtspersoon in Nederland een gevolmachtigd handelsagent heeft.

Is er een gevolmachtigde/beheerder van de Nederlandse vestiging? Dan schrijft deze persoon zich in in het Handelsregister. Hij toont met een volmacht aan dat hij de beheerder is. De volmacht, met originele handtekening(en), is afkomstig van iemand die bevoegd is om dit te doen. Ook bestuurders van de buitenlandse rechtspersonen mogen de opgave doen, net zoals personen met een uitdrukkelijke volmacht dit doen.

De registratie regel je met de volgende formulieren:

formulier 6 Inschrijving buitenlandse rechtspersoon of vennootschap

formulier 11 Inschrijving functionaris voor een rechtspersoon
LET OP! Alle bestuurders en commissarissen die in het buitenland staan ingeschreven, moeten zich ook in Nederland inschrijven. Een enig aandeelhouder schrijven we alleen in als het een formeel buitenlandse vennootschap is. 

formulier 13 Inschrijving gevolmachtigde/beheerder 

We vragen om een officieel bewijs van registratie van de rechtspersoon in het buitenland. Dit bewijs mag niet ouder zijn dan een maand. Lever dit aan in een voor ons leesbare taal. We kunnen vragen het bewijs van registratie te laten vertalen in het Nederlands, Engels, Frans of Duits. Deze vertaling hoeft niet afkomstig te zijn van een beëdigd vertaler.

Wordt het nu wat duidelijker voor je? Als je nog vragen hebt, neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder. 

Kamer van Koophandel

Sint Jacobsstraat 300

3511 BT Utrecht

KVK.nl

• 0

Hoe ziet die buitenlandse entiteit die branche office voor zich? Gewoon 100% hun onderneming, en jij als directeur oid (echt een branche office)? Of dat jij meer partner wordt, dus bijv. 100% jouw onderneming, dat je bijv. voor die onderneming importeert/verkoopt?

• 0
(aangepast)

Goede vraag, en inderdaad is de informatie op de KvK-site daar soms wat summier over. In de praktijk geldt dat de Nederlandse vertegenwoordiger – in dit geval jij – meestal degene is die de inschrijving bij de KvK regelt namens de buitenlandse onderneming. Jij fungeert als de lokale contactpersoon en moet dus ook aanwezig zijn bij de inschrijving, samen met alle benodigde documenten.

aangepast door Hans van den Bergh
Wervende tekst en link verwijderd

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar