• 0

Vreemde BTW situatie die ik niet begrijp en hoe te verwerken in mijn boekhouding

(aangepast)

Halle allemaal, 

Mijn naam is Nancy en ik ben nieuw op dit forum. Ik ben sinds deze maand gestart als zelfstandig onderneemster en heb al veel gebruik gemaakt van de tips op dit forum. Mijn boekhouding is op orde, ik kan mijn weg aardig vinden maar loop nu vast op iets bijzonders. Ik start naast mijn webshop ook op markten en braderieën om meer bekendheid te krijgen en een extra afzetmarkt voor mijn producten te creëren. Nu heb ik een kraam geboekt, factuur ontvangen en betaald en wil dit netjes in mijn boekhouding opvoeren als kosten. 

Ik heb een nieuwe post aangemaakt in mijn grootboekrekening ( 4570 Marktkraam huur) om hierop te boeken en alles netjes te scheiden. Nu wil ik de betaling en factuur koppelen maar zie iets bijzonders aan de BTW wat ik totaal niet begrijp. 

De kraamhuur (4 meter)  1x Totaal inclusief BTW: kost € 65,00 

De grondhuur (grond onder de kraam) is vrijgesteld van BTW € 12,50 per meter maar staat als € 0.00 op de factuur. 

Totaal ex BTW: € 61,32

BTW: € 3,68

Dan staat er onder de factuur de volgende toelichting: 

* BTW berekening: Grondplaatsen zijn vrij van BTW. Kraamhuur is inclusief de grond onder uw kraam (welke vrij is van BTW) en daarom is de bereking van de 21% BTW alleen over de kraam (€ 17.50 x 21% = € 3,68 per kraam)

Mijn verstand zegt het redelijk te begrijpen.

De kraam is 4 meter en heeft eronder een grondplaat welke vrijgesteld is van BTW. Nu is dit 4 meter en ga ik er vanuit dat er dus 4x € 12,50 = € 50,00, de kraam is dan €17,50 waarover wel BTW betaald moet worden, (€ 17.50 x 21% = € 3,68 per kraam) alleen kom ik dan opgeteld niet op de 65 euro inclusief of 61.32 exclusief. 

Kan iemand mij uitleggen hoe dit nu precies werkt en hoe dit netjes te boeken. Ik heb het nu als afwijkende  BTW opgevoerd en alleen de €3,68 op de verrekening gezet. 

Link screenshot factuur

aangepast door NancyLentjes
link naar factuur bijgesloten

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

• 1

Welkom op Higherlevel, Nancy!

Als ik het goed begrijp heb je uiteindelijk een factuur gekregen van € 65 inclusief btw, die bestaat uit grondplaats en de kraam. Klopt dat?

De grondplaats is € 12,50 per meter en vrijgesteld van btw, dus in totaal is er € 50 aan 4 meter grond betaald. Dat betekent dat er € 15 aan de kraam, inclusief btw, is betaald. Dat is 15/1,21 = € 12,40 excl. btw. En dus € 2,60 btw.

24 minuten geleden, NancyLentjes zei:

Nu is dit 4 meter en ga ik er vanuit dat er dus 4x € 12,50 = € 50,00, de kraam is dan €17,50 waarover wel BTW betaald moet worden, (€ 17.50 x 21% = € 3,68 per kraam)

Ik weet niet hoe je hier op € 17,50 komt, ik gok dat je daar een rekenfoutje maakt. Kan dat? En bij je btw-berekening bereken je over het bedrag nogmaals btw, dus kom je te hoog uit.

Kun je wellicht een geanonimiseerde versie van de factuur laten zien hier? Dan kunnen we nog wat gerichter kijken hoe ze 'm hebben opgebouwd en berekend.

• 0
(aangepast)

Beste Ruben, 

Dank voor je snelle reactie, ik heb onderaan mijn post een link naar de factuur gezet, is deze niet zichtbaar ? 

Die berekening van 17,50 staat op de factuur en is niet de mijne, rede meer waarom ik het niet snap :-) 

Link screenshot factuur

aanpassing
  • 0

Even rekenen. De kraam is 17,50 ex btw, daarover 21% btw is inderdaad 3,68. Om aan het totaal van 65 euro te komen mist dan nog 43,82. Dat zou dan gedeeld door 12,50 per meter 3,5056 meter grond moeten zijn. Dat lijkt op het eerste gezicht een afronding van 3,5 meter, maar daarmee kom je nagerekend net niet uit. Erg duidelijk is de factuur niet. Als je het echt wilt weten: vraag het de verhuurder.

Inboeken: de stelregel is dat je niet zelf moet gaan rekenen, maar de btw moet inboeken, en aangeven op de aangifte omzetbelasting, zoals het op de factuur staat. Als het niet in je nadeel is (zoals hier, het is maar een paar cent verschil) lekker laten gaan, als het wel in je nadeel is om een nieuwe factuur vragen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
6 uur geleden, NancyLentjes zei:

Kan iemand mij uitleggen hoe dit nu precies werkt en hoe dit netjes te boeken. Ik heb het nu als afwijkende  BTW opgevoerd en alleen de €3,68 op de verrekening gezet. 

Link screenshot factuur

Het sommetje maakt allemaal niet uit. Waar het om gaat is dat je een factuur hebt gekregen waarop 3,68 BTW staat, dus je boekt 61,32 aan kosten en 3,68 als betaalde BTW. Bij ontvangen facturen neem je over wat op de factuur staat *zonder* eraan te rekenen.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Bedankt voor jullie snelle reactie. 

Ik had hem dan denk ik al goed staan, ik had het volgende gedaan: 

1, In mijn grootboek code 4570 aangemaakt : Marktkraam huur, vindt ik prettig om zo de kosten goed te kunnen bewaken.

2.Op deze post heb ik de factuur gekoppeld en Totaal excl. btw 61,32 

Afwijkend over 61,32 geboekt met Totaal btw3,68

Ik zie dus 61.32 als kosten staan, 3.68 afwijkende btw zoals op de factuur met een totaal van 65,00 inclusief. 

Dan mag deze op het slotje :-) 

• 1
(aangepast)

“Dan mag deze op het slotje :-) ”

Het is niet de bedoeling om een incorrectie factuur met een al dan niet incorrecte btw in je boekhouding op te nemen … niet in je nadeel en ook niet in je voordeel. Het is ook niet de bedoeling dat je zelf aan een incorrecte factuur gaat zitten rekenen en/of gaat corrigeren.

Vraag heel gewoon om een correcte factuur … en verwijs daarbij desnoods naar de factuureisen die de wet daar aan stelt.

https://goedestartbelastingdienst.nl/wiki/view/50bdccd8-f9a0-4297-b57f-3a6651cbe05c/factuureisen

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 1
(aangepast)

Vrij simpel antwoord terug, ze doen het al 20 jaar zo :-(

Onderwerp:Re: Factuur 250276 Bemmel 13-04-2025

De factuur is gewoon goed. Alleen over de kraam wordt btw geheven, de rest is vrij van btw(grondplaats). Dit doen we al 20 jaar. Groetjes en tot zondag.

• 0

Ik heb maar weer een mail geschuurd: 

Beste Henk, 

Dank voor je snelle reactie en top dat je dit al 20 jaar zo doet, maar ik loop toch vast, het gegeven antwoord is afdoende voor mijn verantwoording. Het gegeven antwoord eerder is kort en sluit niet aan op mijn vraag. 

Zou je mij dan iets meer tegemoet willen komen en het toelichten? Dat jullie dit al 20 jaar doen staat natuurlijk los van alles en neemt niet weg dat jullie net als ik wettelijk verplicht zijn om een juiste opgave te doen. Ik vraag een uitleg over de factuur omdat deze afwijkt en ik hiermee de boeking niet rond kan maken in mijn boekhouding.

Als jullie over 17.50 BTW berekenen dan blijft er 43.82 over voor de grond die is vrijgesteld, dit komt niet overeen met de 12.50 per meter op de factuur. Een kraam van 4 meter met € 12,50 per meter vrijgesteld van BTW is € 50,00, hiermee blijft er € 15,00 euro over waarover BTW mag worden geheven. Jullie rekenen over € 17,50 euro BTW en hierdoor heb ik een verschil in het voordeel van jullie. 

• 0
(aangepast)
12 uur geleden, NancyLentjes zei:

Vrij simpel antwoord terug, ze doen het al 20 jaar zo :-(

Een vrij simpel antwoord terug … Dan doen ze het al twintig jaar verkeerd.

Op de factuur (op elke factuur) moet duidelijk vermeldt worden over welk netto bedrag btw wordt berekend en met welk percentage … 21%, 9% of 0%

Het feit dat er een toelichting over de btw-berekening wordt gegeven geeft mijns inziens aan dat er blijkbaar veel vragen hierover komen. Een correct opgemaakte factuur heeft geen enkele toelichting nodig.

• Bedrag dat je vraagt, exclusief btw Als je goederen of diensten met verschillende btw-tarieven levert, vermeld dan de aparte bedragen. Vermeld ook de eenheidsprijs, als dit van toepassing is.
  • Btw-tarief dat van toepassing is op de geleverde goederen of dienstenAls je goederen of diensten met verschillende btw-tarieven levert, vermeld dan per onderdeel welk btw tarief van toepassing is.
  • Btw-bedrag. Het totaalbedrag aan btw dat op de factuur is berekend. Zijn verschillende btw tarieven van toepassing? Vermeld dan de aparte bedragen.
  • Factuurbedrag inclusief btw. Het totaalbedrag van de factuur dat je aan je klant in rekening brengt.

Als een factuur aanleiding geeft tot vragen, dan klopt het gewoon niet. De wettelijke factuureisen zijn glashelder.  

Het is nog maar de vraag of er btw over de kraam berekend moet/mag worden.

De verhuur van de marktkraam en de andere bijkomende diensten volgen het btw-regime van de hoofdprestatie en zijn daarom ook vrijgesteld van de heffing van btw.

Enige discussie hierover … ECLI:NL:GHSHE:2020:650

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

• 0
16 minuten geleden, Cosara zei:

De verhuur van de marktkraam en de andere bijkomende diensten volgen het btw-regime van de hoofdprestatie en zijn daarom ook vrijgesteld van de heffing van btw.

Enige discussie hierover … ECLI:NL:GHSHE:2020:650

Ik zou beslissen dat de de verhuur van marktkramen de de hoofdprestatie is en de terbeschikkingstelling van een grondplaats de bijzaak is.

Maar goed, het hof heeft anders beslist en die hebben er voor geleerd.

• 0
(aangepast)
16 minuten geleden, DaMedia zei:

Ik zou beslissen dat de de verhuur van marktkramen de de hoofdprestatie is en de terbeschikkingstelling van een grondplaats de bijzaak is.

Zo dacht de Belastingdienst er ook over … 

16 minuten geleden, DaMedia zei:

Maar goed, het hof heeft anders beslist en die hebben er voor geleerd.

Voor het moment wel … 

… het geeft aan de het belastingrecht niet altijd goed doordacht en afgebakend is. 

Een en ander veranderd niets aan de zaak van een incorrecte factuur.

aangepast door Cosara

• 5
4 uur geleden, Cosara zei:

… het geeft aan de het belastingrecht niet altijd goed doordacht en afgebakend is. 

Rond 1981 kreeg ik op de KMA het vak belastingrecht van Mr. Verbruggen, Inspecteur van 's Rijks Belastingdienst in Breda. Die begon zijn  allereerste les met deze tekening. 

Presentatie2.jpg

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

• 0
18 uur geleden, insparcom zei:

Rond 1981 kreeg ik op de KMA het vak belastingrecht van Mr. Verbruggen, Inspecteur van 's Rijks Belastingdienst in Breda. Die begon zijn  allereerste les met deze tekening. 

Presentatie2.jpg

1981 … 2025

dat betekent dat er al 44 jaar  - en we mogen aannemen al vele jaren daarvoor - een totale wanorde bestaat inzake de uitvoering en controle van het belastingwetten. Het verbaast mij nog steeds dat er überhaupt nog belastinggeld bij de Overheid binnenkomt.

Als gevolg daarvan verbaast het mij ook niet meer dat iedereen tegenwoordig ondernemer wil en mag worden, omdat het belastingtechnisch gezien, domweg financieel lucratief is om ondernemer (in elke denkbare vorm) te zijn.

• 0

Mr. Verbruggen was een aardige man en een uitstekende docent. Hij doelde met zijn tekening op de wet- en regelgeving. Dat die wetgeving er mede oorzaak van is dat er  ‘dingen misgaan in de uitvoering’ zou hij niet ontkend hebben. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

• 0
2 uur geleden, NancyLentjes zei:

Blijft inderdaad bijzonder, maandag sta ik weer op een andere markt. Hiervan gelukkig wel een goede factuur.

Top !

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar