Ik bezit mijn huidige auto inmiddels ruim 7 jaar. De auto is bijna 15 jaar oud. Ik ben bijna 4 jaar ZZP'er en rijdt de auto privé en reken jaarlijks een KM aftrek van €0,23 voor zakelijk gereden kilometers.

Ik heb gelezen van een youngtimer regeling die geldt voor auto's ouder dan 15 jaar. Kort samengevat:

• 35% bijtelling over de dagwaarde van de auto
  • 1,5% BTW corretie over nieuwprijs van de auto
  • Alle kosten zakelijk aftrekbaar (wegenbelasting, verzekering, onderhoud, brandstof)

Ik rij privé 20.000 kilometer per jaar en zakelijk kom ik op 5000 gereden kilometers. De youngtimer regeling zou voor mij voordeliger uitpakken maar vooral werk besparen, omdat ik geen kilometer registratie meer hoef bij te houden.

Klopt mijn samenvatting van de youngtimer regeling?

Kan ik mijn privé auto vanaf dit jaar zakelijk aanmerking en dan de yountimer regeling toepassen?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77679-youngtimer-regeling-priv%C3%A9-auto/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 2

Nee, dat kan niet. Etikettering is definitief en je kunt niet enkel om fiscale motieven heretiketteren. Zie ook de uitleg hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/vermogensetikettering-bedrijfsmiddel

Alleen bij bijzondere omstandigheden kun je zo'n wijziging doorvoeren.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 1

Helemaal mee eens Steven. 

Onder die bijzondere omstandigheden valt bijvoorbeeld de situatie waarin het gebruik van de auto ineens wijzigt naar - aantoonbaar - meer dan 90% zakelijk. Dan wordt de auto verplicht ondernemingsvermogen. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
8 uur geleden, vloerengilde zei:

heb je de keuze wel als je het hok verkoopt en vervolgens precies hetzelfde hok terugkoopt met ne ander kenteken?

Ik ben geen jurist, maar dat riekt naar fraus legis: een constructie die geen enkel ander doel dient dan belasting ontduiken.

• 1
8 uur geleden, vloerengilde zei:

heb je de keuze wel als je het hok verkoopt en vervolgens precies hetzelfde hok terugkoopt met ne ander kenteken?

Dikke vingers … kleine toetsen ?

Hoe wil je dezelfde auto van een ander kenteken voorzien … exporteren en weer importeren ?

Lijkt mij een dure en omslachtige manier om de belastingregels te ontwijken.

Wat je wel kunt doen is je auto voor een andere (gelijkwaardige) auto om te ruilen. Verkopen en kopen dus, maar dan slechts als er sprake is van twee verschillende auto’s. Dus niet de auto aan de buurman verkopen en deze na een week weer terugkopen.

Verder is belastingontwijking het zelfde als belastingfraude als 

een constructie enkel wordt opgezet om belasting te besparen en strijdig is met de geest van de wet … fraus legis dus, oftewel ‘bedrog van de wet’.

En wat bespaart het nu allemaal ?

Mij lijkt het een verkeerde manier van ondernemen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
31 minuten geleden, Cosara zei:

Dikke vingers … kleine toetsen ?

Hoe wil je dezelfde auto van een ander kenteken voorzien … exporteren en weer importeren ?

Lijkt mij een dure en omslachtige manier om de belastingregels te ontwijken.

Wat je wel kunt doen is je auto voor een andere (gelijkwaardige) auto om te ruilen. Verkopen en kopen dus, maar dan slechts als er sprake is van twee verschillende auto’s. Dus niet de auto aan de buurman verkopen en deze na een week weer terugkopen.

Verder is belastingontwijking het zelfde als belastingfraude als 

een constructie enkel wordt opgezet om belasting te besparen en strijdig is met de geest van de wet … fraus legis dus, oftewel ‘bedrog van de wet’.

En wat bespaart het nu allemaal ?

Mij lijkt het een verkeerde manier van ondernemen.

Exact wat je nu beschrijft, met dezelfde auto bedoel ik dat er meer mercedes ml 380 met airco te koop zijn in dezelfde kleur ….  Het is de vraag mag dat, waar ligt de grens? Die ene is namelijk veel meer waard voor mij omdat er een parrot is ingebouwd….. hoe moeilijk moeten we iets makkelijks maken voor onze regelschrijvers het er mee eens zijn.

www.vloerengilde.nl

• 0
Op 6-5-2025 om 07:25, StevenK zei:

Nee, dat kan niet. Etikettering is definitief en je kunt niet enkel om fiscale motieven heretiketteren. Zie ook de uitleg hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/vermogensetikettering-bedrijfsmiddel

Alleen bij bijzondere omstandigheden kun je zo'n wijziging doorvoeren.

Dank je voor de verwijzing naar de belastingdienst. Ik wist niet dat het etikettering heet. Het staat er duidelijk uitgelegd.

Ik had de auto bij het starten van mijn onderneming moeten inbrengen en dat heb ik toen niet gedaan. Als ik een andere auto van 15 jaar oud zou kopen dan kan ik opnieuw kiezen of die auto privé of zakelijk etiketteer, omdat het keuzevermogen is. 

Dat ga ik niet doen hoor want mijn huidige auto is nog prima. :-)

Op 6-5-2025 om 08:14, Joost Rietveld zei:

Helemaal mee eens Steven. 

Onder die bijzondere omstandigheden valt bijvoorbeeld de situatie waarin het gebruik van de auto ineens wijzigt naar - aantoonbaar - meer dan 90% zakelijk. Dan wordt de auto verplicht ondernemingsvermogen. 

Ik lees ook dat er minimaal 10% zakelijke kilometers gereden moet worden anders is het verplicht privé.

• 0
3 uur geleden, Ward van der Put zei:

Ik ben geen jurist, maar dat riekt naar fraus legis: een constructie die geen enkel ander doel dient dan belasting ontduiken.

Ik wil niet belasting ontduiken. Het lijkt mij vooral prettig dat ik geen kilometer administratie meer hoeft bij te houden. Het kost mij tijd, moeite en geld.

• 0
4 uur geleden, vloerengilde zei:

Exact wat je nu beschrijft, met dezelfde auto bedoel ik dat er meer mercedes ml 380 met airco te koop zijn in dezelfde kleur ….  Het is de vraag mag dat, waar ligt de grens?

Wat dat betreft is er geen grens.

Je mag (bijna) alles kopen wat je wilt ... alleen niet verkopen en terugkopen om de belastingheffing te ontwijken ... dezelfde Mercedes ML 380 is hierbij niet gelijk aan eenzelfde Mercedes ML 380.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

• 0
4 uur geleden, vloerengilde zei:

hoe moeilijk moeten we iets makkelijks maken voor onze regelschrijvers het er mee eens zijn.

Het is niet moeilijk doen, want ook al lijkt het op elkaar ... je weet wat je hebt en niet wat je koopt ... zeker bij een 15 jaar oude auto.

• 0
6 uur geleden, Cosara zei:

Het is niet moeilijk doen, want ook al lijkt het op elkaar ... je weet wat je hebt en niet wat je koopt ... zeker bij een 15 jaar oude auto.

nou, ik lees toch echt dat ik de ene ml moet verkopen en ene andere moet kopen om er een youngtimer van te maken.. dat vind ik gedoe... het zou ook gewoon met een vodje kunnen.

www.vloerengilde.nl

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar