Ga naar inhoud

Contact met werknemers buiten werktijd

Geplaatst:

Jasper S.

Ik probeer de contactmomenten buiten werktijd tot een minimum te beperken.

Wij hebben daarom de volgende afspraak binnen ons bedrijf.
Ik verwacht dat men op de berichten in de groepsapp tijdens werktijd reageert en op de priveapps van de werknemers zsm.

Ik stuur alleen berichten via de priveapps als het echt niet anders kan, dus bij ziekte van een collega of als een opdrachtgever voor de volgende dag een tijdswijziging doorgeeft. En dit gebeurt niet vaker dan 1 of 2 keer per 2 weken.
Vroeger ging dit allemaal via een telefoontje, maar tegenwoordig durven veel werknemers niet meer te praten via de telefoon.

Dit werkte altijd erg goed en tot iedereens tevredenheid. Nu heeft een nieuwe medewerker hier veel problemen mee, maar draagt zelf geen andere oplossing aan.
Het is en blijft een feit dat in onze branche tijden kunnen wijzigen en 'nee, dit lukt niet' is bij onze klanten ook altijd een geldig antwoord.

Maar vinden jullie het onredelijk dat ik werknemers bij werktijd benader voor dit? Het wordt bij het sollicitatie gesprek wel duidelijk besproken, maar het staat niet in de contracten of huishoudelijk reglement.

Featured Replies

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator
5 minuten geleden, Jasper S. zei:

Maar vinden jullie het onredelijk dat ik werknemers bij werktijd benader voor dit? Het wordt bij het sollicitatie gesprek wel duidelijk besproken

Alleszins redelijk en blijkbaar bij sollicitatie al afgesproken, dus als een medewerker daar achteraf moeite mee heeft maar zolang er geen beter alternatief is, blijft de gemaakte afspraak nog steeds van kracht.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
1 uur geleden, Jasper S. zei:

Nu heeft een nieuwe medewerker hier veel problemen mee

Heb je al gevraagd waarom?

Interessant onderwerp trouwens. In Frankrijk hebben werknemers een wettelijk recht om onbereikbaar te zijn buiten bedrijfstijd. In Nederland is zo'n recht nog niet in de wet vastgelegd (wel een poging toe gedaan), maar wel in sommige CAO's.

Zie o.a. dit artikel: Moet je buiten werktijd bereikbaar zijn voor je werkgever?

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

sports

En tijdens werktijd beantwoord deze werknemer ook nooit een prive berichtje? kijkt niet op zijn telefoon als zijn deurbel camera gaat eetc etc?

Geplaatst:

Jasper S.

  • Auteur

@Norbert Bakker Wij hebben geen CAO, die zal er ook nooit komen.
Maar dit punt kan ook nooit in afgesproken worden, onze branche is heel veranderlijk.
Wij werken vooral voor grote bedrijven en (int) overheden en dan kunnen dingen uitlopen of vervroegd worden.
Dit hoort nu eenmaal bij het bedrijf.

Ik ken de regel in Frankrijk, maar ook daar zijn heel veel uitzonderingen. Sommige banen neem nu eenmaal mee in je privéleven en dit wordt bij ons ook uitdrukkelijk verteld.
En het gaat echt niet ook meer dan 5 minuten. Het is meer van "kun jij morgen een uur eerder/later beginnen" of de verzamelplaats is veranderd naar dit adres of "er is een verhoogd risico, dus je moet je eerst aanmelden daar en daar".

@sports Precies, dat is ook het rare aan het verhaal, ik doe er helemaal niet moeilijk over. Uurtje eerder weg voor een afspraak, als het niet in de knoop komt met een afspraak, geen probleem>
Moet je op je kindje passen vanwege een bezoeksregeling, prima gaan we regelen.
Ik doel zelfs niet moeilijk over een verkoop via marktplaats tijdens werktijd.
Maar op 1 of andere manier willen ze altijd meer.

Ik ga de regel ook niet aanpassen, vroeg me nu alleen af of ik onredelijk ben.

Geplaatst:

RubenT

  • Moderator
17 minuten geleden, Jasper S. zei:

Ik ga de regel ook niet aanpassen, vroeg me nu alleen af of ik onredelijk ben.

Ik denk niet dat je onredelijk bent. Het kan wel helpen om het nog duidelijker te maken naar je medewerkers, zodat je eventuele twijfels of onzekerheden zoveel mogelijk wegneemt. Om dat zo goed mogelijk te doen helpt het meestal om te begrijpen waar ze nu tegenaan lopen. Daar komt Norberts vraag om de hoek kijken.

20 minuten geleden, Jasper S. zei:

En het gaat echt niet ook meer dan 5 minuten.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de impact voor sommigen groter is dan alleen die vijf minuten. Als ze door zo'n bericht met hun hoofd weer helemaal in hun werk zitten, kan dat als belastend worden ervaren.

2 uur geleden, Jasper S. zei:

Het wordt bij het sollicitatie gesprek wel duidelijk besproken, maar het staat niet in de contracten of huishoudelijk reglement.

Je kunt overwegen er toch wat over op te nemen in het personeelshandboek of huishoudelijk reglement o.i.d. Dan kunnen je medewerkers de kaders en uitgangspunten altijd terugvinden en kun jij altijd aantonen dat de medewerker ervan op de hoogte is (of hoort te zijn).

Geplaatst:

Jasper S.

  • Auteur

Dank je wel.
Ik zal dit eens meenemen met degene die bij ons over de personeelsplanning gaat.

Ik heb het nu wel als 1 van punten bij het sollicitatie gesprek staan, maar wellicht kan het inderdaad dan nog duidelijker.

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator
1 uur terug, Jasper S. zei:

Ik heb het nu wel als 1 van punten bij het sollicitatie gesprek staan, maar wellicht kan het inderdaad dan nog duidelijker.

Je kunt bij een sollicitatiegesprek al voorwaardelijke afspraken over zulke dingen maken, het wordt op dat moment immers al door jou ter sprake gebracht, gaf je aan. Simpelweg nog even benoemen: "Dus als wij jou aannemen, is dit ook meteen de afspraak, akkoord?" Bij een bevestigend antwoord ligt het duidelijk, simpel en rechtsgeldig vast.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.