• 0

effectiviteit van promotiemiddelen

Ik heb al gezocht met de zoekfunctie maar kon niets vinden.

 

Ik ben op zoek naar de effectiviteit van de verschillende promotiemiddelen.

Niet de algemene effectiviteit maar echte cijfers. bestaat dit?

Deze vraag stel ik omdat ik in een ander communicatieplan deze zin zag staan:

For this, ads are put on billboards in the whole country. Billboards are a very effective tool as they have a reach of 33.4% of the population and cause a contact frequency of 10.3

 

Hoe komt de maker aan deze getallen?

Weet iemand mischien een site waar deze gegevens opstaan?

bij voorbaat dank

 

www.camera-service.nl/index.html

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Meten is weten. Dit alles is puur marktonderzoek, in het veld.

 

Niemand kan je succesgaranties bieden. Het beste werkt trial en error; kies dan voor schaalbare advertentiemethodes. Kliene proefballonnetjes oplaten en bij bewezen succes uitrollen. Overigens is natuurlijk de boodschap die je brengt een belangrijke factor.

 

Standaard geldt in de reclame 'bigger is better' en schreeuwende kleuren vallen meer op maar hogere attentiewaarde betekent niet per defenitite een hoger succes (ceterus paribus natuurlijk weer wel).

 

Marketing is een samenspel van alle instrumenten. Doe het gewoon op alle fronten goed maar maak het niet te gek (qua uitgaven). Reserveer gewoon een percentage van de omzet en kijk naar het hoogste rendement (meetbare reclame is dan wel bevorderlijk).

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0

 

De effectiviteit van promotie-middelen is lastig te veralgemeniseren. Een groene advertentie van Heineken heeft nu eenmaal een ander effect dan een groene advertentie van Grolsch. Van een enkel billboard kan je nog wel ruwweg het aantal eyeballs aangeven en op TV spreken ze van opportunity to see, maar een simpel lijstje met het effect van alle promotiemiddelen op een rijtje bestaat niet.

 

Waar jij op doelde zijn media-bereikcijfers, en daar bestaan veel cijfers over - heel veel cijfers. Misschien is het slim je vraag opnieuw te formuleren.

 

Is dit een studievraag?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

nee dit is geen studievraag,

 

 

ALot, een percentage van de omzet vindt ik niet zo´n heel goed idee. Ik heb het idee dat je dan in een neerwaartse spiraal terechtkomt. Hoe minder inkomsten => hoe minder reclame => hoe minder inkomsten

www.camera-service.nl/index.html

Link naar reactie
  • 0

Nooit zomaar geld weggooien, tenzij je het echt niet meer weet.

 

Enorm waardevol en te weinig bekend : Het Mediafeiten Boekje van Carat Nederland : http://www.carat.nl/carat/index.jsp. Zij zijn een media-inkoop/verkoop bedrijf en weten&meten dus wat ze kunnen. Zoals bereik van een medium, hoeveel "impact" een medium heeft en wat de kosten zijn van deze oogballen die kijken.

 

Op hun site staat een verwijzing naar het boekje, (€ 19,95)

 

Is zelfs leuk om alleen maar in te lezen. Hier : http://www.carat.nl/carat/IntranetDocViewer?wsDocTypeId=0&wsScreenType=95&wsRow=1&wsCol=6&wsDepth=1&wsBI=null vind je een aantal Highlights uit het boekje, die zowiezo interessant zijn, zoals :

 

(bron : Carat Mediafeitenboekje:)

 

* Carat Interactive ziet een grote toekomst weggelegd voor zoekmachinemarketing. Het is één van de snelst groeiende vormen van online communicatie.

· Duurste TV blokje van 2003 was tijdens de EK Kwalificatie Nederland-Schotland : €55.450,=

* Dagbladen hebben een moeilijk jaar achter de rug. Veel initiatieven om het tij te keren: Zondagskrant, aanpassing tariefstructuur Telegraaf, introductie tabloid formaat.

· Advertenties zorgen voor ruim 51% van de inkomsten van dagbladen, de andere helft komt uit abonnementen en losse verkoop.

· Adverteerders willen met hun communicatie dichter op het oopmoment van de consument zitten en maken hierbij in toenemende mate gebruik van deze ‘opmaatpakketten’. Outdoorexploitanten spelen hier op in met

shoppersnetwerken, gericht op fmcg-adverteerders.

· Ondanks de sterk toegenomen sponsorbudgetten zal er, volgens Carat Sponsorship, ook in de komende jaren nog steeds sprake zijn van een kopersmarkt.

 

(einde citaat "Mediafeiten boekje van Carat")

 

Verder : vraag je doelgroep wanneer hen reclame opvalt, wanneer ze het zien/ er naar luisteren.

Uit een zeer recent onderzoek van de Bond van Adverteerders bleek dat 80% van de TV-commercials niet bekeken wordt. (echt nieuw he ? ). Wat voor TV geldt, geldt naar mijn mening ook voor Radio, billboards. En zelfs al voor internet : mensen kijken niet graag naar afleidende signalen en hebben strategien ontwikkeld om ze niet te hoeven zien/horen. (zie : Adblock van FireFox).

Als je dit vraagt, kan je hopelijk een aantal media meer/minder prioriteit geven.

 

Als laatste : Onhou 1 ding : Reclame gaat allereerst om opvallen. En ten tweede dat jouw boodschap ook geaccepteerd wordt.

 

En een van de manieren om tegenwoordig op te vallen zou wel eens kunnen zijn door heel anders op te vallen dan iedereen. Zeker als dit opvallen nog eens echt te maken heeft met je bedrijf en echt boeiend is voor de kijker/luisteraar, kan die dit ook nog eens accepteren.

Link naar reactie
  • 0

Jouw boodschap moet gelezen worden door je doelgroep. Je wilt opvallen. Of eigenlijk, je moet opvallen, want anders wordt je boodschap niet gelezen.

 

En ik vind dat daar ook een moeilijkheid in schuilt, afhankelijk van wie je tot doelgroep defineert. Bijvoorbeeld wanneer je product of dienst met name betrekking heeft op zeer hoog opgeleiden, aandeelhouders, directie en top managers aan de man wilt brengen.

 

Hoewel een dergelijke doelgroep beter bereikt kan worden via netwerken e.d., lijkt mij dat ook overige marketingmiddelen daartoe geschikt zijn, al dan niet in mindere mate.

 

Eigenlijk ben ik beniewd wat het resultaat is van een correcte advertentie in een regionale editie van de Kamer van Koophandel-krant. Met name in hoeverre deze advertenties door mensen met hogere functies in ondernemingen wordt gelezen, maar met name de response uiteraard.

 

Zelf heb ik 0,0 ervaring voor wat betreft marketing, helaas. Zal dan ook eens een aantal goede boeken over dit onderwerp uitzoeken en die aandachtig doorlezen.

Link naar reactie
  • 0
Eigenlijk ben ik benieuwd wat het resultaat is van een correcte advertentie in een regionale editie van de Kamer van Koophandel-krant. Met name in hoeverre deze advertenties door mensen met hogere functies in ondernemingen wordt gelezen, maar met name de response uiteraard.

 

De Kamerkrant wordt amper gelezen door mensen met hogere functies.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
  • 0

Het is een discussie die al vijftig jaar oud is: reclame kun je niet meten. Zelfs met testgroepen blijft het lastig, want de omgevingsvariabelen van een gepubliceerde reclameuiting zijn niet na te bootsen. Zou ook raar zijn: dan zou iedere uiting maximaal scoren. Maar dat is niet zo. Lezers- en kijkcijfers geven een aardige indicatie, maar een media-inkoopboer als Carat weet ook niet welke externe factoren meespelen.

 

Per saldo is proberen de enige manier om de efffectiviteit te bepalen. Natuurlijk zijn er erg veel onderzoekscijfers bechikbaar. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat als je voorin een blad adverteert, de kans groter is dat mensen je advertentie zien dan als je achterin staat. Idemdito bij reclameblokken op televisie. Dus wil iedereen voorin. Giep Franzen gooit je dood met cijfers en onderzoeken in het boek 'Hoe reclame echt werkt'. Vervelend is alleen dat je na het lezen nog steeds niet weet hoe het werkt. Dus... toch maar zelf proberen.

 

Het heeft ook alles te maken met de fase waarin je bedrijf (of product) zich bevindt. 'Reclame' is niet alleen maar naamsbekendheid, net zo min als het alleen maar een stijgende verkoop betekent. Wat wil je? Bij wie? Wanneer? Ergo: maak een goed communicatieplan, dan kun je in ieder geval de ergste blunders voorkomen. De rest is proberen helaas, warbij je eervan uit moet gaan dat je die halve reclame-euro kwijt raakt.

 

P.S.: Onderzoek-uitslagen als '80 procent van de mensen ziet geen tv-commercial' doen het leuk in de pers (en worden te vaak herhaald), maar zijn zo valide als een armloze parkinson-patiënt in een defecte rolstoel.

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Promotie - een belangrijk ding voor elke ondernemer : " Be Good and Tell It" en dergelijke wijsheden.

 

In de https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=7038 FAQ van Commercie en Marketing zie je veel onderwerpen over : werven van klanten door cold calling, persoonlijke verkoop en nieuwsbrieven. Ook Google Adwords komt steeds vaker voor in de HL-posts. Daarnaast zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden : sponsoring, bannerruil, adverteren in het plaatselijke suffertje, website, netwerken, flyeren, stickers, wildplakken en nog veel meer als je de guerilla-marketeers mag geloven. Opvallend genoeg hebben we het hier heeeel erg weinig over Free Publicity (ook zonder guerilla) en dat zou een erg gemiste kans betekenen.

 

Wat mij fascineert is : wat werkt nu eigenlijk wel en wat niet ?

 

Daarbij ga ik uit van je eigen, concrete situatie en wat je jouw geval echt werkte. Dus : kom door met je ervaringen, buikgevoel, cijfers, etc,etc. !

 

Of houden jullie het uberhaupt niet bij, waar je klanten vandaan komen ?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nu steeds meer bezig om statistisch inzicht te krijgen in wat wel en wat niet werkt. Het heeft wat uitzoek en opzet werk in zich, maar daardoor kan ik wel wat meer onderbouwde beslissingen maken.

 

p.s.

Het is nog te vroeg om echt een goed antwoord op je vraag te kunnen geven ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Kunnen we hier een poll van maken?

 

B.v.:

In het werven van klanten behaal ik het meeste resultaat met:

0 bannering op websites

0 netwerken

0 referenties

0 DM acties

0 TV commercials

0 Wicca bezweringen

0 Stunts die pers trekken

0 Stickeren

0 Beurzen

0 Cold calling

0 Congressen

 

(etc., nog suggesties? :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Stel dat er een succes-recept zou zijn: 10% budget voor POS (rooie displays gebruiken), 5% free publicity, 40% radio, 15% bladen en 30% events. En iedereen zou precies dat ene recept volgen. Zou het dan nog succes hebben?

 

Wat werkt verschilt per product, doelgroep, fase in levensloop, land, streek, etc. Laatst een artikel over de lancering van TomTom gelezen (in TvM) en die hebben per land een aanpak beproefd. Kranten werkten voor hen niet goed, radio en buitenmedia wel (verschilt per land).

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een goed boek die ook statistische gegevens bied is:

 

Media & Reclame van Den Boon & Neijens. Het gaat over mediaplanning en bereiksonderzoek.

 

(ISBN 90-207-3044-4)

 

En wat Twalevel al zegt: je kan niet in zijn algemeenheid stellen dat een bepaald middel werkt. Het verschilt per complete media aanpak. Zo is radio bijvoorbeeld meer geschikt als aanvulling op gedrukte reclame en niet echt geschikt om alleenstaand een actie mee te promoten.

 

Ik ben voor ons bedrijf ook naarstig op zoek naar wat het beste werkt. Heb cold calling al geprobeerd bij een specifieke doelgroep. Werkte niet echt. (En dat ondanks mijn ervaring van het werken bij een call-center. :D) Ga nu een Direct mail doen en dan nabellen maar dan bij een andere doelgroep; laggards. Hoop dat het meer effect heeft.

 

Ik denk dat het een kwestie van proberen is en kijken wat de concurrenten doen. Maar ik ben benieuwd wat voor resultaten jij mee komt Webwolff. Ga je het met ons delen?

Aantrekklijke, doelgerichte en gebruiksvriendelijke websites.

 

www.lemuel.nl

Link naar reactie
  • 0

Uit eigen ervaring, 40 folders individueel verspreiden op een KVK startersdag leverde 0 respons, goede les: starters aldaar zitten niet op mijn specifieke diensten te wachten.

 

Ik maak nu per contact veel werk van presentatie / offerte, werkt voor MIJ beter. Voor mijn aquisitie / new business activiteten heb ik een simpele excel tabel met de kolommen:

Bedrijf - contactpersoon - telefoon - gebeld op - te leveren dienst - verwachte omzet - opmerkingen

en in de rijen de verdeling: Huidig werk, bestaande opdrachtgevers, Prospects, Leads en partners / samenwerken

Met kleurcodes Geel = urgent, Groen = afgehandeld Blauw = deze maand afweken.

 

Volgens mij moet je bij promotie/ reclame goed in de gaten houden:

Welk budget wil je gebruiken, out of pocket costs + eigen tijd investeren. Je zult dingen moeten proberen om te zien of die voor jou werken, ondernemen begint met lef. Hou de follow up in de gaten, nabellen...contact opbouwen...is minstens zo belangrijk.

 

Verder kan ik iedereen aanraden om per werkdag minstens een 'new-business (telefoon) gesprek te voeren, zo wordt aquireren een gewoonte en wordt je er steeds beter in.

 

 

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is meten weten. Dus veel uitproberen en goed bijhouden wat de reacties zijn. Als je met erg grote aantallen relaties werkt zoals grote webshops of online reisburo's kun je zelfs aan datamining (analyse van alle data) denken. Maar alles komt neer op proberen, meten en hierna met wat werkt verder gaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.