Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 13-01-19 in alle zones

  1. De boekhouder gaat niet over uw geld. Die administreert alleen. Ik hoop dat je het simpelweg verkeerd hebt begrepen of dat de boekhouder iets anders bedoelde, want bij een 'kale' lease zorgt dat niet voor een spreiding van de investering in fiscale zin, maar wel voor een verhoging van de (financierings)kosten voor de onderneming op de lange termijn. Of bedoelde hij misschien cashflow? En waarom beweerde hij dat het 'beter' is om een investering te spreiden? Beter of wie en waarom? Als je echter het geld voor de auto al beschikbaar hebt, ligt lease niet voor de hand. Waarom immers geld lenen (en kosten maken voor iets) dat je al hebt? Verder zijn er verschillende soorten soorten lease. In de meest kale versie (de financial lease) is het eigenlijk niet meer dan een manier van lenen. De lease-overeenkomst staat dus los van het bedrijf waar je de auto koopt. Zeker bij simpele financial lease kun je meestal gewoon de auto kopen die je wilt bij het bedrijf of de particulier van je eigen keuze. De financiering daarvan vraag je separaat aan. Je leent het volledige bedrag en mag het met rente- en administratiekosten maandelijks terugbetalen. Het risico ligt helemaal bij jou, evenals het economische en fiscale eigendom. Als je de auto in de prak rijdt of als er onderhoud nodig is, is dat volledige voor jouw rekening. Eén nadeel: je kunt de auto niet verkopen, want het juridische eigendom ligt bij de leasemaatschappij (die krijgt ook de tenaamstellingscode). Er zijn ook nog (full) operationele lease in verschillende varianten. In dat geval wordt je geen economische of fiscale eigenaar van de wagen en betaal je simpelweg een maandelijkse bedrag aan de leasemaatschappij. Je hebt dan meestal geen (volledige) vrijheid voor wat betreft autokeuze. Je kiest dan uit een selectie van beschikbare modellen. De kosten zijn overigens wel aftrekbaar als het om zakelijke kosten gaat. Let op dat in alle gevallen de regels van de fiscale bijtelling gelden als er privé met de auto gereden gaat worden.
    2 punten
  2. TS zal toch echt op zijn factuur ook de statutaire naam moeten vermelden. "Kaasjes.com is een handelsnaam van Oude Koe B.V."
    2 punten
  3. Wat u doet (geen statutaire) naam vermelden) mag niet. Als een handelsnaam afwijkt van de statutaire naam (de naam in de oprichtingsakte), moet u naast de afwijkende handelsnaam ook de volledige statutaire naam op uw correspondentie, nota's, website etc. vermelden. Bij een B.V. of N.V. vermeldt u ook de statutaire zetel (vestigingsplaats) van de rechtspersoon. Op het niet vermelden van genoemde gegevens is dan ook een strafrechtelijke sanctie gesteld in de Wet op de economische delicten.
    1 punt
  4. Zo dat is inderdaad een lange post, dat is niet allemaal gisteravond verzonnen, daar zit een hoop denkwerk en uitzoekwerk achter. complimenten voor hoe je het verwoord. had wat korter gemogen, maar wel een redelijk duidelijk verhaal (als je jou de topics afgelopen jaar ook een beetje gevolgd hebt) Met betrekking tot je terugblik op 2018 is het vooral goed om te zien dat een aantal zaken die je hier als probleem naar voren hebt gebracht ook zijn opgelost of tot een andere aanpak hebben geleid. Vooral de problemen met de (korte) betaaltermijn herinner ik me nog goed als pijnpunt, mooi dat dat is opgelost. Ook je margeprobleem herinner ik me maar dan vooral in het dilemma platforms uitbouwen of eigen website (door)ontwikkelen (want hogere marge). Je kiest lang niet altijd de makkelijkste weg en hebt echt een uitdaging omdat je bijna letterlijk vanaf 0 (euro) moest beginnen met opbouwen. Het gaat dus soms met horten en stoten en bij kleine tegenslagen moet je meteen weer een pas op de plaats maken of een stap terug doen, dat vraagt een enorm (mentaal) uithoudingsvermogen en flexibiliteit. Niet iedereen zou dat kunnen en vele zouden het niet willen.. Voor mij vind ik die nieuwe formule om je (minimale) verkoopprijs te bepalen echt wel een hele hele belangrijke stap. Je hebt nu gezien dat je met de helft van het volume toch net zo veel of meer winst kan maken.. Gezien je aanpak van een groot assortiment en vele platformen is die formule misschien wel 80 fo 90% van je businessmodel en je grootste succesfactor. Blijf dus kritisch naar die formule kijken, hoe kun je hem nog scherper maken, hoe kun je nog beter met rekening houden met bepaalde (lokale) variablen per platform. Als ik je plannen voor 2019 kijk valt dat uiteen in twee hoofdgroepen Marge (winst) en Logistiek (in de breedste zin) elk valt weer uiteen in deel onderwerpen. Als ik begin bij marge, je lijkt voor nu gekozen te hebben om het uitbouwen van platformen prioriteit te geven boven het gaan pushen van de eigen website. Dat heeft flinke impact op de hoogte van de marge vanwege de commissie die je aan de platformen moet betalen. Maar de keuze is op zich goed, het geeft jou de ruimte om te focussen op het optimaliseren van je proces en prijsstelling voor die platforms. Als ik de uitdagingen daarbij zo lees kun je daar nog wel het grootste deel van het jaar mee bezig zijn. De eigen website wordt misschien wel een 2020 project. Ook al omdat het vinden van het juiste prijspunt op de platforms zo belangrijk is. Verlagen van kosten zal bij jou lastig zijn, je hebt weinig vaste kosten en voor verzendkosten en inkoopprijs zit er een sterk verband tussen het volume en de prijs. Maar zoals je vorig jaar hebt ondervonden is meer volume lang niet altijd goed voor je winst. Verlagen van kosten en vooral daar scherp op blijven door te letten op de echte besparingskansen en die te onderscheiden van de/jou drang naar goedkoper willen. Voorbeeld: Als je bij DHL 20 of 50 cent meer betaald per zending maar wel bijna 100% tijdige track en trace terugkoppling heb, kan dat op (nieuwe) platforms een waardevolle investering zijn in je reputatie opbouw of in het voorkomen van boetes zoals je noemde. Je logistiek bied nog meer uitdagingen, Als grootste knelpunt zie ik wel jou beschikbare tijd zowel om dagelijks groothandels te bezoeken en de pakketten weer bij postnl of andere pakketdienst te krijgen. Helaas is jou volume voorlopig nog niet groot genoeg om de afhaaltijd zelf te bepalen, dat gaat pas lukken als je een bus vol kan aanleveren. Terwijl ik vermoed dat de pakketbezorger jou eerder in de route plant naarmate jij meer pakketten aanmeld (om niet het risico te lopen dat niet je hele zending meekan omdat het al half vol zit met pakketjes van 8 andere klanten) Mijn eerste ingeving is trekhaak en aanhanger achter de auto desnoods eerst af en toe een boedelbak huren op drukke dagen en later een gebruikte aanhanger kopen, dan kun je qua zelf afleveren bij nog wel even vooruit. Andere auto is natuurljik ook een optie, maar volgens mij was daar ook al een topic over geweest. Als je de tijd in de ochtend beter wil gaan besteden dan is mijn eerste gedachte toch om te gaan kijken naar een kleine voorraad, ik zou dan kijken naar jou top 50 of top 100 artikelen die bijna dagelijks worden verkocht, als jij begint met een voorraad voor 3 dagen tot een week van de hardlopers dan kun je in de ochtend wellicht al de nodige pakketten klaar maken of voorbereiden om ze 's middags af te maken (zo nodig). gezien je grote assortiment vermoed ik dat het een utopie is om je dagelijkse bezoeken terug te brengen tot 2 a 3 keer per week. Tenzij je bereid bent (en je kunt permitteren) weinig bestelde goederen één of twee daagjes later te verzenden, met de "smoes" dat er geen voorraad was of een probleempje bij de orderverwerking. Het enige doel waar ik een beetje de kriebels van krijg is de wens om je assortiment uit te breiden. Meer leveranciers van hetzelfde product zou ik nog snappen.. dat geeft meer leverzekerheid. Maar (nog) meer artikelen vraag ik me af of dit toegevoegde waarde heeft. Ik zou voor je assortiment juist vooral kijken naar optimalisatie en ook juist producten eruit gooien waar al 3 maanden of 6 maanden geen orders op zijn of waar de verkoopblokken nooit tot succes leiden. Als alles eenmaal optimaal geautomatiseerd is qua verkoopprijsbepaling per platform maakt het niet zoveel uit of je 17000 of 35000 producten beheert en bewaakt.. Maar zolang er nog veel noodgedwongen handmatig of met de natte vinger (waardoor iets te goedkoop) moet zou ik juist kijken om eerder te schrappen in de lijst dan uit te breiden. Uiteraard als je in een specifieke niche op een platform een gapend gat ziet kun je daar wel (gecontroleerd) in springen. Maar als doel voor 2019 het assortiment uit te breiden en daar actief naar zoeken vind ik een riskant doel met alle uitdagingen die je hebt. Dan als laatste je software, je geeft al aan dat je het huidige systeem vooral gebruikt voor assortimentsbeheer en eigenlijk voor een prikkie is gebouwd en als webshopsoftware snel (binnen 1 a 2 jaar) achterhaald zal zijn ivm nieuwe wensen en eisen. Wellicht is het wel mogelijk om dit systeem om / uit te bouwen tot interface tussen alle platforms. Door de vele verkoopkanalen die je hebt is zo'n tool cruciaal om snel te kunnen handelen en uiteindelijk wordt jou website(s) ook niet meer dan extra platforms / verkoopkanalen waarmee je naast meer marge ook veel beter specifieke doelgroepen kunt targetten. Integratie van assortimentsbeheer en de webshop hoeft in jou geval mogelijk niet noodzakelijk te zijn of zou misschien juist wel beperkend kunnen werken. Afijn ook mijn reactie is wat lang geworden, maar ik hoop toch een beetje bij te hebben kunnen dragen aan het aanscherpen of (nog) meer nadenken over je doelen in 2019.
    1 punt
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+02:00
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.