Incoterms verdelen de kosten, risico's en wie wat doet tussen de koper en verkoper, daar is een expediteur geen partij in. EXW vanuit China is vragen om moeilijkheden, dat betekent dat de Chinese leverancier alleen meldt dat de goederen bij hem klaarstaan, daarna mag je zelf bij hem gaan (laten) laden, naar de haven (laten) brengen, lang de Chinese douane en op de boot laten zetten. "Eerst even kijken wat is kies" is uiteraard aan jou maar je weet blijkbaar niet waarvoor je kiest.
Aan je expediteur melden dat het een DAP levering betreft is onzin, het is wat jij afspreekt met de verkoper.
Bij een DAP levering hoef je zelf niets eens een expediteur in te schakelen want DAP houdt in dat de verkoper, exclusief invoeraangifte bij de douane, de goederen bij jouw bedrijf aanlevert.
Ik ga maar weer eens schaamteloos reclame maken (toch niet voor mezelf...), koop het boek Havenlogistiek op www. avontade.nl en lees dat eerst maar eens door.