Alles dat geplaatst werd door Bert.
-
Graag jullie bevindingen van mijn webshop [domotica producten]
Ik heb de eerste pagina bekeken, de afbeelding staat over de tekst (of eigenlijk omgekeerd) waardoor de tekst niet goed te lezen is. Als ik naar beneden scroll verdwijnt de bovenstee regel en staan de menu items verdeeld over twee regels. Ik vind dat zelf niet heel mooi ogen.
-
Chinese (web)winkels wagen overtocht naar Europa
Ja, maar dan moeten die gasten wel eerst hun voorraad in bulk naar de EU brengen, wat het de douane in Spanje een stuk gemakkelijker maakt om te controleren op een correcte afdracht van belastingen, ondeugdelijke producten enzovoorts. We hebben met de Brexit al kunnen zien wat de gevolgen van het afschaffen van de BTW vrijstelling zijn, er zal na 0.1.07 in de de rest van de EU ook wel het een en ander gaan veranderen.
-
Chinese (web)winkels wagen overtocht naar Europa
De AV van Fashion-pure waarnaar in het artikel wordt verwezen deugt inderdaad niet. Producten exclusief BTW aanbieden is sowieso al in strijd met artikel 38 WOB en de constructie kopen bij een NL webshop/ goederen vanuit CN verzenden/inklaring door de klant is fiscaaltechnisch nogal bedenkelijk, Grote kans dat de fiscus invoerrechten en invoer-BTW misloopt. Maar als vanaf 01.07.2021 de vrijstellingsgrens voor BTW verdwijnt en de klanten dus voor iedere DAP-zending 15 á 20 Euro afhandelingskosten aan PostNL of de koeriers mogen gaan aftikken, plus BTW en eventueel invoerrecht zal het wel een keer ophouden.
-
Wetten en regels in Rwanda m.b.t zaken doen
Rwanda heeft ook gewoon douane, dan moet er een uitvoeraangifte gedaan worden. Dat hangt af van de afgesproken leveringsconditie (Incoterm). Over het algemeen zorgt de Rwandese exporteur voor de export, de NL ontvanger voor de invoer. Invoerrechten (waarschijnlijk 0% voor Rwandese oorsprong), invoer BTW + kosten voor de douane-aangifte. Afhankelijk van het product zijn er mogelijk nog aanvullende documenten/certificaten nodig.
-
Productaansprakelijkheid dropshipping
Interessante casus. Paar opmerkingen erbij. Dat je op Aliexpress EU-ingeklaard kunt kopen wil niet automatisch zeggen dat je van een in de EU-gevestigde onderneming koopt. Het wel zelfs niet eens zeggen dat de goederen op het moment van verkoop al ingeklaard zijn. De kortere levertijd zal voor Ali misschien wel een reden zijn om vanuit de EU te gaan leveren maar dat de vrijstelling voor invoer BTW op 01.07 komt te vervallen zal zeker meespelen. Dat maakt het, omdat de consument dan opdraait voor invoer BTW en de inkaringskosten (zo tussen de 12 en 20 Euro per zending) het voor hem/haar niet interessant meer om DAP vanuit China geleverd te krijgen. Dat zal voor bestellingen via veel dropshippers ook wel gelden.
- Importeren uit India
- Importeren uit India
-
Importeren uit India
Ik zou het woord avontuurlijk niet gebruiken...... Naast de opsomming van @Hans van den Bergh krijg je ook nog te maken met de douaneaangifte, invoerrechten (is de exporteur REX geregistreerd?) en invoer-BTW, en het retourneren van de lege container. En ook allerlei kosten die daarbij berekend worden, THC, BAF, CAF, inklaring, voorschotprovisies etcetera. Hoe het allemaal werkt staat in dit boek, en een boek over Incoterms is ook een overbodige luxe (FOB is niet geschikt voor containers...).
-
Brexit: Webshops stoppen met leveren aan het VK,
Er is in januari als zoveel geweigerd (ook in de EU) dat de verkopers overwogen hebben om de goederen te verbranden in plaats van retour te halen. En er zijn veel webshops in de EU die na de Brextit ook gewoon BTW in rekening brachten aan Engelse afnemers en ook geen flauw benul hebben van oorsprongsregels, bijvoorbeeld:
- ICL/ICP of niet
- Brexit: Webshops stoppen met leveren aan het VK,
-
Franse /Belgische btw terugvragen met kassabon
Een vervoersverklaring is slechts één van de bewijsmiddelen, ook zonder vervoersverklaring kan er sprake zijn van een ICL. Die bij een strikte toepassing van artikel 4 b) van Richtlijn 2008/9 dus niet zonder meer teruggevraagd kan worden, tenzij TS zich in FR en BE registreert en zelf de ICL aangeeft.
- Franse /Belgische btw terugvragen met kassabon
- Brexit: Webshops stoppen met leveren aan het VK,
- Brexit: Webshops stoppen met leveren aan het VK,
- Fulfilment en verantwoordelijkheid
- Brexit: Webshops stoppen met leveren aan het VK,
- Kleine goederen verzenden naar buitenland
-
Hulp bij verkopen vanuit Duitsland [belasting en btw op dropshipping]
In het artikel waar Miki naar verwijst staat iets heel anders: “Stel dat een Duitse leverancier een product rechtstreeks aflevert bij een Belgische particuliere klant van de Nederlandse webwinkel. In dit geval moet de webwinkel zich registreren voor de btw in België. Dat komt doordat de levering door de Duitse leverancier aan de Nederlandse ondernemer als intra-communautaire levering kwalificeert. De Nederlandse ondernemer heeft in btw-termen te maken met een verwerving in België en moet vervolgens ook Belgische btw berekenen aan zijn Belgische klant." Naar mijn mening is deze uitleg correct . Het antwoord op vraag 2 zou dan ook moeten zijn de BTW van het "land van bestelling".
- Inkopen via Alibaba
- Inkopen via Alibaba
- Inkopen via Alibaba
- Brexit: Webshops stoppen met leveren aan het VK,
-
BTW 0-tarief verplicht toepassen op factuur naar Belgische ondernemer?
BTW volgt de goederen, Als je vanuit NL levert aan een zakelijke klant, dus een Belgische ondernemer met BTW-nummer kun je intra-communautair leveren met 0% BTW. Dus een cashflow voordeel voor de afnemer. Intra-communautair leveren met 0% is niet verplicht, het houdt immers een risico in voor de leverancier. Zie bijvoorbeeld de website van de BD, "is de klant betrouwbaar" (al gaat het hier wel om afhaaltransacties). Nota ben, de BD adviseert dan wel met NL BTW te factureren, Als je met Belgische BTW factureert houdt dat in dat je eerst een met een ICL gelijkgestelde overbrenging van eigen goederen naar BE doet, waarna je ze vanuit BE verkoopt. Je moet dus nog steeds de overbrenging naar BE kunnen bewijzen, en de overbrenging listen. Kortom een hoop werk voor niets, als je sowieso al moet kunnen aantonen dat de goederen NL verlaten hebben kun je net zo goed meteen 0% rekenen. Drempel voor afstandsverkopen heeft hier niets mee te maken, dat gaat alleen op voor levering aan particulieren.
- Vereisten bij import voedingssupplement China