Ga naar inhoud

Alle activiteiten

Deze stream update zichzelf

  1. Afgelopen uur
  2. ANSK LENAERTS werd lid van de community
  3. Anders... Ligt ook in de markt waarin je actief bent. Bij mij B2B, dus vooral rustig. Bij B2C zal die anders zijn.
  4. Vandaag
  5. Nou, dan ben je al iets verder behalve dan, dat je nog niet weet welke plaats van levering met DAP bedoeld wordt en welke kosten (CISF etc.) er dan eventueel hier in NL nog bij komen. Overigens worden de vrachtkosten niet alleen over het aantal kg berekend maar meestal naar het volume in cbm anders zou je dozen met veren vrijwel voor niks van China hierheen kunnen sturen. Dat volume heb je dus in ieder geval nodig als je kosten wil gaan vergelijken. We hebben het hier over minder dan 0,5% van de waarde van de goederen en die zitten ook al in de DAP kosten. Nee, daar kun je je niet tegen indekken omdat de leverancier daar niets mee te maken heeft en de Chinese expediteur een agent in Rotterdam zal instrueren de havenafwikkeling hier te doen. Een pro forma factuur zul je niet krijgen want je hebt altijd kans, dat er extra kosten voor bv douane beschouw bij komen. Dat weet je pas als de goederen op de kade staan en voor inklaring aangemeld worden. Je hebt nu, met uitzondering van het volume, alles om een offerte bij een Nederlandse expediteur aan te vragen. Waarom doe je dat niet, vergelijkt dan de kosten en beslist dan of je een gokje wat betreft de extra kosten bij DAP wilt wagen?
  6. dit is bij ons gelukkig niet het geval, we hebben de productprijs los ontvangen, en de quotas ook los hiervan ontvangen. Onze huidige quotes zijn nu : 24 dozen (4.2kg/doos) via zee, 980 AUD ( ~560,- EUR) en voor 120 Dozen 2250 AUD (~1300 EUR) Ik heb op andere plekken niet veel betere quotas kunnen vinden. Dit zou dan DAP geleverd worden. Maar dit zijn dan toch ook weer extra kosten die je bij DAP niet hebt? Kan ik mij hiervoor niet van tevoren indekken? Dus vragen aan hen of er nog extra bijkomende kosten komen, en van tevoren een pro forma factuur krijgen?
  7. Het risico is bij beiden gelijk mits je de zending verzekerd. In 99,9% van de gevallen is de risicodekking van de verzekering die je hier afsluit via een expediteur beter dan die, die men in China afsluit. De voor- en nadelen van DAP en FOB vind je in onderstaan AI-gegeneerd antwoord: DAP (Delivered at Place) Verkoper regelt alles: De verkoper betaalt en regelt het transport, de verzekering en de export-douane tot aan de afgesproken plek (bv. jouw bedrijfslocatie). Risico overgang: Het risico (verlies/schade) ligt bij de verkoper totdat de goederen gelost zijn op de eindbestemming. Koper: Betaalt import-douane en ontvangt de goederen. Voordeel: Meer gemak en minder werk voor de koper, maar vaak duurder. FOB (Free On Board) Risico overgang: Het risico en de kosten gaan over op de koper zodra de goederen aan boord van het schip zijn in de verschepingshaven. Verkoper: Betaalt kosten tot het laden aan boord (inclusief uitklaring). Koper: Regelt en betaalt de hoofdlading (zee- of luchtvracht), verzekering, import-douane en transport vanaf de haven. Voordeel: Meer controle over transport en kosten voor de koper, ideaal als je zelf logistiek kunt regelen. Mijn ervaring is, dat bij DAP ten eerste de eenheidsprijs van de producten hoger is dan bij FOB omdat het transport in de prijs ingecalculeerd is en ten tweede vrijwel altijd als plaats van bestemming "Rotterdam haven" geldt. In dat geval krijg je te maken met alle lokale kosten die je bij FOB ook hebt plus een extra aantal hoge, onzinnige kosten zoals bv China Import Service Fee (CISF) waarvan je pas weet hoe hoog die zijn als je geen kant meer uit kunt. Zoek hier in HL en in Google maar eens naar CISF. DAP is dan ook vaak duurder dan FOB en echt, meer gemak en minder werk heb je echt niet bij DAP. Je moet bij DAP immers zelf nog de import regelen terwijl een expediteur dat bij FOB allemaal al voor je doet. Invoerrechten en BTW bij invoer: Die schiet de expediteur voor en stelt die aan jou in rekening op de eindfactuur.
  8. Het valt mij op dat sinds de invoering en gebruik van de mobiel telefoon de bereikbaarheid enorm is afgenomen. Vroeger, met de vaste telefoon, kon je iemand bellen en als de persoon waar je naar vroeg niet aanwezig was, werd die door de persoon die aanpakte gewoon 'opgetrommeld'. Nu krijg je een apparaat aan de telefoon waar je tegenaan kunt spreken. Tip: wil je iemand spreken naar aanleiding van een contactformulier aanvraag via jouw website: Bel binnen een aantal minuten terug, want dan zitten ze nog op hun computerplek met een telefoon in de stand aan. Bel je iets of veel later. Dan krijg je de bekende voicemail en kun je vele keren terug bellen voor je iemand aan de lijn hebt.
  9. Waarom zou ik dit doen dan? Want dat levert erg veel risico op vanaf mijn kant welke ik een stuk liever vermijd met DAP verzending. Ik kan toch ook gewoon een expediteur voor enkel de import & later de export? En aangezien de leverancier de verscheping regelt, ben ik toch niet degene die dit regelt? Of is dit i.c.m. de FOB verzending? Is dit dan ook iets welke ik betaal aan expediteur, of is dit iets wat ik WEL zelf moet doen ?
  10. Ik zou de kvk inschrijving houden. Zaken doen met een nieuw opgericht bedrijf is altijd iets lastiger. Aan de andere kant een nieuwe kvk nummer kan wel zorgen voor kortingen bij banken etc. Ik zou ook zeker goed kijken naar de SBI, onze branche (evenementen) was nooit goed omschreven en heeft in Corona tijd voor veel problemen gezorgd. Helaas is onze branche nog steeds te klein om codes te krijgen dus vallen we nog steedds onder overige codes zoals 77390. (Alleen om die reden alleen, graag geen corona meer)
  11. Hallo Niels. Kort en bondig: Ja, dat is het waard! Een EORI-nummer moet je inderdaad zelf aanvragen. CE-markering, productveiligheid en documentatie moet je allemaal zelf regelen / controleren. Dat zijn geen taken die een expediteur van je overneemt. Afhankelijk van het volume en het gewicht van je monsters kun je die het beste per pakketdienst laten sturen. Grotere zendingen per lucht- of zeevracht, kunnen het beste door een expediteur afgehandeld worden. Ik neem aan, dat je niet meteen een volle container gaat bestellen, maar 1 of een paar pallets. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik het als volgt doen: - Ik zou bij voorkeur alleen op basis van FOB bestellen - Maak een schatting van je eerste bestelling (aantal pallets, volume in cbm en gewicht van de zending. Je leverancier kan je hierbij helpen). - Neem contact op met een (of meer) expediteur(s) en laat hem (ze) een gedetailleerde offerte sturen voor het transport vanaf Tianjin naar je woonplaats. Je moet dan een offerte krijgen waarin de kosten voor de zeevracht van Tianjin – Rotterdam, havenkosten in Rotterdam, inklaringskosten, en transport van Rotterdam naar je woonplaats gespecificeerd worden. Vraag tevens naar de kosten van een verzekering. - Stuur een beschrijving en indien mogelijk een foto van de producten mee en vraag gelijk welk douanetarief van toepassing is. Je kunt dan zelf de invoerrechten berekenen. Deze ben je verschuldigd over de factuurwaarde + de kosten van het zeetransport. Als er nog iets onduidelijk is of als je vragen hebt over iets wat niet algemeen maar specifiek is in jouw geval of voor jouw producten, mag je me graag een PM sturen of bellen.
  12. Yes, daar moet je inderdaad de accounts toevoegen en wijzigen. Hier zou het moeten lukken!
  13. Ja, hoe krijg je dit? Het begint bij een uitgewerkt idee en plan om een eventuele investering terug te verdienen. Vervolgens kan je denken aan de bank, crowdfunding of eventueel zelfs iemand uit je eigen netwerk.
  14. De kosten voor de diensten van de exporteur zijn - volgens mij - meestal niet procentueel tov de waarde van de zending, maar vaste tarieven per orderregel, taric code, etc.
  15. Nouja, problemen niet echt, ik was net aan het nadenken de verkoopprijs iets te verlagen om beter te kunnen concureren met het plastice alternatief, want op het moment is ons product zo'n 4 tot 5 keer zo duur, waar enkel specifieke klanten geinteresseerd in zullen zijn. Om dit te voorkomen wilde ik met mijn prijs iets naar beneden gaan. Maar idd inkoopprijs iets bedingen en eerst maar eens aanzien wat de kosten zullen zijn voor de import e.d. Weet je toevallig wel of ze vaste kosten/maand regelen of per order, of percentueel gewijs bij ivoerkosten op doen?
  16. Goede vraag, Niels en heel herkenbaar als je net begint met importeren. Je kan het wel zelf doen, maar voor je eerste zending is een douane-expediteur meestal wel de verstandigste keuze. Wat moet er bij import sowieso gebeuren? Ongeacht of het nou 1 pallet is of 10 containers: EORI-nummer (gratis, maar verplicht) Douaneaangifte (HS-code, douanewaarde, oorsprong) Invoerrechten (afhankelijk van HS-code) BTW bij invoer (21%, vaak via verleggingsregeling) Mogelijke checks op: CE-markering productveiligheid documentatie Zoals Ruben al aangeeft, staat er op de KVK website een pagina over importeren, daar vind je ook een stukje over de expediteur: De expediteur helpt importeurs met transport en inklaren | KVK Mocht je daarna nog vragen hebben, dan kunnen we je altijd in contact brengen met een adviseur. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes! ^
  17. Je betaalt over samples inderdaad geen invoerrechten en btw, maar moet ze wel opgeven bij de invoeraangifte. Fenex is de vereniging van expediteurs, op de gelinkte pagina vind je o.a. hun ledenlijst. Ik heb zelf in het verleden goede ervaringen met Rotra en Mainfreight gehad, maar er zijn nog veel meer expediteurs te vinden. Het is ook een kwestie om in te schatten en aan te voelen welke partij voor jou goed en prettig werkt. Ik kan je zo geen kostenplaatje schetsen, maar het tarief voor invoerrechten kun je wellicht zelf al wel vinden. In ieder geval raad ik je aan om er in je kostprijsberekening vanuit te gaan dat je die inklaringskosten altijd zult hebben. Als je daardoor nu al tot de conclusie komt dat er geen marge meer overblijft, zal je moeten proberen een betere inkoopprijs te bedingen en/of onderzoeken of een hogere verkoopprijs haalbaar is. Als beide routes niks opleveren moet je je sterk afvragen of je aan dit avontuur moet willen beginnen.
  18. Deze zijn al afgesproken, en zullen DAP zijn voor zeevrachten en DDP voor een eventuele eerste lading van samples (welke als het goed is geen importheffingen enzo hebben omdat ze geen verkoopwaarde hebben, Toch?) Ik heb niet gekozen voor DAP maar volgens een adviseur die ik vandaag gesproken heb was dit de beste optie. Dit omdat, volgens hem, het via DDP regelmatig met schimmige constructies gaat, waar ik niks mee te maken wil hebben. Dit zal ik inderdaad doen, verkopende partij wil ergens in de komende twee weken graag horen hoeveel ik voor mijn eerste bestelling wil ontvangen qua samples. Heb jij toevallig advies over wat voor expediteur ik zou gebruiken, en wat voor extra kosten ik daaraan kan verwachten? Aangezien het product redelijk kleine marges heeft, omdat we volume moeten draaien, wil ik voorkomen dat ik onnodig hoge kosten draai, al helemaal aan het begin.
  19. Ja. Het is namelijk van belang dat het goed gebeurt, en dat is best complex. Het is goed om je erover in te lezen, de KvK heeft een mooi overzicht over importeren. Daarmee kun je wat beter beslagen ten ijs op zoek naar een expediteur die je kan helpen. De voorwaarden waaronder de goederen worden verzonden, zogeheten Incoterms, zijn al van groot belang om goed af te stemmen met de verkoper. Ik raad je dus aan om je eerst te verdiepen en naar een expediteur te zoeken, voordat je met de verkopende partij de deal sluit waarna zij daadwerkelijk die eerste zending gaan verschepen.
  20. Heb ik die wel nodig? Het zit als volgt: Ik ben een bedrijf aan het opstarten welke producten zal kopen van een Australische ontwerpstudio, welke de producten in China (Tianjin) laten maken, ze worden vanuit Tianjin naar mij, Nederland verscheept. Het Australische bedrijf (noemen we bedrijf X) gebruikt een freight forwarder. Dus bedrijf X stuurt mij een factuur en Freight Forwarder verstuurd het pakket/ de pallets naar mij. Nou ben ik compleet onervaren in de import van goederen, en ik vroeg me af, is het het waard om een douane-expediteur in te huren/te gebruiken? Of is dit het niet waard en moet ik het in het begin gewoon zelf doen? Ik weet dat er genoeg markt is voor het product en er zijn al relatief veel aanvragen voor het product, welke in januari de eerste verscheping verstuurd. Kan ik het makkelijk zelf doen als het over een enkele pallet blijft gaan? Zo ja, of zo niet, vanaf welk punt zou je zeggen dat het makkelijker is een logistieke partner aan te nemen, voor enkel import, en eventueel later ook gebruiken voor de export? Alvast bedankt,
  21. Mijn vrouw geeft therapie met behulp van paarden. Toen ze daarbij een aantal uur per week paardrijles wilde geven en ze haar verzekeraar belde (en met namen en rugnummers: dat was Univé) konden die dat niet meeverzekeren totdat ze de bijbehorende SBI code zou toevoegen bij de KvK. En ja het kan zijn dat zij net een nieuwe medewerker sprak die de regels niet kende of juist iets te nauw nam en het kan ook zo zou dat andere verzekeraars er niet naar kijken. Maar uit mijn ervaring dus wel.
  22. Los van de strawman drogreden. Natuurlijk. Minste gedoe, altijd fijn. Tot op zeker hoogte. Daarom staat in mijn polis ook omschreven welke activiteiten gedekt zijn en is de rest uitdrukkelijk uitgesloten, zelfs al staan die met de juiste code geregistreerd bij de KVK. Het scubaduiken deel van mijn bedrijf is dus op een andere wijze verzekerd. BONUS Bij inschrijving bij de KVK mocht ik maar 3 activiteiten opgeven. Maar ik zie dat ik er op MijnKVK inmiddels nog meer aan toe kan voegen.
  23. Zie de link hieronder: na ongeveer 18 jaar zit er geen BPM meer op. Zelf gebruikte ik voor de keren waar ik ermee te maken had deze link: https://www.vwe.nl/bpm-calculator-doorverkoop om de BPM te bepalen. Printje van de berekening bij de factuur in de boekhouding om vast te leggen hoe de BPM bepaald was.
  24. lourisberry werd lid van de community
  25. Je kunt bpm op drie manieren afschrijven: met een koerslijst; met een taxatierapport; met een forfaitaire tabel. Zie: Bpm afschrijving gebruikte motorrijtuigen
  26. Gisteren
  27. Zit er nog bpm op een tien jaar oude auto? Ik dacht dat de bpm na tien jaar ook volledig is afgeschreven.
  28. Ter aanvulling; ook (in ieder geval beroepsaansprakelijkheid) verzekeraars kijken naar SBI codes. Als jij volgens je SBI code konijnen fokt en vervolgens anderhalve ton claimt omdat je rijles gaf en een ongeluk kreeg kun je fluiten naar het geld.
  29. Het nieuwe werken … UWV ziet dé oplossing voor vergrijzing en personeelstekort: ‘Houd pensionado aan boord’ Er zijn overigens een groeiend aantal pensionado’s die na hun pensioendatum alsnog een onderneming oprichten of met hun activiteiten blijven doorgaan. Niets mis mee … ondernemen is te leuk, om er zomaar mee te stoppen.
  30. Strikt formeel zijn er nog baten, dus kan het niet

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.