Zo af en toe mijmer je eens wat voor je uit, na wat gesprekken met ondernemers in de B2B. Iedereen klaagt over betalingsgedrag. Niet dat van hun zelf natuurlijk, maar wel van hun klanten.
Na wat Google activiteiten blijkt dat er met veel kreten over slecht betalingsgedrag gesmeten wordt, maar dat het nog niet meevalt om echt de juiste cijfers boven water te krijgen. Een aantal bedrijven (bijv Graydon, Dunn & Bradstreet, Atradius) doet wel onderzoeken naar betalingsgedrag (dat is hun business nl.) maar verder is het vooral een aantal nieuwsberichten dat de kredietcrisis oorzaak is van uitstellen van betalingen, wat dan eufemistisch 'oprekken' genoemd wordt. Bijv de gemiddelde betaaltermijn is nu 60 dagen, waar dat een jaar geleden nog 55 dagen was. (bron: http://www.inspiratienet.nl/nieuws/8492/betalingsgedrag-grote-bedrijven-verlengt-kredietcrisis.html).
Wat kost dat nou eigenlijk, dat te laat betalen? Laten we een voorbeeld nemen.
Bedrijf Jansen factureert voor een order van 10.000 ex BTW naar bedrijf Pieterse, met een betalingstermijn van 15 dagen. Pieterse echter betaalt uiteindelijk na 45 dagen, 30 dagen te laat, dus. De wettelijke rente bedraagt op dit moment 8% (bron: http://www.wettelijkerente.net/) dus Jansen schiet er 11900 * 30 * 8/365 = EUR 78,25 bij in. Want Jansen zal zelden dat bedrag aan Pieterse in rekening brengen om de relatie niet in gevaar te brengen.
Dat lijkt misschien niet zoveel maar het is wel Jansens geld, wat Pieterse zich toeeigent! Daarnaast moet Jansen door dit betalingsgedrag tijd, energie en geld steken in debiteurenbeheer waardoor hij minder heeft voor essentiele bedrijfsactiviteiten. En stel dat Pieterse de gemiddelde klant van Jansen vertegenwoordigt, en Jansen jaarlijks een omzet van 1 miljoen draait, dan kost dit gedrag dus sowieso al 7825 EUR, dat is toch domweg netto winst die door Jansens neus geboord wordt... Of Jansen compenseert dat door zijn prijzen te verhogen, waardoor dus goedwillende klanten ook gestraft worden.
Je kunt je nog afvragen of Jansen wel 8% rendement kan halen met zijn gewone bedrijfsactiviteiten, maar in het algemeen zal het rendement van een bedrijf hoger moeten zijn dan de kosten van aan te trekken kapitaal, anders kan Jansen beter wat anders gaan doen met dat geld.
Zelf heb ik niet zoveel last van te late betalingen. Bij 'kleine' klanten gaat het vrijwel altijd binnen de gestelde betalingstermijn. 'Grote' klanten betalen me ook, maar hebben hun eigen maandritme waar ze zich aan houden. Maar in het algemeen betalen ze toch binnen 4-6 weken na factuurdatum.
De keerzijde uiteraard is: hoe goed is ons gedrag naar onze leveranciers? Betalen wij wel binnen de gestelde termijn, of laten wij ook wel eens een factuurtje wat langer liggen?
Wat zou er nou gebeuren als we vanaf vandaag als bedrijfsleven gewoon allemaal op tijd betalen? Zou dat niet een grote stimulans zijn voor onze economie? Onze concurrentiepositie versterken (want geen energie meer hoeven steken in achterstallige debiteuren)? Wat lagere prijzen voor de klanten? En ook nog het gevoel dat je netjes zaken doet?
Dus waar ik benieuwd naar ben:
- hebben jullie last van te late betalingen? En wat is het percentage tov de totale omzet?
- hoe is jullie eigen betalingsgedrag?
- zien jullie nog meer voordelen, of nadelen van op tijd betalen?
- wat doen jullie zelf met achterstallige debiteuren? Brengen jullie bijv de wettelijke rente in rekening?
(als je wilt kun je me dit ook PMen of emailen, uiteraard blijft dat onder ons dan).
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
R.I.P. - Fred Wiersma
R.I.P. - Fred Wiersma
Zo af en toe mijmer je eens wat voor je uit, na wat gesprekken met ondernemers in de B2B. Iedereen klaagt over betalingsgedrag. Niet dat van hun zelf natuurlijk, maar wel van hun klanten.
Na wat Google activiteiten blijkt dat er met veel kreten over slecht betalingsgedrag gesmeten wordt, maar dat het nog niet meevalt om echt de juiste cijfers boven water te krijgen. Een aantal bedrijven (bijv Graydon, Dunn & Bradstreet, Atradius) doet wel onderzoeken naar betalingsgedrag (dat is hun business nl.) maar verder is het vooral een aantal nieuwsberichten dat de kredietcrisis oorzaak is van uitstellen van betalingen, wat dan eufemistisch 'oprekken' genoemd wordt. Bijv de gemiddelde betaaltermijn is nu 60 dagen, waar dat een jaar geleden nog 55 dagen was. (bron: http://www.inspiratienet.nl/nieuws/8492/betalingsgedrag-grote-bedrijven-verlengt-kredietcrisis.html).
Wat kost dat nou eigenlijk, dat te laat betalen? Laten we een voorbeeld nemen.
Bedrijf Jansen factureert voor een order van 10.000 ex BTW naar bedrijf Pieterse, met een betalingstermijn van 15 dagen. Pieterse echter betaalt uiteindelijk na 45 dagen, 30 dagen te laat, dus. De wettelijke rente bedraagt op dit moment 8% (bron: http://www.wettelijkerente.net/) dus Jansen schiet er 11900 * 30 * 8/365 = EUR 78,25 bij in. Want Jansen zal zelden dat bedrag aan Pieterse in rekening brengen om de relatie niet in gevaar te brengen.
Dat lijkt misschien niet zoveel maar het is wel Jansens geld, wat Pieterse zich toeeigent! Daarnaast moet Jansen door dit betalingsgedrag tijd, energie en geld steken in debiteurenbeheer waardoor hij minder heeft voor essentiele bedrijfsactiviteiten. En stel dat Pieterse de gemiddelde klant van Jansen vertegenwoordigt, en Jansen jaarlijks een omzet van 1 miljoen draait, dan kost dit gedrag dus sowieso al 7825 EUR, dat is toch domweg netto winst die door Jansens neus geboord wordt... Of Jansen compenseert dat door zijn prijzen te verhogen, waardoor dus goedwillende klanten ook gestraft worden.
Je kunt je nog afvragen of Jansen wel 8% rendement kan halen met zijn gewone bedrijfsactiviteiten, maar in het algemeen zal het rendement van een bedrijf hoger moeten zijn dan de kosten van aan te trekken kapitaal, anders kan Jansen beter wat anders gaan doen met dat geld.
Zelf heb ik niet zoveel last van te late betalingen. Bij 'kleine' klanten gaat het vrijwel altijd binnen de gestelde betalingstermijn. 'Grote' klanten betalen me ook, maar hebben hun eigen maandritme waar ze zich aan houden. Maar in het algemeen betalen ze toch binnen 4-6 weken na factuurdatum.
De keerzijde uiteraard is: hoe goed is ons gedrag naar onze leveranciers? Betalen wij wel binnen de gestelde termijn, of laten wij ook wel eens een factuurtje wat langer liggen?
Wat zou er nou gebeuren als we vanaf vandaag als bedrijfsleven gewoon allemaal op tijd betalen? Zou dat niet een grote stimulans zijn voor onze economie? Onze concurrentiepositie versterken (want geen energie meer hoeven steken in achterstallige debiteuren)? Wat lagere prijzen voor de klanten? En ook nog het gevoel dat je netjes zaken doet?
Dus waar ik benieuwd naar ben:
- hebben jullie last van te late betalingen? En wat is het percentage tov de totale omzet?
- hoe is jullie eigen betalingsgedrag?
- zien jullie nog meer voordelen, of nadelen van op tijd betalen?
- wat doen jullie zelf met achterstallige debiteuren? Brengen jullie bijv de wettelijke rente in rekening?
(als je wilt kun je me dit ook PMen of emailen, uiteraard blijft dat onder ons dan).
r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22753-te-laat-facturen-betalen-is-slecht-voor-onze-economie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
66 antwoorden op deze vraag