• 0

ADT (Attention Deficit Trait): Heb jij het?

Attention Deficit Trait (ADT) wordt volgens mij een grote hoofdbreker voor veel ondernemers en bedrijven. Het is een door omstandigheden veroorzaakte vorm van aandachtsstoornis waar, als ik er naar vraag, al heel veel mensen zich in herkennen: een constant opgejaagd, licht paniekerig gevoel en een schuldgevoel.

De huidige werk/lifestyle veroorzaakt afname van efficiëntie, omdat je niet meer kunt concentreren. Het schijnt helemaal niet waar te zijn dat we 'multitasken'; we versplinteren eenvoudigweg onze aandacht in hele kleine stukjes.

 

Herken jij jezelf in de symptomen?

 

Q: What is ADT?

Hallowell: It's sort of like the normal version of attention deficit disorder. But it's a condition induced by modern life, in which you've become so busy attending to so many inputs and outputs that you become increasingly distracted, irritable, impulsive, restless and, over the long term, underachieving. In other words, it costs you efficiency because you're doing so much or trying to do so much, it's as if you're juggling one more ball than you possibly can.

 

What are some of the symptoms?

Hallowell: When people find that they're not working to their full potential; when they know that they could be producing more but in fact they're producing less; when they know they're smarter than their output shows; when they start answering questions in ways that are more superficial, more hurried than they usually would; when their reservoir of new ideas starts to run dry; when they find themselves working ever-longer hours and sleeping less, exercising less, spending free time with friends less and in general putting in more hours but getting less production overall.

 

(Bron: Why Can't You Pay Attention Anymore?)

 

Ik zie ook steeds meer mensen maatregelen nemen om de 'overload' te beperken. Ze plegen online zelfmoord door zich uit te schrijven bij netwerksites (ik heb onlangs ook een paar accounts opgezegd en de interessantste gehouden, en zo ken ik meer mensen die snoeien), ze gooien die Blackberry de deur uit, ze nemen minder bandbreedte, geen smartphone, zijn wel eens écht niet bereikbaar, enzovoorts.

Een goed systeem implementeren is al de helft (ik gebruik Getting Things Done van David Allen, en daar 'val ik wel eens af', hoewel ik de boel wel snel weer op de rit heb omdat ik toch het systeem blijf gebruiken, ook als ik die mailtjes eigenlijk nèt iets te lang in mijn 'beantwoorden' laat staan ;-)

Meditatie schijnt ook erg goed te zijn voor de efficiëntie.

 

Het is wel een beetje lastig voor de meeste mensen dat ze zich toch wel vaak overweldigd voelen door alle informatie en To Do's en eigenlijk het gevoel hebben overal achteraan te hobbelen, maar ik merk dat als je het bespreekbaar maakt er veel herkenning is.

 

Wat zijn nog meer oplossingen die je zou kunnen bedenken hiervoor?

Het gaat natuurlijk om zelfmanagement, maar ook om verwachtingsmanagement. Zelf vind ik het vervelend als iemand metéén antwoord verwacht op een mail, maar als ik een voicemail bij iemand achterlaat wil ik eigenlijk ook meteen antwoord. Beetje dubbele standaard dus ;-)

Een Professioneel Vereenvoudiger inhuren is ook een optie.

Wordt "eenvoudig leven" hier net zo'n trend als in Amerika? (Overigens heeft 'simple living' ook als belang dat het minder belastend is voor de ecologie en je portomonnaie)

 

Daarnaast zijn er natuurlijk ook allerlei onderneem-mogelijkheden die je op het fenomeen kunt baseren, maar dat hoort in een ander subforum thuis.

 

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring hiermee, of je het herkent en of je er (al) iets aan doet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Annedien,

 

Ik (her)ken het wel. Maar het is niet alleen van deze tijd. Volgens mij was het vroeger ook zo, zij het dat je taken meer gericht waren op "handwerk" zoals administratieve taken, brieven schrijven, boekhouden, lezen, klanten bezoeken etc. Het handwerk is vervangen door communicatiewerk. Automatisering heeft vele administratieve taken verlict, zodat we meer communiceren met meer mensen. Het global village effect. En het is inderdaad een streid om al die informatiestromen te beoordelen en te schiften.

 

Ik kan me herinneren dat ik 20 jaar geleden ook moest worstelen met prioriteiten en dat dat stress en schuldgevoel met zich meebracht.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er zelf alleen in hele drukke periodes wat last van, maar ik herken het wel in sommige andere mensen met wie ik samenwerk.

 

In mijn ervaring blijft het toch een beetje tegen jezelf zeggen dat het allemaal wel mee valt. Als je alles even van een afstandje bekijkt blijk je het vaak lang niet zo druk te hebben als je dacht.

 

Of zoals soms achteraf - dan het je voor je gevoel heel veel hooi op je vork genomen, met de bijkomende gevolgen, maar als er dan een project afgerond is blijkt opeens dat je je bijna verveelt...

Link naar reactie
  • 0

Leuk dat het een naam heeft... en best een herkenbaar probleem.

 

Al noem ik het liever 'te druk met allerlei flauwekul om iets goed te doen', met als remedie 'minder kul' :)

 

En 'ff echt onbereikbaar zijn' moet gewoon kunnen denk ik. Een jaar of 10 gelden was vrijwel iedereen 'echt onbereikbaar' zodra-ie de deur uitging - de wereld is er nooit door vergaan destijds!

Link naar reactie
  • 0

Annedien, ik heb dat 100%. Sinds halverwege de jaren '90 toen mijn leven zich ineens voor een deel naar online verplaatste. Maar ik heb er geen last van, ik bedoel, het hindert me niet, integendeel.

 

Ik las dat uit onderzoek blijkt dat in de VS meer mensen ADD hebben dan bij ons. Dat komt omdat het deels genetisch is, en mensen met AD(H)D eerder geneigd waren om naar de VS te emigreren. Binnen de VS is het percentage mensen met ADD aan de westkust hoger dan aan de oostkust, omdat mensen met ADD meer avontuurlijke en rusteloos waren en dus als pionier naar het westen trokken, heel vroeger.

 

Link naar reactie
  • 0

Leuk dat het een naam heeft... en best een herkenbaar probleem.

 

Al noem ik het liever 'te druk met allerlei flauwekul om iets goed te doen', met als remedie 'minder kul' :)

 

En 'ff echt onbereikbaar zijn' moet gewoon kunnen denk ik. Een jaar of 10 gelden was vrijwel iedereen 'echt onbereikbaar' zodra-ie de deur uitging - de wereld is er nooit door vergaan destijds!

 

Heerlijk Ben, gewoon even op z'n boerenverstand. Het is inderdaad een kwestie van flauwekul overload en niet in staat zijn om het kaf van het koren te scheiden. Voordat je het weet zit het in het ziekenfonds en halen ze Mies Bouwman uit de mottenballen voor een benefiet.

 

Grappig dat in de omschrijving van het 'probleem' er nadruk lijkt te worden gelegd op externe factoren: steeds meer druk van buitenaf, steeds meer e-mail, steeds meer input. Uiteindelijk komt het gewoon neer op hoe je jezelf managed, niets meer en niets anders.

 

BlackBerry, e-mail, 16 online netwerken, wifi, de hele ratteplan is gewoon een bewuste keuze. Het is een mythe dat we zonder die zooi niet kunnen functioneren, als mens en als ondernemer. Dus gewoon lekker uitzetten die handelen en lekker met een boek op de bank. Ga ik nu ook doen! :)

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Annedien,

 

Erg goed artikel, ben ook blij verrast dat wat ik had een naam heeft!

 

Ik denk dat ik ADT had, zo’n tien jaar geleden toen ik nog in Nederland woonde. En ja, Ilja, je hebt gelijk: ik deed het mezelf aan en liet me mee zuigen in de drukte van alledag maar besefte dat niet, althans niet bewust.

Mijn scheiding en de hiernavolgende wederopbouw van mijn ego en leven (en ja, Annedien inclusief meditatie: dat hielp mij) bracht me tot het besef dat het anders moest. Uiteindelijk resulteerde dat in een verhuizing naar mijn nieuwe vriendin in Luxemburg waar ik nu ruim acht jaar woon en werk. Heb desondanks nog steeds af en toe wat last maar korte wandelingen met mijn hond helpen dit voorkomen en genezen. Is ook voor mij een soort meditatie: wandelen met de hond.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Al noem ik het liever 'te druk met allerlei flauwekul om iets goed te doen', met als remedie 'minder kul' :)

 

Ben, dat is niet wat Annedien bedoelt. Het gaat er niet om of je druk bent of te druk, het gaat er om dat je veel moeite hebt je te concentreren op iets wat enige aandacht vergt, ook zonder dat er een afleiding in de buurt is, als een activiteit (al dan niet flauwekul) die je wilt doen.

 

Het uit zich er in dat je niet een rapport kan lezen tenzij het ultra spannend is, dat je een kranteartikel ook op zondagochtend niet meer rustig sequentieel leest maar van kolom naar kolom springt omdat je hersenen niet het geduld hebben om ales rustig te lezen. Ik heb dat met de krant, met financiele overzichten, met juridische stukken, met documentatie, met alle tekst die langer is dan 200 woorden en niet een goed boek is.

 

Ik heb het ook in gesprekken, ik ben middenin het gesprek afgeleid door een gedachte die op dat moment spannender of urgenter is dan het gesprek. Als ik TV kijk dan heb ik niet het geduld om rustig naar een documentaire of film te kijken, ik zap tegenwoordig tussen twee of drie programma's heen en weer, zodat ik van allemaal een beetje zie ipv eentje helemaal. Tien jaar geleden las ik ergens dat het verschil in zap-gedrag tussen kinderen en volwassenen als volgt is: een volwassene zapt totdat er een programma is en dan blijven ze daarnaar kijken, een kind zapt permanent tussen drie protramma's heen en weer. Maar volwassenen met ADT vertonen hetzelfde zap-gedrag als kinderen, denk ik. Ik wel iig.

 

M.i. is het niet een slechte ontwikkeling, het is alleen anders. Ik voel me er heel prettig bij want ik doe netto nu wel meer, zij het anders.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik herken me er zeker in en ik merk dat hij mij juist wel vertraagd(e). Mijn hele leven al heb ik moeite om iets interessant te vinden en hoe meer informatie hoe sterker het gevoel dat ik ergens anders nog iets leukers/interessanters/spannenders/etc kan doen.

 

Een tijdje terug ben ik begonnen met het gestructureerd omgaan met mijn aandacht en dat helpt enorm (mbv Getting Things Done). Het betekend niet dat ik niet nog steeds dezelfde trekjes heb als die Christien omschrijft, het betekend echter dat ik me een stuk relaxter voel als ik 6 programmas tegelijkertijd aan het bekijken ben en gewoon mijn brein de vrije loop geef. Ik weet namelijk dat de dingen die ik moet doen ook gedaan gaan worden en de aandacht krijgen die ze verdienen.

 

Het implementeren van dat GTD systeem is niet gemakkelijk maar het maakt voor mij ADT een stuk leefbaarder.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ja, de symptomen zijn erg duidelijk. Maar het wordt hier gebracht als een nieuwe "afwijking". Volgens mij had ik er in 1977 ernstig last van. Ik zat toen op school en had concentratieproblemen, samenhangen met de leeftijdsgebonden hormonale hersenverweking 8). Moderne communicatie middelen maken het er niet beter op.

 

Je had lees verslaving, puzzel verslaving, klaverjas verslaving, TV verslaving, Games verslaving, computer verslaving en nu communicatie verslaving. Niks nieuws.

 

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het uit zich er in dat je niet een rapport kan lezen tenzij het ultra spannend is, dat je een kranteartikel ook op zondagochtend niet meer rustig sequentieel leest maar van kolom naar kolom springt omdat je hersenen niet het geduld hebben om ales rustig te lezen.

 

Wellicht is het een manier van werken die je aanleert als je het druk hebt met allerlei dingen tegelijk, maar zich dan ook doorzet naar prive-activiteiten zoals een krant lezen of tv kijken?

 

en nu communicatie verslaving

 

Misschien zelfs wel informatie-verslaving?

Dat kan toch wel iets zijn van de internet-age... ooit was het zo dat er 2 dingen op tv waren, en je de krant vroeg of laat een keer 'uit' had. Sinds het internet is er altijd wel -iets- nieuws te bekijken of te lezen, dus aan de informatiezucht word gemakkelijk voldaan.

Link naar reactie
  • 0

 

We worden ons wel steeds meer bewust dat aandacht feitelijk een produkt is. Ronald Wopereis heeft dat wel mooi wetenschappelijk uitgelegd op http://www.whatisattention.org/

 

Wie wil en kun je aandacht geven? Is continu de kwestie als je vandaag de dag door het leven gaat en aan het werk bent.

 

De formule van Rijk Zijn van Das LOLA Prinzip", Gaat dan ook steeds meer op. Met Spanning en stroom theorie als metafoor:

Zie http://www.das-lola-prinzip.de/

 

 

Perry

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij had ik er in 1977 ernstig last van. Ik zat toen op school en had concentratieproblemen, samenhangen met de leeftijdsgebonden hormonale hersenverweking 8).

 

Dat is ADHD, dat bestond al.Annedien postte over ADT.

 

Moderne communicatie middelen maken het er niet beter op.

 

Dat is nu juist de ADT die wordt bedoeld, dat is een vorm van ADD die je niet van jezelf hebt maar die wordt geinduceerd door communicatie technologie als TV, videogames, computers en internet.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik las dat uit onderzoek blijkt dat in de VS meer mensen ADD hebben dan bij ons. Dat komt omdat het deels genetisch is, en mensen met AD(H)D eerder geneigd waren om naar de VS te emigreren. Binnen de VS is het percentage mensen met ADD aan de westkust hoger dan aan de oostkust, omdat mensen met ADD meer avontuurlijke en rusteloos waren en dus als pionier naar het westen trokken, heel vroeger.

 

Dat is nogal een grote sprong, vanuit een aandoening die gedeeltelijk genetisch bepaald is springen naar emigratie preferenties. Zo komt het bijna over alsof het een causaal verband betreft.. Het lijkt me eerder een komische correlatie. :)

 

Ik heb geloof ik ook last van ADT symptomen. Ik ben zo gewend wetenschappelijke publicaties te lezen op informatie die ik op dat moment nodig heb, dat ik de grootste moeite heb het echt rustig te lezen en alles op te nemen(ook wat me niet interesseert). Ik heb de vaardigheid ontwikkeld puur uit een pragmatische benadering van het leven. Ik doe veel te veel om me volledig te verdiepen in allerlei zaken. Ik weet nog toen ik Narziss und Goldmund las(ik geloof een jaar terug), ik de eerste 5 pagina's tot drie maal toe opnieuw heb moeten lezen, met elke keer een trager tempo. Dit was de methode om in een normaal leesritme te komen. :)

 

Maar goed, het al helemaal in mijn genen - ik ben begeef me in heel veel verschillende velden, van wetenschap tot kunst, tot ondernemen.. ik geloof wel dat het meer in mijn algehele benadering en karakter zit, dan dat het een ''bijwerking'' is van iets als ADT. :)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.