Dragons Den seizoen 2008

Aanbevolen berichten

Ik vond het zeer opmerkelijk dat C-Rose akkoord ging met een belang van 45%, daar waar ze in eerste instantie spraken over 15%. Kwam nogal "desperate" over. Je zag het ook aan 1 v/d investeerders, hij keek ook erg verrast/verbaasd.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Dragons Den aflevering

 

Payam Mobike

Te investeren bedrag 150 k tegen 20 % virtuele waarde bedrijf 750.000

Op de planken de energieke Payam die verteld over zijn mobiele fietsreparatieservice.

Begonnen in 2003 met een lening van € 15 k is het inmiddels uitgegroeit tot een teemansbedrijf met een omzet van € 180 k. Tijd dus om de verdere groei te realiseren en daarvoor heeft Payam de Dragons nodig. Met de gevraagde 150 k wil Payam zijn wagenpark uitbreiden en zijn franchise formule op beurzen gaan presenteren.

Het bijzondere aan het concept is dat Payam aan huis repareert ook de fietsen als mensen niet thuis zijn. Volgens hem hebben veel klanten moeite met de openingstijden van de gewone fietsenmaker. Afspraken kunnen mensen telefonisch en via de website maken.

Met een omzet groei van respectievelijk € 32 k € 65 k en € 180 k lijkt het allemaal wel goed te zitten, wat er na aftrek van kosten overblijft klinkt de Dragons minder florissant in de oren. Voor Payam en zijn medewerker blijft er 20 k per persoon over en een winst van 15 k. Met een aandelenbelang van 20% zou dit voor de Dragons betekenen dat ze 3 k per jaar binnen halen.

Een rendement wat een forse investering niet kan rechtvaardigen.

Met de groei van de franchise neemt ook het afbreukrisico toe, een man die slecht werk aflevert kan de naam van de hele groep schaden en de reputatie van het bedrijf om zeep helpen.

De Dragons complimenteren Payam met zijn succes tot nu toe maar nemen vanwege de kleinschalogheid niet deel aan zijn onderneming.

 

MichielPursangroyal

Te investeren bedrag 75 k tegen 15 % virtuele waarde bedrijf 500k

Michiel begint met frisse moed aan zijn presentatie maar vind al snel de weerstand van de Dragons op zijn weg in de vorm van lastige vragen. Michiel is van plan een luxe merk champagne in de markt te zetten. Voor vandaag heeft hij dat zelfs met de brandname Annemarie gedaan. Hij denkt dat haar naam de verkoop allicht zal stimuleren. Bij navraag blijkt Michiel slechts de distrubutie te verzorgen voor een champagne leverancier uit Frankrijk. Een smalle basis om een business mee op te zetten, iets wat ook blijkt uit zijn eigen prognose, een bruto marge van 90k over enkele jaren.

Al met al een onduidelijk verhaal waarbij de grootste misser misschien nog wel is dat Annemarie de naar haar vernoemde Champagne niet eens lekker vind smaken.

 

Ellen en Gerry Indipenda

Te investeren bedrag 300 k tegen 30 % virtuele waarde bedrijf 1 miljoen

De beide dames hebben begin dit jaar de site Indipendi gelanceerd, een ontmoetingsplek voor gescheiden vrouwen. Nu willen ze ook een aparte site voor gescheiden mannen opzetten. Indipenda heeft sinds 14 februari al 10.000 bezoekers gehad en heeft inmiddels 170 leden waarvan een groot deel gebruik heeft gemaakt van de introductie periode. De dames kennen de cijfertjes, 33.000 officiële echtscheidingen (de niet meer samenwonenden niet meegeteld) per jaar. De dames zien als doelgroep de mannen tussen de 30 -60 jaar.

Vanaf dit moment begint de kijk die de vrouwen en de Dragons hebben op gescheiden mannen uiteen te lopen. Volgens de Dragons hebben de mannen helemaal niet veel moeite met de scheiding laat staan behoefte aan een site om daarover te praten. Veel mannen pakken vanaf dat moment een leven op dat enigszins lijkt op hun vrijgezelle bestaan van jaren geleden. Ook rijst de vraag of een man wel aangesproken wil worden als gescheiden man of zich meer als single ziet. Door de scheidingbeurs aan te halen proberen de dames nog een keer aan te tonen dat er echt wel een behoefte is. Misschien toont dit eigenlijk aan waar het mis gaat, wat weten deze vrouwen nu van de werkelijke behoeften van de (gescheiden) man. Zoals de Dragons ook al aangaven is het sociale leven van een vrouw een totaal andere als die van een man. (misschien ook wel de reden waarom deze dames gescheiden zijn) Als deze mannen zich al ergens aanmelden op internet dan is dat bij een datingsite, niet bij een patienten vereniging geleid door een tweetal dames die denken te weten wat goed is voor een man.

 

Misschien is het een idee om twee verschillende sites te hebben en die aan elkaar te koppelen door middel van een datemodule, ik zou dan alleen wel mannen betrekken in het ontwikkelen van Indipenda.

Owja, de waardering voor een site met een paar betalende leden is natuurlijk belachelijk, de ontwikkelkosten van de site zijn denk ik nog niets een terugverdient. Deze site(s) krijgen pas waarde als er een duidelijk beeld ontstaat van een grote groep bezoekers.

 

Pieter Bompa

Te investeren bedrag 100 k tegen 33 % virtuele waarde bedrijf 300.000

Een voor de kijker zeer wazig verhaal over een verzamelplek voor hangouderen. Hoe Pieter met dit idee geld wenst te verdienen, hoe hij die hangplekken ziet, het blijft voor de kijker een rookgordijn waar ook de Dragons niet doorheen komen. Laat Pieter eerst zorgen dat hij een duidelijk voorstel heeft waar een duidelijk verdienmodel aan vast zit.

 

Jac Proeffles

Te investeren bedrag 50 k tegen 25 % virtuele waarde bedrijf 200.000

Een verhaal over een proefpakket me wijnflessen. Hoewel we ook hier weinig van zien heb ik het idee dat Jac probeert een virtuele wijnproeverij te organiseren. Hoewel ik nooit bij een dergelijke proeverij aanwezig ben geweest lijkt mij het aantrekkelijke daarvan nu juist dat het samen met andere mensen is in een gezellige omgeving. En dat is een beetje lastig om vanachter je pc'tje te ervaren.

 

Arvid en PaulineC-Rose meisjeskleding

Te investeren bedrag 300 k tegen 15 % virtuele waarde bedrijf 2 miljoen

Op het podium Arvid en Pauline met hun verhaal over mooie, makkelijke mid priced kinderkleding.

De presentatie verloopt soms wat moeizaam, misschien ook wel omdat de Dragons soms met onverwachte vragen komen. Zo is er de vraag over wie de concurrenten zijn, Paulien antwoord hierop dat in het segment mooi,makkelijk en mid priced er geen enkele aanbieder acief is, ze vult wel aan dat elke andere kledingaanbieder een concurrent is en dat getuigt van inzicht wat nogal eens ontbreekt bij starters. Ook de vraag wie er nu ervaring heeft met kinderkleding blijkt allen hun ontwerpster die ervaring te hebben, Pauline weet dit echter om te draaien naar en voordeel doordat Paulien ervaring heeft in leidende functies in oa een kinderdagverblijf en Arvid een aanwinst is vanwege de kennis van de logistiek, niet onbelangrijk voor een internethandel.

Wat mij wel opvalt is dat ze nu in totaal 1000 stuks kleding hebben verkocht waarvan een kleine 550 op de huishoudbeurs. Hoeveel klanten er na de huishoudbeurs ook online iets gekocht hebben weet Arvid helaas niet te melden. Kennis van je klanten is in deze handel toch wel erg belangrijk om te kunnen achterhalen hoe je effectief die klanten naar je toe kunt halen.

George doet uiteindelijk een voorstel om er samen met Annemarie en willen tegen 45% van de aandelen in te stappen, iets wat een groot verschil is met de 15% die ze wilden afstaan. Arvid probeert er nog 40% uit te halen, overleg met Pauline komt wat besluiteloos over en gaan toch maar accoord met 45% van de aandelen tegen 300k.

Het is duidelijk dat naast het belang van de cijfers mensen ook goed na moeten denken over het aandelen percentage, geen enkele deal is tot nu toe tegen het voorgestelde percentage over de toonbank gegaan, bij elke deal die tot stand kwam is er onderhandeld. Zou goed zijn als deelnemers daar ook meer op ingespeeld zijn.

 

Ex kandidaat Mathijs Ziekenhuisclowns

Inmiddels heeft Mathijs overeenkomsten met verzorgingstehuizen en enkele ziekenhuizen.

Link naar reactie

Beste HL'ers: op 14 juli zal ik te zien zijn in Dragons Den ;)

 

Ik wens jullie alvast veel kijkplezier... Ik leg op dit moment de laatste hand aan de website :)

 

Na de uitzending zal ik uiteraard nog het een en ander vertellen...

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Ik ben erg benieuwd, kijk er naar uit :)

 

Ik ook :) Je weet natuurlijk nooit vantevoren wat er allemaal getoond zal worden :P Ik hoorde tijdens de aftiteling van de aflevering van gisteren al wat voorbij komen... ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
De 23-jarige Yannick, student economie is vastbesloten om ergernis nummer één onder de ‘stappende’ Nederlander aan te pakken, nl. het betalen voor het WC-gebruik. Hij komt met het concept ‘PayC’ , een interactief touchscreen TV-scherm waarop adverteerders hun boodschap tonen aan de toiletgebruiker. Op deze manier betaalt de adverteerder voor het WC-gebruik. De dragons stellen hun vraagtekens bij de hygiëne van dit idee, maar ook daar heeft Yannick aan gedacht.

 

Zit ook al jaren in de toiletbusiness.

 

Moet meteen denken aan de ideale hygiene en dat is handen wassen voor het toiletbezoek én na het toiletbezoek.

Link naar reactie

Waarom alleen voor mannen? Kan me een interactief scherm voorstellen dat in de deur zit voor de dames.

 

Leuk trouwens om er nu over de filosoferen en kijken wat het in het echie wordt.

 

Je zou zo kunnen denken aan een scherm waarmee je digitaal kan flirten in de kroeg. Of even snel een smsje, of nog beter een mail, (die verwachten ze niet vanuit de kroeg) sturen naar huis dat de vergadering nog wat uitloopt.

 

Link naar reactie

Waarom alleen voor mannen? Kan me een interactief scherm voorstellen dat in de deur zit voor de dames.

 

Geen vrouw (die ik ken) raakt iets aan op een openbaar wc. (De meeste) vrouwen hebben een wc-fobie ;D Maar misschien geldt dat niet voor stappende meisjes in de 20.... die fase heb ik al een tijdje gepasseerd ;D

 

Ik ben benieuwd...

Link naar reactie

Leuk dat er nu al gediscussieerd wordt hierover!

 

Ben benieuwd wat voor reacties er allemaal na de uitzending komen...

 

Dan discussieer ik zeker mee ! ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.