21 mei 2008 - De Belastingdienst is de laatste vijf jaar langzamer gaan werken, de deskundigheid van medewerkers is achteruit gegaan en ze stellen zich meer rigide op dan voorheen. Dat is de indruk van ondernemers die te maken hebben met de fiscus, zo blijkt uit een onderzoek van het VNO-NCW-opinieblad Forum dat deze week verschijnt.
Van de 166 ondervraagde ondernemers vindt 44 procent dat de prestaties van de Belastingdienst de laatste vijf jaar duidelijk zijn verminderd. Daar staat tegenover dat 28 procent vindt dat ze zijn verbeterd en eveneens 28 procent vindt dat er niets is veranderd.
Het belangrijkste dat volgens ondernemers bij de Belastingdienst zou moeten veranderen, is dat ze weer een vast aanspreekpunt krijgen, dat deskundig is en meedenkt met de ondernemer. Gebrek aan communicatie wordt als een groot probleem ervaren. Zes van de tien ondernemers vinden dat de Belastingdienst zich niet goed in hun bedrijf verdiept en – binnen wettelijke grenzen – onvoldoende meedenkt. Bovendien is ongeveer éénderde ontevreden over de rigide houding van de fiscus: de wet wordt naar de letter en niet naar de bedoeling uitgelegd.
Uit het onderzoek van Forum komt niet alleen kritiek op de Belastingdienst naar voren. Over de manier waarop de Belastingdienst afwijkingen op de aangifte motiveert, zijn meer ondernemers tevreden dan ontevreden. Over zaken als 'klantvriendelijkheid' en het 'nakomen van afspraken en toezeggingen' zijn ongeveer evenveel ondernemers tevreden als ontevreden.
De indruk bestaat wel dat de Belastingdienst weinig oog heeft voor de kosten die ondernemers moeten maken om aan de eisen van de fiscus te voldoen. Zo heeft de elektronische aangifte voor ongeveer éénderde van de ondernemingen tot hogere kosten – eenmalig en structureel - geleid in de vorm van aanpassingen in de bedrijfsadministratie, accountantskosten en dergelijke. Die bedragen voor bedrijven tot 50 werknemers gemiddeld bijna 2.500 euro per jaar en voor grotere ondernemingen gemiddeld een kleine 20.000 euro.
Een kwart van de bedrijven zegt daarnaast financiële schade te hebben geleden als gevolg van het zoekraken van aangiften, het platliggen van de website van de Belastingdienst en andere oorzaken buiten hun eigen schuld.
VNO-NCW-voorzitter Bernard Wientjes zegt in een reactie op het onderzoek dat het hoog tijd is om orde op zaken te stellen. "Wanneer ik als ondernemer geconfronteerd zou worden met een dergelijke uitslag bij een onderzoek naar de tevredenheid van mijn klanten, zou ik een slechte dag hebben."
Volgens Wientjes is het echter niet redelijk de Belastingdienst de schuld geven van alles wat verkeerd gaat. "Het feit bijvoorbeeld dat ruim honderdduizend bedrijven hun loongegevens over 2006 opnieuw hebben moeten inleveren, is eerder te wijten aan slecht ict-management bij uitvoeringsorganisatie UWV. Ook de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hebben problemen veroorzaakt, die uiteindelijk via de fiscus op het bordje van ondernemers terechtkwamen."
Ik vraag me af, in hoeverre hebben jullie hier mee te maken en hoe ervaren jullie de kwaliteit van de Belastingdienst
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Romano Sandee
Romano Sandee
Ik kwam onderstaand bericht tegen op de website allepersberichten.nl:
Ik vraag me af, in hoeverre hebben jullie hier mee te maken en hoe ervaren jullie de kwaliteit van de Belastingdienst
Massagepraktijk Romano Sandee | Stichting Massage Community
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/15788-ondernemers-kwaliteit-belastingdienst-gaat-achteruit/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
22 antwoorden op deze vraag