• 0

Getting Things Done? Wie doet het?

Wie nog niet gehoord heeft over het zelfmanagementsysteem van David Allan "Getting Things Done" heeft waarschijnlijk de afgelopen drie jaar onder een steen geleefd. Ik begin langzaam maar zeker me thuis te voelen in dit time management systeem, maar helemaal vlekkeloos gaat dit nog niet :-\

 

Wie van mijn zeer gewaardeerde fellow HL'ers gebruikt GTD en wat zijn jouw ervaringen hiermee? Gebruik je bijvoorbeeld ook het 43 mappen systeem consequent?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb het boek, heb het doorgebladerd en met wat andere GTD'ers gepraat. Sindsdien m'n Outlook een beetje aangepast en nu redelijk actief met het gebruik van taken op verschillende contexts.

Dat 43 mappen systeem/thickler file gaat me wat te ver, vind het ook niet bij me passen.

Het heeft me wel veel geholpen om e.e.a. wat georganiseerder te krijgen en als ik nu vrij ben/wil kan ik altijd snel een overzicht krijgen van wat ik nog te doen heb.

Link naar reactie
  • 0

[toegevoegd aan centraal boekentopic - mod onder een steen]

 

Hmmmmm Jammer wel dat het GTD draadje nu onder het boekentopic geplaatst is. GTD is meer dan alleen een aardig boek. Voor ras-chaoten zoals ik vereist het dagelijks indelen van je werk een andere manier van denken. Het is echt een zelfmanagement systeem. De mod onder een steen doet hiermee GTD mijns inziens wat te kort.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het boek wel eens bekeken maar vond het helemaal niet zo simpel met al die mappen en ben er daarom ook niet aan begonnen. Thinking Rock is volgens mij overigens een van de bekendste tools.Gratis en draait op alle platformen, alleen helaas niet open source/vrije software.

Link naar reactie
  • 1

Als eerste stap had ik mijn Gmail nu ingericht met de volgende labels:

 

* Next Action

* Action

* Waiting On

* Some Day

* Finished

 

Daarnaast ook labels voor Projects, Context en Resources. Gmail werkt geweldig met GTD samen. Er is nu ook een Firefox GTDinbox plugin voor Gmail. Voegt niet zo heel veel functionaliteit toe, maar werkt wel handig. Zeker als je binnen je context wilt zoeken naar je Someday acties. Zoeken binnen de zoekresultaten. Werkt helemaal top! Er zit ook een functie in dat je met 1 klik een mailtje met labels naar jezelf stuurt, waardoor Gmail de enige online GTD tool wordt die je nodig hebt.

 

Alleen als je op diverse PC's werkt, zoals ik, moet je wel op iedere pc Firefox en GTDinbox installeren. Anders blijft het ook wel werken, maar mis je nét even dat beetje extra handigheid wat GTDinbox toevoegt.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een tijdje heel fanatiek geweest (wat wil je, als lifehacker van het eerste uur ;-) en nu zit het systeem verweven in mijn leven, maar doe ik bijvoorbeeld geen weekly review ook al heb ik wel een hipster PDA waar ik al mijn acties opschrijf en een 'stuff' vergaarbak en verwerk ik alles volgens action/reference/weggooien.

Ik ben nog een stukje verder stroomopwaarts gaan hacken, namelijk doormiddel van de vraag of het het waard is dat het leven zo gecompliceerd is dat je daar een dusdanig doorwrocht systeem op moet loslaten om het te laten werken. Er zijn nog wel wat vereenvoudigingsslagen te maken, heb ik gemerkt!

Maar...ben wel groot fan van GTD.

Link naar reactie
  • 0

Vroeger werd je door je baas naar een cursus "Time Manager" gestuurd, dan verkochten ze je een duur type succesagenda en kreeg je een cursus van twee dagen om je tijd en stress beter te managen. Ik ben altijd erg tevreden over een cursus als ik er één ding aan overhou, en dat was hier ook zo: "stress wordt veroorzaakt door dingen die je aan je hoofd hebt. Alles wat je opschrijft op een todo lijst heb je niet meer aan je hoofd".

Sindsdien gebruik ik de todo list van Outlook (nu Evolution) en voel me altijd optimaal organized.

 

Ik vertaal gtd als "niet praten maar poetsen" maar daar zal ik wel alleen in staan :-)

Link naar reactie
  • 0

Heb het boek gekocht, al was het maar omdat je via Twitter gek gepromoot wordt door allerlei Life Hackers :D

 

Als ik zo de reacties hier lees, dan is het inderdaad Time Management 2.0. En dat is niet verkeerd. Maar of er nog ruimte voor is in mijn DNA?

 

Ik zal het boek gaan lezen, zal kijken of een deel van de boodschap blijft plakken in mijn daily life en ben het verder met veel van jullie opmerkingen eens. Waarbij Christine en Annedien het dichtst bij mijn benadering zitten.

 

Aan de andere kant: als ik zie hoeveel lol je kan beleven door simpelweg mee te gaan in de experimenteermodus van het internet, de afgelopen 10 jaar: dan is een beetje stress af en toe niet zo heel erg.

 

P.S.: Jeroen! Sinds wanneer luister je naar Podcasts ? Bedoel je te zeggen dat ik nu niet meer alleen ben met deze hobby ? :D

Link naar reactie
  • 0

P.S.: Jeroen! Sinds wanneer luister je naar Podcasts ? Bedoel je te zeggen dat ik nu niet meer alleen ben met deze hobby ? :D

 

Vrij veel tegenwoordig! Heb het ontdekt als dé manier om files interessant te maken :)

 

De gehele EdCorner van Stanford heb ik al achter de kiezen (zeer aan te raden) en de podcasts (interviews met auteurs van interessante marketingboeken) van Duct Tape Marketing zijn ook favoriet. Maar tips voor nieuwe podcastbronnen zijn zeker welkom!

Link naar reactie
  • 0

Als dat poetsen dan maar niet middels heel ingewikkelde schema's hoeft, met allerlei apparaten die je eigenlijk niet nodig hebt.

 

Hoeft ook niet. Een kladblok of een schrift is meer dan voldoende. Het ligt ook een beetje aan het soort werk dat je doet welke onderdelen je wel of niet gebruikt. Voorlopig heb ik geen behoefte aan het 43 mappen systeem, omdat mijn werk zich voornamelijk op de korte termijn afspeelt. Ik heb inmiddels een hoop mensen gesproken die zoiets als GTD of Time Management helemaal niet nodig hebben. *** zucht *** Ik wou dat ik wat meer pennenlikker dan creatief brein was. Dan kon ik ook een keer mijn sleutels terug vinden. Nu nog even op zoek naar mijn TomTom.... waar heb ik dat ding toch gelaten....

 

Mijn gedachten schieten vaak van links naar rechts, en kan heel goed mijn creatieve processen managen. Ik kan bijvoorbeeld weer niets met een mindmap programma. Dat gaat mij dan weer van nature een stuk beter af. Associëren, verbanden leggen, dat zie ik letterlijk voor me.

 

Grappig hoe iedereen toch anders functioneert...

Link naar reactie
  • 0

Ha Ruben,

 

Omdat ik er in Nederland al maanden niet aan toe kwam... Heb ik tijdens een tussenstop op de luchthaven van New York een zwik boeken gekocht met daaronder inderdaad GTD in pocketformaat.

De ambitie was het op de terugweg te lezen, maar ik blijk allergisch voor goedkope (op pleepapier gedrukte) boeken. Drie keer erin begonnen en toen maar besloten thuis de Nederlandse versie te kopen.

 

Totdat ik de volgende dag ergens las dat GTD eigenlijk uit niet meer bestaat dan alles op lijstjes schrijven en te zorgen dat je het juiste lijstje op het juiste moment onder ogen krijgt.

 

Dat heb ik vervolgens zelf geregeld (met open office zelf 'te doen' A5 formuliertjes gemaakt en een stapel aan een zijde gebruikt papier op de achterkant volgeprint) en begonnen met alles wat in me opkomt dat moet gebeuren meteen op te schrijven.

Inmiddels hangt oa de zijkant van mijn koelkast (kom ik vaaaak langs) vol met mijn eigen lijstjes op allerlei gebied en ik schrijf en schrap me suf.

 

Kwalificeer ik nu voor de mensen die het doen?

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik heb twee keer een poging gedaan, van de eerste poging heb ik als nuttige toevoeging het kopen en in gebruik nemen van een grote archiefkast over gehouden.

 

De tweede poging heb ik braaf lijstjes gemaakt met projecten, next actions, etc... en na een paar weken werd ik helemaal gek er van. Het per project vaststellen van de next action, was geen probleem... maar dan... allemaal niet triviale projecten, allemaal ongeveer even belangrijk, zelfde kansen op succes... En geen van allen leken ze vooruit te gaan... En als ik nu kijk naar het lijstje van een half jaar geleden, zijn de meeste zaken nog steeds niet gebeurd. Het uitschrijven van al die projecten leverde mij dus meer stress op dan ze diep in m'n achterhoofd houden, wachtend op het moment dat ze belangrijk worden.

 

Mijn problemen met productiviteit liggen bijna altijd in het bepalen van wat er op dat moment echt het belangrijkste is om te doen. GTD leek daarvoor nuttig, maar het is mij dus niet gelukt om het echt een positief effect te laten hebben. Ik mis er gewoon net de discipline voor om alles netjes af te werken, waardoor het vooral een deprimerende ervaring werd van bijzonder volledige lijstjes met dingen die waren blijven liggen. Met name ook doordat de lijstjes realistisch gezien opsomden tot vele manjaren werk, wat misschien wel het werkelijke probleem is, maar niet persee onwenselijk... als ondernemer hoop je toch te gaan groeien in de toekomst ;)

Link naar reactie
  • 1

Ben er sinds een tijdje ook mee aan het experimenteren.

 

Ook ik ben niet begonnen met een soort van 'nul-moment'. Hoe goed dat ook schijnt te zijn als startpunt, daar kom ik gewoon niet aan toe.

Wel ben ik mijn lopende zaken op GTD wijze aan gaan pakken. Heb er Outlook ook wat voor aangepast. Heb me dus beperkt tot minimimale inspanning bij het 'implementeren' van GTD.

En ik moet zeggen dat dat voor mij prima werkt. Het zorgt voor mij voor meer overizcht, efficiënter gebruik van mijn tijd en -vooral- voor minder vergeten en betere voorbereiding.

 

Uitwerken van projectplannen, 43 mappen, thicklerfile en dergelijke doe ik (nog) niet.

Link naar reactie
  • 0

Wie nog niet gehoord heeft over het zelfmanagementsysteem van David Allan "Getting Things Done" heeft waarschijnlijk de afgelopen drie jaar onder een steen geleefd.

Nog nooit van gehoord. Zeker niet onder een steen geleefd. I get things done. Waarom zou ik het nodig hebben?

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0

Totdat ik de volgende dag ergens las dat GTD eigenlijk uit niet meer bestaat dan alles op lijstjes schrijven en te zorgen dat je het juiste lijstje op het juiste moment onder ogen krijgt.

Dat heb ik vervolgens zelf geregeld (met open office zelf 'te doen' A5 formuliertjes gemaakt

De GTD-methode is nieuw voor mij. Wil je een voorbeeld van zo'n lijstjes-combinatie hier met ons delen ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op internet heb ik wat films gezien. En de wiki gelezen. Interessant. Structureer je beeld van de toekomst zodanig dat duidelijk wordt wat je nu zal doen. En filter steeds uit dat toekomstbeeld wat je nu kunt doen. Het ene is perspectief, het andere is controle houden over het perspectief. Informatie structureren begon ik al redelijk vroeg mee, en concentratie verhogen in het moment nu is mijn grootste aandacht.

Zeker interessant om GTD toe te passen, mee te spelen, ik zie mogelijkheden. Leuk!

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0
Uitwerken van projectplannen, 43 mappen, thicklerfile en dergelijke doe ik (nog) niet.

 

Hoeft ook niet per se. Een hoop mensen volgen de GTD regeltje religieus, en gaan daarbij volgens mij aan het hele doel voorbij. Als het je kan helpen een organisatorisch probleem op te lossen dan is dat natuurlijk prima, maar dat betekent niet dat je voortaan alles volgens die nieuwe bijbel hoeft te doen! :)

Link naar reactie
  • 0

Dan kon ik ook een keer mijn sleutels terug vinden. Nu nog even op zoek naar mijn TomTom.... waar heb ik dat ding toch gelaten....

Ik gooi die zaken altijd steevast in een mandje, bakje, containerding. Staat overdag op een zichtbare plek, staat 's nachts naast mijn bed. Kom thuis gooi sleutels, telefoon, etc. in bak. Heeft al aardig wat tijd opgeleverd!

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.