• 0

Gezocht: ervaringsverhalen van ondernemers die failliet zijn gegaan

Een bevriende zakenpartner en ik zijn een informatieve website aan het opzetten over failliet gaan, die straks op www.ikgafailliet.nl te vinden zal zijn. Hiervoor zijn we relevante content aan het verzamelen.

 

Allereerst lijkt het me mooi om hier (eventueel anoniem) verhalen te lezen van ondernemers die failliet gegaan zijn en hierna een doorstart hebben gemaakt, iets anders zijn gaan doen, danwel een nieuwe onderneming zijn gestart. (NB dat we deze verhalen graag op de site willen plaatsen en dat we graag toestemming van je zouden krijgen die verhalen door te plaatsen op ikgafailliet.nl!)

 

Informatie waar wij benieuwd naar zijn is:

 

Op wat voor manier ben je failliet gegaan?

Wat deed je faillisement met jou als mens, met je zelfbeeld en gevoelsleven?

Hoe heeft je omgeving gereageerd op je faillissement?

Ben je mensen kwijtgeraakt door je faillissement?

Wat zie je achteraf als belangrijkste oorzaak of oorzaken?

Wat zou je nu anders doen als je opnieuw zou gaan ondernemen met datzelfde bedrijf?

Wat waren voor jou belangrijke informatiebronnen toen een faillissement in beeld kwam?

Wat raad je mensen aan die nu in een soortegelijke situatie zitten en nu failliet gaan?

Wat is de belangrijkste les (of lessen) die je door je faillisement geleerd hebt?

Heb je juridische tips voor ondernemers die met een faillissement te maken hebben?

 

Mocht je niet hier willen antwoorden dan kan je mij (anoniem) een mail sturen op annedien [at] gmail.com

Uiteraard gaan we overal vertrouwelijk mee om.

 

Ik ben benieuwd wie hier hun verhalen willen delen! Alvast dank voor jullie geïnvesteerde tijd en energie.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Het ondernemersblad deStatus heeft hier een interview serie over:

http://www.destatus.nl/artikelen/failliet.aspx

of je die verhalen zomaar mag doorplaatsen, nee denk ik. Maar hierover kan je contact opnemen met de uitgever.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

22 augustus komt de nieuwe Sprout uit met dit onderwerp. Met daarin een interview met ondergetekende, als ervaringsdeskundige maar zeker ook als coach om andere ondernemers dit lot te besparen. Ik heb gisteren mijn blog online gezet, waar ook veel aandacht gegeven zal worden aan faillissementen en vooral het voorkomen daarvan. Veel van mijn posts hier op HigherLevel krijgen in aangepaste vorm een plaatsje op mijn blog, aangevuld met artikelen en columns die geplaatst zijn en worden in andere media.

 

Ik moet nog een CSS probleempje in mijn header oplossen (als iemand tips heeft, graag...) maar je kunt 'm vinden op www.rubenvandenoord.nl

 

Nog niet alle artikelen staan online, maar de komende dagen hoop ik al het schrijfwerk af te hebben en de laatste vormgeving-issues geslecht te hebben.

 

Annedien, wellicht dat we wat links kunnen uitwisselen?

 

[edit: css probleem opgelost.]

Link naar reactie
  • 0
Of doe ik iets anders niet goed in mijn oproep...misschien heeft iemand tips.

 

Kweenie, maar misschien hebben veel ondernemers die failliet zijn gegaan zozeer afscheid genomen van het ondernemerschap dat ze fora als deze niet meer lezen.

 

En degenen die op de een of andere manier na een (dreigend) faillissement zijn doorgestart identificeren zich misschien niet zozeer met het failliet gaan.

 

Maar nogmaals, kweenie, misschien.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt mij volgen indien je wilt.....

 

Toko gaat niet goed, ik wil er mee stoppen ! Maar hoe ? Faill. / WSNP/ of mischien er goed uitrollen ???

 

Ben im gesprek met een collega van HL, hoe de gang van zaken af te handeln.

 

Ik en bereid hiervan verslag te doen de komende weken...

 

Hoor het wel...

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Langs de zijlijn heb ik een enorm faillissement meegemaakt. Tegenwoordig maak ik er grapjes over "ben miljonair geweest, in de min, maar miljonair was ik wel" ;D

 

Ik heb er over nagedacht... maar nee... ik doe het niet !

Reden hiervoor is, dat nadat je alles emotioneel hebt verwerkt en je leven weer "normaal" hebt opgepakt, je er na de lange nasleep niet meer mee geconfronteerd wilt worden.

Daar komt nog bij dat als je er over praat men je niet alleen als loser, stommerd, naief, zielepoot e.d. bestempeld, maar je verhaal ook in twijfel nemen. Ik heb mijn eigen twijfels overwonnen.... Geen behoefte aan die van een ander als het om mijn verhaal gaat ;).

 

Live is a strugle with a smile..... En daar laat ik het verder bij.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 1

Apart, is hier niemand failliet gegaan? ;D

Is het dan zo'n taboe?

Of doe ik iets anders niet goed in mijn oproep...misschien heeft iemand tips.

 

Zelf (gelukkig) geen ervaring mee, maar ik denk dat weinig mensen enthousiast willen vertellen over iets wat toch veel negatieve kanten heeft (persoonlijk, zakelijk en ook vanuit omgeving). Daarnaast: wat heb je eraan? Als (ex) faillant wil je neem ik aan niet al te lang stilstaan bij zo'n affaire, en ook niet snel je 'vuile was' buitenhangen.

 

En wie wil die verhalen lezen? Zelf zou ik vooral geinteresseerd zijn in de 'lessons learned', maar de meeste verhalen komen vermoedelijk neer op: te veel vertrouwen in onbetrouwbare partners / werknemers / klanten, onvoldoende kasstroommanagement, inzakkende markt, onvoldoende ondernemers / managementcapaciteiten.

 

Een site zoals je wilt starten, zou zinvol kunnen zijn voor mensen die dreigen failliet te gaan. Maar ze kunnen daarvoor ook op HL terecht.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Een bevriende zakenpartner en ik zijn een informatieve website aan het opzetten over failliet gaan, die straks op www.ikgafailliet.nl te vinden zal zijn. Hiervoor zijn we relevante content aan het verzamelen.

 

Allereerst lijkt het me mooi om hier (eventueel anoniem) verhalen te lezen van ondernemers die failliet gegaan zijn en hierna een doorstart hebben gemaakt, iets anders zijn gaan doen, danwel een nieuwe onderneming zijn gestart. (NB dat we deze verhalen graag op de site willen plaatsen en dat we graag toestemming van je zouden krijgen die verhalen door te plaatsen op ikgafailliet.nl!)

 

Informatie waar wij benieuwd naar zijn is:

 

Op wat voor manier ben je failliet gegaan?

Wat deed je faillisement met jou als mens, met je zelfbeeld en gevoelsleven?

Hoe heeft je omgeving gereageerd op je faillissement?

Ben je mensen kwijtgeraakt door je faillissement?

Wat zie je achteraf als belangrijkste oorzaak of oorzaken?

Wat zou je nu anders doen als je opnieuw zou gaan ondernemen met datzelfde bedrijf?

Wat waren voor jou belangrijke informatiebronnen toen een faillissement in beeld kwam?

Wat raad je mensen aan die nu in een soortegelijke situatie zitten en nu failliet gaan?

Wat is de belangrijkste les (of lessen) die je door je faillisement geleerd hebt?

Heb je juridische tips voor ondernemers die met een faillissement te maken hebben?

 

Mocht je niet hier willen antwoorden dan kan je mij (anoniem) een mail sturen op annedien [at] gmail.com

Uiteraard gaan we overal vertrouwelijk mee om.

 

Ik ben benieuwd wie hier hun verhalen willen delen! Alvast dank voor jullie geïnvesteerde tijd en energie.

 

 

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar hoe je met die site geld wil verdienen. Of is het gewoon een hobbyproject?

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 2
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar hoe je met die site geld wil verdienen. Of is het gewoon een hobbyproject?

 

Of uit idealisme... zonder winstoogmerk. Zoals zrski en Kermie - beiden nog bezig met hun eigen faillisement - elkaar vonden en vanuit hun eigen misere HL zijn begonnen om andere ondernemers elkaar te laten helpen met "goed" ondernemen ;)

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar hoe je met die site geld wil verdienen. Of is het gewoon een hobbyproject?

 

Of uit idealisme... zonder winstoogmerk. Zoals zrski en Kermie - beiden nog bezig met hun eigen faillisement - elkaar vonden en vanuit hun eigen misere HL zijn begonnen om andere ondernemers elkaar te laten helpen met "goed" ondernemen ;)

@Mikky

En gelukkig maar, want zie waar het toe geleid heeft! Dank!

 

@Henny van der Pluijm

Google Adsense. Als hobby heb ik andere activiteiten dan met faillissementen bezig zijn ;-)

Link naar reactie
  • 0

Faillissement, of in het algemeen een mislukking, wordt je in Nederland jarenlang nagedragen. Nederland blijft het land van de benepen middelmatigheid waar durf maar eng is.

Geen wonder dat mensen er niet over willen vertellen.

 

 

www.ikgafailliet.nl is nog erg maakbaar wat dat betreft, misschien een keer goed om een ander geluid te laten horen, voor mensen die dreigen failliet te gaan zou er troost van uit kunnen gaan zodat mensen er beter mee om kunnen gaan. Say it loud, I'm bankrupt and I'm proud! ;-) I'm coming out, I want the world to know, I have no banksaldo... Zoiets?

 

Link naar reactie
  • 0

Apart, is hier niemand failliet gegaan? ;D

Is het dan zo'n taboe?

Of doe ik iets anders niet goed in mijn oproep...misschien heeft iemand tips.

 

 

En wie wil die verhalen lezen? Zelf zou ik vooral geinteresseerd zijn in de 'lessons learned', maar de meeste verhalen komen vermoedelijk neer op: te veel vertrouwen in onbetrouwbare partners / werknemers / klanten, onvoldoende kasstroommanagement, inzakkende markt, onvoldoende ondernemers / managementcapaciteiten.

 

Een site zoals je wilt starten, zou zinvol kunnen zijn voor mensen die dreigen failliet te gaan. Maar ze kunnen daarvoor ook op HL terecht.

Ik denk het ook - en goeie kort-door-de-bocht analyse :-) De site is ook zeker niet bedoeld als vervanging voor HL (=onmogelijk), eerder als verzamelpunt voor informatie en support.

Link naar reactie
  • 0

Say it loud, I'm bankrupt and I'm proud! ;-) I'm coming out, I want the world to know, I have no banksaldo... Zoiets?

 

Het gaat er niet om wat je zelf zegt, het gaat er om wat de omgeving zegt. Zolang "zie je wel" of "ik had het je wel gezegd" en "je had toch beter gewoon in loondienst kunnen blijven" de allesoverheersende reactie is wordt het ook niet beter.

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

I'm coming out, I want the world to know, I have no banksaldo... Zoiets?

 

En daar heb ik geloof in. Je steun vinden bij mensen die hetzelfde meemaken. Soortgenoten rond de (on-line) tafel zetten. In mijn faillissement kon ik mijn verhaal nauwelijk kwijt aan mensen die het begrepen. Ze hadden het immers niet zelf meegemaakt. Ze vonden mij "zielig". Maar wat heb je daar aan? Uiteindelijk moet je het allemaal zelf oplossen, maar wel fijn als mensen je begrijpen en handvaten kunnen geven.

Annedien... go for it. Sorry dat ik in dit verhaal met mijn eigen verhaal niet mee doe. Maar als het in de vorm van een discussieplatform gaat, stel ik mijzelf vrijwillig ter beschikking. Al is het maar voor het luisterd oor en de oppeper.

Immers... Ondernemen is a strugle with a smile. Maar think pink... life is worth it ;)

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar hoe je met die site geld wil verdienen. Of is het gewoon een hobbyproject?

 

Google Adsense. Als hobby heb ik andere activiteiten dan met faillissementen bezig zijn ;-)

 

We blijven ondernemer natuurlijk maar als ik lees dat je adsense als inkomstenbron wilt gebruiken bij dit onderwerper krijg ik gelijk kriebels. De site staat straks dus vol met 'BKR registratie? Geeeeen probleem: leen hier' reclames. Die betalen ongetwijfeld goed :-X

Link naar reactie
  • 0

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar hoe je met die site geld wil verdienen. Of is het gewoon een hobbyproject?

 

Google Adsense. Als hobby heb ik andere activiteiten dan met faillissementen bezig zijn ;-)

 

We blijven ondernemer natuurlijk maar als ik lees dat je adsense als inkomstenbron wilt gebruiken bij dit onderwerper krijg ik gelijk kriebels. De site staat straks dus vol met 'BKR registratie? Geeeeen probleem: leen hier' reclames. Die betalen ongetwijfeld goed :-X

Daar heb je wel een punt. Ik verwacht dat de content van de site waarschuwingen bevat om niet het ene gat met het andere gat te vullen. Ik zal me verder afvragen hoe ver we als managers van de site een verantwoordelijkheid voor "de minder verstandige medemens" dragen en wat daarin een integer standpunt is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

I'm coming out, I want the world to know, I have no banksaldo... Zoiets?

 

En daar heb ik geloof in. Je steun vinden bij mensen die hetzelfde meemaken. Soortgenoten rond de (on-line) tafel zetten. In mijn faillissement kon ik mijn verhaal nauwelijk kwijt aan mensen die het begrepen. Ze hadden het immers niet zelf meegemaakt. Ze vonden mij "zielig". Maar wat heb je daar aan? Uiteindelijk moet je het allemaal zelf oplossen, maar wel fijn als mensen je begrijpen en handvaten kunnen geven.

Annedien... go for it. Sorry dat ik in dit verhaal met mijn eigen verhaal niet mee doe. Maar als het in de vorm van een discussieplatform gaat, stel ik mijzelf vrijwillig ter beschikking. Al is het maar voor het luisterd oor en de oppeper.

Immers... Ondernemen is a strugle with a smile. Maar think pink... life is worth it ;)

 

Klasse aanbod! Een link naar een disucssieplatform is natuurlijk snel gemaakt :-)

Is het niet ook zo dat hoe hier een faillissement beleefd wordt een extrapolatie is van hoe ondernemerschap hier beleefd wordt (en "gesteund" door de overheid, en de "status" die het heeft, sociaal maatschappelijk gezien)?

Link naar reactie
  • 0

Ik zal me verder afvragen hoe ver we als managers van de site een verantwoordelijkheid voor "de minder verstandige medemens" dragen en wat daarin een integer standpunt is.

 

Ik hoop dat je na je wijze beraad niet in het gebied 'laatste strootjes (lees vitamiene pilletjes) voor kankerpatienten zonder uitzicht' valt. Net weer een tiental adsense reclame aanbieders van 'snel afvallen met magische pilletjes' van m'n kookblogje gedonderd.

 

Hoe jij verder omgaat met de wanhopige gewaarschuwde (mits ze de juiste dingen lezen) medemens laat ik aan jou over.

Link naar reactie
  • 0

Hoe jij verder omgaat met de wanhopige gewaarschuwde (mits ze de juiste dingen lezen) medemens laat ik aan jou over.

 

Bijzonder sympathiek van je, ik weet werkelijk niet hoe ik je daarvoor moet bedanken.

 

Kan je zelf in het aanbod van de advertenties 'wieden' als je het toch wat slecht in de context vindt passen dan? (De afdeling "Googlegedoe" wordt door iemand anders waargenomen namelijk dus ben lerende ;-)

Link naar reactie
  • 1

Bijzonder sympathiek van je, ik weet werkelijk niet hoe ik je daarvoor moet bedanken.

Zal m'n definitie van sarcasme eens 'fine-tunen'

 

Kan je zelf in het aanbod van de advertenties 'wieden' als je het toch wat slecht in de context vindt passen dan? (De afdeling "Googlegedoe" wordt door iemand anders waargenomen namelijk dus ben lerende ;-)

 

Ja. Adsense site werkt momenteel niet dus kan je geen directe link(s) geven. Google even op 'adsense preview tool'.

 

[edit]vergat 'ja' voor m'n reactie te zetten :)[/edit]

Link naar reactie
  • -1

Bijzonder sympathiek van je, ik weet werkelijk niet hoe ik je daarvoor moet bedanken.

Zal m'n definitie van sarcasme eens 'fine-tunen'

 

Kan je zelf in het aanbod van de advertenties 'wieden' als je het toch wat slecht in de context vindt passen dan? (De afdeling "Googlegedoe" wordt door iemand anders waargenomen namelijk dus ben lerende ;-)

 

Ja. Adsense site werkt momenteel niet dus kan je geen directe link(s) geven. Google even op 'adsense preview tool'.

 

[edit]vergat 'ja' voor m'n reactie te zetten :)[/edit]

 

Zal m'n definitie van arrogantie eens 'fine-tunen'

 

En dankjewel voor de google-adsense tip (écht) ;)

Misschien kan daar wat 'vitaminepillenleed' mee voorkomen worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.