• 0

Lease-auto voor werknemer zonder salaris?

Een vraag t.b.v. een relatie van mij. We komen er zelf niet helemaal uit.

 

[*] relatie heeft een oproepkracht die onbezoldigd werk voor hem doet. Voornamelijk in het weekend, maar ook door de week. De oproepkracht heeft elders een vaste baan

[*] relatie gaat nu structureler gebruik van de oproepkracht maken en wil hem daar ook voor belonen

[*] de oproepkracht wil - i.p.v. salaris graag een lease-auto tot zijn beschikking krijgen. Dat komt relatie op zich wel goed uit

 

Vraag is of dit kan (lease-auto zonder salaris). Heeft iemand hier ervaring mee? Eventuele beren op de weg? o.a.

[*]afdracht loonbelasting? over welk bedrag dan?

[*]hoe verrekening bijtelling voor privé gebruik? (via salarisadministratie andere werkgever is erg onwenselijk)

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1

Over de bijtelling zal de werkgever loonbelasting moeten inhouden en de premie ZVW. Per saldo zal dat ertoe leiden dat de werknemer geld mee moet brengen om het maar populair te zeggen. In ruil daarvoor krijgt hij echter wel de beschikking over een auto van de zaak.

 

Een voorbeeld;

Stel waarde auto 20.000,- en 25% bijtelling, werknemer heeft andere baan dus niet toepassen van de heffingskorting.

 

Bijtelling auto zaak 20.000,00 416,67

Verg. Zvw inkomensafh. 416,68 7,200 30,00 30,00

Loonheffing 446,68 149,66-

Zvw inkomensafh. 416,68 7,200 30,00-

NETTO/TOTAAL 149,66-

 

In dit voorbeeld moet de werknemer aan de werkgever maandelijks € 149,66 betalen. Dat is namelijk het bedrag dat de werkgever aan loonheffing en premie ZVW moet inhouden en afdragen aan de Belastingdienst.

 

De loonheffing is de voorheffing voor de inkomstenbelastingen. Dit kan er daarom toe leiden dat de werknemer in de inkomstenbelasting nog iets moet bij betalen vanwege het feit dat hij gelijktijdig meerdere werkgevers heeft.

 

De eigen bijdrage verlaagt het loon waarover de loonheffing wordt berekend. Het verlaagt ook het netto loon van de werknemer. Een eigen bijdrage van 50,- zou er in dit voorbeeld voor zorgen dat de werknemer in totaal € 181,50 aan de werkgever moet betalen.

 

Voor de liefhebbers: na te rekenen via http://www.raet.nl/Proforma/ProfLite.asp

Link naar reactie
  • 0

De uitleg is duidelijk. Maar ik heb een aanvullende vraag over de administratie in een dergelijke situatie.

 

Bij mijn echtgenote (eigen praktijk, eenmanszaak) doet zich nu zo’n situatie voor. Een kennis die een paar uur per week wat hand en spandiensten verricht zonder bezoldiging, rijdt sinds april in een overgebleven bedrijfsautootje als een soort van vergoeding/compensatie. Hiervoor moet een bijtelling van 14% worden betaald (zeer zuinige auto). Op zich is het geen probleem om die kosten voor rekening van de eenmanszaak te nemen.

 

Maar er zijn geen verdere werknemers en mijn echtgenote staat dan ook (nog) niet als werkgever geregistreerd, maar ik begrijp dat zij zich hiervoor nu wel speciaal als werkgever bij de belastingdienst moet gaan aanmelden en over de bijtelling maandelijks loonbelasting en bijdrage ZvW moet afragen. Klopt dit? Of kunnen deze belastingen ook eenmaal (bijvoorbeeld aan het einde van het jaar) worden afgedragen?

 

Hoe is de procedure voor het aanmelden? En zijn we misschien al te laat?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het snelle antwoord.

 

Ik heb het formulier inmiddels gedownload en opgestuurd.

Levert het geen boete op door een te late aanvraag?

Het prive-gebruik van de auto door de "werknemer" (de aanvang van het werkgever zijn) is immers al 4 maanden geleden ingegaan.

Link naar reactie
  • 0

Hoe werkt dit indien de werknemer de echtgenoot is?

 

De echtgenoot doet een paar uur in de week administratie voor de eenmanszaak. Te weinig voor de meewerkaftrek (ureneis 525 uur per jaar).

 

Stel, de echtgenote krijgt voor de hulp een bedrijfsauto te beschikking als beloning. De bijtelling is minder dan de minimum eis voor de aftrekbaarheid van meewerkbeloning (€ 5000,-). Bij het geven van een meewerkbeloning lager dan € 5.000 per jaar kan de ondernemer niets aftrekken en hoeft de echtgenoot niets aan te geven. In feite hevelt u dan privé-geld over van u zelf naar uw echtgenoot. Fiscaal blijft dit allemaal zonder betekenis.

 

Is het dan wel nodig om als werkgever aan te melden en de afdrachten te doen voor loonheffing en ZvW of kan (moet) de ondernemer zelf twee bedrijfsauto’s opvoeren en natuurlijk ook voor beide bedrijfsauto’s bijtelling opgeven?

 

Dit laatste zou een stuk minder administratie vergen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als de helpende hand de echtgenoot van de (IB-)ondernemer is, kun je je natuurlijk afvragen in hoeverre er sprake is van een dienstbetrekking. Wellicht moet de auto niet eens als vergoeding aan de echtgenoot worden gezien, maar draait de ondernemer zelf op voor de bijtelling. Vanwaar ineens de draai van 'een kennis' naar de echtgenoot?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als de helpende hand de echtgenoot van de (IB-)ondernemer is, kun je je natuurlijk afvragen in hoeverre er sprake is van een dienstbetrekking. Wellicht moet de auto niet eens als vergoeding aan de echtgenoot worden gezien, maar draait de ondernemer zelf op voor de bijtelling. Vanwaar ineens de draai van 'een kennis' naar de echtgenoot?

Het onderwerp ging over een oproepkracht die onbezoldigd werkzaamheden uitvoert. Dit is dus een "kennis".

Ik betrek het vervolgens op onze eigen situatie (eenmanszaak echtgenote) en ik ben de echtgenoot die de administratie doet.

Mijn echtgenote heeft een nieuwe iets grotere bedrijfsauto aangeschaft en het huidige bedrijfsautootje niet ingeruild. Beide auto's worden door elkaar voor zowel werk als prive door haar en door mij gebruikt. Soms is de kleine handiger (stad) en soms de iets grotere. De andere gebruik ik dan, soms prive, maar soms ook voor de administratie werkzaamheden en inkopen die ik voor de eenmanszaak doe. Beide worden zodoende > 10% zakelijk gebruikt (dus keuzemogelijkheid).

 

We willen beide auto's ook in de eenmanszaak op de balans laten staan. Een met bijtelling door mijn echtgenote en de ander met bijtelling door mij. Of kan het ook dat mijn echtgenote voor beide auto's de bijtelling betaalt? Dus dat twee bedrijfsauto's op de balans van de eenmanszaak staan? Dat zou makkelijker zijn (minder administratie, geen loonheffing etc.).

 

Maar kan dat?

Link naar reactie
  • 0

Dank je, Joost.

 

Ik heb gezien dat je in de aangifte IB de bijtelling voor twee auto's kunt opgeven.

Maar kan de belastingdienst niet moeilijk doen over twee bedrijfspersonenauto's op één naam (geen garagehouder) of is het vrije ondernemers keuze om naar goeddunken dan eerst de ene auto te gebruiken en dan weer de andere (wat overigens daadwerkelijk zo is)?

Met andere woorden zal de belastingdienst niet aan willen nemen dat één auto door familie als privé wordt gebruikt en die auto als privé vermogen willen aanmerken?

 

Of zie ik beren die er niet zijn?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.