• 0

Wie weet raad met belastingschuld?

Hallo allemaal,

 

Ik weet me even geen raad meer en ik vraag me af of iemand weet wat ik kan doen ???.

Zelf heb ik 4 jaar een bedrijf gehad, hier ben ik mee gestopt.

De belastingdienst kwam boekencontrole doen, maar ik ben mijn administratie kwijt geraakt ivm verhuizing.

Waarschijnlijk is er een verkeerde doos weggedaan.

 

Nu moet ik een bedrag terugbetalen van € 20.000,- eerst zat er nog een boete bovenop van 25% dit is inmiddels kwijtgescholden. De belastingdienst wilt geen regeling treffen voor dit bedrag en ik moet dit nu in 1x op zien te hoesten maar ik heb dit geld niet. Ik heb een eigen woning zonder overwaarde en geen kostbare dingen in mijn bezit.

 

Ik las vd week dat de politie controle doet en mensen met een schuld kan aanhouden, kan dit ook bij mij?

 

Heeft iemand enig idee hoe ik dit aan moet pakken?

 

Ook kan ik een BV van iemand krijgen.. als ik dit aan neem kan de belastingdienst hier iets mee?

 

Ik hoor graag of iemand me kan helpen en hier raar of ervaring mee heeft :'(.

 

Groetjes,

 

Debbie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ondernemer moet je zorgen dat je administratie in orde is, anders kan de belastingdienst voderen zoals zij wil. Als je eenmaal uitonderhandeld bent (zoals jij) over de hoogte van de belastingschuld, moet je betalen. Ze noteren belastngachterstand, bij controle of als je gaat vliegen kunnen ze je aanhouden. Aan een BV heb je niks. DAt geeft alleen maar meer problemen.

 

Probeer een lening af te sluiten en betaal af. De belastingdienst geeft nooit op.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik vraag me af, in dit geval, als de persoon geen lening of iets kan krijgen om het in 1x te betalen...wat kan men dan doen ? Belasting legt beslag op loon/uitkering ? Of huis verkopen ? Lijkt me een erg moeilijke zaak om uit te komen.

 

Misschien kan je bij de kredietbank een lening krijgen of via de gemeente ? Voor de rest zou ik niet weten wat men kan doen behalve een betalingsregeling treffen en zonodig via de kantonrechter gaan.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Voor de rest zou ik niet weten wat men kan doen behalve een betalingsregeling treffen en zonodig via de kantonrechter gaan.

 

 

De absolute bevoegdheid van de Kantonrechter ligt bij E 5.000,-- dus kan TS bij hem niet terecht.

 

Maar zelfs bij de belastingrechter heeft zij weinig kans. Op welke gronden moet zij naar de rechter?

 

Ik denk dat TS helaas geen kant meer op kan, dan inderdaad proberen een lening te krijgen, fiscus te betalen en proberen haar lening af te lossen.

 

Sterkte Debbie, ik hoop dat de snel uit je misère geraakt.

 

Karel Stromph

Link naar reactie
  • 0

Het huis verkopen lijkt mij geen gebruikelijke oplossing omdat de belastingdienst geen bevoegdheid heeft boven het hypothecaire recht die de geldverstrekker bezit. Oftewel uit een executie verkoop moet eerst de hypotheekhouder worden betaald en het restant bedrag is voor de overige schuldeisers.

 

Verder vraag ik me af wat er allemaal gebeurt is dat het zover is gekomen? Wat is er gebeurt met de oude aangiftes die jij hebt verstuurd? Heb je helemaal niets meer digitaal? Kan je nog jaarrekeningen opvragen bij de boekhouder die ze heeft opgesteld? Zit de belastingdienst daadwerkelijk te hoog met hun ambtshalve aanslag of heb jij niet 100% eerlijk je belastingpapieren ingevuld?

 

Het is inderdaad een verplichting dat jij als administratieplichtige 7 jaar lang de boekhouding moet bewaren. Nu zij de bewijslast hebben omgekeerd en jij geen administratie of iets dergelijks hebt ziet het er niet rooskleurig uit.

 

De verstrekte informatie is wat beperkt dus vertel ons meer.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 1

Een enkele keer kan het helpen als je zelf met een gedegen afbetaalplan komt waarin tot uitdrukking komt dat je het maximaal haalbare gaat afbetalen en in welke termijnen. Uitgangspunt is dat je voor je eigen kosten uitgaat van de beslagvrije voet (daar mogen zij namelijk ook geen beslag op leggen) en aantoont dat je al het andere wat tot je beschikking staat als aflossing wilt doen. Als je daarnaast zekerheden kunt stellen (bijvoorbeeld opgebouwde pensioenrechten) heb je wellicht een kans eruit te komen.

In gevallen als deze gaat de fiscus niet zelf een betalingsregeling voorstellen maar zal het initiatief van jou moeten komen. E.e.a. zal ook afhangen van de bereidheid van de ontvanger om tot een oplossing te komen. Als je zelf momenteel geen bezittingen van enige waarde hebt kan het ook voor de fiscus aantrekkelijker zijn in te stemmen met een regeling die je zelf voorstelt dan beslag te leggen en de boel te verkopen.

Gezien je situatie zou ik in ieder geval nog een poging wagen.

 

Succes!

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Debbie, het eerste wat ik mij afvroeg, wie deed jouw boekhouding, jijzelf of een boekhouder?

Als je een boekhouder hebt gehad, lijkt mij dat er digitale cijfers bekend zijn en diverse aangiftes van de 4 jaren. Als je zelf je boekhouding hebt gedaan had je toen kopieen van de aangiftes gemaakt? of heb je digitaal ergens je cijfers opgeslagen?

 

BV sowiezo niet aannemen, dan ben je voor de belastingdienst straks weer een ondernnemer en kom je alleen maar in verdere problemen. (Als de BV schulden heeft of andere verplichtingen ben je alleen maar verder van huis). Wat wilde diegene met die BV voor je betekenen?

 

De informatie van je achtergrond is nu een beetje te beknopt om een goed oordeel te kunnen fellen over jouw situatie.

Geef svp voor meer details zodat wij meer inzicht hebben.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal.

 

Hardstikke bedankt voor jullie reacties.

Ik heb echt helemaal niks meer. Ik heb alles zelf gedaan en ben alles kwijt.

Het is echt heel stom en zal het nooit meer zo aanpakken. Ik heb nooit gebruik gemaakt van een boekhouder.

Ik heb alles naar waarheid ingevuld in de aangiftes.

 

Heeft iemand enig idee wanneer zo'n schuld kwijtgescholden kan worden.

Ik ben nu in zee gegaan met een boekhouder die de contacten voert met de belastingdienst.

Mijn contactpersoon bij de belastingdienst heeft 2 weken geleden een aanvraag gedaan om dit bedrag kwijt te schelden.

Hier heb ik verder nog niets van gehoord.

 

Ik heb een heel goedkoop huis, gekocht via woningbedrijf. Ik heb de 1e 5 jaar winst en verlies deling en mijn woning moet ten alle tijden terugverkocht worden aan het woningbedrijf. Dus in principe heeft de belastingdienst hier niets aan. Zouden hier dan alsnog wat mee doen? En kan dit op korte termijn...?

 

Mocht iemand nog raad hebben, hoor ik het heel erg graag!

Zelf weet ik me geen raad meer....

 

Dank jullie wel!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gevolgen volgens belastingdienst

 

Info kwijtschelding ondernemers

 

Kwijtscheldings formulieren

 

Zie bovenstaande links.

 

Zelf heb ik ze snel doorgelezen en naar mijn mening ziet het er niet rooskleurig uit. Voorwaarde twee van de "info kwijtschelding ondernemers" staat de eis dat het niet aan u te wijten mag zijn of door grove schuld dat u de aanslag niet kunt betalen.

 

Wanneer je niet voldoet aan de administratieplicht is het volgens mij jou verwijtbaar dat deze aanslag tot stand is gekomen en dat je hem niet kan betalen. Volgens mij kom jij niet in aanmerking voor een kwijtschelding.

 

Verder moet je een betalingsregeling aanvragen voordat de uiterlijke betaal termijn is verstreken.

 

Het spijt me dat ik niet beter kan berichten en ik hoop voor je dat ik het mis heb maar dit is hoe ik de situatie inschat.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies zou zijn:

 

Ik zou zelf een afbetalingsregeling (schriftelijk) voor stellen en dit niet door een derde laten doen. Dan wordt je meteen niet serieus genomen, omdat je blijkbaar wel een boekhouder kan en wil betalen en niet de belastingdienst. Zolang je de bereid hebt om te betalen maak je nog een kans. Niet reageren of afwachten is niet verstandig. speel op gemoed en biedt aan om meteen de eerste termijn over te maken.

Always expect the unexpected

Link naar reactie
  • 0

omdat je blijkbaar wel een boekhouder kan en wil betalen en niet de belastingdienst.

 

Hoi Van Schaik

 

De fiscus zal het juist als een goede stap ervaren als een ondernemer in problemen een adviseur inschakelt, zeker als er nooit een boekhouder oid is geweest.

 

@Debbie

 

Als er niets te halen valt, dan heeft de fiscus nog steeds opties:

- beslag op loon of uitkering

- beslag op jouw goederen en deze verkopen (veilen).

- een 2e schuldeiser vinden en jouw faillissement aanvragen.

 

Aan het huis zullen ze niet komen omdat de bank eerste schuldeiser is, mits er geen overwaarde is

 

Je loopt wel het risico dat jouw inboedel geveild wordt.

 

Hoe voorzie je nu in jouw inkomen (uitkering, loondienst)? En kun je daarvan überhaupt iets missen voor de belastingschuld?

 

Overweeg de WSNP. Weliswaar hel op aarde, maar maakt je naar 3 jaar wel schuldvrij. Zoek op dit forum wel op 'wsnp' rechtsboven in het scherm en lees aandachtig wat je te wachten staat.

 

Er zijn wegen die naar Rome leiden en op termijn uitzicht bieden op een schuldvrij leven.

 

regaeer svp op mijn vragen en dan adviseren we verder.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Hartelijk dank voor je reactie!!

Ik heb geen overwaarde op mijn woning (gelukkig in dit geval hoop ik).

Een tijd geleden ben ik een vof begonnen hier ben ik sinds een maand mee gestopt vanwege de belastingdienst.

De laatste tijd zit ik echt in de knoop en weet niet of ik een vaste baan moet nemen, bedrijf moet starten of even in de ww moet gaan. Ik heb nu even ww aangevraagd (dit is nog niet rond).

Momenteel kan ik niets missen qua geld, ik probeer zo veel mogelijk kosten de besparen (abonnement opgezegd etc), zodat ik de belastingdienst af kan lossen. Wel houdt de belastingdienst € 125,- per maand in, dit kreeg ik terug van mijn hypotheek.

Denk je dat het verstandig is als ik persoonlijk langs de belastingdienst ga? Ik heb geen dure dingen in mijn huis staan, verkopen ze het dan toch? Kan de belastingdienst dit snel rond krijgen?

 

 

Mocht je nog advies hebben, hoor ik het heel graag!

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Tja Debbie

 

Als je inderdaad niets hebt om te 'bieden' dan kun je het beste een gesprek aanvragen met de ontvanger van de fiscus.

Zij weten ook wel dat ze hun aanslag hebben opgelegd omdat er geen administratie is. Je bent in hun ogen niet meteen een fraudeur, hoewel dat door de uitvoering van hun regels wel zo overkomt.

 

Als er niets te bespreken valt over een regeling, dan weet je op zijn minst wat ze gaan doen en kunnen wij je hier weer van advies dienen.

 

Groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Debbie,

 

Ik zou je adviseren om eerst een poging te doen je administratie te reconstrueren. Het zal een hels karwei zijn maar

als jij hiermee 20.000 kan besparen is het zeker een poging waard. Het wordt wel een stuk lastiger als je bijvoorbeeld

in de detailhandel actief was (veel contant in/verkoop). Het zou wellicht kunnen helpen als je vertelt wat voor type bedrijf je

hebt gehad.

 

Denk aan de volgende mogelijkheden:

- Bij de bank kan je aankloppen voor eventuele kopie-afschriften uit het verleden;

- Bij leveranciers zou je kunnen overwegen om kopiefacturen op te vragen uit oude jaren

- Heb je geen informatie meer op je computer staan van je administratie? (inkooplijsten, verkoopfacturen, btw aangiften etc)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.