Ga naar inhoud
  • 0

Omzet berekenen in verhouding tot het aantal pasanten

Beste mensen,

 

Ik ben nieuw op dit forum en loop met het plan in gedachten om in de fast-food sector een formule te beginnen met koffie en bake-off producten. Het ondernemersplan is in grote lijnen klaar. Ik blijf echter met vragen zitten over de omzet inschatting.

 

Langs de locatie waar het pand (60 M²) is gevestigd passeren op een werkdag 7000 mensen. Ik heb hier zelf handmatig een aantal dagen tellingen voor uitgevoerd.en desk onderzoek bevestigd mijn waarnemingen. Er zijn geen winkels in de nabijheid van deze locatie dus van daaruit kan ik geen schatting maken.

 

Mijn vraag is dan ook :

 

Welk percentage van deze 7000 passanten kan ik als klant verwachten?

 

Ik heb me suf gegoogeld en kan nergens een omzet berekening vinden die hier enig zicht op geeft. Is hier iemand op het forum die ervaring met een soortgelijke vraagstelling heeft. Of kan iemand mij een tip geven hoe ik dit realistisch kan inschatten/onderzoeken. Alle tips zijn welkom.

 

Groet Bert

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet dat er een berekening voor is alleen zal ik even moeten spitten hoe deze is, ben het een keer tegen gekomen in een boek dus hij moet te vinden zijn.

 

Zal eens op zoek gaan voor je maar het zal zeker na het weekend worden.

Link naar reactie
  • 1

Ik weet dat er een berekening voor is alleen zal ik even moeten spitten hoe deze is, ben het een keer tegen gekomen in een boek dus hij moet te vinden zijn.

 

Zal eens op zoek gaan voor je maar het zal zeker na het weekend worden.

 

Heel graag René.

Ik heb de gehele bibliotheek, van de stad, op dit onderwerp doorgelezen ik kom alleen omzet berekeningen op basis van,FTE per periode,per gerecht,per M²/ per M² verkoop oppervlakte, per tafel, zitplaats enz. Ik geef niet op en ga straks weer kijken of er andere boeken op het gebied van omzet berekeningen zijn. Tot nu toe geen succes.

 

De onderstaande formule zou ik graag in mijn ondernemingsplan willen gebruiken:

 

X% van de passanten x gemiddelde besteding x openingstijden= geschatte jaaromzet.

 

Het probleem zit hem in de onderbouwing van het percentage van de passanten.

 

Je kunt natuurlijk een natte vinger opsteken en zeggen dit is ongeveer 5%. Maar als je dit later niet goed bij een bank kan onderbouwen zak je door het ijs.

Gezien de huidige situatie ziet de bank liefst startende ondernemers die beslagen ten ijs komen. Vandaar dat ik graag mijn ondernemersplan met een zo gedetailleerd mogelijke omzet schatting aan een bank wil overleggen. Hierna kun je overleggen met een bank of dit in hun ogen een realistisch percentage is. Vooraf naar hun percentage vragen kan natuurlijk. Maar wil ik zou, als ik bankmanager was, graag zien dat de startende ondernemer zelf de moeite nam om een goede inschatting van zijn omzet te maken.

 

Binnenkort wordt ik aspirant lid van de branche vereniging en zal dit ook zeker daar bespreken om een zo breed mogelijke onderbouwing te krijgen. Ook hier geld eigenlijk dat ik graag zo compleet mogelijk ondernemingsplan wil overleggen om dit met hun te bespreken.

 

Vandaar dat ik op zoek ben naar een rekenmethode die onderbouwd is met onderzoeken zodat ik dit met een bron vermelding kan aangeven. Ik kan me niet voorstellen dat dit nooit is onderzocht. Alleen ik kan het niet vinden vandaar dat ik hier ook mijn vraag stel of iemand anders me een duwtje in de juiste richting kan geven.

 

Ter aanvulling, ik weet dat dit percentage te beïnvloeden is door de stop-kracht / uitstraling van je zaak en door middel van promotie. Dit neem ik mee in de omzet schattingen van de volgende jaren.

 

Met vriendelijke groet,

 

Bert

Link naar reactie
  • 0

Beste Bert,

 

Je serieuze aanpak bij de voorbereiding op de start en op een kredietaanvraag is op zich al een groot compliment waard! Goed dat je je prognoses baseert op objectieve kengetallen, zoals de cijfers t.a.v. gemiddelde besteding en omzet per vierkante meter verkoopoppervlakte. De belangrijkste cijfers zijn te vinden bij het bedrijfsschap Horeca en Catering, banken (zoals Rabobank), het CBS en brancheorganisaties (zoals Koninklijke Horeca Nederland).

 

Het uitgangspunt voor je omzetverwachting - en nog belangrijker je winstprognose - zijn ondermeer marktontwikkelingen, de lokale vraag- en aanbodsituatie, je marketingacties en vooral jouw bedrijfsformule. Daarmee onderbouw je hoe jouw aanbod aansluit op een bepaalde vraag. Vervolgens kun je dan kwantificeren welk aandeel van de totale marktomvang jij denkt te gaan behalen. Voor jouw ondernemingsplan zou ik niet te moeilijk doen over koopkrachtbinding en -toevloeiing, maar zelf bepalen welk percentage van de passanten op basis van jouw concept en de markt je realistisch tot je klanten gaat rekenen. Bepaal ook hoeveel omzet jij met jouw unieke aanbod zelf naar je bedrijf weet te “trekken”, buiten de passanten. De gemeente van vestiging heeft vaak cijfers over koopgedrag en bestedingen, en het aandeel daarin van de horeca.

 

M.i. is vooral van belang bij de onderbouwing, ook voor een bank, dat je in je ondernemingsplan benoemt:

•   hoe jouw formule aansluit op landelijke vraagtrends (bijvoorbeeld door verse, biologische producten aan te bieden);

•   op welke doelgroepen van klanten je je richt en welke kenmerken deze hebben (een willekeurig bijvoorbeeld: winkelende gezinnen met kinderen);

•   op welke specifieke behoeften en wensen van deze doelgroepen jij inspeelt met je bedrijfsaanbod (bijvoorbeeld bij de gezinnen: overzichtelijk assortiment, snelle service, aanwezigheid toiletten, kleinere porties, ook “zoet” assortiment, ruimte om boodschappen weg te zetten, kinderspeelhoekje, enz.)

•   zijn er bijzondere factoren van invloed op het bestedingsniveau van jouw doelgroepen (bijvoorbeeld een lager gemiddeld inkomen in jouw verzorgingsgebied);

•   welke concurrentie in jouw verzorgingsgebied van belang is en hoe jij je daarvan onderscheidt met je concept (zit er bijvoorbeeld een warenhuis in je vestigingsomgeving met een broodjes/koffieafdeling met het standaard klassieke assortiment, terwijl jij je juist richt op moderne en internationale producten);

•   wat jij aan in- en externe marketingactiviteiten gaat doen om de besteding te verhogen en jouw marktaandeel te vergroten.

 

De omzet kun je i.p.v. met jouw formule met openingstijden ook onderbouwen door een prognose per dag/week/maand in je eerste exploitatiejaar te maken, en daarbij uit te gaan van een geleidelijke groei van klanten. Door het splitsen van omzet in periodes hou je bovendien meer rekening met je maximale bezettingscapaciteit.

 

Voor de kredietaanvraag zijn voor een bank natuurlijk ook jouw opleiding, ervaring en kennis en je eigen vermogen en/of zekerheden van groot belang. Bij andere topics op Higherlevel vind je nuttige tips, bijvoorbeeld over het benutten van het MKB-borgstellingskrediet.

 

Heel veel succes!

Groet,

 

Paul

 

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     4,6k 118

Kan je dit niet meten bij vergelijkbare formules? Dus je gaat bijvoorbeeld bij La Place voor de deur staan en kijkt welk percentage er binnen loopt van alles wat er langs komt?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul,

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb al deze gegevens over wijk samenstelling gemiddeld inkomen enz. Onze gemeente brengt hier ieder jaar een mooi overzicht van uit. Dit neem ik ook allemaal mee in mijn inschatting. Ik ken nog net niet iedereen bij naam.

 

Deze inschatting, die dus niet helemaal met de natte vinger is gedaan,zou ik graag afzetten tegen de ervaringen van anderen of informatie putten uit onderzoek. Later als ik gestart ben kan ik deze prognoses gebruiken om bij te sturen.

 

Ik heb dus ook al een scenario gemaakt waar ik berekend heb wat minimaal de opbrengst moet zijn om te kunnen voldoen aan alle lasten + een redelijk bestaansniveau te kunnen waarborgen.

 

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik veel tijd aan mijn ondernemingsplan kan besteden. Ik weet dat ondernemen risico nemen is maar het zou onverstandig om de risico's niet op verschillende manieren af te wegen.

 

Vandaar dat ik deze vraag stel, om te kijken of anderen hetzelfde hebben gedaan en of hoe zij tot een realistisch percentage zijn gekomen en of dit later ook met de praktijk overeen gekomen is.

Of dat er gedegen marketing onderzoek is gedaan en of iemand weet waar ik die informatie kan vinden.

 

Ik ben je erg dankbaar voor je antwoord want want het geeft mijn inzicht over de wijze waarop een ander dit zou onderbouwen. Ik zie dat ik op de juiste weg ben.

 

Ik ben startend ondernemer en probeer dus mijn gedachten te toetsen aan anderen met meer ervaring.

Aangezien ik de onderbouwing van mijn omzet zo goed mogelijk wil hebben voor mijzelf mijn medefinancier en de bank.

 

de andere topics ben ik aan het doorlezen ze zijn zeer nuttig ik heb er al meerdere nuttige zaken uitgehaald.

 

Groet Bert

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Super Senior     145 6

Ik zou ook even een gedachte experiment doen.

 

Stel van de 7000 mensen komt X % binnen en koopt voor Y Euro iets.

Dan is de weekomzet gebaseerd op 6 dagen opening:

6 x 7000 x X x Y = 42.000 x X x Y

 

Nu een minimaal scenario: 0.2 % komt binnen (14 man) en koopt voor 3 Euro iets= Eur 252 per week

Nu een maximaal scenario: 1 % komt binnen (70 man) en koopt voor 5 Euro iets= Eur 2100 per week.

 

Je zou dus ook afhankelijk van je kosten per week kunnen uitrekenen hoeveel mensen er binnen zouden moeten komen en die dan voor 3 of 5 euro iets kopen, wil je winst maken.

 

Het is natuurlijk sowieso dat er een aanloop effect zal zijn en dat afhankelijk van de geboden kwaliteit, je omzet zal stijgen om op een goed niveau te stabiliseren of dat het moeizaam stijgt om op een laag niveau zich te stabiliseren.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mooi om te lezen dat het fenomeen businessplan wordt ingezet als instrument. Compliment!

 

Misschien nog een tip: werk je marketingmix (de P's) eens goed uit en vraag een innovateovoucher aan. Laat een kennisinstelling voor deze voucher dit onderzoek voor je uitvoeren en je hebt gratis een kant en klaar rapport wat je zo kunt invoegen in je plan en wat de geloofwaardigheid bij bank e.d. alleen maar vergroot.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, Hospitality & Leisure Ondernemer 'In Ruste', Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (arbeidsrechter.nl), MSc-Student Design Driven Innovation (nhlstenden.com); (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar reactie
  • 0

Kan je dit niet meten bij vergelijkbare formules? Dus je gaat bijvoorbeeld bij La Place voor de deur staan en kijkt welk percentage er binnen loopt van alles wat er langs komt?

 

Klopt ik ben opzoek naar een vergelijkbare formule in een vergelijkbare omgeving. Er zit een nadeel aan deze manier als deze ondernemer zijn werk goed doet dan heeft hij ook zijn vaste klanten gecreëerd. Een vaste klant wil nog wel eens een stukje omlopen voor een goed product. Passant kun je hem dan niet meer noemen.

 

Ik ga er vanuit dat ik de komende jaren vaste gasten creëer waarmee ook de omzet wordt verhoogd. Alleen om het startjaar te bepalen zou ik willen weten hoeveel % passanten er zou stoppen en of hier formules of onderzoek naar is gedaan.

Link naar reactie
  • 0

@ groeneg

 

Klop je kunt twee kanten op rekenen om uit de problemen te blijven weet ik dus al van dag 1 hoeveel mensen ik binnen moet hallen bij een gemiddelde besteding. De kassa verteld me dan of dit gelukt is. Niet de boekhouder na 3 maanden. vandaar het rekenwerk.

Link naar reactie
  • 0
Super Senior     215 13

Hoi Nino,

 

Als dat soort gegevens niet beschikbaar zijn kun je ook andersom redeneren en jezelf afvragen hoeveel klanten je minimaal nodig hebt om break even te draaien.

 

Wellicht heb je omzet gegevens van branchegenoten en kun je op basis daarvan bepalen of dat makkelijk haalbaar is.

Daarnaast zou je kunnen kijken naar vergelijkbare locaties en het aantal passanten daar. Ik weet ook niet of dat veel is, 7000.

Link naar reactie
  • 0

Is het de bedoeling dat gasten ook blijven zitten. Of is het echt een take away bedoeling. Indien gasten blijven zitten houdt er dan rekening dat je mee in je berekening de gemiddelde duur dat een gast blijft zitten ook een hele grote invloed kan hebben op je omzet.

 

Indien je 10 stoelen hebt en gemiddeld 8u per dag open bent. dan heb je 80 stoelen die je per uur kunt bezetten. Indien een gast 30min blijft zitten beschik je al over 160 stoelen die je per dag kunt verkopen. Wat dus een grote invloed kan hebben. Ook is het verstandig om niet te veel blind te staren op een gemiddelde besteding. Aangezien je dit moet bekijken in verhouding met je totale capaciteit. Stel je verdiend 300 Euro. En je had 25 klanten, dan had je 12 Euro gemiddeld verdiend wat vrij okay is. Maar in verhouding met je capaciteit maar 3.75 Euro verdiend, wat slecht is. En dat je dus veel geld misloopt.

 

Ik weet niet of je er iets mee kunt, maar ik dacht ik geef het gewoon even mee als eventuele hulp.

 

J.

Link naar reactie
  • 0

Fijn om te zien dat er ook nieuwe vragenstellers zijn die hun huiswerk wel hebben gedaan en de zoekfunctie wel hebben gebruikt. Deze reus is dik verdiend.

 

Maar waarom nu zo moeilijk over de passanten / bezoekers kwestie? Blijkbaar zijn er formules die aansluiten op het jouwe, anders heb je niets aan dat soort gegevens. Ga ook eens een paar dagen met je teller bij diverse concurrenten staan. Dan heb je snel genoeg een beeld wat je kunt verwachten. Neem dan voor de zekerheid een marge van 50%, omdat jouw formule nog maar maar net komt kijken. Volgens mij heb je dan het best onderbouwde ondernemingsplan dat ik in jaren heb gezien!

 

Keep up the good work!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

    Button 1
  • Wie is er online?
    5 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.