• 0

Waarom de administratie etc geheel zelf doen ?

Ik ben een gebruiker die nog niet zo lang actief is op deze site.

 

Toch valt mij het volgende op..

 

Met enige regelmaat worden er op het administratieve vlak vragen gesteld die enig niveau missen.

 

Ze lijken vooral ingegeven door een "angst" om een boekhoouder in te schakelen.

 

Ik vermoed dat hierbij voornamelijk een financieel belang speelt en dat het niet gaat over het feit dat de ondernemer zo graag alles "in eigen hand houdt".

 

Laat mij s.v.p. eens weten wat de voornaamste redenen zijn om de administratie geheel zelf ter hand te nemen ondanks dat

het, b.v. bij het invullen van een belastingaagifte, duidelijk is dat er onvoldoende kennis aanwezig is om dit zonder hulp goed af te ronden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Het kan een kostenbesparing zijn (hoewel dat niet altijd zo is)

- Ook al laat je het door een boekhouder doen, dan nog ben je zelf hoofdelijk aansprakelijk voor de juistheid van de administratie en aangiften.

- Een stukje controle, wat voor veel mensen moeilijk is om los te laten.

 

Ik heb er zelf bewust voor gekozen vanaf het allereerste begin een boekhouder in te schakelen voor de IB aangifte. BTW heb ik tot vorig jaar ieder kwartaal zelf gedaan, en hoewel dat goed ging had ik toch steeds het knagende gevoel dat ik daar ook fouten in maakte, dus dat ook maar uit handen gegeven. Kost wat natuurlijk, maar voor mij brengt het ook een stukje rust.

Link naar reactie
  • 0

Kostenbesparing is inderdaad een kleine overweging, maar ik denk dat voornamelijk het 'in control' zijn speelt - voor mij in ieder geval wel.

 

Ik wil elke willekeurige dag van het jaar in detail kunnen zien hoe ik er voor sta, en dat lukt niet als een boekhouder je administratie doet.

 

Ik heb in de loop van de jaren ook de nodige administratieve vragen gesteld, en als gevolg daarvan heb ik een beter inzicht gekregen in wat ik bij moet houden en waarom. Bedenk dat mensen daar (als het goed is) wat van leren.

 

En er zullen altijd mensen blijven die blijkbaar niet weten dat er zoekmachines bestaan, en met de meest basale vragen komen die ze zelf in 2 minuten hadden kunnen uitzoeken, maar dat speelt niet alleen bij administratieve vragen... ;)

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik nog niet voor mezelf begonnen ben heb ik hier wel een mening over als controller.

 

- Een belangrijk voordeel om je met de cijfers te bemoeien is om een helikopterview te krijgen van je bedrijf. De managers waarmee ik gewerkt heb en zich bezig hielden met de cijfers, deze deden uiteraard zelf niet de boekhouding, konden sneller schakelen wanneer de omgeving veranderde. Dit komt omdat ze bepaalde cijfers zelf regelmatig zagen en een verandering konden waarnemen en dit konden koppelen aan de werkvloer.

- Een macro-overzicht van jouw cijfers zorgt ervoor dat je grote fouten van boekhouder/accountant opvallen. Heeft mij in mijn prive-situatie al 1000 euro opgeleverd.

 

Jouw vraag:

De admin geheel zelf doen, hangt in mijn ogen af hoeveel werk dit jou kost. Je moet je uiteraard afvragen of je jou tijd niet in andere zaken van je onderneming moet steken. Misschien een risico-inschatting maken tussen de kans maal effect op fouten in de boekhouding en de kans maal effect op extra inkomsten/marktkansen (rest). De balans tussen deze twee zou de balans tussen je admin en de rest kunnen zijn, mits je binnen die balans voldoende zicht houdt op mijn eerste punt.

 

 

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

 

...

Laat mij s.v.p. eens weten wat de voornaamste redenen zijn om de administratie geheel zelf ter hand te nemen ondanks dat

het, b.v. bij het invullen van een belastingaagifte, duidelijk is dat er onvoldoende kennis aanwezig is om dit zonder hulp goed af te ronden.

 

 

 

Ik doe de administratie gewoon zelf. In het begin was dat wennen, maar al met al is het niet zo heel moeilijk. Als ZZPer / eenmanszaak is dt prima te doen. Idem voor IB en BTW aangiftes.

 

Ik heb eerder het idee dat eea nodeloos moeilijk en vaag wordt gehouden. Ik raad dan ook iedereen aan zoveel mogelijk zelf te administreren. Dat houdt je bij de les (het beste inzicht in je bedrijf moet jij hebben, niet je boekhouder). Pas als een bedrijf te groot wordt zou je dat uit handen moeten geven, maar dan toch dagelijks even de actuele status bekijken van de belangrijkste stuurinformatie.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

De basisadministratie doe je sowieso zelf lijkt me, anders heeft een evt. boekhouder niets boek te houden.

Hoe meer je zelf doet, hoe minder de boekhouder moet verwerken en deste goedkoper het wordt. Wel geordend en liefst digitaal opleveren.

 

Uit je basis administratie kan je heel wat info halen mbt de stand van zaken in je bedrijf. Dan zit het met die controle wel goed. Na een tijdje doen veel kleinere zaken iig hun BTW-aangifte zelf.

 

Gebruik een boekhouder voor de jaarstukken, de IB-aangifte en de BTW-afrekening (suppletie), tenzij je dat allemaal zelf kunt natuurlijk.

Het kan wat kosten, maar vaker levert 't meer op. De fiscale regelgeving is niet eenvoudig en als ondernemer wil je je tijd toch graag in je onderneming steken en niet in de boekhouding.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het zelf gaan doen na verschillende slechte ervaringen met accountants.

 

De eerste die onze privé aangifte deed vergat de aankoopkosten van een huis af te trekken.(scheelde een paar duizend euro)

De tweede vond het verwerken van de laatste 20 afschriften blijkbaar teveel werk en boekte de rest op de Rekening Courant waardoor er veel te veel belasting werd betaald. (scheelde in de tienduizend euro)

Degene die ik nu gebruik laat nooit iets van zich horen. Ik wacht soms maanden op een antwoord.

 

Het zijn niet de goedkoopste accountants overigens. Vorig jaar heb ik een eerste gesprek met een accountant gehad die het steeds had over 17,5% BTW ???

 

Ik ben door de jaren heen steeds meer en meer gaan doen, ga nu ook de aangifte van lonen doen. Accountant nummer 3 berekent de lonen niet goed waardoor ik maandelijks 100 euro teveel loonheffing betaal. Schade tot nu toe is alweer bijna 2000 euro.

 

Ik geef er nu de voorkeur aan door met een fiscalist te werken en goed de forums zoals dit af te struinen. Kom je heel veel te weten. Maar wél zelf de administratie te doen.

 

Groetjes,

Phiebe.

Link naar reactie
  • 0

Kijken in je cijfers is op een andere kijken in je eigen bedrijf. Het houdt je scherp. Maar adviezen en expertise van een boekhouder zijn onmisbaar. Gebruik die dan ook om zoveel mogelijk naar voren te kijken en je te ondersteunen om belangrijke beslissinhgen te nemen.Als je zelf je BTW bijhoudt en aangeeft heb je tijd zat om jezelf naar de KOR te sturen als dat mogelijk is. ;)

Link naar reactie
  • 1

Het zijn niet de goedkoopste accountants overigens. Vorig jaar heb ik een eerste gesprek met een accountant gehad die het steeds had over 17,5% BTW ???

 

Hoi Phiebe,

 

Allereerst: ik weet niet hoe groot je bedrijf is en ten tweede: ik wil met onderstaand verhaal zeker niet generaliseren.

 

Die niet-goedkope jongens en meisjes kunnen nu juist het probleem zijn. Als een relatief kleine ondernemer zich daar meldt zal die niet de aandacht krijgen die een groot bedrijf ontvangt, vermoed ik.

Een zgn. 'avond-boekhouder' kan in dat geval veel beter/goedkoper zijn. Maar je moet wel een beetje geluk hebben met je keuze.

 

Zelf doen vind ik een compliment waard, maar onderschat 't niet. Je zou ongemerkt heel wat geld kunnen laten liggen .....

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

...

Zelf doen vind ik een compliment waard, maar onderschat 't niet. Je zou ongemerkt heel wat geld kunnen laten liggen .....

...

 

Ik hoor en lees dat wel vaker, maar is dat ook echt zo? Misschien moeten de boekhouders dan eens steviger acquireren met:

 

'Laat ons uw aangifte doen! Wij willen 25% van de door ons gerealiseerde belastingbesparing! Geen besparing, geen kosten!'

 

Krijg je eigenwijze types als mij vast wel mee over de streep ;).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • -1

Allereerst wil ik u / jullie hartelijk danken voor de reacties op deze vraag.

 

Uit de verschillende reacties meen ik echter het volgende op te mogen merken:

 

1. Er zijn wel degelijk ondernemers die, nagenoeg, uitsluitend uit hoofde van kosten de administratie zelf ter hand nemen.

Deze ondernemers nemen het vermoedelijk "op de koop toe" dat zij bij de aangifte IB fouten maken die het op de administratie bespaarde bedrag te boven gaan.

 

2. Het merendeel van de reacties betreft (gelukkig) het "zelf alles in eigen hand houden om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen de onderneming"

Hierbij wil ik toch graag in overweging geven dat de in de administratie gestoken tijd wellicht beter besteed kan worden aan de core business en ook de boekhouder kan "periodiek" de benodigde informatie verstrekken.

 

3. Het is kwalijker dat er onder u zijn die slechte ervaring(en) hebben met de administratieve dienstverlener.

Hier ben ik wel van geschrokken en mijn advies hierin is dan ook: Maak e.e.a bespreekbaar binnen de netwerken waarin vele van u actief zijn en probeer op die wijze een goede boekhouder in uw eigen regio te vinden.

 

Per saldo meen ik wel te op te mogen merken dat er nogal wat scepsis is ten opzichte van boekhouders / administratiekantoren. Dit is wellicht terug te voeren naar het, vooraf, onvoldoende afspreken van de taak en de verwachtingen van de administratieve dienstverlener.

M.i. zal een goede dienstverlener naar uw wensen vragen en zijn dienst daarop aanpassen en kan zijn inspanning beperkt blijven tot het enkel doen van de aangifte IB op basis van de door u verzorgde administratie tot het volledig uit handen nemen van de gehele administratie vanaf de facturering. Het blijft zonder meer van belang dat er periodiek contact / rapportage is om de ontwikkeling van de onderneming op de voet te volgen.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties en ik zal hier zeker mijn voordeel mee doen.

 

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0
Per saldo meen ik wel te op te mogen merken dat er nogal wat scepsis is ten opzichte van boekhouders / administratiekantoren.

 

Ik denk dat dat vooral komt door je beginvraag: "Waarom doe je je administratie zelf?" Dat impliceert dat je je vraag stelt aan hen die het zelf doen, waardoor veel ondernemers niet gereageerd hebben die hun boekhouding niet zelf doen.

 

Wij bijvoorbeeld doen het niet zelf, direct al vanaf de start niet, omdat we daar mensen voor willen inhuren met veel expertise. We kunnen ons, zoals jij ook aangeeft, zelf veel beter op de echte business richten.

 

De administratie levert geen 'competitive advantage' op, dus is het slimmer het uit te besteden. We hebben enkele belangrijke indicatoren waarop we bedrijfstechnisch sturen, maar die hebben we altijd paraat ook zonder dat we de volledige boekhouding zelf moeten doen. We hebben daarbij prima ervaringen met een boekhoudkundig kantoortje (toen wij een VOF waren) en een accountantskantoor (nu we verschillende B.V.'s hebben) hier uit de buurt.

Link naar reactie
  • 1

Alles gelezen hebbend even een reactie vanaf de andere kant (ben geen boekhouder, maar heb wel collega's in die functie)

 

 

Ik denk dat elke ondernemer er goed aan zou doen om de administratie zelf ter hand te nemen, nadat ze zich daarin geschoold hebben.. Je kunt dat ook wel merken aan veel vragen op dit forum. Veel ondernemers begrijpen gewoon niet hoe het werkt (denk 'salaris opnemen uit een eenmanszaak'). Dat is natuurlijk vragen om problemen. Als je niet weet hoe je financiële huishouding werkt, hoe kun je dan ooit beslissingen nemen? Laat staan dat je kunt overzien welke financiële verplichtingen eraan zitten te komen en dus reserves vereisen.

 

Ten tweede scheelt het inderdaad in de kosten. Een beetje boekhouder begint bij 35 euro per uur en dan nog loop je het risico dat een nog duurdere boekhouder achteraf puin kan ruimen tegen 65 per uur. Als je als ondernemer een online boekhoudpakket neemt, dan kan een (kundig en wellicht duurdere) adviseur over je schouders meekijken en corrigeren, maar bespaar je al snel honderden euro's aan het inboeken van bonnen en bankafschriften uit. Tevens resteert er zo geld om ook eens wat adviesuren in te kopen om te zien of je niet ergens kansen laat liggen om (m.n.) belastinggeld te besparen.

 

Dus ja, doe vooral je administratie zelf, maar vergeet niet dat je ook niet alles kunt weten en vertrouw dan op een adviseur die op zijn minst zorgt dat met de fiscus alles gladjes verloopt en dat je niet te veel belasting betaalt.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Dat zinnetje van mij (Zelf doen vind ik een compliment waard, maar onderschat 't niet. Je zou ongemerkt heel wat geld kunnen laten liggen .....) moet ik mss even toelichten.

Ik bedoel dat er fiscale regeltjes zijn waar je nooit bij stil hebt gestaan en die je vele (soms) duizenden euries kunnen kosten. Ik noem de KOR, de BTW-vrijstellingen, de FOR, de zelfstandigenaftrek etc.

Als je als ondernemer die begrippen niet kent, zal je er ook niet naar op zoek gaan.

 

Ik zie overigens een verschil tussen een boekhouder en een adviseur. Die eerste bemoeit zich met de administratie en de tweede is er voor de besparing van die vele euries. Het gaat ook vaak samen, of de persoon in kwestie vindt dat zelf.

 

Als ik een adviseur nodig zou hebben, zou ik via HL of Google eerst eens op zoek gaan naar wat pittige onderwerpen en dan eens kijken hoe je adviseur-in-spé daar op reageert.

??? als hij zo reageert op 3, 1, h dan kan je hem wat mij betreft gelijk schrappen. Hij hoeft niet eens alle ins en outs te weten, maar hij moet wel weten dat het tegenwoordig is geregeld in art. 3, 3, b van de Wet OB en dat het om integratieheffing gaat.

 

En zo zijn er tal van onderwerpen waarmee je een simpele test kunt uitvoeren.

Hoe kijken de adviseurs hier tegenaan?

 

groet,

 

John

 

P.S. Zou ik hier een nieuw topic (Hoe vind ik een goeie adviseur) van kunnen maken, of vinden jullie dit te bot?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

P.S. Zou ik hier een nieuw topic (Hoe vind ik een goeie adviseur) van kunnen maken, of vinden jullie dit te bot?

 

 

Laat het dan a.u.b. geen spamtopic worden, sommige lezers zijn er nogal gek op om voor 1 keer in te loggen en dan te spammen en vervolgens niets meer van zich te laten horen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi René,

 

Da's een goeie! Maar hoe voorkom ik dat?

 

En als ik wat voorbeeld-vragen stel, kan natuurlijk iedereen die op z'n gemakkie uitzoeken en de antwoorden als parate kennis presenteren, wat dan weer valse verwachtingen wekt bij de ondernemers die een goeie adviseur zoeken.

 

Ik doe nog maar even niets, totdat iemand met een oplossing komt voor bovenstaande problemen.

Zo niet, dan laat ik het bij mijn reactie in deze draad.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

Ik denk dat elke ondernemer er goed aan zou doen om de administratie zelf ter hand te nemen, nadat ze zich daarin geschoold hebben.

 

Ik vind dat Joost altijd uiterst verstandige dingen post hier, maar hier ben ik het echt niet met hem eens. Mijn twee regels van verstandig ondernemen zijn de volgende:

 

1. zorg dat je core business samenvalt met je core competence

2. doe je core business zelf, besteed al het andere uit.

 

Natuurlijk kan een klein bedrijf niet alles uitbesteden, maar zodra iets een significante taak wordt in je bedrijf, wordt het tijd om de twee regels van Christine er op los te laten. Tom Peters geeft in al zijn boeken en lezingen goede voorbeelden hiervan. Hij noemt als voorbeeld de schoonmaker: een schoonmaker die bij een bank - of wat voor bedrijf dan ook - in dienst is zal nooit meer worden dan schoonmaker. Maar een schoonmaker die bij een schoonmaakbedrijf in dienst is - en dezelfde bank schoonmaakt - kan opklimmen tot directeur van het schoonmaak bedrijf. In het tweede geval is schoonmaken ineens de core business, en de core competence, en gebeurt het dus efficienter. De schoonmaker is dan veel gemotiveerder.

 

Dat geldt voor boekhouden ook. Een boekhouder kan het altijd beter dan jij, en mijn ervaring is dat mijn boekhouder mij netto altijd geld oplevert. Het is ook een simpel rekensommetje. Als jij twee uur per week aan boekhouden besteedt kun je die twee uur geen orders binnenhalen. Ik weet zeker als je iedere week in die twee uur een order binnenhaalt, dat je dat meer oplevert dan dat de boekhouder je kost. Bovendien, jij en ik vinden orders binnenhalen leuk, en een boekhouder vindt boekhouden leuk.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.