Vraag: wat betekent de afkorting ICT voor jou?

Aanbevolen berichten

Als ik aan ICT denk dan is het voor mij vaak 1 groot hoop van alles wat ook maar iets met computers heeft te maken, waar de definitie van de vele verschillende disciplines ver is te zoeken. Hoe vaak maak je niet mee dat iemand je vraagt 'Oh, jij werkt in de ict? Dan kun je me vast wel helpen met mijn computerprobleem'.

 

Daarnaast heb ik tegenwoordig ook het gevoel dat heel veel jongeren maar ICT gaan studeren, omdat ze niets anders weten.

 

Kortom: ICT klinkt/klonk stoer, maar heeft totaal geen betekenis.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

ICT is een afkorting die van Nederlandse oorsprong is en in ons land wordt gebruikt en b.v. bij de EU, maar niet in de VS, daar heet het nog gewoon IT. De C is ertussen gekomen in 1994 toen het internet in opkomst was en men zich realiseerde dat het internet en daarmee IT niet alleen informatie was maar ook communicatie. Email was de killer app, en dat is communicatie meer dan informatie. Aanvankelijk sloeg de afkorting ICT aan in de onderwijswereld, vandaar naar de overheid, en vandaar naar het hele land. Via de onderwijs sector en de Europese subsidietrajecten daarin raakte "ICT" ook in zwang bij de EU. En van daaruit weer in andere Europese landen.

 

In de VS kent niemand de afkorting. Toen toenmalig minister Jorritsma een speech gaf in Silicon Valley en vol vervoering sprak over ICT, stootte een Amerikaanse ondernemer mij aan en vroeg "what is ICT?"

Link naar reactie

Dat komt omdat IT in Nederland staat voor Intern of Internationaal Transport, ik weet even niet welke van de twee.

 

IT kan voor heel veel dingen staan. Maar voor 1995 betekende IT meestal "informatie technologie".

 

ASTRON staat voor "Stichting Astronomisch Onderzoek in Nederland", een afkorting die in 1976 of daaromtrent is bedacht door Prof. Ed van den Heuvel van het Anton Pannekoek instituut in Amsterdam. Waarom weet ik dat? Net als bij de ICT was ik daar bij :-)

 

 

Link naar reactie
Kortom: ICT klinkt/klonk stoer, maar heeft totaal geen betekenis....

 

Niet zon hele snuggere opmerking cker wanneer je dit op een forum plaatst ;D

 

zonder ICT geen internet

 

zonder ICT geen ERP

 

zonder ICT geen videobewerkingen dus special effects kun je wel vergeten (geen Harry Potter meer :P)

 

zonder ICT loopt je auto tegenwoordig niet meer.

 

.....Ga zo maar door

 

Het zal me niet verbazen als in de toekomst ook jouw koelkast word aangesloten op het netwerk.

 

 

Link naar reactie

Kortom: ICT klinkt/klonk stoer, maar heeft totaal geen betekenis....

 

Niet zon hele snuggere opmerking cker wanneer je dit op een forum plaatst ;D

 

zonder ICT geen internet

 

zonder ICT geen ERP

 

zonder ICT geen videobewerkingen dus special effects kun je wel vergeten (geen Harry Potter meer :P)

 

zonder ICT loopt je auto tegenwoordig niet meer.

 

.....Ga zo maar door

 

Het zal me niet verbazen als in de toekomst ook jouw koelkast word aangesloten op het netwerk.

 

Volgens mij heb je niet helemaal begrepen wat ik bedoelde. Ik werk al zo'n 25 jaar in de 'ICT' en heb intussen al meer dan 10 verschillende werkgevers gehad. Bij elke werkgever was het begrip ICT compleet anders in te vullen. Daarom zei ik ook dat met het al ICT noemt als het maar iets met computers heeft te maken. Maar niemand kan precies de definitie er aan geven. Als je een bakker, slager of autohandelaar bent, dan weet iedereen toch gelijk wat je doet? Maar als je ict'er bent, dan is dat op 1000 manieren in te vullen. Daarom heeft de term ict op zich geen betekenis naar mijn mening.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
Volgens mij heb je niet helemaal begrepen wat ik bedoelde. Ik werk al zo'n 25 jaar in de 'ICT' en heb intussen al meer dan 10 verschillende werkgevers gehad. Bij elke werkgever was het begrip ICT compleet anders in te vullen. Daarom zei ik ook dat met het al ICT noemt als het maar iets met computers heeft te maken. Maar niemand kan precies de definitie er aan geven. Als je een bakker, slager of autohandelaar bent, dan weet iedereen toch gelijk wat je doet? Maar als je ict'er bent, dan is dat op 1000 manieren in te vullen. Daarom heeft de term ict op zich geen betekenis naar mijn mening.

 

Ik heb het idd helemaal verkeerd gelezen je hebt gelijk dat ICT een breed begrip is en dat het dan een raadsel is wat je dan precies doet. Hetzelfde als je zegt ik doe wat met autos of ik doe wat met huizen.... ja ben je dan makelaardij, bouwvakker, metselaar etc??? Precies hetzelfde met ICT je zit niet in de ICT maar je doet wat met ICT maar wat doe je dan in de ICT.... netwerkbeheerder, helpdeskmedewerker, applicatiebeheerder etc???

Link naar reactie

ICT staat voor een opticien.

 

I.C.T. betekend: ai cee et

 

is de verbastering van: hij ziet het!

 

dit staat staat weer voor de opticien............... Die kan het goed bekijken ;D ;D ;D

Dan ga ik voor ai cie tee, oftewel I see tee, een hulpmiddel (dat wordt gebruikt in de golfsport) om verder weg te kunnen slaan.

 

Wat heb ik nu gewonnen? ;D

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie

Een té brede benaming inderdaad tenzij je alles op het gebied van computers/telefonie/internet/etc doet. Anders zou je de term niet moeten gebruiken wat mij betreft. Ook is het handig als je onderzoek doet naar bedrijven die van alles doen op die vakgebieden. Dan kan je van dit soort lijstjes maken: http://www2.computable.nl/apps/100.php Daar zie je dan ook meteen het verschil tussen de bedrijven!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Voor mij staat ict voor de drie centrale functies van wat automatisering kan brengen:

 

het vinden of verstrekken van informatie (en oppassen voor teveel, of zonder zinvolle betekenis)

het communiceren met individuen of met velen

het doen van transacties (waarbij online zoveel sneller kan zijn dan de fysieke wereld)

 

Benieuwd naar de reden achter je vraag.

 

 

John Konijn

 

 

juridische toegevoegde waarde in ict, telecom en europese aanbesteding

Link naar reactie

Hallo allemaal,

 

Dank voor jullie (grappige) reacties. Ik moet zeggen dat ik bij het stellen van de vraag slechts twee betekenissen in mijn hoofd had en dat zijn er nu een stuk meer.

 

De reden van mijn vraag was dat ik de afkorting ICT meestal gebruikt zie worden bij onderwerpen die over computers gaan, terwijl ik de afkorting tot voor kort altijd alleen in verband bracht met leveringen binnen de EU (IntraCommunautaire Transacties).

Ik ben in het verleden meer dan eens op het verkeerde been gezet bij vragen over ICT.

Ook hier wint de computer ruimschoots van de EU-betekenis.

 

Ik heb weer wat geleerd en ik hoop jullie ook.

 

groet,

 

John

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.