• 0

Waar komt je bedrijfsnaam vandaan?

Afgelopen week een boek gekocht over merknamen, bedrijfsnamen en de hele story daarachter. Stonden leuke feitjes in, evenals interessante verhalen achter huisstijlen en -vernieuwingen.

 

 

Voorbeeldje 1: toen Federal Express haar naam in FedEx veranderde en het paarse ovale logo werd vervangen door het huidige logo, werden aanzienlijke besparingen geboekt op brandstofkosten van de vliegtuigen van het bedrijf. Doordat het paars was vervangen door wit, nam de romp minder warmte op en viel de weerstand lager uit, waardoor er per vlucht minder brandstof werd verbruikt. ;)

 

Voorbeeldje 2: Yahoo! heette eigenlijk "David and Jerry's Guide to the World Wide Web". Dat vonden ze wat te lang, dus zochten ze in het woordenboek naar een korter alternatief. Iets met ya,dat staat voor "yet another". Ze vonden toen "yahoo", toevallig ook een koosnaampje van een van de jongens (met dank aan zijn vader).

 

 

To the point: ik was benieuwd waar jullie bedijfsnaam vandaan komt, hoe deze tot stand is gekomen, wat je hebt gedaan om een goede naam te bedenken, etc.

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Mijn bedrijf heet Dununba (percussieworkshops)

 

Dununba heeft 2 betekenissen: De Dununba is de grootste van de 3 bastrommels die ze in Afrikaanse percussiebands gebruiken.

 

En Dununba betekent ook: dans van de sterke mannen.

Op een Dununba feest worden allerlei ritmes gespeeld (Dununba's)

En op die ritmes dansen alleen mannen. In die dans tonen de mannen hun krachten tegenover het publiek en tegenover elkaar.

 

De dununba gebruik ik dus dagelijks in mijn lessen als bastrommel en verder leer ik de vergevorderde leerlingen ook de dununba ritmes in de lessen.

 

Groeten,

 

Niels28

Dununba percussieworkshops

www.dununba.nl

Barafoli - Afrikaanse percussieband

www.barafoli.nl

Link naar reactie
  • 1

Laat je inspireren. Vraag om een antwoord in je dromen, in de kroeg, in de natuur dan ontstaat de naam.

 

Concreet. Mijn management BV heet Qui Vive. Aan elkaar geschreven is dit quivive = op je tellen passen. Nederlanders kenmerkend de enige betekenis die ze kennen.

Qui Vive los geschreven betekent echter: wat het leven te bieden heeft.

 

Een ander concreet voorbeeld.

Clear Finance. Clear = clearing house in de verzekeringssector en Finance spreekt voor zich

 

Zo kan ik nog meerdere bedrijfsnamen noemen maar de kern bij het ontstaan van alle namen is niet een 1 of ander marketingboek maar luisteren. Naar anderen en naar mijn innerlijke stem.

 

Probeer eens uit.

René

 

Serendipity: datgene wat op je pad komt en je verder brengt op de weg des levens.

 

Serendipity

Link naar reactie
  • 1

Als je..zoals ik tot de wat oudere garde behoort.. kan het natuurlijk zijn dat er verschillende "eigen" bedrijfsnamen en rol spelen of hebben gespeeld.

 

Iets ondernemends had/heb ik wel in me want voor m'n 40e heb ik hoofdzakelijk voor werkgevers gewerkt met enkele korte periode's als ondernemer daar tussendoor.

Als LTSer ( Technische school ) had je natuurlijk aardig wat te leren..

 

Rond m'n 25e een leesmap bedrijfje begonnen "De Leesmap" ... liep goed maar toen ik na 2,5 jaar een bod kreeg dit verkocht.

 

Rond m'n 32e een Bedbank fabriekje ( 6 medewerkers) overgenomen van de eigenaar die inmiddels 70 was en wat rustiger aan wilde gaan doen. Zelfde naam als vorige eigenaar aangehouden omdat dit bedrijfje inmiddels 40 jaar "bekend" was .. " Wolf bedbanken "

Na 3 jaar bod gekregen en dit ook weer verkocht.

 

M'n nieuwe werkgever was werkzaam in de revalidatiebranche.. en omdat ik als eigenwijs dacht bepaalde dingen beter te kunnen ben ik rond m'n 40e in de garagebox van m'n schoonvader begonnen als "groothandel" in revalidatiehulpmiddelen...

Naam maakte me verder niet uit dus werd CV " van Prooyen" in KvK ingeschreven ... gewoon m'n achternaam dus.. en de CV omdat ik wat extra geld nodig had.

CV is nu VOF m'n vrouw en ik .. en daarboven een BV.

Naam niet verzonnen dus en Logo zelf in elkaar geknutselt.

Dit bedrijf zal nooit verkocht worden door me.. zit in stappenplan om 3 huidige werknemers die het nu hoofdzakelijk runnen de buy in te doen.

 

Wel is hier een nieuwe BV uit onstaan die "alleen" import en distributie EU verzorgt ...wat voorheen in 1e bedrijf zat.

Naam vond/vind ik ook nu weer niet zo belangrijk .

"Preston Ability BV" is eigenlijk ook weer simpel tot stand gekomen... m'n hond heet Preston ;D en Ability is wat wij bieden aan mensen met een moeilijk lichaam..- Disability -

Huisstijl en logo is onworpen door een reclameburo waar ik al jaren mee samen werk.

 

Baby ligt in de wieg en zal op korte termijn z'n weg vinden.

Samenwerkings verband tussen mij en 2 Turkse agenten

De Turkse agenten hebben Mehmet en Uger als voornaam..

plus mijn voornaam krijg je..." Manduandco" toch ? ;D

 

59 jaar jong belet me dus niet om zolang ik kan bezig te blijven met m'n "hobby" ::)

 

 

 

 

 

 

 

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 1

Hoi, allemaal!!

 

Na even een (te lange?) tijd van afwezigheid wil ik graag ook mijn bijdrage aan deze thread met jullie delen...

 

Ik houdt mij vornamelijk bezig met CAD. Voor degenen die zich hier niets bij kunnen voorstellen: m.b.v. de PC en het programma AutoCAD (of als de klant iets anders gebruikt, zijn software zoals inventor of Solidworks; allebei 3D-pakketten) verzorg ik het engineerings- en tekenwerk voor kleine en middelgrote bedrijven. Soms als aanvuling op, soms ter vervanging van de eigen "tekenkamer". Kernwoord bij elke opdracht is werktuigbouwkunde.

 

Nou zijn er uiteraard meer gekken die dit trucje uitbuiten (tekenen met de PC, bedoel ik ;D ) en de meesten gebruiken dan de term Engineering in de naam. Reden genoeg voor mij dus om dat NIET te doen...

Eén principe waaraan mijn naam moest voldoen was KISS: Keep It Simple Stupid!

Een naam moet zich een beetje onderscheiden van de rest, dacht ik verder. Maar ik wilde ook een naam die niet hoogdravend was en geen hoog psycho-gehalte had (met allerlei verborgen betekenissen enzo. Heb ik slechte ervaringen mee). Dat geldt dan natuurlijk ook voor het logo, als dat er zou moeten komen. En je moet een beetje aan de naam kunnen zien wat ik doe. Ook heb ik even gedacht om een naam te nemen die met een A begint, want dan sta je vooraan in het telefoonboek......... Toch maar niet, als ze je willen benaderen vinden ze je desnoods ook bij de Z.

 

Omdat ik mijn HBO destijds met een diploma heb afgesloten mag ik de titel ing. voeren. Naast teken- en engineeringwerk geef ik ook(werktuigbouwkundige) adviezen. Verder vind ik dat je als je als ZZP-er werkt je niet echt van een "bureau" kunt spreken, en wat ik doe is uiteraard DIENSTverlening. De meeste mensen in "mijn wereldje" kennen mij bij naam, en dus was de combi snel gemaakt:

 

ingenieurs- en adviesdiensten Rob Froeling

 

Maar dat is een hele mond vol, dus wordt het afgekort: iaRF.

Bewust de eerste 2 in kleine letters, de initialen als hoofdletter. In het lettertype dat ik gebruik (kijk maar op de site) komt dat mooi over...

Met de afkorting, de schrijfwijze en het lettertype was het logo een fluitje van een cent. Daarbij kwam dat het nl-domein ook nog vrij was, dus dat was ook mooi meegenomen!

 

Je ziet het, life can be easy when you KISS!

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 1

Voor we binnen ons bedrijf besluiten tot een handelsnaam voor een nieuwe activiteit gaan er altijd behoorlijke brainstorm sessies aan vooraf waarbij we streven naar een aparte en pakkende naam die bij voorkeur ook buiten de landsgrenzen goed klinkt (aangezien we sterk internationaal georienteerd zijn).

 

Zo dus ook destijds met Mediascape.

 

Het bedrijf houdt zich bezig met het ontwerpen voor verschillende typen media en realiseert daarbij een keur aan verschillende zaken. Als het ware creeeren we een medialandschap.

 

Op zijn engels een Mediascape dus.

 

Wat overigens binnen ons bedrijf vaak gekscherend verbasterd wordt tot Mediaschaap (ik ben eigenlijk van plan hier nog eens een mascotte voor te laten maken) ;)

 

De naam van onze hoofdonderneming is Alt. Culture, dit gezien het feit dat we voor wat betreft de overige dochterbedrijven en een aantal andere zaken die in de stijgers staan, ons richten op alternatieve culturen en we zelf ook uit die hoek komen.

 

Tevens klinkt het intrigerend en maakt het mensen nieuwsgierig naar onze activiteiten (bedrijfs en productnamen bedenken is er overigens een van).

 

De overige bedrijven hebben ook redelijke aparte namen:

EDICA darkwear (een online shop in underground mode en aanverwante artikelen) is vernoemd naar een gothische krijgsheer met daarbij het toevoegsel darkwear (hetgeen het type mode prima dekt).

 

En Amerelia Alternative (online shop in alternatieve mode en aanverwante artikelen) waarbij het kleurige karakter van de kleding (voornamelijk hippie en retro achtig) terug komt in de naam die gebaseerd is op de plant Amerilis. Met ter verduidelijking het toevoegsel Alternative.

 

Aparte namen voor een apart bedrijf zullen we maar zeggen :)

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik ben zelf al heel wat jaartjes ondernemer en voordat ik met mijn cursus marketing begonnen was, hechte ik niet veel waarde aan mijn bedrijfsnaam. Ik koos hem op wat ik op dat moment als klantenkring.

 

Zo hebben we ooit "The Rave Wavers" geheten, toen we nog voor 90% rave feesten gaven. Een belachelijk naam al zeg ik het nu zelf. En zo waren er meer namen waar ik liever niet meer aan herinnerd wil worden.

 

Tegenwoordig werk ik onder de naam J.C. Sound & Light, deze naam is bewust gekozen, de naam is makkelijk, ook als afkorting. De naam werd nog niet gebruikt, domeinen waren daarom vrij en het belangrijkste de naam omschrijft in 1 klap wat ik doe.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb verschillende namen gebruikt maar sinds een aantal jaar alweer gekozen voor Spirit Management Consultancy.

 

Spirit - drive, enthousiasme, maar ook een (zelf)herinnering dat er meer is dan alleen geld verdienen

 

Management - Ik vind management fascinerend, vandaar ook dat ik dit beroepsmatig doe.

 

Consultancy - Breed, omvat voor mij ook advisering en coaching.

 

Ik heb ook een Engelse naam gekozen omdat ik nog steeds internationale aspiraties heb 8). Als ik mensen vraag, wat denk je dat ik doe als je deze naam hoort, hebben ze meestal wel een aardig beeld, dus voor mij een goede naam.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

SKYB Adminstraties is eigenlijk een naam die al voor een deel erg lang bestond.

Toen mijn oudste dochter namelijk helemaal gek van K3 was en zelf met haar zusje en mij (haar moeder) een zogenaamd popgroepje vormde dat optrad in onze eigen huiskamer, noemde zij ons KYB. Van K(irsten) Y(vette) en B(ridget).

Papa vond het jammer dat hij er ook niet in zat en dus werd het al snel SKYB.

 

Toen ik jaren later een eigen onderneming opstartte en een naam zocht, leek me het erg leuk om deze naam opnieuw te gebruiken. Maar dan wel nog even erachter waar het nu werkelijk om draait bij SKYB. Administraties dus. :)

 

En zo ontstond: SKYB Administraties

 

Yvette

www.skyb-administraties.nl: persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

Link naar reactie
  • 0

Hmm, jammer dat jij dan niet het spits afbijt. Ik heb geen leuke anekdotes of diepe gedachten achetr mijn naam.

Ik koos TelcOnline omdat het een leuke koppeling is van telco en online en de domeinnamen nog vrij waren :)

 

Telco, kort voor telecom provider, nam ik omdat ik veel met sms, internet ed doe.

Heel simpel. Maar goed mijn bedrijfsnaam boeit niet echt, want vooral de namen van mijn producten gebruik ik en promoot ik.

Link naar reactie
  • 0

Hmm, jammer dat jij dan niet het spits afbijt.

 

Ja idd. De voorbeelden zijn leuk, maar allemaal bekende merken. Over FedEx overigens, het heeft lang geduurd voordat ik pas zag dat in het logo een pijltje verborgen zit doordat de 'e' en de 'x' dicht naast elkaar staan.

 

De naam YourCom heeft eigenlijk ook niet een heel bijzonder verhaal. 'Your' gaat in op denken vanuit de klant, dus wat wil de klant, niet wat willen wij verkopen. Laten zien dat je actief meedenkt met wat de klant wil bereiken. 'Com' is bewust gekozen omdat het op heel veel manieren geïntepreteerd kan worden. Com staat voor company, communication etc. In sommige gevallen werd voorheen 'Online' er nog aangeplakt, dan kreeg je in het geval van de woorden die bij 'com' passen YourCompany online, of YourCommunication online bijvoorbeeld. Nu gebruik ik eigenlijk alleen nog de naam los, dus zonder online erachter.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me laten inspireren door de 5-delige trilogie "The Hitch Hiker's Guide To The Galaxy" van Dougles Adams. Een van de hoofdpersonen daarin heet Zaphod Beeblebrox, en omdat zijn karakter me om diverse redenen nogal aanspreekt heb ik die naam jaren geleden aangemoen als nickname op het internet.

 

Op een amerikaans discussieforum werd dat vaak afgekort tot Zaph, en toen ik dan ook een niet beschrijvende maar abstracte naam voor mijn eenmanszaak zocht, en er achter kwam dat dit vierletterige domein nog vrij was, was de keuze snel gemaakt.

 

Edit: dankjewel Maarten voor het opmerken van de enorme typo! ;)

Link naar reactie
  • 0

Mijn bedrijfsnaam is mSites

heet zelf Meijer van achternaam en doe veel met markteting, dus Meijer-Sites/MarketingSites kan je er beide van maken....

 

en natuurlijk Sites van websites, omdat het om enkel websites gaat....

 

zit verder geen lang verhaal achter :p

Link naar reactie
  • 0

Ik bedenk ze meestal zelf, of in een brainstorm met vrienden. Een "project" moet een naam hebben, anders kan je er geen identiteit aan koppelen. NeBIB moest een herkenbare klank hebben en niet al te veel geassocieerd worden met iets bestaands. 3 dagen puzzelen leverde een afkorting met een prettige klank. Acadine was het gevolg van een prijsvraag op HL. Het moest iets zijn met een betekenis. StarTech en Holland Innovation zijn het gevolg van ingevingen na een middagje associeren. KNIO klonk ook lekker en de internetnaam was nog vrij.

 

Kortom: ik bedenk eerst wat voor "soort" naam het moet worden en dan wordt het een middagje vrij nemen om te associeren en te overleggen met "vrienden".

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Mijn naam is Remco de Waal. Eerst werd ik Co genoemd en noemde ik mijn fantasiebedrijfje CoPress. Maar die naam is al veel gebruikt in de uitgeverswereld, ook in Nederland.

 

Ook om een nieuwe mijlpaal aan te kondigen (een officieel bedrijf worden op 04-04-04), heb ik voor remwerk en remwerk grafisch ontwerp gekozen. En ja, dat komt van rem zoals ik later genoemd werd. 'Werk' komt van mijn (grafisch) werk waarmee ik mensen hoop blij te maken.

 

Overigens 'remwerk' zoveel mogelijk in kleine letters geschreven... over personal branding gesproken! ;)

 

 

Nog even over andere bedrijfsnamen:

 

Mercedes is vernoemd naar de (klein)dochter van de Duitse autobouwer Benz. Mercedes is een gewone meisjesnaam, al denken mensen vaak dat meisjes met de naam Mercedes vernoemd zijn naar de auto, en niet andersom. Benz moest snel een naam hebben en kwam maar niet op een betere naam.

 

Chello is een combinatie van 'C' en 'Hello' (Say hello), al is het een kromme combinatie: 'say' als 'c' schrijven is niet Engels, terwijl 'Hello' wel Engels is.

 

Nike komt uit de klassieke mythologie en is de godin van de wijsheid en de overwinning. Zie hier. Het swung-logo komt van de vleugels van de godin.

 

Andere bekende bedrijfsnamen met herkomst vind je hier. Zo valt er te lezen dat Nokia een gehuchtje in Finland is.

Remwerk creatief ontwerp en webwerk | Remco de Waal | remco@remwerk.nl | www.remwerk.nl

Link naar reactie
  • 0

Over FedEx overigens, het heeft lang geduurd voordat ik pas zag dat in het logo een pijltje verborgen zit doordat de 'e' en de 'x' dicht naast elkaar staan.

 

Dat had ik nou ook! Ik zat me toen af te vragen of ik nu zo'n sukkel ben, of dat het eigenlijk gewoon helemaal niet opvalt.

 

Ik heb bewust niet zelf het spits afgebeten, omdat ik daarmee het topic misschien een bepaalde richting op zou duwen. Maar hier issie dan;

 

Media: was snel gekozen, omdat ik met mijn bedrijf vooral media-gerelateerde producten en diensten wilde gaan aanbieden. Eerder maakte ik gebruik van de werknaam 'DesignerZ', maar dat was te veel op vormgeving gericht en dat wilde ik niet.

 

Battery: juist had ik gelezen dat je, als je ff niets meer weet, gewoon om je heen gaat zitten kijken om inspiratie op te doen. Naast mijn monitor stond een AA-batterijtje rechtop, dat ik de weken daarvoor zorgvuldig rechtop had gehouden en als het dan toch omviel, weer rechtop zette (achteraf erg tekenend voor het vallen en opstaan van een startende ondernemer). Een battery is klein, compact, krachtig, "implementeer" je ergens in om het kracht te geven... dát was precies de functie die ik met mijn bedrijf wilde vervullen. Daarnaast is 'battery' een oorlogsterm, die nadruk legt op strijdlust.

 

Tot slot was de naam nog vrij en gebruikte alleen Sony het woord in de naam van een directory op haar Japanse site. Het werd nergens als handelsmerk gebruikt, meer als verzameling van batterijen voor laptops.

 

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=mediabattery&btnG=Google+zoeken&meta=

 

Grt!

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie
  • 0

Dat had ik nou ook! Ik zat me toen af te vragen of ik nu zo'n sukkel ben, of dat het eigenlijk gewoon helemaal niet opvalt.

 

Nee hoor, volgens mij valt het helemaal niet op. Ik zei het laatst tegen iemand en die moest ook een paar keer kijken voor hij het erin zag.

 

Leuk verhaal achter de naam van je bedrijf! Overigens van iedereen in dit topic. Leuk om eens te lezen.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Een van de hoofdpersonen daarin heet Zaphod Beeblebrox

 

En hij heeft twee hoofden, heeft die symboliek nog iets met jouw zaak van doen?

 

oomph had ik gereserveerd als domein voor mijn experimentjes. De naam is een (hoe heet dat ook alweer) klank. Een uitstoot. Bijvoorbeeld in strips als iemand een stomp in zijn buik krijgt.

Wanneer we gingen touren met de band waar ik mee werkte, was onze begroeting ook altijd dat we met de buiken tegen elkaar op botsten (gezellig!) en dan maakten we ook altijd dat geluid. Pas later kwam ik erachter dat het ook echt in het Engelse woordenboek voorkomt. Zie mijn sig.

En dan past het helemaal bij mij want als je oomph inhuurt krijg je een pittige smaakmaker met veel energie in huis. (Vandaar dat ik ook als sample tuinkerszaadjes bij mijn mailingen stop).

 

Link naar reactie
  • 0

We weten allemaal (of we zeggen het te weten ::) ) dat het succes van bedrijven uiteindelijk door de mensen wordt gemaakt. Ik richt me op het versterken en ondersteunen van die menselijke schakel via assessments, coaching en training. Daarnaast wilde ik een internationale naam omdat ik in 2003 rekening hield met de mogelijkheid om internationaal te gaan werken (en dat is maar goed geweest ook ;D).

En dus werd het Chainsupport.

Een goede ontwerper maakte er een (in mijn ogen) prachtig logo bij en klaar was ik.

www.chainsupport.nl

 

stippel je eigen loopbaan uit, voordat iemand anders dat doet....

Link naar reactie
  • 0

Nog maar 1 voor het lijstje dan..

 

WebChemistry, eigenlijk vrij eenvoudig. De producten zijn met name web-sites en web-winkels, eventueel uit te breiden met andere webrelated zaken. Chemistry in overdrachtelijke zin, zoals het 'klikken' tussen twee partijen. Verder is het chemistry-deel ook een verwijzing naar mn oorspronkelijke studieachtergrond, maar dat zal de gemiddelde klant waarschijnlijk weinig interesseren.

Link naar reactie
  • 0

DPid komt van Dirk Pieter industrial design, of Dirk Pieter identities of afgekort van Dirk Pieter idee.

 

Ik schrijf het zoveel mogelijk DPid, met twee kapitalen, twee onderkast. Beetje gezocht maar wel toepasselijk: design power, idea driven. Valt mooi samen met de kern van wat ik doe.

 

Mijn ontwerpbureau heette van oorsprong Studio van Walsum, volgens mijn achternaaam. Ik begin nu (na zo'n twee jaar) wel aan dpid gewend te raken. Gebruik ook af en toe DPid-ontwerp (of DPid-design). Het korte domein dpid.nl was gelukkig nog vrij.

 

Veel info over (persoons)namen

http://www.weddingvendors.com/baby-names/

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.