• 0

Stoppen met werk en 100% ondernemer worden?

Onze onderneming staat voor een lastige keuze. De vraag is gelijk wat lijkt jullie het beste.

 

Ik zal proberen te schetsen waarover het gaat.

 

Sinds November 2008 heb ik samen met mijn vennoot een bedrijf. We zijn klein begonnen en hebben veel dingen nog moeten leren. Mijn vennoot is nog studerende. Hij had het orignele idee maar kon het niet alleen. Ik ben in loondienst (drukke baan) en draai volledig mee in de onderneming (vof).

 

Januari 2009 daadwerkelijk gestart met de onderneming. De zaken lopen erg goed. Echter is er op een gegeven moment een financieringsbehoefte. We moeten namelijk producten inkopen. Dit is opgelost door een persoonlijke investering te plaatsen. Nu een half jaar later gaat het steeds beter. De omzet is gestegen met 200% en lijkt nu stabiel (kleine groei van 5% per maand).

 

Ik werk echter nog steeds fulltime en mijn vennoot gaat volgend jaar beginnen aan zijn afstuderen. Door deze fase in zijn studie zal hij veel minder beschikbaar zijn voor enkele cruciale werkzaamheden in de onderneming. Ik kan dit onmogelijk op mij nemen door mijn vaste baan. Daarnaast is de onderneming uitgebreid op meerdere vlakken en dat zal ook zo blijven in de toekomst.

 

De nieuwe activiteiten brengen nog niets op, maar kosten wel veel tijd. Daarnaast is de originele onderneming in fase waarin het zeer zonde is om niet verder te innoveren/investeren.

 

Vanwege deze behoefte ligt er een kredit aanvraag bij onze bank. Daar moeten ze echter al weken nadenken, dus ik verwacht er weining van.

 

De keuze is het volgende:

 

Moet ik stoppen met mijn huidige baan, om zo volgend jaar fulltime voor de onderneming te gaan werken om alles te kunnen bewerkstelligen. Of is dit een slechte keuze? Ik moet dan namelijk elke maand een substantieel bedrag uit de onderneming halen om mijn prive kosten te kunnen betalen. Echter is het natuurlijk lang niet zeker of de onderneming ook goed zal blijven draaien. Zoals het er nu uitziet moet dat goed gaan komen, maar goed dat zijn maar prognoses.

 

Daarnaast gaan er wel een aantal leuke dingen aankomen voor de onderneming. Het is natuurlijk altijd afwachten, inschatten en risico durven te nemen.

 

Ook is het niet mogelijk om part-time te gaan werken bij mijn huidige werkgever. Dit komt vanwege het feit dat ik in de consultancy/detachering zit.

 

 

Echter gaat het hier wel om mijn persoonlijke leefsituatie en daarmee ook die van mijn vriendin.

 

Doen of niet doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Moet ik stoppen met mijn huidige baan, om zo volgend jaar fulltime voor de onderneming te gaan werken om alles te kunnen bewerkstelligen. Of is dit een slechte keuze? Ik moet dan namelijk elke maand een substantieel bedrag uit de onderneming halen om mijn prive kosten te kunnen betalen. Echter is het natuurlijk lang niet zeker of de onderneming ook goed zal blijven draaien. Zoals het er nu uitziet moet dat goed gaan komen, maar goed dat zijn maar prognoses.

 

Daarnaast gaan er wel een aantal leuke dingen aankomen voor de onderneming. Het is natuurlijk altijd afwachten, inschatten en risico durven te nemen.

 

Wanneer je dit vraagt op een ondernemersforum, kan er maar één antwoord mogelijk zijn: wat je omschrijft, dát is juist ondernemen :)

 

(Ik zou het doen)

Link naar reactie
  • 0
Moet ik stoppen met mijn huidige baan, om zo volgend jaar fulltime voor de onderneming te gaan werken om alles te kunnen bewerkstelligen. Of is dit een slechte keuze? Ik moet dan namelijk elke maand een substantieel bedrag uit de onderneming halen om mijn prive kosten te kunnen betalen. Echter is het natuurlijk lang niet zeker of de onderneming ook goed zal blijven draaien. Zoals het er nu uitziet moet dat goed gaan komen, maar goed dat zijn maar prognoses

 

Welkom om in de wereld die ondernemen heet.

 

Vastigheid en constant inkomen heb je als je werknemer bent (en voor jou blijft), als ondernemer kan je inkomen elke maand anders zijn.

 

Als jullie concept goed is en aanslaat, waarom gaan jullie dan niet op zoek naar investeerder? Als hij geld inbrengt om jouw inkomen een tijd veilig te stellen, kan je hard aan de slag met je onderneming en later genoeg verdienen om jouw en je partner zijn inkomen zelf te verdienen en je investeerder terug te betalen.

 

Houdt er wel rekening mee dat als jij geld uit de onderneming gaat trekken om te leven en je partner minder of niets dat jullie vermogen niet gelijk verdeeld blijft. Misschien is het ook verstandig, als hij minder uren maakt, om de winst naar rato te gaan verdelen.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Welkom om in de wereld die ondernemen heet.

 

Vastigheid en constant inkomen heb je als je werknemer bent (en voor jou blijft), als ondernemer kan je inkomen elke maand anders zijn.

 

Als jullie concept goed is en aanslaat, waarom gaan jullie dan niet op zoek naar investeerder? Als hij geld inbrengt om jouw inkomen een tijd veilig te stellen, kan je hard aan de slag met je onderneming en later genoeg verdienen om jouw en je partner zijn inkomen zelf te verdienen en je investeerder terug te betalen.

 

Houdt er wel rekening mee dat als jij geld uit de onderneming gaat trekken om te leven en je partner minder of niets dat jullie vermogen niet gelijk verdeeld blijft. Misschien is het ook verstandig, als hij minder uren maakt, om de winst naar rato te gaan verdelen.

 

 

Ik snap heel goed dat dit juist ondernemen is. Ik wil de keuze ook wel maken alleen twijfel ik of ik wel alles goed doordacht heb. Wij houden zeker rekening met het feit dat het vermogen dan anders verdeeld wordt. We gaan de winst dan ook naar rato te verdelen. Dat wordt 90% - 10%.

 

Echter is er ook nog een punt dat het niet zeker is dat we wel genoeg winst draaien. Alle winst die er is stoppen we terug in het bedrijf, dit moeten we blijven doen. Maar is er dan wel genoeg voor mij over?

 

Vragen vragen vragen...

 

Een investeerder zoeken is een goede optie. Tips waar ik kan beginnen? Sta ingeschreven op investeringsplein, maar daar houdt het wel mee op. Ik heb het forum al eens doorgespit naar investeerders opties (business angels, etc).

Link naar reactie
  • 0

Wat is je financieringsbehoefte ?

 

ben je er 100% zeker van da part time werken niet mogelijk is ? Is het niet zo dat een werkgever zelfs verplicht is om mee te werken aan de vraag dat je part time wilt werken? (nadat je 2 jaar of meer in dienst bent...? meen ik mij te herinneren)

 

Er zijn toch genoeg mensen (en ondernemers) die niet 5 dagen, 40 u p/w werken, maar minder, én in jouw branche opereren ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Wat is je financieringsbehoefte ?

 

ben je er 100% zeker van da part time werken niet mogelijk is ? Is het niet zo dat een werkgever zelfs verplicht is om mee te werken aan de vraag dat je part time wilt werken? (nadat je 2 jaar of meer in dienst bent...? meen ik mij te herinneren)

 

Er zijn toch genoeg mensen (en ondernemers) die niet 5 dagen, 40 u p/w werken, maar minder, én in jouw branche opereren ?

 

Daar ben ik 100% zeker van. Daarnaast werk ik nog geen 2 jaar voor deze werkgever.

 

Het is namelijk zo dat ik anders niet meer verhuurbaar ben. Slechts een sumier deel van de grote hoop is gericht op parttime. En als het dan al parttime is dan praten we meestal over 32 uur.

 

Dat is voor mij niet voldoende. Gezien ik dan nog de dagelijkse taken (die mijn vennoot nu doet) niet kan uitvoeren.

 

Financieringsbehoefte ligt rond de €50.000

 

Hangt er een beetje van af of ik alles ga doen zoals ik het wil, of het wat matig. Zo kan 30.000 misschien ook al afdoende zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je willen aanmoedigen om een verschil te maken tussen het denken als een ondernemer en het opzeggen van je baan.

De tip die ik je wil geven is om nu nog niet je baan op te zeggen, maar om te kijken of die specifieke activiteit uit te besteden is. Want de kunst van ondernemen is juist niet alles zelf te willen doen, maar om partners om je heen te verzamelen die op een rendabele manier het werk voor jou doen (zodat zowel jij als de uitvoerder van het werk er beter van worden). Dan ben je aan het denken als een ondernemer zonder dat je onmiddellijk 100% van de tijd aan het doen bent als een ondernemer.

 

Kun je iets concreter zijn over dat specifieke werk dat gedaan moet worden? Dan kunnen we meedenken over hoe je dat eventueel zou kunnen organiseren.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je willen aanmoedigen om een verschil te maken tussen het denken als een ondernemer en het opzeggen van je baan.

De tip die ik je wil geven is om nu nog niet je baan op te zeggen, maar om te kijken of die specifieke activiteit uit te besteden is. Want de kunst van ondernemen is juist niet alles zelf te willen doen, maar om partners om je heen te verzamelen die op een rendabele manier het werk voor jou doen (zodat zowel jij als de uitvoerder van het werk er beter van worden). Dan ben je aan het denken als een ondernemer zonder dat je onmiddellijk 100% van de tijd aan het doen bent als een ondernemer.

 

Kun je iets concreter zijn over dat specifieke werk dat gedaan moet worden? Dan kunnen we meedenken over hoe je dat eventueel zou kunnen organiseren.

 

Goed punt. Dank daarvoor. De taken die gedaan moeten worden zijn eigenlijk tweeledig. Zo is er een logistiek stuk (zendingen maken, de deur uit doen, toeleveringen ontvangen, sorteren) en een bedrijfsmatig gedeelte. Namelijk aquisitie, onderhoud partners, sales, boekhouding, marketing activiteiten, Inkopen, prijscalculaties, opbouwen nieuwe onderneming.

 

Het logistieke deel kan worden afgevangen. Alleen zijn we dan de controle kwijt over een essentieel stuk van het bedrijf. Het gaat namelijk om een bedrijf die alles voor je ontvangt en gaat verzenden tegen een bepaalde prijs. Als we dat gaan doen, dan teert onze winstmarge heel erg in. Voor sommige producten is het zelfs niet eens rendabel meer.

 

Daarnaast is er nog het punt vertrouwen. Misschien ben ik wel heel erg bang ofzo, maar ik vertrouw eigenlijk niemand die het bedrijfskundige deel kan overnemen. Zoals wij werken is het continu scherp zijn en beslissingen nemen. Maar ik ben dan ook de risico hebbende. Als ik hiervoor iemand ga inhuren maakt deze misschien verkeerde beslissingen maar loopt geen risico.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind je verhaal enorm herkenbaar!

 

Begin dit jaar ben ik van fulltime (veel meer dan 40 uur) naar parttime (stabiele 32 uur) werknemer gegaan en dat scheelt enorm! Het komt zo veel professioneler over als je doordeweeks (al is het één dag) beschikbaar bent. Bovendien zijn veel dingen doordeweeks makkelijker af te handelen (bedrijven zijn allemaal open, minder files overdag, weinig rijen voor kassa's en balies). Misschien is dit een goede tussenstap voor je. Misschien moet je verder kijken dan alleen je huidige werkgever.

 

Ook denk ik dat je moet kijken wat je nou echt wilt... wil je graag je onderneming als 'hobby ernaast' hebben of wil je er 100% mee aan de slag gaan? Ik denk dat deze keuze bepalend is wat de meest handige actie is op dit moment.

 

Ik hoor wel (kan niet uit ervaring spreken) van veel fulltime ondernemers, dat je als parttime ondernemer toch te weinig tijd en focus hebt en dat je onderneming een bijna automatische groeispurt maakt als je je er 100% voor inzet. Dit is niet alleen een kwestie van uurtjes, maar ook ruimte in je hoofd.

 

Ik vraag me af of de fulltime ondernemers het op dit forum met het laatste eens zijn. Is parttime ondernemen, ondernemen met een handrem erop?

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie
  • 0

Ik vind je verhaal enorm herkenbaar!

 

Begin dit jaar ben ik van fulltime (veel meer dan 40 uur) naar parttime (stabiele 32 uur) werknemer gegaan en dat scheelt enorm! Het komt zo veel professioneler over als je doordeweeks (al is het één dag) beschikbaar bent. Bovendien zijn veel dingen doordeweeks makkelijker af te handelen (bedrijven zijn allemaal open, minder files overdag, weinig rijen voor kassa's en balies). Misschien is dit een goede tussenstap voor je. Misschien moet je verder kijken dan alleen je huidige werkgever.

 

Ook denk ik dat je moet kijken wat je nou echt wilt... wil je graag je onderneming als 'hobby ernaast' hebben of wil je er 100% mee aan de slag gaan? Ik denk dat deze keuze bepalend is wat de meest handige actie is op dit moment.

 

Ik hoor wel (kan niet uit ervaring spreken) van veel fulltime ondernemers, dat je als parttime ondernemer toch te weinig tijd en focus hebt en dat je onderneming een bijna automatische groeispurt maakt als je je er 100% voor inzet. Dit is niet alleen een kwestie van uurtjes, maar ook ruimte in je hoofd.

 

Ik vraag me af of de fulltime ondernemers het op dit forum met het laatste eens zijn. Is parttime ondernemen, ondernemen met een handrem erop?

 

 

Tsja je hebt natuurlijk wel een punt. Daar had ik eigenlijk nog eens niet stil bij gestaan. Ik kan natuurlijk ook van baan switchen naar een part-time baan. Echter is dat wel risicovol met de huidge economische tijden.

 

Daarnaast is het zeker zo dat het heel erg prettig is om een overdag door de weeks dingen te kunnen doen. Vandaag werk ik toevallig even tussen dus kan ik lekker veel dingen doen tijdens me normale werk.

 

De onderneming is absoluut geen hobby. De tijd die ik en mijn vennoot hier aan besteden bedragen nu al een fulltime job. Het urencriterium haal ik ook makkelijk. Echter kom je dus een hoop obstakels tegen. Bedrijven willen afspraken maken en ik moet dan maar tijd zien vrij te maken.

Link naar reactie
  • 0

Stel je hebt echt vaste lasten, zoals hypotheek, eten voor familie, etc, en je kan waarschijnlijk niet genoeg verdienen met eigen zaak dan zou ik zoeken naar een oplossing zoals deeltijds werken, iemand inschakelen, etc. Maar stel je kan eventueel tijdelijk wat zuiniger leven, tja, waarom niet, gaan met de banaan. ;)

 

Is de afstudeeropdracht al geregeld voor de collega, kan hij niet iets voor de eigen zaak doen als afstudeerstage? Ikzelf mocht iig alle tijd in mijn zaak stoppen voor de afstudeerstage, het is vaak mogelijk.

 

Vergeet verder niet dat je soms heel veel ideeen heb en het uitgebreid wil aanpakken (wat veel geld kost), maar dat het ook op andere manier kan. Het groeit dan misschien langzamer, maar dan ben je niet afhankelijk van een lening en kan je wellicht wel nog voor een baas werken.

 

Link naar reactie
  • 0

VInd je het leuk, het ondernemen wat je nu doen? Krijg je er warm van als je er over spreekt met anderen?

 

Ja :)

 

geplaatst door: anna82 geplaatst op: Vandaag om 14:14:46

Stel je hebt echt vaste lasten, zoals hypotheek, eten voor familie, etc, en je kan waarschijnlijk niet genoeg verdienen met eigen zaak dan zou ik zoeken naar een oplossing zoals deeltijds werken, iemand inschakelen, etc. Maar stel je kan eventueel tijdelijk wat zuiniger leven, tja, waarom niet, gaan met de banaan.

...

Het groeit dan misschien langzamer, maar dan ben je niet afhankelijk van een lening en kan je wellicht wel nog voor een baas werken.

 

Ik heb vaste lasten, hypotheek e.d. Ik kan waarschijnlijk wel genoeg verdienen met de inkomsten van de zaak, echter elke euro die ik besteed aan mezelf, is er 1 minder die we kunnen besteden aan, bijvoorbeeld, marketing.

 

De afstudeerstage is al rond. Ons bedrijf sluit niet echt aan bij zijn studie. Natuurlijk kan het ook allemaal op een andere manier. Echter de concurrentie zit niet stel. Wat wij in een korte tijd hebben bereikt is gigantisch. Het is zonde om dat weg te gooien. De investeringen die ik moet doen, zijn marketing, marketing en aquisitie.

Link naar reactie
  • 0

Wat wij in een korte tijd hebben bereikt is gigantisch. Het is zonde om dat weg te gooien. De investeringen die ik moet doen, zijn marketing, marketing en aquisitie.

 

Als je dat gevoel hebt, denk ik persoonlijk dat je toch binnenkort een rigoureuze beslissing zal moeten nemen. Zonder je te willen aanmoedigen om roekeloos gedrag te gaan uitvoeren, ben ik van mening dat je nu op een punt bent aangekomen dat het een sprong in het diepe wordt of voor altijd aan de kant blijven staan.

 

*Plons* en veel succes! ;)

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Ik snap precies wat je bedoelt, maar heb gelukkig in de loop van de jaren veel overuren opgebouwd, dus kan nu eerst dat potje leeg gaan maken..en nog even aankijken wanneer ik in het diepe ga springen, maar dat zal nog even duren.

 

misschien is de sprong nu nog iets te rigureus, maar je kan ook het risico spreiden: Zoek een andere baan met veel minder uren. Met idd een heel klein risico dat je deze ook weer snel verliest, maar dan heb je gelukkig je onderneming nog (dit geldt natuurlijk ook vice versa), waar je veel meer tijd dan nu in kan steken en de concurrentie een stapje voor kunt blijven,

 

succes met de keuze, ik snap dat het heel lastig is. Af en toe zou je wel eens als ondernemer een kijkje in de toekomst willen nemen...

 

Link naar reactie
  • 0

Dat investeren in marketing en marketing en marketing snap ik wel: je wilt je zaak verder uitbouwen met behulp van de inkomsten uit je baan.

 

Maar... als je nu eenmaal verdient aan ondernemen (dat wil zeggen winst soms ook voor je eigen lol gebruiken) dan zijn dan altijd centen die je ook weer in de onderneming had willen steken.

 

Ik denk dat het ook belangrijk is om na te gaan denken over een gezonde balans in je winstverdeling. Dat wil zeggen: niet al je winst over balk smijten, maar ook niet alles terugstoppen in de onderneming.

 

Als je houdt van je bedrijf en je het graag ziet groeien (en welke ondernemer herkent dit niet), dan heb je de neiging om jezelf compleet op te offeren (door bijvoorbeeld fulltime+fulltime te werken) voor de zaak, maar... één van de redenen dat je ondernemer bent is toch ook om van de verdiensten die eruit voortkomen te genieten?

 

Als je toch doordeweekse tijd in (het uitbouwen van) je onderneming wilt steken en toch niet heel veel risico wilt lopen, zou ik als ik jou was lekker solliciteren naar een parttime baan. Ik moest zelf trouwens wel over al mijn vooroordelen jegens parttime banen heen. Zeker als vrouw denken mensen eerder dat je dan naast je werk een beetje de huissloof uithangt in plaats van een succesvolle zaak aan het opzetten bent....

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie
  • 0

Het logistieke deel kan worden afgevangen. Alleen zijn we dan de controle kwijt over een essentieel stuk van het bedrijf. Het gaat namelijk om een bedrijf die alles voor je ontvangt en gaat verzenden tegen een bepaalde prijs. Als we dat gaan doen, dan teert onze winstmarge heel erg in. Voor sommige producten is het zelfs niet eens rendabel meer.

 

Juist dit is toch heel erg goed uit te besteden en qua kosten te beheersen? Als het niet rendabel is, kun je twee dingen veranderen:

1. je prijs verhogen

2. zorgen dat je meer bestellingen (massa) hebt

 

Als je het qua kosten niet kunt uitbesteden, hoe kun jij er dan ooit zelf een goede boterham aan overhouden?

 

Daarnaast is er nog het punt vertrouwen. Misschien ben ik wel heel erg bang ofzo, maar ik vertrouw eigenlijk niemand die het bedrijfskundige deel kan overnemen. Zoals wij werken is het continu scherp zijn en beslissingen nemen. Maar ik ben dan ook de risico hebbende. Als ik hiervoor iemand ga inhuren maakt deze misschien verkeerde beslissingen maar loopt geen risico.

Scherp zijn en beslissingen nemen moet je altijd zelf blijven doen. Maar: administratie kan iedereen overnemen. Wat dan kennelijk wel essentieel is, is dat jij die administratie elk moment kunt inzien en dat deze up-to-date is. Misschien moet je dan meer automatiseren?

 

Ps: Op basis van je naam en woonplaats (in het HL profiel) is je bedrijf te vinden. Mocht je dat niet willen is het handig je profiel te wijzigen. Vind je dat geen probleem: geef dan hier openheid, dan kunnen we je ook beter helpen!

 

 

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.