• 0

Het nut van adverteren?

Hoi iedereen!

 

Ik adverteer geregeld, maar merk hier eigenlijk geen effect van (geen toename klanten, geen toename aantal webbezoekers).

Ik heb het er laatst met een andere ondernemer nog over gehad en hij kwam met hetzelfde.

 

We hadden beiden het gevoel dat vooral ondernemers onderling elkaars advertenties goed in de gaten houden en dat de klant er nauwelijks/niet mee bereikt wordt.

 

Als consument moet ik bekennen dat ik heel ongevoelig ben voor reclame. Vooral doordat je tegenwoordig wordt overstelpt met reclame ben ik er heel immuun voor geworden. En een advertentie zien is nog wat anders dan deze daadwerkelijk lezen, dat laatste doe ik al helemaal niet.

 

Hoe denken jullie er over? Is adverteren bij jullie een belangrijke reclamevorm, of is dat iets ouderwets? De kranten worden ten slotte steeds slechter gelezen...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben ervan overtuigd dat adverteren wel degelijk nut heeft, mits je het goed doet uiteraard. Een aantal open deuren waarmee je altijd rekening moet houden:

 

[*]Wat is mijn doelgroep?

[*]Welke bladen/kranten leest mijn doelgroep?

[*]Hoe kan ik het beste communiceren naar deze doelgroep?

[*]Wat is de meerwaarde van mijn product?

 

Wanneer je geen effect merkt van je advertenties, dan adverteer je niet op de juiste manier, communiceer je niet duidelijk genoeg, of is je product niet onderscheidend genoeg. Denk niet alleen als ondernemer, maar denk ook als consument. Je zegt het zelf al: je wordt overstelpt met reclame en leest zelf niet of nauwelijks de inhoud van een advertentie. Wat moet een aanbieder doen om jou als consument wel te bereiken met zijn product? Analyseer en wees creatief/innovatief in je methoden.

Link naar reactie
  • 0

Ben een test aan het doen voor een paar maanden in "de ondernemer" van het brabants dagblad. Het voelt als geld in een putje maar ik wil het echt een serieuze kans geven omdat ik tegelijkertijd denk dat onze doelgroep, zie mijn ondertitel, er wel zit. Of ze ook naar een website gaan is vraag 2!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sarah,

 

Zoals jezelf ook al aangeeft in je vraagstelling, zijn we met zijn allen redelijk ongevoelig aan het worden

voor advertenties in de traditionele media.

 

Daarom zie je steeds meer een verschuiving van de traditionelere "outbound" marketingtechnieken naar de

"inbound"marketingtechnieken van het digitale tijdperk.

 

Bij inboundmarketing ligt de nadruk op "gevonden worden" door je potentiële klant, precies op het moment, dat deze

op zoek is naar een oplossing voor een probleem, dat jij met je dienstverlening kunt oplossen.

 

Een uitgekiende inboundmarketingstrategie is gestoeld op de volgende drie pijlers:

 

1. Zoekmachinemarketing: zorg ervoor, dat je gevonden wordt op relevante zoektermen voor je dienstverlening (zowel betaald als organisch);

 

2. Company blogging: laat met een eigen zakelijk weblog zien, dat je een expert bent in je vakgebied, door met grote regelmaat artikelen te plaatsen, die interessant en relevant zijn voor je doelgroep;

 

3. Social media marketing: profileer jezelf in sociale netwerken online: laat zien, dat je kennis van zaken hebt, zonder dat je er een nonstop zelfpromotieshow van maakt.

 

Het belangrijkste is, dat je aan je doelgroep blijft laten zien - door continu te publiceren - dat je een expert bent in je vak.

 

Wil je meer weten, bezoek dan gerust mijn weblog: InboundMarketeer.nl

Robbert van den Heuvel

 

"Hoe bereik ik mijn potentiële klanten, zonder ze te storen ?"

Dit is de centrale vraag voor een onderneming, die klanten wil werven met inbound marketing.

 

Lees erover op: http://www.inboundmarketeer.nl

Link naar reactie
  • 0

Je moet jezelf niet afvragen of adverteren nut heeft want het antwoord is natuurlijk ja. Persoonlijk denk ik echter dat het effect schromelijk wordt overdreven en dat het relatief heel erg duur is.

 

Zal duidelijk zijn dat redactionele aandacht veel meer effect heeft dus je kan bij een advertentie vragen om een stukje redactie. Actief zijn op internet is een andere kosteffectieve marketingtool, evenals actief zijn op beurzen en het netwerk uitbreiden / onderhouden.

 

Veel adverteren in bladen is dus het meest geschikt voor de luie ondernemer die geld te veel heeft of tijd te weinig. Heb zelf een tijdje een percentage van de omzet gebruikt om te adverteren. Daar ben ik een jaar geleden op gaan bezuinigen en dat bevalt goed zodat ik komend jaar nog minder ga doen. In elk geval niets of weinig zonder extra redactie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Al die theorieën over reclame zijn gebaseerd op ervaringen bij grote ondernemingen met grote budgetten. Heb je jaarlijks minder dan een ton te besteden (en dat is dus echt niet veel) dan moet je helemaal fris beginnen. Gewoon met de basics. Zorg dat je vindbaar bent voor de klant die op zoek is naar jouw diensten. Zorg dat je herkenbaar bent in de winkelstraat, op je pand, op het internet, op je auto, op je kleding. Maak van bestaande klanten ambassadeurs. Gewoon door zulke goede service te verlenen, dat ze je willen helpen te groeien en verbeteren.

 

Als dat allemaal redelijk op poten staat, kun je zelf gaan zenden. Inmiddels heb je al een goeie naam, een goede huisstijl, eventueel een website (veel ondernemers kunnen prima zonder), al wat drukwerk (voor die bestaande klanten, waar je ook ideeën uit kan halen voor groei) en connecties (opnieuw via die bestaande klanten) die je kan verkennen. Organiseer eens wat. Nodig mensen uit. Neem contact met de lokale of vakpers op. Schaaf aan je verhaal. Kom met iets nieuws, iets nuttigs, iets opvallends. Hang niet de idioot uit - people don't buy from clowns. En naarmate je beter in je ondernemersvel komt te zitten en ervaring opdoet, wordt reclame eigenlijk steeds makkelijker. Want je ontdekt wat werkt en niet.

 

Oh, als reclame niet werkt, dan is er waarschijnlijk ook iets met de basics loos.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik merk wel dat er best wel te praten over tarieven e.d. dus wat het min. budget moet zijn weet ik niet maar sowieso is een lange termijn visie essentieel denk ik. Als je denk een advertentie te plaatsen voor veel geld en dan dat dat respons op gaat leveren zit je niet op de juiste route.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik merk wel dat er best wel te praten over tarieven e.d. dus wat het min. budget moet zijn weet ik niet maar sowieso is een lange termijn visie essentieel denk ik.

Bij de lokale bladen is het meestal zo dat naarmate je frequenter adverteert het tarief daalt,

of je moet gelijk tekenen voor een serie om een lagere prijs te bedingen.

 

Ik heb in een aantal themapagina's geadverteerd en dat heeft geen meetbaar resultaat opgeleverd.

huis aan huis folderen in mijn geval wel, kosten zijn vergelijkbaar (eigenlijk zelfs lager) en respons een stuk beter.

 

uiteraard is het voor een winkel anders als voor een dienstverlener.

misschien is daarvoor de zakelijke 'huis aan huis' zoals bijv een kaart/waardebon bij een vakblad wel interessanter om de doelgroep te bereiken?

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling op de post van R.v.d.Heuvel:

 

Door offline media wordt er gewerkt met het concept "interruption marketing", het storen van mensen in hun dagelijkse routines en gedrag. De film op TV wordt onderbroken door reclameblokken, een paginagrote advertentie in een tijdschrift midden in een artikel, iemand die je op straat aanspreekt of je een abonnement wilt, enz.

 

Door de grotere keuzevrijheid en het uitgebreide aanbod aan informatiestromen wordt deze vorm van adverteren steeds vaker als irritatie gezien. In de plaats van interruption marketing is "permission marketing" gekomen. Jij bepaalt zelf waarnaar je zoekt, welk filmpje je bekijkt en welke online game je gaat spelen. Het is daardoor noodzakelijk marketing te bedrijven op alle vier niveaus in het koopproces, om in te spelen op de directe behoefte van de individuele klant.

 

Advertenties in offline media hebben, naar mijn mening, alleen zin als onderdeel van branding-campagne. Het resultaat van dit soort campagnes is niet direct meer verkopen, maar naamsbekendheid. Het voordeel daarvan is dat op het moment dat je klant toestemming geeft om marketinguitingen in jouw branche tot zich te nemen, je een herkenbare factor bent. Een brandingcampagne is daarmee niet iets wat je éénmalig doet, het heeft alleen zin als je deze continu uitvoert.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tsja adverteren in bladen of klanten, ik weet niet of dat nu echt lonend is. Waar ik zelf op dit moment mee zit is een stukje goodwill. Wij krijgen regelmatig redactionele aandacht van bladen, en worden dus ook benaderd voor advertenties. Dit zou ik dan meer doen omdat zij ook redactioneel aandacht aan ons besteden.

Punt is meer: is er een richtlijn wat je jaarlijks als percentage van je omzet aan advertenties uitgeeft? Ik heb hier al naar gezocht maar kan daar niet echt goede informatie over vinden.

Link naar reactie
  • 0

Je kan je geld beter besteden aan bedrukte draagtassen van b.v. katoen, op deze wijze ziet men beter de bedrijfsnaam dan met een advertentie.

 

Dit vind ik iets leuks wat je aanhaalt. Zelf vind ik bedrijven met zegelacties waarvoor je iets kan kopen altijd de mooiste voorbeeld.

 

Ik kan me nog herinneren dat er een tijd terug een bedrijf was (C1000?) waar je een spaarkaart of wat vol moest krijgen om een bestekset te kunnen krijgen tegen bijbetaling. Later eenzelfde iets voor handdoeken (als ik het goed onthouden heb). De handdoeken van de Hema/V&D waren goedkoper als het bijbetalingsbedrag van de zegels. En toch doen mensen het.

 

Nog mooier zijn sommige Postbank acties. Gratis handdoek, strandbal, enz als je 1.000 euro spaart oid. Die handdoek kost hen ws enkele euro's (als het al zo duur is). Vervolgens hebben ze wel 10.000 euro's die ze kunnen uitlenen en wij maken in het zwembad en op het strand gratis reclame voor het bedrijf.

 

Zoiets lijkt me echt mooi om op regionale schaal te doen. Maar ja, wat voor voorwerp/artikel bedruk je dan met je reclame. enerzijds wil ik iets goedkoops, anderzijds iets wat mensen veel gebruiken en wat veel gezien wordt.

 

@tuinvrouw

Verschilt natuurlijk per branche hoeveel geld je aan marketing uitgeeft.

Ik denk dat er branches zijn waar bijna niets aan marketing wordt besteed. Bijv. in de hoveniersbranche. Daar is mond op mond reclame erg belangrijk (en als je iets doet kan je zelf het beste flyerer in nieuwbouwwijken, goedkoop en zeer doelgroep gericht)

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben ansichtkaarten laten drukken met ons logo op de achterkant. Die geven we bij gelegenheid gratis weg. We hebben in het verleden ook wel iets met kortingscodes in de krant gedaan, maar daar kwam weinig response op, helaas.

 

Over adverteren: Ja bedrukte tassen is misschien ook wel een idee. Wij hebben ook wel eens op markten/beurzen ballonnen uitgedeeld met ons logo er op. Maar of dat nou uiteindelijk meer klanten oplevert is weer moeilijk te meten. Zoals met veel advertentievormen :-)

Link naar reactie
  • 0

Een goed product is de beste reclame!

 

Als ik een product ga kopen, ga ik eerst kijken naar wat voor product ik wil aanschaffen en wat ik er aan uit wil geven.

Vaak kijk ik dan op fora waar andere mensen hun mening over het product geven. Dit kun je dus eigenlijk een beetje beschouwen als mond op mond reclame.

 

De meeste reclames neem ik niet serieus, ik bekijk ze pas als ik dat product nodig heb anders heeft het voor mij geen toegevoegde waarde.

 

Ik bekijk wel (soms) de sponsoren van bepaalde evenementen als ik dat bepaald evenement toegevoegde waarde vindt hebben.

Link naar reactie
  • 0
Als consument moet ik bekennen dat ik heel ongevoelig ben voor reclame.

 

Ongevoelig voor reclame? Ach welnee, je merkt niet eens dat je gevoelig bent voor reclame!

Er staan hier veel onzinreacties, sorry, een betere uitdrukking heb ik er niet voor. Over grote en kleine ondernemers, over verschuiving van media-aandacht.... Mensen die beweren niet beïnvloed te zijn door advertenties. Wat een kolder! Lees de respons van Alva nog, die snijdt hout.

 

Jouw probleem is dat je niet vertelt wat je product of dienst is. Niks schrijft over je doelgroep en ook niets over je doelen op korte en lange termijn. Dan krijg je antwoorden die kant noch wal raken.

 

Dus doe dat eerst. Dan voorkom je dat mensen reageren in de trant van "ik heb laatst ook geadverteerd maar ik heb er geen enkele reactie op gehad". Tja...

 

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.