Nou wordt niet elke markt meteen geconfronteerd met vergratisering. Maar we zien al wel het effect van vergoedkoopisering. In het Verre en Nabije Oosten zijn mensen bereid om voor veel minder loon televisies in mekaar te sleutelen of t-shirts aan mekaar te naaien. Er zijn talloze internetplekken waar je logo's kan laten ontwerpen of slogans bedenken voor een symbolische prijs. Er ontstaan meer en meer fora's waar je vragen over je administratie, overeenkomstenrecht of marketingplan gratis kan laten beantwoorden. HL bijvoorbeeld.
Dit forum en andere kennismarktplaatsen worden zo een concurrent voor deskundigen die dure uurtarieven vragen. Hoe reageer je daar als kennisondernemer op? Trek je je terug op dat deel van de markt waar nog wel goede prijzen betaald worden? Dan loop je het risico op een heuvel te belanden, omringd door andere concullega's die allemaal vechten voor en plekje op de top van de markt. Doe je een beetje mee door een deel van je kennis goedkoper of zelfs voor niks beschikbaar te stellen, in de hoop dat daar klanten op afkomen die wel bereid zijn te betalen voor diepgaander en persoonlijk advies? Of dompel je jezelf onder in de gratis economie om geld te verdienen aan andere revenue-streams?
Dat laatste klinkt in theorie erg mooi, maar er zijn niet zoveel revenue-streams die geen gratis alternatief hebben. Advertising is immers slechts een druppel op de gloeiende plaat.
Daarom ben ik benieuwd. Merken jullie in je eigen markt al de concurrentie van goedkoop & gratis, en hoe ga je daar mee om?
* die video krijg ik er niet goed op
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TwaBla
TwaBla
Het is geen nieuw thema; Chris Anderson van Wired heeft vorig jaar een fraai boek geschreven over Freeconomics. Nulprijzen zijn de toekomst!
http://link.brightcove.com/services/player/bcpid1815813330?bctid=1813637601
Nou wordt niet elke markt meteen geconfronteerd met vergratisering. Maar we zien al wel het effect van vergoedkoopisering. In het Verre en Nabije Oosten zijn mensen bereid om voor veel minder loon televisies in mekaar te sleutelen of t-shirts aan mekaar te naaien. Er zijn talloze internetplekken waar je logo's kan laten ontwerpen of slogans bedenken voor een symbolische prijs. Er ontstaan meer en meer fora's waar je vragen over je administratie, overeenkomstenrecht of marketingplan gratis kan laten beantwoorden. HL bijvoorbeeld.
Dit forum en andere kennismarktplaatsen worden zo een concurrent voor deskundigen die dure uurtarieven vragen. Hoe reageer je daar als kennisondernemer op? Trek je je terug op dat deel van de markt waar nog wel goede prijzen betaald worden? Dan loop je het risico op een heuvel te belanden, omringd door andere concullega's die allemaal vechten voor en plekje op de top van de markt. Doe je een beetje mee door een deel van je kennis goedkoper of zelfs voor niks beschikbaar te stellen, in de hoop dat daar klanten op afkomen die wel bereid zijn te betalen voor diepgaander en persoonlijk advies? Of dompel je jezelf onder in de gratis economie om geld te verdienen aan andere revenue-streams?
Dat laatste klinkt in theorie erg mooi, maar er zijn niet zoveel revenue-streams die geen gratis alternatief hebben. Advertising is immers slechts een druppel op de gloeiende plaat.
Daarom ben ik benieuwd. Merken jullie in je eigen markt al de concurrentie van goedkoop & gratis, en hoe ga je daar mee om?
* die video krijg ik er niet goed op
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
17 antwoorden op deze vraag