• 0

Gratis is je Grootste Concurrent?

Het is geen nieuw thema; Chris Anderson van Wired heeft vorig jaar een fraai boek geschreven over Freeconomics. Nulprijzen zijn de toekomst!

 

http://link.brightcove.com/services/player/bcpid1815813330?bctid=1813637601

 

Nou wordt niet elke markt meteen geconfronteerd met vergratisering. Maar we zien al wel het effect van vergoedkoopisering. In het Verre en Nabije Oosten zijn mensen bereid om voor veel minder loon televisies in mekaar te sleutelen of t-shirts aan mekaar te naaien. Er zijn talloze internetplekken waar je logo's kan laten ontwerpen of slogans bedenken voor een symbolische prijs. Er ontstaan meer en meer fora's waar je vragen over je administratie, overeenkomstenrecht of marketingplan gratis kan laten beantwoorden. HL bijvoorbeeld.

 

Dit forum en andere kennismarktplaatsen worden zo een concurrent voor deskundigen die dure uurtarieven vragen. Hoe reageer je daar als kennisondernemer op? Trek je je terug op dat deel van de markt waar nog wel goede prijzen betaald worden? Dan loop je het risico op een heuvel te belanden, omringd door andere concullega's die allemaal vechten voor en plekje op de top van de markt. Doe je een beetje mee door een deel van je kennis goedkoper of zelfs voor niks beschikbaar te stellen, in de hoop dat daar klanten op afkomen die wel bereid zijn te betalen voor diepgaander en persoonlijk advies? Of dompel je jezelf onder in de gratis economie om geld te verdienen aan andere revenue-streams?

 

Dat laatste klinkt in theorie erg mooi, maar er zijn niet zoveel revenue-streams die geen gratis alternatief hebben. Advertising is immers slechts een druppel op de gloeiende plaat.

 

Daarom ben ik benieuwd. Merken jullie in je eigen markt al de concurrentie van goedkoop & gratis, en hoe ga je daar mee om?

 

* die video krijg ik er niet goed op

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat we de discussie meteen kunnen splitsen tussen goedkoop en gratis.

 

In de website business heb ik zeker last van hele goedkope dienstverleners. Vaak studenten die voor een zeer laag uurloon aan de slag gaan (er was hier op HL laatst nog een draadje over). Hier valt wel mee om te gaan door je anders te positioneren: bij die studenten gaat het vaak om de techniek of het design, bij ons gaat het om het succes van de websites.

 

Vaak is het ook een kwestie van hogere prijzen durven vragen: als je werkelijk goede diensten levert, dan wil men daar graag voor betalen. Ga dan niet mee in de wedloop om maar zo goedkoop mogelijk te zijn.

 

De andere discussie is die van de gratis economie. Volgens mij is die al weer een beetje op zijn retour. Steeds meer mensen krijgen argwaan bij het woord "gratis", en denken: what is the catch?

 

En die catch is inderdaad vaak een advertentie, of het binnenhalen van een grotere order. En daar is wat mij betreft ook niets mis mee.

 

Maar, de trend is volgens mij dat men ook wel weer wil betalen voor goede, of betere diensten dan wat "gratis" voorhanden is.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Gratis is wat mij betreft gewoon Extreem Goedkoop, maar ik zie ook wel dat het een heel ander businessmodel vergt.

 

Waar het mij om gaat is: hoe reageer je op goedkoop/gratis? Ik ben ook geneigd om hoger op de heuvel te gaan zitten en te redeneren: als je toch bereid bent te betalen (voor betere kwaliteit) dan maar meteen een stukje meer. De vraagzijde is echter niet altijd zo rekbaar. Goedkoop/gratis trekt de totale prijsperceptie omlaag.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Gratis is overrated. Ik ben ervan overtuigd dat bij de keuze voor een bepaald product of dienst andere factoren minstens zo belangrijk zijn:

- Gratis software is leuk, maar als het crasht, wie is dan degene die de support doet?

- Gratis cd's en films zijn leuk, maar volgens mij worden in de bioscopen nog steeds wereldhits gescoord, ondanks alle gratis alternatieven.

- Denk eens bij jezelf: koop je standaard bij de webshop met de laagste prijzen? Ik niet in ieder geval, ik kijk naar een combinatie waarbij prijs een overweging is, maar niet hoofdzaak.

 

Natuurlijk is gratis (of goedkoop) een bedreiging voor een aantal producten en diensten. Makelaars worden gedwongen te innoveren doordat consumenten erachter komen dat je huis verkopen eigenlijk niet zo lastig is. Natuurlijk is een gratis krant een bedreiging voor kranten die nog uit het stenen tijdperk stammen.

 

Gratis dwingt tot innovatie en marktpositionering.

 

Beetje warrige post van mijn kant ;-)

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla: Strikt genomen heb je natuurlijk gelijk. Maar het is inderdaad op een ander businessmodel gebaseerd.

 

Ik ben het niet helemaal met je eens dat de vraagzijde niet rekbaar is. Wel geldt natuurlijk dat je het geld nog wel waard moet zijn. Als dat maar duidelijk is, dan wil men het wel betalen.

 

Het grote probleem is natuurlijk dat potentiële klanten nog niet weten dat je diensten zo ontzettend verschrikkelijk veel beter en meer waard zijn dan die van de goedkope aanbieders (dat geldt tenminste bij mij ;) )

 

Link naar reactie
  • 0

 

Open Source / Crowd development heeft wel een grote toekomst.

 

 

Dit forum is een voorbeeld van crowd development of misschien wel crowd consultation. Je krijgt hier gratis advies (vrijwel reclamevrij): groen en rijp door mekaar. Dat is op sommige terreinen zo goed dat zelfs professionals langskomen voor een gratis second opinion. Of om te mopperen.

 

Gratis is een concurrentiefactor, al verschilt het nogal per branche.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je kunt gratis ook benoemen met: een niet-zichtbare, niet-bekende prijs.

 

Bij de supermarkt kun je een "gratis" kop koffie drinken.

 

Toch betaal je hiervoor.

 

Immers:

- je moet ervoor naar de supermarkt (reistijd, tijd is schaars)

- je moet er voor langs allerlei schappen die je uitnodigen om iets te kopen (je geeft de supermarkt de kans om je iets te verkopen

- je drinkt en proeft de koffie, misschien vindt je hem wel lekker en switch je van Douwe Egberts naar Alex Meijer (eigen merk van Sligro) omdat die ook hartstikke lekker is

 

etc etc

 

De vraag is vervolgens is de supermarkt hiermee een concurrent van de lunchroom waar je een zichtbare, bekende prijs betaalt voor een kop koffie? Waarschijnlijk nauwelijks.

Link naar reactie
  • 0

Gratis is natuurlijk een doorn in het oog van de mensen die er van moeten leven.

 

De volkstuin is een directe concurrent van de groenteman. De volkstuinder kweekt veel te veel dus die voorziet de hele familie van gratis groenten. De kan dan wel zeggen dat zijn groenten beter zijn omdat ze door een echte vakman zijn geteeld met de juiste hoeveelheid mest en ver van de luchtvervuiling van de stad, uit eerste klas F1 hybride zaad. Maar of er iemand naar wil luisteren?

 

Ik kreeg vandaag (weer) een brief van een merkengemachtigde. Die had geconstateerd dat ik zelf een merk had geregistreerd en wees me even fijntjes op de gevaren. Dat die het minder druk hebben merkte ik deze week ook op HL. ;D

 

Zo kon een merk feitelijk waardeloos worden doordat het niet door de juiste rechtspersoon was ingediend of voor de verkeerde merkenklassen was geregistreerd.

Met andere woorden als ik mijn zoon van 15 het formulier laat invullen en ik deponeer mijn nieuwe automerk onder klasse 15 Muziekinstumenten omdat er ook een radio in zit, loop ik het risico met een waardeloos merk opgescheept te zitten. Duh.

 

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit naar een merkengerechtigde moet gaan. Als je echt een bepaald merk nodig hebt om te overleven en je moet langs het randje van de wet, of je krijgt te maken met flinke oppositie is het wellicht een prima investering.

 

Een splinter in je hand haal je er zelf uit maar met een flinke in je oog (zie nu pas dat ik hiermee begon) moet je echt naar de dokter. Bij twijfel bel je een vriend met een EHBO diploma die je zal adviseren om het wondje wat groter te maken en te desinfecteren.

 

Of je kijkt even op internet.................. En dan bedoel ik natuurlijk de splinter in de hand. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben werkzaam in de reclamesector waarbij ontwerpen een grote rol speelt. Ontwerpen blijft toch iets voor de professional, waardoor wij geen last hebben van dit soort concurrentie. Wel hebben we last van de plaatselijk "buurjongen" die het op zijn zolderkamertje doet voor 50% minder.

Link naar reactie
  • 0

Gratis is niet mijn grootste concurrent, maar mijn beste vriend. :P

 

[*]Zo verkopen wij hardware met gratis software (Linux / Ubuntu en Debian)

[*]Bouwen we websites voor klanten met gratis software (Drupal, Moodle, Wordpress, Joomla)

[*]Ontwikkelen we eigen websites met deze software en genereren daar inkomsten mee.

 

Het gaat mij daarbij eigenlijk niet eens om het gratis, maar vooral om de tendens naar meer samenwerken, delen, creativiteit, onafhankelijkheid en het kunnen starten van een eigen bedrijf tegen lagere kosten.

 

Als je creatief omgaat met "gratis" valt er ook mee te verdienen. Denk ook eens aan het weggeven van een gratis e-book of het geven van een gratis online cursus om jezelf mee in de markt te zetten, vertrouwen te kweken, klanten te binden etc.

 

Link naar reactie
  • 0

Gratis is wat mij betreft gewoon Extreem Goedkoop, maar ik zie ook wel dat het een heel ander businessmodel vergt.

daar ben ik het mee oneens. Geredeneerd vanuit het kostenperspectief klopt het dat deze twee dicht bij elkaar kunnen liggen, maar dat hoeft niet per se. Want de essentie van gratis is dat je een beslissing minder hoeft te nemen, namelijk geef ik geld uit. Het is aangetoond dat geld uitgeven dezelfde hersendelen prikkelt als wanneer je fysieke pijn ervaart, met andere woorden dus een drempel om een bepaald gedrag te vertonen. Door iets gratis te maken, wordt juist gedrag aangewakkert dat anders juist getemperd zou worden. En dat verschil tussen gratis en extreem goedkoop is belangrijker dan dat de kosten voor het produceren van gratis en extreem goedkoop vaak hetzelfde zijn. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Soms kan iets gratis weggeven juist een forse besparing opleveren op marketingkosten waardoor je helemaal niet goedkoper hoeft te produceren.

 

Ik ben overigens van mening dat niet gratis de toekomst heeft, maar gedeeld eigenaarschap. Met andere woorden dat de harde grenzen tussen klant en leverancier langzaam maar zeker gaat vervagen. En 'gratis' wijst in mijn ogen impliciet nog steeds naar die harde grens tussen klant en leverancier.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Het is aangetoond dat geld uitgeven dezelfde hersendelen prikkelt als wanneer je fysieke pijn ervaart, met andere woorden dus een drempel om een bepaald gedrag te vertonen.

 

Interessant, maar zo werd dat niet aangetoond. Het onderzoek staat hier beschreven, en de onderzoekers hebben links en rechts uitgelegd dat de relatie met pijn en genot veroorzaakt werd door de prijsperceptie. Een koopje veroorzaakt genot, een duurkoop pijn. Het is overigens niet alleen de prijs die kooppijn veroorzaakt.

 

Cost isn’t the only variable that causes “pain” – it’s really the perceived fairness or unfairness of the deal that creates the reaction. Other parts of an offer that caused it to appear unfair would presumably cause a similar reaction as a too-high price.

 

Gratis niet onderzocht, maar je kan beargumenteren dat gratis (of extreem goedkoop) een zekere argwaan veroorzaakt en dus bepaald niet bijdraagt aan koopgenot of koopsnelheid. Al is dat ook een kwestie van gewenning. Vandaar dat nieuwe gratis/goedkope diensten doorgaans uitleg behoeven. Hoe is dat mogelijk?

 

Geplaatst voor de keuze van drie prijsniveaus, kiezen consumenten doorgaans de middelste. Dat is huis-tuin-en-keuken psychologie. Niet de duurste, maar toch ook weer niet de goedkoopste. Misschien dat dat in B-to-B ook toe te pasen is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is aangetoond dat geld uitgeven dezelfde hersendelen prikkelt als wanneer je fysieke pijn ervaart, met andere woorden dus een drempel om een bepaald gedrag te vertonen.

 

Interessant, maar zo werd dat niet aangetoond.

Haha, had het in de gauwigheid niet gecheckt, maar dit feitje uit mijn geheugen gevist. Kan me ook wel iets voorstellen bij deze redenering.

 

 

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Gratis en toch van grote waarde de toekomst heeft. Het grote verschil tussen gratis en heel goedkoop is dat ze bij heel goedkoop toch de moeite moeten doen om te betalen.

 

Een goede tactiek is om iets gratis weg te geven en aan het einde van het proces (bijvoorbeeld een bedanktpagina op een website) een verdienmodel te implementeren.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Hmmm. Mijn koters leren nu snel vraagtekens te plaatsen bij gratis. Gratis ringtones downloaden: daar gaat je beltegoed. Gratis game-credits: welkom Chinese hackers. Er zit altijd een downsite aan gratis, dus gratis is alleen interessant wanneer het van een betrouwbare leverancier komt en volstrekt duidelijk is waarom ze iets gratis weggeven. Het is ons allemaal ingeprent: neem nooit iets aan van een vreemdeling. Gratis is zo goed nog niet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoe mensen op 'Gratis' en 'Extreem goedkoop' reageren is natuurlijk persoonlijk.

 

Roy H. Williams, marketing consultant, heeft een simpele methodiek (gebaseerd op MTNI) om een persoon onder één van de 4 'beslissers' categorieën te brengen.

 

* ben je een snelle of een langzame beslisser?

* beslis je op basis van feiten of op basis van emotie?

 

4 soorten beslissers:

 

- Snelle beslisser op basis van feiten. (competitieve)

Competitieve mensen gaan snel op hun doel af. Ze nemen snel een beslissing op basis van feiten als prijs, betrouwbaarheid van de winkel (keurmerken, kvk)

 

- Snelle beslisser op basis van emotie (spontaan)

Als het gevoel goed is bij een website, product en prijs, zal zo een persoon snel verkocht zijn.

 

- Langzame beslisser op basis van feiten. (methodisch)

Een methodische persoon onderzoekt alle feiten. Zowel het product als bedrijf achtergrond.

 

- Langzame beslisser op basis van emotie. (humanist)

Een humanist houdt veel rekening met de mening van anderen en de betrouwbaarheid van de leverancier.

 

Klik hier voor een artikel waarbij de leden van A-Team als gezicht wordt gebruikt voor deze 4 type personen. (Leuk om te lezen.)

 

Meeste gebruikers op deze forum zullen waarschijnlijk haken tussen methodisch als humanist. Het is moeilijk in te beelden dat een ondernemer spontaan inkopen doet en dus weinig tijd neemt om het product als aanbieder te onderzoeken. Overigens kan ik wat bij voorstellen dat een ondernemer competitief te werk gaat als een product tijdelijk aangeboden wordt of als het zeer laaggeprijsd.

 

Student heeft uw hulp nodig bij Enquête voor ondernemers

Ik wil de heer 'Pieter' danken voor zijn input, aan het welkomstwoord de achtergrond van mijn project toegevoegd :P

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.