• 0

Auto alleen zakelijk

Ben beginnend ondernemer en sta op het punt om een nieuwe auto aan te schaffen. Deze auto wil ik geheel zakelijk gaan gebruiken. Hiervoor moet ik elke meter die er met de auto wordt gereden verantwoorden.

 

Ik vraag me af hoe ik dan het volgende moet verantwoorden:

1) Een nieuwe auto moet zeker de eerste 1000 km goed ingereden worden (dit vertelde de garagehouder mij), dit doe ik altijd door op een weekend door heel Nederland te rijden. Ik doe dit omdat mijn zakelijke ritjes de auto niet genoeg opwarmen om goed ingereden te worden. Maar hoe verantwoord ik dit aan de belastingdienst?

2) Na loop van tijd wil het nog wel eens voorkomen dat de auto niet lekker meer loopt. Wat ik dan doe is even testen door een goed rondje te rijden (dit omdat de zakelijke ritjes meestal te kort zijn), om te zien waar de problemen liggen en dit goed aan de garage te kunnen doorgeven. Maar hoe moet ik dit dan aan de belastingdienst verantwoorden.

 

Eigenlijk is de vraag hoe moet ik ritjes verantwoorden die niet naar klanten of anders wat zakelijk te verantwoorden is maar wel nodig zijn om de auto goed te houden? Zeker omdat het in het begin om een rit van 1000 kilometer gaat.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo,

 

Ik heb daar geen ervaring in, maar volgens mij begeef je je dan op een hellend vlak.

 

Als ik je verhaal zo lees vraag ik me af of het wel zo gunstig is om je auto alleen zakelijk te gebruiken, je maakt immers alleen maar korte ritjes, en niet zo veel ook (hoewel je dat neit zegt).

 

Doe eens een paar goede berekeningen op deze site:

http://www.berekenhet.nl/ondernemen/auto-van-de-zaak-of-in-prive.html

 

Link naar reactie
  • 0

Het heeft geen zin om de auto privé te zetten want ik rij privé geen meter. We hebben namelijk voor privé een auto waar we makelijk met het hele gezin in passen.

 

Ik snap dat dit een vraag op het hellend vlak is, maar kan je vertellen dat als ik de auto niet goed kan inrijden hij er niet beter van wordt. Als je steeds tussen de 10 en 20 kilometer enkele reis rijdt en daarvan meestal ook nog eens vaak moet stoppen (lees file rijden).

 

Je moet af en toe de auto ook eens in zijn 4de, 5de en 6de versnelling kunnen laten rijden. Maar het is dus wel een serieuze vraag en ben echt benieuwd hoe de belastingdienst hier mee omgaat.

 

Link naar reactie
  • -1

Als ik me niet vergis, mag een auto voor maximaal 25% privé gebruikt worden om als zakenauto gebruikt te worden. Dit is dan gewoon toch privégebruik en na verloop van tijd zal die grote eerste rit toch wegvallen tegen de rest van het zakelijk gebruik. Neem aan dat de zakenritjes uiteindelijk toch wel zodanig aantellen dat die 300 km of zo nog maar een fractie van het totaal uitmaakt. Hmmm 1000km maar liefst??? Ook dan is het zo dat je nog altijd 'maar' 4000-5000km in totaal hoeft te rijden om dit te compenseren.

 

Of rekent de belastingdienst soms met 25% privegebruik per maand ipv per jaar?

 

Laatste optie: je verzint een aantal zakelijke bezoeken?

Link naar reactie
  • 0
mag een auto voor maximaal 25% privé gebruikt worden om als zakenauto gebruikt te worden

 

Je mag 500 kilometer per jaar privé rijden. Maar dat is nu net het punt! Het is geen privé rijden, het is de zaken auto inrijden.

 

Laatste optie: je verzint een aantal zakelijke bezoeken?

 

Daar heb ik dus geen zin in. Ik wil eerlijk aan de belastingdienst vertellen "ik heb een nieuwe auto, maar wil hem goed inrijden want dat is beter voor de auto".

Die 1000 kilometer op een zaterdag en zondag inrijden doe ik niet geheel voor de lol kan ik je overigens vertellen, maar aangezien ik dan wel in de 5de en 6de versnelling kom is het wel noodzakelijk voor het behoud van de auto.

Link naar reactie
  • 0

Tja. Moeilijk te zeggen. In principe geldt: "Als het niet ten behoeve van de onderneming is, dan is het privé". Daar is ook rechtspraak over: iemand was van mening dat het andersom was: ik doe het niet voor m'n eigen lol, dus moet het voor mijn onderneming zijn". Daar was de rechter het niet mee eens. Er is wel veel jurisprudentie over rittenregistraties en gemengde ritten, etc, maar niet over dergelijke situaties.

 

Het blijft een twijfelgeval, omdat de onderneming er wellicht wel iets aan heeft: mogelijk maak je minder kosten voor de auto. Gelet op het belang zou ik het er niet op wagen - het is immers of wel of geen bijtelling, er is niet zoiets als gedeeltelijke bijtelling. Dus als je dit zo wil doen, dan zou ik daar met de fiscus afspraken over maken. De inspecteur heeft enige mate van vrijheid bij de manier waarop zakelijke en privékilometers worden vastgesteld, dus dat zal het probleem niet zijn. Is alleen een kwestie van de inspecteur overtuigen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Je mag 500 kilometer per jaar privé rijden. Maar dat is nu net het punt! Het is geen privé rijden, het is de zaken auto inrijden.

Is de wet dan zodanig aangescherpt dat er maar 500km privé gereden mag worden en loop ik 'achter' met 25% privégebruik? In dat geval snap ik de vraag ineens een heel stuk beter.

 

Overigens wist ik dat ook niet dat je die 1000km zo snel mogelijk achter elkaar moest rijden. Maar heb nu dan ook pas de eerste eigen auto, die al ruim 150 000 op de teller had staan toen ik 'm aanschafte. Hoop dat de eerste eigenaar het wel wist.

 

Laat je ons weten wat het gesprek heeft opgeleverd?

 

Link naar reactie
  • 0
Is de wet dan zodanig aangescherpt dat er maar 500km privé gereden mag worden en loop ik 'achter' met 25% privégebruik? In dat geval snap ik de vraag ineens een heel stuk beter.

Nee, geen wetswijziging, althans niet recent. Zijn 2 verschillende dingen:

1. Mag je de auto als zakelijk etiketteren (ik meen bij minimaal 10% zakelijk gebruik)

2. Moet je de bijtelling voor privégebruikt toepassen voor de zakelijk geëtiketteerde auto (indien >500 km: ja)

 

Overigens wist ik dat ook niet dat je die 1000km zo snel mogelijk achter elkaar moest rijden.

Max snelheid ligt in Nederland nergens boven de 120 km/h ;D

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je mag van de belastingdienst tot 500 km prive met de auto rijden. Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2010/veranderingen2010-01.html

 

Ik ben bang dat als je meer gaat rijden, ongeacht de reden, en je kunt niet aantonen dat dat zakelijk was, je een probleem hebt.

 

Je kunt daar natuurlijk wel creatief mee om gaan. Bestel gewoon iets voor je onderneming, en i.p.v. dat je het laat thuisbezorgen ga je het ophalen. Dat geldt wel als een zakelijke rit. Daarmee kun je een aardig stukje rijden. De belastingdienst mag niet beoordelen of jij voor de uitvoering van je bedrijf kosten wel of niet maakt. Maar het moet wel reeel zijn natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0
Bestel gewoon iets voor je onderneming, en i.p.v. dat je het laat thuisbezorgen ga je het ophalen. Dat geldt wel als een zakelijke rit.

 

Aan deze constructie zat ik ook inderdaad te denken. Komt er meteen weer een andere vraag bij me op.

Stel ik woon in het westen van Nederland en ik ga mijn postzegel voor mijn factuur in Groningen kopen, zou dit mogen of ben ik verplicht een artikel dat dichtbij ook te kopen is daar te halen?

Link naar reactie
  • 0

Je bent niets verplicht, maar het is een beetje "raar" dat je je postzegels in Groningen gaat halen, terwijl het op de hoek ook te krijgen is. Zolang je het reeel houd is er niets aan de hand. Overkomt mij ook wel eens. Moet je iets speciaals hebben op heel korte termijn, en dan is het op de hoek niet op voorraad. Betekent het meteen een ritje van 300 km.

 

Overigens, waarom 2 auto's? Kun je het niet beter bij 1 auto houden en de bijtelling accepteren. Reken maar eens uit wat het verschil in kosten is. Ik heb de auto gewoon op de zaak staan. Dat is goedkoper (ondanks de bijtelling) en ik heb geen problemen met het bijhouden van de kilometerregistratie.

Link naar reactie
  • 0

Als je steeds tussen de 10 en 20 kilometer enkele reis rijdt en daarvan meestal ook nog eens vaak moet stoppen (lees file rijden).

 

Houdt het simpel: koop een fiets, geen files, gezonder, beter voor het milieu, goedkoper en je hoeft 'm niet in te rijden.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

ik zie geen reden waarom de fiscus mee zou moeten werken aan het inrijden van een auto.

 

Als ik een nieuwe auto krijg, dan doe ik 1500 km rustig aan. Schakelen voor de 3000 rpm, maar maak ik me verder echt geen zorgen over korte ritjes. Een motor is binnen 3 km doorgaans op bedrijfstemperatuur. Het lijkt me niet dat 1.000 km aan zakelijke korte ritten schadelijk is voor de motor. Wellicht dat je dan kun overwegen om eens 1500 km rustig aan te doen en van die 1500 km de 500 privé limiet gebruikt voor 5 lange ritten.

 

Ik heb er nog nooit problemen mee ondervonden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
ik zie geen reden waarom de fiscus mee zou moeten werken aan het inrijden van een auto.

 

Omdat de wet heeft bepaald dat er een optie is dat je een auto geheel zakelijk kan gebruiken. Dat vind ik een reden dat ze ook moeten accepteren dat een auto ingereden moet worden, net als ik moet accepteren dat ik er niet privé in kan rijden.

Als de auto in onderhoud staat wil de garage ook nog wel eens een rit maken om goed te kijken wat er nu mis gaat. Ooit heeft een garage bijna 100 km moeten rijden om te kijken wat er mis was met mijn gas installatie. Het probleem kwam namelijk pas na een lange tijd rijden, moet ik dit dan dadelijk ook als privé rijden zien?

 

Als ik een nieuwe auto krijg, dan doe ik 1500 km rustig aan

 

Ja ik ook, maar het zou mooi zijn als je ook de 5de en 6de versnelling eens aantikt in die eerste 1500km. Overigens heb je dit probleem niet alleen in het begin. Als je met je auto 10.000km lang kleine ritjes maakt is ook niet echt goed voor de auto, je moet toch echt eens een keer dan een wat langere rit maken.

 

Een motor is binnen 3 km doorgaans op bedrijfstemperatuur.

 

Ik weet niet wat voor super auto jij rijdt, maar de gemiddelde auto heeft daar toch wel zo'n 15 minuten voor nodig.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als het inrijden maar geen enkel privédoel dient en je aannemelijk kunt maken dat je die lange rit op geen enkele wijze privé benut (dus niet langs vrienden / familie etc gaan) en je ook bijhoudt wat de route is, want begin en eind zal hetzelfde adres zijn, dan kun je volgens mij wel verantwoorden dat dat zakelijk is.

 

Je zou natuurlijk ook iemand van de garage kunnen vragen om dat inrijden, en de genoemde testritjes, voor jou uit te voeren ;)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een motor is binnen 3 km doorgaans op bedrijfstemperatuur.

In deze koude winter zit ik ongeveer 10 minuten te vernikkelen voor er enige warme lucht in het interieur komt en de olie is bij mij pas na ongeveer 15 minuten op de minimale 80 graden.

 

En RPA heeft zeker gelijk dat bij inrijden wel degelijk van belang is dat de motor(olie) eerst goed op temperatuur komt, om pas daarna wat meer belast te worden.

 

Aan de andere kant, autoliefhebber die ik ben, zijn de enige motoren die ik nog inrijd die van competitieauto's. Verder staan er in het instructieboekje voorschriften waar je je aan moet houden en als daar staat dat je tijdens het inrijden geen korte ritten mag maken,dan denk ik dat je een auto hebt die je beter niet kunt kopen als je daarmee geen privébijtelling wilt hebben of je moet ervoor kiezen dat inrijden door een ingehuurde derde te laten doen.

Link naar reactie
  • 0
maar wil gewoon aangeven dat je het IMHO nogal ver zoekt.

 

Ja dat is nu net de vraag. Dit is voor het eerst dat ik te maken krijg dat ik een auto ga kopen met 0 kilometers op de teller. Vroeger wel nieuwe auto's gehad met 0 kilometer op de teller maar dat waren lease's auto's die ik ook privé gebruikte. Deze auto's nam ik dan ook een weekend mee door heel Nederland zodat ik meteen het eerste weekend 1000 kilometer reed.

 

Dit diende toen ook als doel om de auto meteen goed in te rijden. Zeker de keer dat ik een auto met gasinstallatie kreeg, deze moest eerst 3000 kilometer inrijden op benzine voordat ik uberhaupt de gastank mocht gaan gebruiken.

Vandaar dat ik nu weer met deze vraag zit en er dus mee zat hoe de belastingdienst hiermee omgaat.

 

Wet is gewoon wet. Als je zekerheid wilt, leg het dan voor aan de fiscus.

Helemaal mee eens, ik vroeg me dan ook af hoe dit in de praktijk gaat. En ik ga zeker de fiscus op dit gebied raadplegen en laat jullie weten wat hun mening is, al zal dat wel zijn dat zo'n rit als privé gezien gaat worden.

Link naar reactie
  • 0

Even voor de goede orde: hoe oud was die garagehouder? Het is tegenwoordig al lang niet meer zo zwart/wit gesteld met het inrijden van een nieuwe auto als vroeger. Elke auto heeft er profijt van als je hem zo nu en dan eens een lang stukje snelweg voert, maar inrijden is een verhaal dat lang niet meer zo zwaar weegt als in de vorige eeuw. Akkoord, een goed ingereden auto zal wellicht iets beter presteren, maar niet inrijden is niet slecht voor de auto. Als het een auto is waarin vooral stukken van 10 a 20 kilometer gereden wordt, dan zal deze altijd de problemen kennen die verbonden zijn aan stadsauto's. Of je 'm nu inrijdt of niet.

 

Je kunt altijd besluiten dat je in 2010 je verlies pakt en bijtelling betaalt voor het inrijden. Als je ervan overtuigd bent dat het belangrijk is voor de auto, kan dat het je waard zijn. Je kunt ook besluiten de auto te bestellen bij een dealer in Groningen (als je in Groningen woont kun je natuurlijk beter naar Maastricht bellen). Of, nog een leuke, je neemt een keer een potentiële zakenrelatie mee voor een zakenlunch in Berlijn. Misschien houd je er nog een leuke opdracht aan over ook.

 

Maar mijn advies is toch: til niet te zwaar aan dat inrijden. Het wordt een stadsauto en die krijgen relatief toch wel eerder problemen, of je ze nu inrijdt of niet. En dit komt van een autoliefhebber pur sang.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

 

Maar mijn advies is toch: til niet te zwaar aan dat inrijden. Het wordt een stadsauto en die krijgen relatief toch wel eerder problemen, of je ze nu inrijdt of niet. En dit komt van een autoliefhebber pur sang.

 

Precies mijn punt. En volgens Topgear mag ik het weten, want een echte petrolhead heeft in zijn leven minstens een Alfa gehad. Ik doe al niet anders sinds ik mag rijden: van de nu gloednieuwe Mito naar een Giulia uit 1972 en van alles ertussen. 8)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.