Geen enkele klant van UPC is tevreden. Dat is wat ik hoor en dat is wat ik zelf ondervind als ons internet er even uit ligt. Of wanneer de door ons bestelde film niet kan worden afgeleverd wegens technische problemen. Net als je na een drukke dag er helemaal voor klaar zit, voeten omhoog, met een zak chips.
Ook de klanttevredenheid van Microsoft-softwaregebruikers is vaak ver te zoeken. Ergens in de jaren ’80 schat ik. En zo zijn er nog vele andere bedrijven voor wie klanttevredenheid schijnbaar geen prio heeft, maar die toch succesvol zijn.
Het modewoord van de jaren ’90 lijkt daarmee in dit decennium zijn Waterloo te gaan vinden. Vergaat het ‘klanttevredenheid’ zoals het ‘RSI’ is vergaan? De modekwaal uit de jaren ’90. Zal klanttevredenheid in het woordenboek van de jaren ’20 nog voorkomen?
Als Albert Heijn na de zoveelste, in alle media aangekondigde, prijsverlaging zijn hamsters weer naar binnen haalt, dan weet iedereen dat langzaam de prijzen weer zullen stijgen. Iedereen accepteert dat.
Toen ik studeerde leerde ik dat monopolisten slecht waren. ‘Heb vrije marktwerking hoog in het vaandel en alles komt goed’ werd er gepredikt. Als student was ik natuurlijk content met deze stelling. Als ondernemer kijk ik daar soms toch anders naar.
Het is namelijk wel reuze handig wanneer je je niet hoeft te bekommeren om allerlei pietluttigheden zoals prijs, klanttevredenheid en doen wat je belooft.
Wat zou het toch fijn zijn als je tegen die ene chagrijnige klant, met ruzie met zijn vrouw en die dit over jou uitstort, kon zeggen: “Maar dan ga je toch naar een ander?”. Helemaal als je weet dat hij die keuze niet heeft.
Zucht. Zo ver is het voor veel ondernemers nog lang niet en tot die tijd ploeteren we voort en proberen we het meest klantvriendelijke bedrijf van onze sector te zijn. Meten we iedere maand hoe onze klanten over ons denken en brengen we beleefdheidsbezoekjes om er voor te zorgen dat zorgvuldig binnengeharkte klanten ‘feeling’ met hun leverancier blijven houden.
Maar we zijn niet voor niets zo klantvriendelijk. Goede service is namelijk toch beter dan het hierboven gedroomde alternatief van de ondernemer die zijn klanten naar de concurrent verwijst.
Want zeg eens eerlijk, geeft het je eigenlijk niet gewoon een goed gevoel een klant tevreden achter te laten? Mij wel. En ach ja, als dat betekent dat mijn bedrijf nooit de allergrootste zal worden.... dan maar gewoon de beste.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TimK
TimK
Geen enkele klant van UPC is tevreden. Dat is wat ik hoor en dat is wat ik zelf ondervind als ons internet er even uit ligt. Of wanneer de door ons bestelde film niet kan worden afgeleverd wegens technische problemen. Net als je na een drukke dag er helemaal voor klaar zit, voeten omhoog, met een zak chips.
Ook de klanttevredenheid van Microsoft-softwaregebruikers is vaak ver te zoeken. Ergens in de jaren ’80 schat ik. En zo zijn er nog vele andere bedrijven voor wie klanttevredenheid schijnbaar geen prio heeft, maar die toch succesvol zijn.
Het modewoord van de jaren ’90 lijkt daarmee in dit decennium zijn Waterloo te gaan vinden. Vergaat het ‘klanttevredenheid’ zoals het ‘RSI’ is vergaan? De modekwaal uit de jaren ’90. Zal klanttevredenheid in het woordenboek van de jaren ’20 nog voorkomen?
Als Albert Heijn na de zoveelste, in alle media aangekondigde, prijsverlaging zijn hamsters weer naar binnen haalt, dan weet iedereen dat langzaam de prijzen weer zullen stijgen. Iedereen accepteert dat.
Toen ik studeerde leerde ik dat monopolisten slecht waren. ‘Heb vrije marktwerking hoog in het vaandel en alles komt goed’ werd er gepredikt. Als student was ik natuurlijk content met deze stelling. Als ondernemer kijk ik daar soms toch anders naar.
Het is namelijk wel reuze handig wanneer je je niet hoeft te bekommeren om allerlei pietluttigheden zoals prijs, klanttevredenheid en doen wat je belooft.
Wat zou het toch fijn zijn als je tegen die ene chagrijnige klant, met ruzie met zijn vrouw en die dit over jou uitstort, kon zeggen: “Maar dan ga je toch naar een ander?”. Helemaal als je weet dat hij die keuze niet heeft.
Zucht. Zo ver is het voor veel ondernemers nog lang niet en tot die tijd ploeteren we voort en proberen we het meest klantvriendelijke bedrijf van onze sector te zijn. Meten we iedere maand hoe onze klanten over ons denken en brengen we beleefdheidsbezoekjes om er voor te zorgen dat zorgvuldig binnengeharkte klanten ‘feeling’ met hun leverancier blijven houden.
Maar we zijn niet voor niets zo klantvriendelijk. Goede service is namelijk toch beter dan het hierboven gedroomde alternatief van de ondernemer die zijn klanten naar de concurrent verwijst.
Want zeg eens eerlijk, geeft het je eigenlijk niet gewoon een goed gevoel een klant tevreden achter te laten? Mij wel. En ach ja, als dat betekent dat mijn bedrijf nooit de allergrootste zal worden.... dan maar gewoon de beste.
Odoo ERP voor het MKB
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/25816-van-klanttevredenheid-de-dingen-die-voorbij-gaan/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag