• 0

Krijgt mijn boekhouder geld van mijn software leverancier

 

Mijn boekhouder adviseerde om mij een boekhoudpakket aan te schaffen. Achteraf blijkt dat dit pakket verouderd, veel te duur en vol met technische fouten zit. Tevens betaal ik me blauw aan een service contract dat noodzakelijk is om uberhaupt met het pakket te kunnen werken.

 

Op de website van de leverancier Davilex zie ik dat er speciale regelingen zijn voor accountants. Ik bevrees dat mijn boekhouder een riante toelage ontvangt voor ieder pakket dat hij zijn clientele aansmeert. Helaas kan ik niet achterhalen welke regeling tussen mijn accountant en Davilex getroffen is.

 

Is iemand die mij hier meer over kan informeren?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou mijn geld terug vragen wegens de levering van een niet werkend product en daarnaast een andere boekhouder zoeken, want een boekhouder moet je vooral vertrouwen en zoals het nu klinkt is dat hele vertrouwen er niet meer.

 

Ik zou niet weten hoe je zou moeten achterhalen wat de marge voor de boekhouder is, dit wordt vaak geheim gehouden en zal voral afhankelijk zijn van de afname.

 

Een service contract voor een boekhoudprogramma is niet ongebruikelijk, ook gezien het feit dat ee nhoop regels elk jaar veranderen.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 1

beste Gstraes,

 

Deze vraag kun je zelf beantwoorden het staat namelijk letterlijk op de davilex site.. er vanuitgaande dat hij onder de accountants en administratiekantoren regeling valt van davilex heeft hij 25% korting gekregen op de inkoopprijs

 

Dus als hij het pakket heeft geleverd aan jou dan heeft hij daar ca 25% aan verdient. (wat overigens geen vreemde marge is)

Als jij het pakket rechtstreeks hebt gekocht dan zal hij niets verdient hebben. deze regeling werkt namelijk allen als hij zelf in koopt en aan jullie doorverkoopt.

 

offtopic:

(overigens heeft davilex wel een leuke maar pijnlijk ware slogan als ik jou ervaring zo lees: wij bieden geen garantie voor de toekomst... ...maar wel inzicht in het verleden)

 

oef volgens mij een marketing man die even de weg kwijt was.. "geen garantie" in een slogan gebruiken is niet echt goede productassociatie.. want alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden...

Link naar reactie
  • 0

Ons kantoor maakt ook gebruik van de zgn accountantsregeling. Op sommige pakketten die via onze bemiddeling aan de klant geleverd wordt houden wij 15% over. De vergoeding wordt alleen berekend over het aanschafbedrag en dus niet voor het service contract.

Van de vergoeding installeren wij het programma en leggen wij de werking ervan uit. Maar voorop staat altijd dat het pakket goed moet werken en de klant er mee overweg kan. Los van de bemiddelingsvergoeding staat het belang van de klant voorop, het kan dus zijn dat een boekhoudpakket niet geschikt is voor een klant. In dat geval zullen wij de klant dan ook niet adviseren om tot aanschaf ervan over te gaan.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het beantwoorden van de vraag.

 

Ik was ermee onbekend dat het gebruikelijk is om een deel van de marge te ontvangen. Het vertrouwen in de boekhouder is inmiddels opgezegd. Davilex slogan "inzicht in het verleden bieden" klopt inderdaad: het boekhoud pakkketje blijkt ergens in de jaren '90 gebouwd, destijds vol met programmeerfouten en die zijn er nu nog niet allemaal uitgehaald.

 

We zijn nu bezig een ander pakket te kiezen. We weten nog niet of we moeten kiezen voor een grote leverancier of een goedkope kleinere leverancier. Onze slechte ervaring met Davilex neigt ons voor een grote leverancier te kiezen. Desalnietemin zijn er een aantal kleine bedrijven met kleine goedkopere boekhoudpakketten die al lang op de markt zijn en een goede reputatie genieten.

 

Dit keer kopen we onze boekhoudsoftware niet meer via onze nieuwe boekhouder.

 

Link naar reactie
  • 0

De vergoeding geldt niet voor alle softwarepakketten, jij misgun jouw boekhouder toch niets extra's? Bij sommige softwarepakketten bestaat de verplichting dat het administratie- en accountantskantoor periodiek een cursus bij de leverancier moet volgen. Zo'n cursus kost ook geld.

Het belangrijkste is dat de klant met een goed softwarepakket werkt en bij problemen snel geholpen wordt.

 

 

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

De vergoeding geldt niet voor alle softwarepakketten, jij misgun jouw boekhouder toch niets extra's?

 

Hmm. Hoe transparant zijn boekhoudkantoren over deze opzetjes? Je verwacht van je boekhouder een neutraal en zakelijk advies, en dat wordt een beetje vertroebeld wanneer die boekhouder een belang heeft bij product X en niet bij product Y. Bestaat er zoiets als een gedragscode en wie ziet daar op toe?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een administratie- en accountantskantoor hoort de cliënt objectief te adviseren. Een softwarepakket moet probleemloos werken, gebruikersvriendelijk zijn en de gegevens te verstrekken die de cliënt graag wilt zien. Mocht de software dat ons kantoor gebruikt niet passen bij de wensen van de cliënt dan zullen wij het ook niet aanbieden. Uiteraard zullen wij in overleg met de cliënt en softwareleveranciers bekijken in hoeverre het koppelen van de verschillende programma's mogelijk is.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Veel administratiekantoren zijn niet aangesloten bij een vakvereniging en dan wordt dus ook niet toegezien op het melden van kickbacks. Nu ben ik van mening dat het niet om zulke grote bedragen gaat dat dit per se aan de klant gemeld zou moeten worden.

 

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zit met de administratiekantoren die wel bij een branchevereniging zijn aangesloten. Ik meen dat het niet is opgenomen in de gedragsregels, maar weet dit dus niet zeker.

 

Voor mij geldt dat ik geen kickbacks krijg voor aanbevelingen van mijn systeem, maar als een van mijn klanten zijn administratie grotendeels zelf wil doen, eis ik wel dat dat in hetzelfde pakket gebeurt als waar ik de administratie in doe. En anders moet hij dus een hogere prijs betalen.

Overigens wordt mijn pakket automatisch goedkoper (per klant) als ik voor meer ondernemers de administratie in mijn pakket voer. Dus daar haal ik al een voordeel uit...

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Gewoon geen software verkopen is het beste.

 

Wij werken bijvoorbeeld met exact voor globe, daar is een compact versie van. als klanten die willen dan dienen ze bij exact dat pakket te bestellen.

 

Daarnaast hebben wij reeleezee en exact online, hier geld eveneens dat wij dit niet verkopen maar slechts adviseren.

 

Klanten bestellen of online of bij een dealer de software en kunnen met ons uitwisselen zonder dat we daar iets aan verdienen.

 

Mocht iets door de software leverancier aan ons worden doorgefactureerd dan rekenen wij daar de kostprijs voor, verdienen doen we namelijk aan onze tarieven niet aan nevenproducten.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Mocht iets door de software leverancier aan ons worden doorgefactureerd dan rekenen wij daar de kostprijs voor, verdienen doen we namelijk aan onze tarieven niet aan nevenproducten.

 

Mijn idee ;). Lijkt me voor de boekhouder in deze kwestie trouwens ook geen pretje om met een slecht werkend product te werken. Daar moet ik toch echt niet aan denken...

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben jarenlang doodgegooid met onafhankelijkheidscursussen, -verklaringen en -regeltjes, omdat het betreffende accountantskantoor in Amerika producten van klanten aan de man bracht in een periode waarin iedere accountant dit deed (vorige eeuw) en waarvan later werd gezegd dat dit echt niet kon. Als accountant moet je - terecht - alle schijn van afhankelijkheid vermijden. Maar van wie ben je meer afhankelijk? Van een softwareleverancier die je een paar tientjes (of duizendjes) oplevert, of een klant die 10% van je omzet uit maakt.

 

Maar die laatste opmerking sluit ik me van harte bij aan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn vragen worden niet echt beantwoord. Weet die klant dat het administratiekantoor een kickback krijgt voor dat objectieve advies, bestaat er een gedragscode voor administratiekantoren en wie ziet daar op toe?

 

Zucht, alweer een toezichthouder erbij? Er bestaat geen gedragscode of toezichthouder met betrekking tot de software. De uiteindelijke beslissing inzake de aanschaf ligt bij de cliënt. Laten we hopen dat deze discussie niet tot hoorzittingen gaan leiden.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de verontwaardiging, maar geven andere fabrikanten, tussenhandelaren of adviseurs dan geen advies met uiteindelijk een (ondoorzichtige) marge op geleverde diensten of producten? Een leverancier van fysieke producten vertelt toch ook niet dat jouw bestelling hem zijn kwantumkorting of doelstelling oplevert en ga zo maar door...

 

Op de achtergrond kunnen bovendien nog andere voorzieningen meespelen dan de officiële standaardvergoedingen. Mijn kapper probeert me ook van alles in het haar te smeren, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt. ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is duidelijk. "Schoenmaker blijf bij je leest!"

 

Maar ja, de verleiding van de centjes. En natuurlijk gemakkelijk verdiend als je nog niet eens als "dropshipper" hoeft te fungeren en er toch voor beurt. Wat me stoort in deze zaak is het feit dat degene die beurt en adviseert, helemaal geen deskundige is en dus ook op geen enkele manier garant kan staan voor de kwaliteit van het pakket. Het tekent een bureau dat zich ermee inlaat.

Link naar reactie
  • 0

Ik verbaas me een beetje over de verontwaardiging:

de accountant adviseert jou een boekhoudpakket. En ja, misschien verdient ie er iets aan. Nou en?? Je vraagt toch advies? In dit geval betaal jij hem niet maar de softwareleverancier.

 

Maar er is misschien een andere reden dat jouw boekhouder dit pakket aanbeveelt.

 

Boekhoudkantoren hebben vele (schoenendoos)administraties. En als zij zelf werken met Davilex, is het prettig als hun klanten hetzelfde systeem hebben. Dan maakt de controle wat makkelijker omdat zij dan de boekhouding van de klant kunnen inlezen in hun eigen systeem. Dat maakt aangiften en opstellen van balansen veel makkelijker; de boekhouder kan dan alles regelen via zijn eigen kantoor en hoeft niet bij jou op lokatie te werken om aanpassingen te doen.

 

En wie weet heeft deze boekhouder er niet eens geld aan verdient want tot op heden weten wij niet op TS die pakket rechtstreeks gekocht heeft. En als TS het pakket rechtstreeks gekocht heeft is er een hoop gezeur om provisies die niet eens verdiend zijn.

 

En een boekhoudpakket maakt niet meteen van iedere gebruiker een goede boekhouder; wellicht dat door ondeskundig gebruik zaken in de soep gelopen zijn. Ik denk dat het daarom goed is dat je jezelf eens een spiegel voorhoudt.

 

Link naar reactie
  • 0

Gstraes, je levert stevige kritiek op het boekhoudpakket en je vermoed dat je boekhouder je een loer heeft gedraaid. Je noemt echter helemaal geen feiten, dus wij kunnen de juistheid van je kritiek niet beoordelen.

 

Misschien was je wel de zoveelste kleine zelfstandige die uit verkeerde zuinigheid alle prioriteit gaf aan een zeer lage prijs, zowel wat boekhoudpakket betreft, als wat boekhouder betreft. In dat geval moet je achteraf niet zeuren, maar even slikken en leren van je ervaringen.

 

Los daarvan vind ik dat je als dienstenaanbieder transparant moet zijn over deals met bedrijven die je aanbeveelt.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.