• 0

Poststop

Het idee in een nutshell:

 

Internationale reizigers met ruimte voor wat extra bagage koppelen met mensen die een dure internationale verzending willen vermijden.

 

Ik zocht al een tijdje naar een snelkookpan van rond de 20L, spijtig genoeg zijn die in de EU amper te vinden. In de US heb je er genoeg voor een klein prijsje (Amazon 89 dollar). Maar als ik dit pakket van 12 lbs wil laten versturen naar BE kost me dit nog eens een extra 90 dollar. Te zot voor woorden dus.

 

Aan de andere kant worden internationale vluchten ook steeds duurder. Dus waarom niet beiden op elkaar afstemmen? Voor een te overeenkomen bedrag kan je een reiziger een pakket laten meenemen naar zn bestemming. Beiden winnen.

 

Dit is gelijkaardig aan autodelen (taxistop.be) waarbij mensen lifters meenemen in hun auto naar de bestemming.

 

Deze service zou dus vooral lonen voor de wat zwaardere pakketen maar ik denk mits wat naambekendheid het best wel zou kunnen aanslaan.

 

Enigste negatieve is misbruik door bijvoorbeeld drugskoeriers en dergelijke maar mits goede afspraken en recht van inzage moet dit wel deels te vermijden zijn denk ik.

 

Wat denken jullie van dit concept?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat moet je nou doen om dit te laten werken:

 

[*]Een website met veel marketing zodat mogelijke klanten producten naar jou versturen (voor welke versturing ze moeten betalen).

[*]Een centraal gelegen ruimte op het vliegveld waar internationale reizigers langs komen.

 

 

Je moet erg veel klanten en reizigers krijgen voordat je je vaste lasten eruit hebt. Doordat je zulke hoge vaste lasten hebt, ben je vervolgens waarschijnlijk niet goedkoper dan de alternatieven. Je bent door de opzet al per definitie langzamer dan de alternatieven.

 

Het zou kunnen dat je na een paar jaar winst gaat maken, daar is nu nog niets over te zeggen, maar tot die tijd ga je waarschijnlijk veel geld verbranden.

 

Je kunt misschien ook een samenwerking aangaan met vliegtuigmaatschappijen, zodat klanten bij het boeken al kunnen aangeven dat ze hiervoor in zijn, maar of deze vliegtuigmaatschappijen daar op zitten te wachten...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

En dan blijkt er in een van die snelkookpannen wit poeder te zitten tussen de binnenmantel en de buitenmantel.

 

Ik zou trouwens ook zelf even het vliegtuig pakken naar Amerika, dan snap je meteen waarom het niet gaat werken.

Een van de eerste vragen van de beveiliging is "heeft u uw tas zelf ingepakt, heeft u van een onbekende iets meegekregen voor iemand anders?".

 

En als je dan toch met desktop onderzoek bezig bent, die serie op NatGeo "locked up abroad" is ook zeer informatief.

Link naar reactie
  • 0

Wat denken jullie van dit concept?

 

Om het kort te houden, ik zie er niets in omdat:

 

 

Deze service zou dus vooral lonen voor de wat zwaardere pakketen maar ik denk mits wat naambekendheid het best wel zou kunnen aanslaan.

 

Zware pakketten zijn niet geschikt voor eigen bagage, veel mensen zullen al redelijk tegen de gewichtslimiet van bagage zitten. Extra kilo's zijn duur in een vliegtuig//

En als ze weinig bij zich hebben dan willen ze dat vaak als handbagage inchecken en zo wachten bij de kofferband vermijden..

 

Enigste negatieve is misbruik door bijvoorbeeld drugskoeriers en dergelijke maar mits goede afspraken en recht van inzage moet dit wel deels te vermijden zijn denk ik.

 

Jahhh.. voor 20-30 euro loop ik gratis risico op 5 tot 25 jaar gevangenis straf.. of overdrijf ik nu.. ik zou het in elk geval teveel moeite vinden om een doos open te maken plus het risico op dubbele bodems e.d. die ik met het oog van een leek niet zie..

 

nee ik zie er te veel nadelen aan..

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

"Nee, ik heb geen snelkookpan van 20L voor u meegekregen, had u echt die Winnie-the-Pooh knuffel niet besteld?"

 

Ander lastig punt, douane verplichtingen.

Over sommige producten is nog wel eens wat onduidelijkheid als het gaat om de importheffingen die geheven worden.

Lijkt me erg vervelend als je een behulpzame reiziger die een zakcentje bijverdient hiermee lastig valt.

 

Simpel voorbeeldje, fietsen wordt nog wel eens moeilijk overgedaan, andere momenten kun je zo doorlopen (om later alsnog in de kraag gevat te worden met de vraag waar je fiets vandaan komt).

 

Je zult dus allerlei protocollen op moeten gaan stellen voor producten in combinatie met het 'land van oorsprong' en bestemming van die reizigers voor jou producten invoeren.

Om te beginnen zal dat zijn dat elk product wat je op deze manier invoert aangegeven moet worden, en dat wil nog wel eens een boel gedoe zijn, weg snel een zakcentje bijverdienen, hallo bureaucratie en uren wachten.

Link naar reactie
  • 0

Jullie zien het naar mijn mening iets te centraal gecoordineerd. Ik beschouw het eerder als een platform waar geintresseerden elkaar kunnen ontmoeten. Dus geen centrale ruimte nodig in luchthavens en dergelijke.

 

Sommige mensen geven inderdaad geen moer om een vermindering van enkele tientallen euro's op hun verzendkosten of op hun vliegticket maar dat is het doelpubliek dan ook niet. Genoeg jongeren die wel even een halfuurtje op de bagage willen staan wachten. Drugs en dergelijke kun je weren door bijvoorbeeld enkel origineel verpakte goederen toe te laten. Indien je een profiel hebt met voldoende reputatie kun je deze restricties laten varen. Zie het als een extensie van liften, couchsurfen en meer van deze zaken, een post 2.0.

 

Invoerrechten is een valabel punt maar ook hierop kunnen er afspraken gemaakt worden tussen de partijen aangezien er weinig verandert tegenover het alternatief van de traditionele post.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom moet dit idee direct als internationaal en in combinatie met vliegverkeer benoemd worden? Begin lokaal, regionaal of nationaal, dat is al lastig genoeg. Begin een p2p distributienetwerk. En ook dan is er voldoende discussie over veiligheid, zekerheid en aansprakelijkheid.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat vind ik wel een goeie.

 

Je kunt ook een paar standjes op de grote treinstations zetten. Misschien samenwerken met kiosks, en marktplaats? Vooral voor pakketpost misschien sneller dan de concurrent, en goedkoper.

 

Voor 5 euro wil ik wel een pakketje meenemen in de trein.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook een paar standjes op de grote treinstations zetten. Misschien samenwerken met kiosks, en marktplaats? Vooral voor pakketpost misschien sneller dan de concurrent, en goedkoper.

 

Ik zie het al helemaal voor me: een koper en verkoper komen op marktplaats overeen het via deze nieuwe dienst te versturen (want veel goedkoper). De verkoper brengt het product naar de kiosk op het treinstation. Hij had zijn gegevens al doorgegeven op de website. In de kiosk wordt het product (gefotografeerd) beschreven en in een speciale plastic kistje met handvat gedaan. Het kistje is alleen te openen met een sleutel. Het kistje wordt gewogen, en het gewicht wordt samen met de beschrijving van het product, de gegevens van de verstuurder, en de kiosk van bestemming in het computersysteem opgeslagen. De verstuurder krijgt een nummer mee waarmee de ontvanger het product op kan halen bij de kiosk in zijn plaats.

 

Buiten/binnen de kiosk staat een bord met het aanbod pakketten mee te nemen naar een aantal steden, voor 1 of 2 euro. Mensen die dit invullen wordt gevraagd hun gegevens in te vullen en een bedrag aan borg van 75 euro te betalen, en er wordt een kopie van hun paspoort gemaakt. Hiermee hebben ze zich op de website van deze dienst geregistreerd als "trein******", wanneer ze dit niet meer willen kunnen ze zich afmelden, en wordt de 75 euro op hun rekening teruggestort. Ze krijgen het kistje mee en leveren het af bij de kiosk van bestemming. Daar wordt het gewicht van het kistje gecontroleerd, geopend, en de inhoud wordt met de beschrijving gecontroleerd. De trein******* krijgt de vraag of hij zijn geld nu wil, of dat het op zijn account gezet kan worden.

 

De ontvanger kan in zijn account zien dat het pakketje is aangekomen, kan zijn ophaalnummer zien, en moet het pakket binnen 24/48 uur ophalen omdat er niet veel opslagcapaciteit in de kiosk is.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik zie het al helemaal voor me: een koper en verkoper komen op marktplaats overeen het via deze nieuwe dienst te versturen (want veel goedkoper). De verkoper brengt het product naar de kiosk op het treinstation. Hij had zijn gegevens al doorgegeven op de website. In de kiosk wordt het product (gefotografeerd) beschreven en in een speciale plastic kistje met handvat gedaan. Het kistje is alleen te openen met een sleutel. Het kistje wordt gewogen, en het gewicht wordt samen met de beschrijving van het product, de gegevens van de verstuurder, en de kiosk van bestemming in het computersysteem opgeslagen. De verstuurder krijgt een nummer mee waarmee de ontvanger het product op kan halen bij de kiosk in zijn plaats.

 

Buiten/binnen de kiosk staat een bord met het aanbod pakketten mee te nemen naar een aantal steden, voor 1 of 2 euro. Mensen die dit invullen wordt gevraagd hun gegevens in te vullen en een bedrag aan borg van 75 euro te betalen, en er wordt een kopie van hun paspoort gemaakt. Hiermee hebben ze zich op de website van deze dienst geregistreerd als "trein******", wanneer ze dit niet meer willen kunnen ze zich afmelden, en wordt de 75 euro op hun rekening teruggestort. Ze krijgen het kistje mee en leveren het af bij de kiosk van bestemming. Daar wordt het gewicht van het kistje gecontroleerd, geopend, en de inhoud wordt met de beschrijving gecontroleerd. De trein******* krijgt de vraag of hij zijn geld nu wil, of dat het op zijn account gezet kan worden.

 

De ontvanger kan in zijn account zien dat het pakketje is aangekomen, kan zijn ophaalnummer zien, en moet het pakket binnen 24/48 uur ophalen omdat er niet veel opslagcapaciteit in de kiosk is.

 

Yeah right, mag toch hopen dat je een grapje maakt...

Link naar reactie
  • 0

Ik zou nooit 75 euro borg storten om 2 euro te verdienen. Voor twee euro al dat gedoe, denk niet dat veel mensen daar voor open staan.

 

Wat wel bestaat is bvb mensen in de USA die jouw pan bestellen en dus minimaal verzendkosten betalen en dan met de goedkoopste verzendformule doorsturen, soms kan dat goedkoper zijn dan rechtstreeks.

Link naar reactie
  • 0

je hebt het over originele verpakkingen. Maar hoe weet je wanneer iets een originele verpakking is?

 

Ik heb hier dozen staan van cdspelers, mengtafels, versterkers etc. allemaal zo goed als geen beschadigingen. Ook nooit dichtgetaped geweest.

 

Dan zou ik ze dus dicht kunnen tapen. Alles erin kunnen vervoeren wat ik wil en minimale risico lopen.

 

Als jij mensen kan vinden die voor koerier willen werken zorg ik wel voor de dozen en de inhoud. Er even van uitgaande dat de koerier verantwoordelijk is voor de inhoud ongeacht de waarde.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.