• 0

Vraag van een startende ondernemer

Hallo,

 

Ik gebruik Higher Level al een tijdje als "sparring partner" als ik bepaalde zaken niet zeker weet. Mijn complimenten! Voor een startende ondernemer is deze site absoluut een uitkomst. Nu is er één punt waar ik niet echt uit kom.

 

Ik start binnenkort als Franchiser. Mijn ondernemersplan is al klaar, de franchiseovereenkomst getekend, de lening bij de bank gerealiseerd, dus we kunnen aan de slag! Nu is mijn vraag als volgt:

Het eerste jaar maakt mijn onderneming nog geen "winst". Ik verwacht wel wat omzet, maar die weegt in eerste instantie nog niet tegen de kosten op. Wel wil ik eigenlijk vanaf het begin mijzelf een bepaald "salaris" toekennen (ik moet immers ook een boterhammetje kunnen eten). Deze kan ik volgens mij gewoon als privé onttrekking uit mijn onderneming halen. Stel nu dat ik maandelijks EUR 2000,- uit de onderneming wil halen. Is er hier dan ook sprake van een bruto / netto traject? En wat houd ik als ondernemer dan eigenlijk over?

 

Misschien dat iemand mij hierover kan informeren.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Misschien kun je hier wat mee, afkomstig van de site van de Kamer van koophandel?

 

Uw financieel plan:

http://www.kvk.nl/bedrijf_starten/financien/uw_financieel_plan/

 

Aan de linkerkant vind je nog meer nuttige linkjes over het onderwerp Financiën.

 

En je hebt natuurlijk het Geldboek voor ondernemers, zie ook:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/publicaties-pb51/geldboek-voor-ondernemers.html

 

Succes met de start!

 

Groeten,

 

Lindy van Nouhuys

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Als je goed had gelezen, had je kunnen zien dat mijn zin begon met "Stel dat ik.....". Natuurlijk staat er in mijn ondernemersplan een bedrag genoemd, maar dat lijkt mij voor mijn vraag niet relevant.

 

Mijn vraag had alleen betrekking op het deel na de onttrekking, wat gaat er nog van de onttrekking af...

 

Waarom krijg je dan meteen de rillingen over je rug?

 

en dat staat niet in jouw ondernemingsplan?

Er van uitgaande dat je een eenmanszaak bent, worden opnames niet belast echter je ondernemerswinsten.

Maar als een startende ondernemer tegen mij zegt dat hij 2.000 euro maandelijks uit de onderneming wil halen, krijg ik de rillingen over mijn lijf.

Link naar reactie
  • 0

Dank je Lindy, ik ga direct kijken!

 

Hallo,

 

Misschien kun je hier wat mee, afkomstig van de site van de Kamer van koophandel?

 

Uw financieel plan:

http://www.kvk.nl/bedrijf_starten/financien/uw_financieel_plan/

 

Aan de linkerkant vind je nog meer nuttige linkjes over het onderwerp Financiën.

 

En je hebt natuurlijk het Geldboek voor ondernemers, zie ook:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/publicaties-pb51/geldboek-voor-ondernemers.html

 

Succes met de start!

 

Groeten,

 

Lindy van Nouhuys

Link naar reactie
  • 0

Zoals HeRaFin al aangaf: over je privé-onttrekkingen betaal je geen belasting, je betaalt belasting over je winst uit onderneming (uitgaande van een IB-onderneming, niet van zaken doen middels een BV).

Er is dus geen bruto-netto traject m.b.t. je onttrekkingen. Je geeft aan te verwachten verlies te draaien, dus dat betekent dat je ook nog geen belasting behoeft te betalen.

Door verlies te maken en wel privé-opnamen te doen ga je wel een negatief kapitaal opbouwen binnen je onderneming. Daar krijgt HeRaFin koude rillingen van. Misschien een wat heftige reactie, maar enige voorzichtigheid wat betreft de hoogte van de ontrrekkingen kan uiteraard geen kwaad bij een beginnende onderneming.

 

Succes met ondernemen!

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als je goed had gelezen, had je kunnen zien dat mijn zin begon met "Stel dat ik.....". Natuurlijk staat er in mijn ondernemersplan een bedrag genoemd, maar dat lijkt mij voor mijn vraag niet relevant.

 

Mijn vraag had alleen betrekking op het deel na de onttrekking, wat gaat er nog van de onttrekking af...

 

Waarom krijg je dan meteen de rillingen over je rug?

 

en dat staat niet in jouw ondernemingsplan?

Er van uitgaande dat je een eenmanszaak bent, worden opnames niet belast echter je ondernemerswinsten.

Maar als een startende ondernemer tegen mij zegt dat hij 2.000 euro maandelijks uit de onderneming wil halen, krijg ik de rillingen over mijn lijf.

 

En van het gedeelte NA de onttrekking heb je geen berekening gemaakt in je plan?

 

En voor een starter lijkt me 2k per maand een dikke boterham. Heb je werkelijk zoveel nodig? Heb je de financiering dus onder andere om je maandelijkse salaris te bekostigen het eerste jaar? Zijn je lasten zo hoog of ben je 2k ''gewend'' ?

 

Als een starter aangeeft geen winst te gaan maken het eerste jaar maar wel aangeeft direct 2k per maand op te nemen zal je bij veel mensen deze reactie gaan krijgen. Er gaan zoveel ondernemers hiermee de mist in. Wat als je jaar 2 ook nog geen winst maakt?

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Nee, zoals al eerder gezegd was het maar een voorbeeld-bedrag! Ik heb zeker geen 2K nodig! Die rekensommetjes zijn natuurlijk al gemaakt.

 

In het ondernemersplan heb ik alleen een jaarbedrag aan onttrekking genoemd. Ik ging er hierbij vanuit dat er inderdaad geen sprake was van een bto-nto traject. Later bracht een vriend van mij mij aan het twijfelen. Vandaar dat ik de vraag hier nog even stelde.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of je dit nuttig vindt om te weten, maar ik zeg het toch:

Als je een startende ondernemer bent en je maakt in het eerste jaar ca 24.000,- winst, dan ben je praktisch niets ‘kwijt’ aan belastingen (mits je met recht zelfstandigenaftrek kan claimen).

 

In principe is dan dus “bruto gelijk aan netto” en zou je in theorie dan ook (bijna) 2.000,- per maand op kunnen nemen, als je verder geen geld voor ‘de zaak’ nodig hebt om te kunnen investeren etc.

Als je meer winst gaat maken, of na een paar jaar wanneer de startersaftrek verdwijnt, dan moet je wel rekening houden met de inkomstenbelasting.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik start binnenkort als Franchiser. Mijn ondernemersplan is al klaar, de franchiseovereenkomst getekend, de lening bij de bank gerealiseerd, dus we kunnen aan de slag! Nu is mijn vraag als volgt:

Het eerste jaar maakt mijn onderneming nog geen "winst". Ik verwacht wel wat omzet, maar die weegt in eerste instantie nog niet tegen de kosten op.

 

 

Beetje vreemd is het eigenlijk wel. De meeste franchisegevers halen hun klanten binnen met "hoe rendabel hun toko wel niet is en dat je op een rijdende trein springt" Ik ga er van uit dat je samen met jouw franchisegever een prognose gemaakt hebt en dat die er toch wel zonnig uit ziet. De fee is vaak gerelateerd aan het succes van de franchise maar soms ook gebaseerd op gebakken lucht.

 

Ik vraag mezelf ook af waarom de kosten niet afwegen tegen de omzet van het eerste jaar. Misschien een te duur huurpand?

 

En het is hiervoor al eerder gezegd: wat gebeurt er als in jaar 2 ook onvoldoende winst gemaakt wordt. Waarschijnlijk is na het eerste jaar je bankkrediet op en dan is het wel heel verleidelijk om rekeningen te laten liggen. Voordat je het weet zit je in een neerwaartse spiraal en hebben we volgend jaar weer een Bbz aanvraag erbij.

 

Vraag aan jouw franchisegever eens of die aanloopperiode echt zo lang is. Franchise is normaliter een rijdende trein.

 

Misschien een beetje negatieve reactie maar soms is een eigen concept ontwikkelen goedkoper en rendabeler. En op HL kan je heel veel info vinden om zelf een gouden toko op te bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Franchise is vaak een rijdende trein, maar soms is de trein al vele stations gepasseerd en neemt de snelheid af.

In dat geval is het zeker een slim idee om een nieuw concept op te zetten.

 

Maar we weten niets over de franchise, is alles al getekend? Dan kun je de franchise vermelden en kunnen de experts misschien gerichtere tips geven? Bijvoorbeeld over de formule van de franchise of ze nog groei door maken of aan het melken zijn.

 

Succes met de zaak in ieder geval!

www.dlstilts.com

www.pasaanvragen.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.