• 0

Geen kerstpakket voor freelancers op kerstborrel detacheringsbureau

Het is lang geleden dat ik op dit forum ben geweest, zo lang dat ik mijn inloggegevens kwijt ben en maar een nieuwe account heb aangemaakt. :-(

 

Ik val maar meteen met de deur in huis.

 

Ik werk op freelance basis voor een detacheringsbureau. Het is een bureau dat vrij hoge marges rekent bovenop het uurtarief, maar volgens eigen zeggen 'verdien' je dat ruimschoots terug door alle extra's die zij bieden (lees: de workshops die ze af en toe organiseren). Die zijn voor zowel hun vaste medewerkers als de freelance medewerkers, iedereen ontvangt daar een uitnodiging voor.

 

Afgelopen vrijdag ben ik voor het eerst gegaan. Het was een workshop in combinatie met een kerstborrel. De workshop viel me nogal tegen, ik heb er niets nieuws gehoord. Na afloop van de kerstborrel kregen de vaste medewerkers een kerstpakket mee naar huis. Maar ik kreeg niks. Ik dacht nog even dat het een vergissing was maar nee, ik kreeg geen kerstpakket.

 

Ligt het aan mij of is dit een rare gang van zaken? Ik werk al 9 maanden voor dit bureau, het is niet zo dat ik pas net aan de slag ben.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb hier verder geen ervaring mee (ben geen freelancer), weet wel dat het bij allerlei grote bedrijven ook zo gaat, dus mooi kerstpakket of cadeau halverwege het jaar voor vaste werknemers en niet voor de ingehuurde freelancers. Alleen, bij mijn voorbeeld verdien je als freelancer geld dankzij dat bedrijf. Dat detacheringsbedrijf verdient geld dankzij jou. Ik kan me de teleurstelling wel voorstellen.

 

In wat voor branche word je gedetacheerd? Mijn vriend heeft ook weleens met detacheringsbureaus te maken, ik kan even vragen met welke hij wel goede ervaringen heeft.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk op freelance basis voor een detacheringsbureau. Het is een bureau dat vrij hoge marges rekent bovenop het uurtarief, maar volgens eigen zeggen 'verdien' je dat ruimschoots terug door alle extra's die zij bieden (lees: de workshops die ze af en toe organiseren).

 

Het is een markt en daar ben jij als ondernemer in actief. Jij levert een dienst, die zij doorverkopen. Als jij meent dat je onvoldoende verdient in verhouding tot de prijs die zij vangen, staat het je vrij om elders je geluk te beproeven. Dat is jouw keuze, net zoals zij hun inkoopprijzen en verkoopprijzen bepalen. Je zal hetzelfde spel moeten spelen. Als ondernemert.

 

Anders kun je altijd nog solliciteren. En dan als werknemer met een vast (en waarschijnlijk lager) salaris doormopperen. Maar dan krijg je tenminste een kerstpakket. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het gaat me niet zozeer om het pakket maar om de manier waarop ze met freelancers omgaan. Ze verdienen dik aan mij. Dat ik niets van de opdrachtgever krijg vind ik normaal. Ik heb een contract met de het detacheringsbureau, niet met de opdrachtgever.

 

Het bureau maakt een hele hoge marge op mij. Dat was eerst 40%, na zwaar onderhandelen is hun marge nu 30%. Ik zit nog steeds op een vrij laag uurtarief. De enige reden dat ik nog voor ze werk is dat ik de opdrachtgever niet in de steek wil laten, da's een bedrijf dat het echt heel moeilijk heeft.

 

Hun hoge marge verdedigen ze door te schermen met alle 'leuke extra's' die ze bieden, o.a. die workshops dus. Dat blijkt nu dus een loze kreet te zijn. Maar dan een kerstborrel organiseren voor al je medewerkers (toch ook een onderdeel van die leuke extra's lijkt me) en dan onderscheid maken tussen vast en freelance met de kerstpakketten, dat vind ik raar. Nodig de freelancers dan niet uit.

 

Ik ben mondeling akkoord gegaan met weer een verlenging van drie maanden, ik wacht nog op het contract, maar ik begin te twijfelen of ik nog wel voor ze wil werken. Laag uurtarief, zware opdracht vanwege omstandigheden opdrachtgever, misschien is het zo wel mooi geweest.

 

Het is overigens in de communicatiebranche.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik werk in dezelfde branche. Als je een commodity bent, moet je jezelf zo specialiseren en profileren dat je in een betere onderhandelingspositie komt. Je weet dat je die positie bereikt hebt, als je klanten kerstkadootjes gaan uitdelen.

 

Het is zinloos thuis ongelukkig te zitten wezen omdat je vindt dat je detacheringsbureau teveel marge pakt en het bedrijf waar je werkt in problemen zit. Hun problemen zijn de jouwe niet. Je maakt jezelf machteloos en dan ga je dat vervolgens aan anderen wijten.

 

Tijd om verderop te kijken.

 

Overigens hebben ze die marge nodig om kantoor te betalen, de administratie van jouw werk te doen en kerstpakketten uit te delen aan hun werknemers en hun klanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla

Ja, voor je het weet is de hele marge weggesmolten en gaan ze er feitelijk geld op toeleggen ;D

 

@jetje

Vervelend hoor. Volgens mij geef je al aan waar de crux zit: "misschien is het zo wel mooi geweest." Als je elders beter kunt verdienen in een prettigere omstandigheden moet je dat zeker doen! Het nadeel van het hanteren van een (te) laag uurtarief is dat je jezelf onder de markt gaat prijzen. Jouw loyaliteit naar de opdrachtgever is lovenswaardig, veel werknemers hebben zo'n loyaliteit niet, maar het is niet jouw opdrachtgever.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik geef ook geen kerstpakket aan mijn freelancers, in verhouding ligt hun loon iets hoger dan van de werknemers. Maar de werknemers hebben ook veel meer priveleges, zoals het berperkt gebruik van apparatuur voor eigen dingen, kerstdiner, eet en drink gelegenheden in de opslag.

 

Een freelancer is in mijn ogen hetzelfde als een leverancier en zij moeten mij dankbaar zijn dat ik hun omzet geef.

 

De meeste freelancers zijn ook niet zo loyaal als jij bent, werknemers wel dus die mogen best wat extra's krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik het ook zo raar vind omdat ik tot een dik jaar geleden, toen ik nog geen freelancer was en een onderneming runde, mijn freelancers wèl in de watten legde rond de kerst. Maar de stemming hier is duidelijk, het is dus blijkbaar normaal.

 

Desalniettemin blijf ik het onbeschoft gedrag vinden. Prima als je freelancers geen kerstpakket wilt geven, maar nodig ze dan niet uit op een kerstborrel waar de anderen wel een kerstpakket krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Point well taken ;)

 

Ik ben met je eens dat de manier waarop mensen met elkaar omgaan heel belangrijk is. Zelf geloof ik ook meer in jouw methode, mensen in de watten leggen. En waar hebben we het nu eigenlijk over... een pakket is waarschijnlijk nog geen uurloon waard maar kan zoveel goed doen! Ik zie het zelf als een hele goede investering in het belangrijkste kapitaal, je mensen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Jetje,

 

Ik herken het gevoel Ik heb gewerkt bij de overheid (NWO) daar kreeg ik altijd een kerstpakket, 6 jaar lang. Na ontslag (was op project basis) ben ik toch via een payroll dienst van de overheid (soort uitzendbureau) later weer teruggevraagd. Ik zal nu niet uitleggen waarom dit zo ging. Maar aan het eind van het laatste jaar (2009) kreeg ik van NWO ook geen kerstpakket maar een fles wijn. Dat was dus voor niet vaste werknemers zoals freelancers en uitzendkrachten, statiairs, studenten etc.

Ik vind dit gewoon een beetje zielig als werkgever. Dit word door mij ook gezegd. Ik noem het zelfs discriminatie. De relatie vaste kracht en inhuurkracht heeft niets te maken met loyaliteit. Ik zie dat vaste werknemers veel meer gaan of proberen te profiteren van hun positie. Ze kunnen niet zo makkelijk weggestuurd (lees ontslagen) worden. Als inhuurkracht herken je dat.

 

Een freelancer is in mijn ogen hetzelfde als een leverancier en zij moeten mij dankbaar zijn dat ik hun omzet geef.

 

De meeste freelancers zijn ook niet zo loyaal als jij bent, werknemers wel dus die mogen best wat extra's krijgen.

 

De inhuurkrachten kunnen of doen het werk dat vaste werknemers niet kunnen of willen. De inlener zou de freelancer dus extra dankbaar moeten zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Een freelancer is in mijn ogen hetzelfde als een leverancier en zij moeten mij dankbaar zijn dat ik hun omzet geef.

 

Tja, het is een manier om het te bekijken. Zelf plaats ik mijzelf altijd naast en niet onder een opdrachtgever. We gaan op basis van gelijkwaardigheid met elkaar om. De klant is op zoek naar een product en als zelfstandig ondernemer kan ik op zijn vraag inspelen. Ik ben blij met de opdracht die ik krijg, en mijn klant is blij met de dienst die ik lever. Als dit gevoel er niet is dan moet mijn opdrachtgever maar op zoek naar een ander die het voor hem doet. Eigenlijk ben ik nog noot een opdrachtgever tegengekomen die er niet net zo in staat!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik het ook zo raar vind omdat ik tot een dik jaar geleden, toen ik nog geen freelancer was en een onderneming runde, mijn freelancers wèl in de watten legde rond de kerst. Maar de stemming hier is duidelijk, het is dus blijkbaar normaal.

 

Normaal? Ik ben het met je eens dat het onbeschoft is. Maar het is jouw vrijheid om te bepalen of je voor zulke bureaus wil werken.

 

Jij bent eigen baas, en je kan op elk moment afhaken. Het is wel duidelijk dat je op je nagels zit te bijten van frustratie, en het is dus aan jou om een keuze te maken. Misschien heb je helemaal geen keuze, omdat je afhankelijk bent van die opdrachten. Dan zul je je frustratie elders moeten uitleven.

 

Misschien dat dit forum daarvoor dient. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Een freelancer is in mijn ogen hetzelfde als een leverancier en zij moeten mij dankbaar zijn dat ik hun omzet geef.

 

De meeste freelancers zijn ook niet zo loyaal als jij bent, werknemers wel dus die mogen best wat extra's krijgen.

 

In mijn vakgebied (ICT) zijn de meeste freelancers erg loyaal, werken hard, doen het lastige werk, zeuren amper... Maar goed, kan ook aan de mensen liggen waarmee ik omga.

 

Maar komop, we zijn allemaal mensen. Een beetje waardering vanuit een organisatie naar een hard werkende freelancer moet toch wel te doen zijn... Het gaat niet om het pakket, maar om de waardering. En ja, zelfs freelancers hebben dat nodig.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap wel wat je dwars zit, althans, ik herken wel het gevoel waar je mee worstelt. Het kerstpakket zelf zal je worst wezen. De ragout is niet te vreten, de paté over de datum en het flesje wijn zoals ieder jaar een Chateau Migraine 2009. En o ja, je hebt al een muismat.

 

Maar daar gaat het niet om. Het kerstpakkettenritueel is een gecultiveerde manier om je waardering uit te spreken tegenover je medewerkers. "Dank je wel dat je deel uitmaakt van ons team". Als freelancer neem je net zo deel aan het sociale verkeer tussen collega's als de eigen medewerkers. Je krijgt ook een gebakje als er iemand jarig is, je neemt een rompertje-met-lollige-tekst mee voor een 'collega' die een kindje heeft gekregen en je staat net als ieder ander binnen het bedrijf in de rij voor een broodje kaas uit de bedrijfskantine. Dus de vergelijking met een willekeurige andere leverancier gaat niet in alle gevallen op.

 

Maar als de Avery-etiketten uit de printer van de Human Resource Manager rollen om op de MAKRO kerstpakketten geplakt te worden, staat jouw naam er niet tussen. Het is de keerzijde van de medaille die freelance heet. Als je dat niet kunt/wilt accepteren moet je wat anders gaan doen. Aan de andere kant kun jij wel mooi je bonnetje van de Chinees in je boekhouding verwerken.

 

En volgens mij is Fou-Yong-Hai-met-witte-lijst-op-kosten-van-de-zaak nog altijd beter weg te krijgen dan ragout uit blik.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dit topic geeft mij een ontzettend WTF?! gevoel. Ondernemers die zich druk maken om het wel of niet krijgen van een kerstkado van hun opdrachtgever, omdat het personeel van de opdrachtgever dat wel krijgt? Waar ben je dan mee bezig. Als je je er zo aan ergert, dan geef je toch - al is het maar om te laten blijken dat je als ondernemer die ruimte hebt - het hele personeel inclusief ingehuurde zelfstandigen een kerstkado?

Link naar reactie
  • 0
Dit topic geeft mij een ontzettend WTF?! gevoel. Ondernemers die zich druk maken om het wel of niet krijgen van een kerstkado van hun opdrachtgever, omdat het personeel van de opdrachtgever dat wel krijgt?

 

Het gaat niet om de opdrachtgever maar om het detacheringsbureau, en niet om het kerstpakket (ik koop zelf wel een fles wijn) maar om het onbeschofte gedrag van het detacheringsbureau.

 

Er zit een voorgeschiedenis aan want tijdens de onderhandelingen over het uurtarief verdedigde het detacheringsbureau hun marge met 'alle leuke extra's' die zij bieden ten opzichte van andere bureau's: de workshops en de gezellige activiteiten. Ik word uitgenodigd voor een workshop met een kerstborrel en verwacht daar dus heel wat van. Inhoudelijk stelde het niets voor en gezellig was het dus ook al niet. :(

Link naar reactie
  • 0

Kap dan met dat detacheringsbureau, als je er zo slecht over te spreken bent en vindt dat zij hun afspraken niet nakomen. Je bent zelf voor hen aan de slag gegaan dus dat kun je niemand verwijten, maar je bent ondernemer en hebt dus alle mogelijkheid om zelf je klanten uit te zoeken, klanten die bij je passen en waar je je goed bij voelt :)

Link naar reactie
  • -2
Kap dan met dat detacheringsbureau, als je er zo slecht over te spreken bent en vindt dat zij hun afspraken niet nakomen.

 

Het lijkt me duidelijk dat ik dat ook ga doen, maar misschien dat ik de komende drie maanden nog wel door ga. Ik heb een dikke maand geleden al mondeling toegezegd (wacht nog op contract) en de opdrachtgever verwacht dat ik in januari gewoon kom werken, er staan al afspraken in mijn agenda. En zoals ik al aangaf, de opdrachtgever is een bedrijf dat het moeilijk heeft, ik wil ze niet in de steek laten.

 

Dankzij mij is dit detacheringsbureau trouwens preferred supplier geworden bij de opdrachtgever (ik heb goede connecties dus ik hoor alles ;D), maar ik ga de opdrachtgever wel inlichten over de situatie. Eens kijken of ze dan nog steeds preferred supplier blijven.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.