• 0

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Te diep doorlinken kan eigenlijk niet: binnen de navigatie heb ik maar 1 niveau (als je dat bedoeld).

Geen relevantie informatie kan ook niet (ook al zeg ik het zelf).

Ik maak geen gebruik van flash of zo. Alle pagina’s zijn in principe hetzelfde: ik werk met een CMS.

 

Pagina nog niet bezocht door google: waarom dan een andere pagina wel? Moet ik de pagina’s dan maar apart aanmelden bij google?

 

Code niet in orde. mhm…. Hoe kan ik dat checken? Wat zou dat kunnen zijn? :-\

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

 

Pagina nog niet bezocht door google: waarom dan een andere pagina wel? Moet ik de pagina’s dan maar apart aanmelden bij google?

 

Code niet in orde. mhm…. Hoe kan ik dat checken? Wat zou dat kunnen zijn? :-\

 

Ik dacht dat je misschien die ene pagina later had toegevoegd om te checken of Google hem kon vinden.

 

De betreffende pagina kan je je broncode bekijken met 'view source' onder je rechter muisknop. Probleem met sommige cms is dat ze wel eens slordig zijn met doctypes.

 

//edit als google bepaalde pagina;s niet ziet/vind kun je ook nog sitemap xml bestandje aanmaken en dat toevoegen.

alstro webdesign - www.alstro.nl

Link naar reactie
  • 0
Moet ik de pagina’s dan maar apart aanmelden bij google?

 

Nee, dat is normaliter niet nodig en niet zinnig.

 

Wat zou dat kunnen zijn?

 

HTML-syntaxfouten in de pagina. Link(s) naar de pagina niet herkenbaar voor zoekmachines. Onbedoeld uitgesloten met robots.txt of robots-metatag. Nofollow-attribuut op alle links. Pagina schendt richtlijnen van Google. Geen noemenswaardige content. Dat soort dingen.

Link naar reactie
  • 0

Als enkele pagina's (maar de rest wel) niet in GOogle staan zijn ze niet geindexeerd.

 

De vraag is nu hoe je GOogle zo ver krigjt dat ze dieper en verder gaan indexeren. Het is namelijk niet zo dat Google altijd alle pagina's opneemt.

 

1)kijk eerst in de broncode van je pagina of je de meta robots op follow,index hebt staan.

2)open robots.txt om te checken of je de pagina daar niet uitsluit.

3)probeer te achterhalen dat je een interne link naar die pagina hebt. Zo zullen pagina's gelinkt vanaf de homepage of andere belangrijke pagina's vaker geindexeerd zijn.

4) neem een sitemap op en meld die aan in Google webmaster. Lees ok dit stuk over de zin en onzin van sitemaps. Dat je pagina niet geindexeerd zijn kan een probleem zijn in je interne linkstructuur. met sitemap wordt meer geindexeerd maar weet je het dus niet of er een fout in je linkstructuur zit.http://netters.nl/google-sitemap

5) usability en sitemap gaan goed samen. Link in je footer naar een html sitemap.

6) meld je aan in google webmasters en kijk daar of google problemen meldt. google.com/accounts/...

7) het belangrijkste van alles. regel backlinks. ondiepe indexering kan ook betekenen dat je te weinig backlinks hebt. Regel ook backlinks naar diepe content.

 

Link naar reactie
  • 0

@erikv,

idd, je moet proberen te zorgen voor unieke content met per pagina een unieke titel en beschrijving.

 

Overigens treed het probleem met dezelfde content ook op over meerdere websites. Als iemand anders jouw artikel kopieert en het op zijn site zet kan het zijn dat die site met jouw artikel in Google komt en jij niet.

 

Vanuit de positie van Google zie je namelijk twee pagina's die op elkaar lijken en moet je proberen te achterhalen welke de originele is. Begin er maar aan als buitenstaander.

 

Op de volgende site kun je zoeken naar dubbele pagina's op het inernet. http://www.copyscape.com/

Link naar reactie
  • 0

Ik heb als studentondernemer een aantal websites, nu zijn deze praktisch onvindbaar bij Google.

Kan iemand mij in contact brengen met een persoon die deze pagina's voor een schappelijke prijs kan optimaliseren.

Ikzelf heb hier geen verstand van en geen tijd voor.

 

Ik ben op zoek naar een privepersoon, geen bedrijven!

 

Ik hoop spoedig een reactie te ontvangen!

 

Hartelijk dank voor jullie hulp.

Oproepen kan je doen in vraag & aanbod, bovenaan onder het kopje tools te vinden.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit zelf in de webdesign branche en het grootste probleem is dat meeste websites niet semantisch zijn opgebouwd (semantisch HTML)

 

Er zijn jammer genoeg nog steeds veel bedrijven die een website maken dat voor de oog er goed uitziet, maar qua code bagger is. Na oplevering merkt de klant hier niks van, echter na een tijdje komt hij erachter dat hij helemaal niet voorkomt in de zoekresultaten. De klant gaat dan dure SEO's inhuren. Kortom, een goede fundering is het halve werk.

 

Tenslotte, wat je vaak ziet is dat klanten geen unieke woorden en zinnen gebruiken op de website. Voorbeeld een klant in de opslag branche wilt graag gezocht worden op het woord "opslag". Een onmogelijke taak aangezien er 1001 bedrijven zijn die dit woord op hun website hebben staan.

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Ik heb aan het boek Zoekmachinemarketing van Deelstra veel gehad.

 

Daarnaast kijk naar de broncode van je concurrenten. Hoe hebben zij de zoekwoorden gekozen. (beter goed gejat dan slecht verzonnen)

 

Zo is het snel te zien:

IE7 --> Beeld --> Bron

 

en kijk dan naar de onderwerpen:

 

"

"

 

Verder is het zoals hierboven al is gemeld heel belangrijk dat de site met een goed doordacht plan is gemaakt. Want wat ons oog ziet ziet Google natuurlijk nooit! Bouw je site dan ook zeer zorgvuldig op met enkele simpele trucs komt je site sowieso al beter uit de verf in bijvoorbeeld Google! Nog een tip laat mensen eens opschrijven waar ze aandenken als ze aan jou product denken heb je gelijk mooie zoekwoorden

 

Link naar reactie
  • 0
waarom zou je dan nog een Nederlandse SEO "expert" € 400 per uur betalen, als je weet dat dezelfde jongens in Maleisïe met 200 dollar (dollar!) in de maand al zeer blij voor je klaarstaan? Geef ze dan nog een bonus van $ 50 en ze werken zich voor je uit de naad! Geen 9-5!

 

Omdat de VOC-tijd nu toch echt achter de rug is misschien? Of omdat je Nederlandse ondernemers hun omzet gunt?

 

Maar terzake:

Het gaat maar om één ding: content. Originele content. Die is geschreven op basis van de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden en op de informatie die je bezoeker wil lezen. Dat is een kunst. En ik weet 100% zeker dat een buitenlander die kunst -in ieder geval voor Nederlandstalige websites- niet verstaat. Zul je toch echt zelf moeten doen.

 

Natuurlijk zijn er verder veel technische tips & trucs om de zoekmachine het verschil tussen programmeertaal en werkelijke inhoud te leren. Maar daar zijn al (te) veel boeken en web-artikelen over verschenen. Kost je tussen de 0 en 25 euro.

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0
PS (vooral aan het staf gericht): voordat je met een cliché, emotioneel bevooroordeelde reactie komt; bekijk de constructie eens vanuit puur zakelijk, winstgericht oogpunt. Lijkt me wel zo gezond als ondernemer.

 

Dit lijkt mij juist een heel slimme constructie van je, en als het werkt is dat toch alleen maar perfect? :)

Link naar reactie
  • 0

Als mensen dit typen krijg ik altijd kriebels over mijn rug..

 

... om mijn site binnen 48 uur in de top3 voor een keyword met 1,500,000 resultaten te halen. Ik kijk vanochtend en jawel, we staan netjes op #2.

 

Hou ook rekening mee met de Google Sandbox, de verwisselende algorithmen en de SEO'ers werkwijze.

 

Mijn ervaring is dat een positie stukken stabieler is als je langzaam stijgt. En niet direct een complete "strategie" in enkele dagen er tegen aan gooit.

 

Hoor maar al te vaak links en rechts verhalen over "SEO'ers" in de verre landen die van alles beloven. Sta je binnen 3 dagen in de top 10 van je zoekwoord. Werkwijze? High-authority link van een daily/hourly-renewal site met de juiste anchor teksten. Dan sta je even leuk enkele dagen boven in de top :-).

 

Een goede SEO consultant bekijkt niet alleen naar zijn uurtarief, maar ook naar jouw business. Je site. Het te behalen resultaat. Uiteindelijk gaat het er om wat er onder de streep overblijft. En dan ook eerlijk zijn naar je klanten toe.

Leuk om met diverse woorden hoog te eindigen, maar wat zit er voor traffic op? Wat is de (bij benadering) de conversieratio? Op welke punten kan mijn collega Usability/Conversie optimalisatie split-testing uitvoeren?

 

Belangrijkste is het resultaat, niet je uurtarief.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zoekmachine Marketing via InByte Internet Marketing - http://www.inbyte.nl

Link naar reactie
  • 0

Sowieso is een goede positie alleen niet zaligmakend. Wij hebben ooit wel eens een 'SEO specialist' ingehuurd die de paginatitels verbeterde om de ranking te verbeteren... Inderdaad dat resultaat... maar naar de gebruiker toe werd de tekst die google niet zien een stuk minder aantrekkelijk, waardoor het overall resultaat alsnog negatief uit viel.

 

Het zelfde geld voor goede posities op keywords waar niemand op zoekt, etc. (maar dat kun je nog wel aardig onderzoeken met tools als http://freekeywords.wordtracker.com/ )

 

Wij stonden bijv. op één en nu op twee voor 'online lists' met 22 miljoen overige zoekresultaten. Het resulterende verkeer: twee a drie bezoekers per dag. De kwantiteit van resultaten (zoals hierboven aangehaald) zegt dus echt niets over het verkeer er op.

Link naar reactie
  • 0
Wij stonden bijv. op één en nu op twee voor 'online lists' met 22 miljoen overige zoekresultaten. Het resulterende verkeer: twee a drie bezoekers per dag. De kwantiteit van resultaten (zoals hierboven aangehaald) zegt dus echt niets over het verkeer er op.

 

Tip voor iedereen: Om dit soort situaties te voorkomen gebruiken wij diverse manieren om achter de traffic te komen.

- Adwords verkeerschatter (Traffic Estimator)

- Adwords campagne opzetten voor duur van een maand, top 2-4 posities claimen en na een maand analyseren op welke keywords:

- Traffic zit

- Een goede conversieratio zit

 

En dán pas kijken naar je optimalisatie. Eerst analyse, dan strategie, dan uitvoering. Dat vergeten een heleboel partijen nog wel eens..

Zoekmachine Marketing via InByte Internet Marketing - http://www.inbyte.nl

Link naar reactie
  • 1

Zoekmachine optimalisatie is inderdaad meer dan op 1 komen op een keyword waar niemand op zoekt in een zoekmachine waar niemand komt (alle behalve Google).

 

Google doet niets anders dan proberen de bezoeker naar de pagina te leiden waar deze naar zoekt. Met zoekmachinemarketing doe je niets anders dan je pagina/website leesbaar maken voor Google en Google laten weten dat je bestaat en iets interessants te melden hebt.

 

Je zou zelfs kunnen zeggen dat als je de usability van je website verbeterd je ook je positie in de zoekmachines verbeterd (goede menu structuur, unieke teksten, goede titels en duidelijke kopjes, snel laden, etc).

 

Als je vervolgens reclame maakt op het internet waardoor andere mensen naar je linken dan ben je eigenlijk aan de andere pijler van zoekmachine marketing aan het werken.

 

Helemaal niets mis mee. Er zijn altijd mensen die sneller willen en truukjes toepassen. Daar zou ik niet aan beginnen. De meeste bedrijven met een website lukt het niet eens een normale doorzoekbare en vindbare website te maken.

 

Als je de deur van je winkel op slot houdt komt er ook niemand. Eerst het slot eraf halen en de deur open zetten. Pas dan is het interessant om een reclemebord buien te zetten.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 509 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.