Pootje voor Rop Gonggrijp?

Aanbevolen berichten

 

Minister Rosenthal sluit niet uit dat hij meewerkt aan uitlevering van Rob Gonggrijp aan de VS die zijn betrokkenheid bij Wikileaks onderzoekt.

 

Gonggrijp is oa een van de oprichters van XS4all en stond aan de basis van Hack-Tic. Wat mij betreft past hij in een lange traditie van Nederlandse ondernemers en vrijbuiters. De manier waarop de Amerikanen wel de commerciële vruchten van internet willen plukken terwijl tegelijk de freedom of information bestreden wordt, staat me helemaal niet aan.

 

Daarom een oproep om meer poten te zetten onder een petitie tegen uitlevering.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

 

Zo wordt de Amerikaanse soldaat behandeld die documenten doorgegeven heeft aan wikileaks:

 

The former US state department spokesman who resigned over the treatment of Bradley Manning has said he has no regrets about his comments criticising the manner of the soldier's detention, saying it has undermined the investigation into his role as the alleged source for WikiLeaks. PJ Crowley resigned this month after calling the Pentagon's treatment of Manning "ridiculous and counterproductive and stupid".

 

In an interview with the BBC, his first since the resignation, Crowley said he had recently been asked why the US was torturing Manning. "The United States is doing no such thing, but I understand why the question was asked," Crowley said. "I thought the treatment of Bradley Manning - the fact that he had to sleep naked and stand in a jail cell naked - was counter-productive to our broader effort of appropriately prosecuting someone who has violated his oath of office," he told the Hardtalk programme.

 

Crowley said he was a believer in "something like strategic narratives", saying: "The United States, as an exceptional country in the world, has to be seen as practising what we preach." Asked if he had realised the effect his comments would have, Crowley said: "Well, I realised that I was challenging another agency of government. Quite honestly I didn't necessarily think the controversy would go as far as it did. But I don't regret saying what I said."

 

Since June last year Manning has been kept in solitary confinement at a Marine Corps prison near Washington awaiting trial on suspicion of giving classified material to WikiLeaks. Earlier this month it was revealed that he is forced to sleep naked in his cell. His lawyers said his clothes were taken after he made sarcastic comments about using his underwear to commit suicide. The US authorities confirmed Manning was made to relinquish his boxer shorts for about seven hours due to a "situationally driven" event.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Volgens mij ligt er op dit moment geen verzoek om uitlevering van Rob Gongrijp. Er zijn alleen wat kamervragen gesteld, De Minister heeft niet gezegd dat vast staat dat Nederland Gongrijp gaat uitleveren als zo'n verzoek binnenrolt, maar dat dit verzoek zal worden beoordeeld.

 

“Uit dat verzoek dient onder andere te blijken naar welke strafbare feiten onderzoek wordt gedaan, zodat de Amerikaanse strafrechtelijke belangen kunnen worden afgewogen tegen de belangen van betrokkene”, stelt Rosenthal. “Dat proces is met voldoende waarborgen omkleed. Ik sluit daarom niet nu uit dat Nederland medewerking zal verlenen.”

 

Lijkt mij vrij logisch. Dus ik begrijp de commotie niet

 

(Wat had hij anders moeten zeggen? We gooien het verzoek direct in de prullenbak en doen er verder niets mee. Lijkt me in strijd met het Uitleveringsverdrag met de VS)

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1450

Zelfs Rop Gonggrijp is het met je eens Odeon.. hieronder een quote uit zijn eigen blog..

 

....This has caused yet another media storm and a lot of people getting upset to the point of even petitioning the queen. I am truly grateful to all the MPs, journalists and netizens that have shown they are right on top of this as well as to the many people who have mailed to support me in what must seem very difficult times. As we speak the international media seem to be picking up the story . I think it’s time to calm down a bit. I’m really OK and I think this is a becoming a bit overblown.

 

About the answers our foreign minister gave: I think there is not much else he could have said. Was anyone really expecting him to say: “We have an extradition treaty with the US, and we have laws in place that deal with extradition requests. But if there is ever an extradition request for Gonggrijp we’ll ignore all that and we’ll tell you now that we’ll never extradite him, no matter what.” ?....

 

Link naar reactie
Dus ik begrijp de commotie niet

Signaalfunctie, media-aandacht, voer voor openbaar debat, los van of dat prematuur is : commotie was het doel, doel bereikt.

 

tuurlijk is (re)ageren op/tegen een uitspraak dat iemand "niet uitsluit" iets te doen te allen tijde prematuur, but that is not the issue, nor the point!

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Rop reageert nuchter op deze commotie, maar een tijdje terug toen zijn twitter-account werd overgedragen aan de Amerikaanse overheid zei hij in een Kafkaiaanse situatie te belanden. Het is nog te vroeg om Schiphol te bezetten, maar het is niet te vroeg om je vinger op te steken en duidelijk te maken dat little brother niet stil zit als big brother rommelt. Ik zie hier geen berekende poging of complot tot commotie in maar oprechte verontwaardiging.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Ik zie hier geen berekende poging of complot tot commotie in maar oprechte verontwaardiging.

Don't get me wrong: ik bedoel met commotie niets anders dan het tonen van oprechte verontwaardiging. Commotie betekent niets anders opwinding of ophef (zonder de negatieve klant die die begrippen soms kunnen hebben), en dat is in dit geval met de juiste intentie gedaan.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Don't get me wrong: ik bedoel met commotie niets anders dan het tonen van oprechte verontwaardiging. Commotie betekent niets anders opwinding of ophef (zonder de negatieve klant die die begrippen soms kunnen hebben), en dat is in dit geval met de juiste intentie gedaan.

 

Norbert,

 

Waarover ben je dan verontwaardigd?

 

Voor zover mij bekend ligt er momenteel geen verzoek om Rop Gonggrijp uit te leveren aan de VS. En IMHO gaat er dat ook niet komen. Er loopt mogelijk een strafrechtelijk onderzoek in de VS tegen Gonggrijp, maar dat wil nog niet zeggen dat de Amerikaanse justititie daadwerkelijk een zaak heeft tegen Gonggrijp. Wat men Gonggrijp kan verwijten, is dat hij gebruik heeft gemaakt van zijn recht op vrijheid van meningsuiting en dat recht is in de VS toch vrij sterk beschermd. Dit is van een hele andere orde dan het vergrijp van Bradley Mannings, die vertrouwelijke overheidsinformatie heeft gelekt. Dat laatste is een vergrijp waarvoor je ook in Nederland kunt worden vervolgd.

 

Dus de kans dat een Amerikaanse rechter een verzoek om uitlevering van Gonggrijp honoreert, lijkt me niet zo groot.

 

Waar je verontwaardigd over kunt zijn, is dat er een Kamerlid op kosten van de belastingbetaler vragen stelt, waarop hij het antwoord van tevoren ook zelf had kunnen bedenken en aldust bewust een mediahype creëert ter meerdere eer en glorie van zichzelf.

 

Bovendien wat is het nut van het ondertekenen van een petitie? Ik krijgt bijna wekelijks een verzoek om één of andere petitie te ondertekenen, maar het effect van dergelijke petities is nul komma nul. In Nederland maken politiek en rechters nu eenmaal hun eigen afwegingen.

 

Als de VS een verzoek om uitlevering van Gonggrijp indient (wat ik niet verwacht), is het uiteindelijk aan een Nederlandse rechter om het verzoek al dan niet te honoreren. En zo hoort het ook in een rechtsstaat.

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

 

Waarover ben je dan verontwaardigd?

 

 

De 'verontwaardiging' waaraan gerefereerd wordt was mijn woord. Ik snap dat er ook mensen zijn die de uitspraak van Rosenthal geen reden tot zorg zien. Hij geeft slechts een juridisch correct antwoord op een voorbarige kamervraag,

 

Maar wat juridisch correct is, is nog niet perse moreel gerechtvaardigd. Ik herinner me een les in massacommunicatie waarin gerefereerd werd aan onderzoek naar gedrag van toeschouwers bij een drenkeling. Naarmate er meer toeschouwers zijn, is de neiging om in het water te springen minder.

 

Er is hier sprake van een drenkeling. Gonggrijp wordt door de Amerikanen langzaam in een crimineel hoekje geduwd. Hij zegt nu dat het allemaal nog meevalt, maar een maand of twee geleden beschreef hij het Amerikaanse onderzoek als een Kafkaiaanse situatie. Gonggrijp kan prima zwemmen, maar wat mij betreft is het moment wel aangebroken om duidelijk te maken dat er mensen aan de wal staan. In het water springen, komt zonodig later nog.

 

Het is verders een vrij land. Als je niet wil meetekenen, doe je dat toch niet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Als de VS een verzoek om uitlevering van Gonggrijp indient (wat ik niet verwacht), is het uiteindelijk aan een Nederlandse rechter om het verzoek al dan niet te honoreren. En zo hoort het ook in een rechtsstaat.

 

 

Ik wacht nog steeds op het moment waarop Libie (Ghadaffi) vraagt om uitlevering van Rosenthal aan Libie wegens het schenden van het Libische luchtruim met een militair toestel.

 

 

Martin Niemöller schreef:

Toen de nazi's de communisten arresteerden heb ik gezwegen;

ik was immers geen communist.

Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten heb ik gezwegen;

ik was immers geen sociaaldemocraat.

Toen ze de syndicalisten kwamen halen heb ik gezwegen;

ik was immers geen syndicalist.

Toen ze de Joden opsloten heb ik gezwegen;

ik was immers geen Jood.

Toen ze de katholieken arresteerden heb ik gezwegen;

ik was immers geen katholiek.

Toen ze mij kwamen halen

...was er niemand meer die nog kon protesteren.

 

 

Gonggrijp wordt in deze discussie ook aangehaald. Wat deze man niet beseft is dat hij slechts de kapstok is waar de publieke verontwaardiging van een onbekend aantal mensen aan opgehangen is. Gonggrijp kan het dan wel wat overtrokken vinden maar dat is zijn persoonlijke mening en geen reden om daarom niet onze verontwaardiging over het gebrek aan optreden van de regering van onze vazal staat aan de kaak te stellen.

 

Zodra mensen het gevoel krijgen dat ze ongestraft weg kunnen komen me oorlogsmisdaden dan houdt niets ze tegen om die misdaden daadwerkelijk ten uitvoer te brengen. Het gaat vaak zelfs zover dat dit type mens gaat geloven in de rechtvaardigingen die zij zelf bij elkaar verzinnen.

En draait het daar ook niet om bij de beelden gemaakt vanuit de gevechshelikopter waar een paar triggerhappy yanks met veel plezier mensen doodschieten ?

 

Lees het artikel over de The Hague Invasion Act en veel duidelijker kan het niet worden. Dit is een vorm van Amerikaanse wetteloosheid en respectloos naar alle niet Amerikanen.

Geeft wel een beetje aan hoe 'superieur' de Amerikanen zichzelf achten ten opzichte van de rest van de wereld en ze zich door dit soort wetgeving niks aantrekken van internationale wetten die ervoor moeten zorgen dat ook Amerikaanse misdaden tijdens oorlogen aangepakt kunnen worden.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.