• 0

Merknamen, handelsnamen en domeinnamen (bedrijfsnaam kiezen)...

Mag die naam wel? Voor beginnende ondernemers is het slim om even te checken of de naam waaronder ze actief zijn niet door een ander geregistreerd is. De verkeersregels in het namenrecht zijn grofweg als volgt:

 

merknaam heeft voorrang op handelsnaam

merknaam en handelsnaam hebben voorrang op domeinnaam

 

Wanneer je een nieuwe merknaam laat registreren, dien je echter wel na te gaan of er niet reeds eenzelfde handelsnaam is. Anders loop je het risico een registratie ter kwader trouw te doen. Enfin, daar weten de echte experts meer over. Ik wil slechts wijzen op de enkele databases die in principe allemaal openbaar zijn.

 

Domeinnamen check je bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland voor nl-domeinen, maar dat weten de meeste bezoekers hier wel. Voor dot-coms en -nets is Network Solutions vanouds het aangewezen adres.

 

Handelsnamen check je bij de Kamer van Koophandel, ook dat is bekend.

 

Minder bekend is dat sinds begin dat jaar ook verschillende merkenregisters online zijn, met name het Benelux Merkenregister dat hier zijn zoekfunctie heeft.

 

Kijken we voor de grap eens naar Higherlevel... dan zien we dat er reeds een geregistreerd merk Hi Level bestaat voor batterijen. Er bestaan verder veel merkregistraties op Level. Geen High Level-merk, vreemd genoeg. Wel veel High Level-handelsnamen. Higher Level lijkt goeddeels vrij.

 

 

 

Mod edit: titel ververst na samenvoegen

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Ik wil je twijfel wel wegnemen: een bedrijfsnaam (activiteit) en plaatsnaam zijn geen generieke woorden, gewoon overdragen dus met het eerste verzoek.

 

Zie Beach Hotel versus Beach Hotel Zuiderduin:

 

Er is i.c. geen sprake van inbreuk op de handelsnaam, aangezien zuiver beschrijvende elementen niet door middel van handelsnamen kunnen worden gemonopoliseerd.

 

Plus dossier over beschrijvende handels/merknamen...

 

 

...met vrijwel identieke case over Vastgoed Zwolle. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Beste Patrick,

 

weet je zeker dat het depot verlopen is? |s het per ongeluk niet in 'vernieuwing', d.w.z. dat de verlenging in aanvraag is? Hebben jullie vergelijkbare producten en diensten? In dezelfde geografische markt? Deze punten zou ik eerst even goed uitzoeken. Is dit alles niet het geval, dan zijn problemen niet waarschijnlijk.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Ik heb eenzelfde mail gehad en bezit toevallig ook een merk en diverse websites met dezelfde merknaam als topleveldomein. Ik ga niet reageren en vond eerste info op Google over deze club...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij heeft Gooz het wel degelijk over de officiële instantie. Dat is namelijk het BBIE (Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom). Dit is de nieuwe naam van het Benelux-Merkenbureau.

 

Je reageert op een topic van vier jaar geleden, met een antwoord dat toen ook al gegeven werd. :-*

 

Ja, zag dit pas later... Toch zit er nuttige info in de posting, namelijk de nieuwe url van het BBIE..!

 

8)

Link naar reactie
  • 1

 

Vraag 1:

Moet ik een dubbele registratie uitvoeren, of kan dit in een keer?

Dus een registratie van de naam en een registratie van het logo apart of gelijk een naam en een beelmerk (logo) registreren?

 

Vraag 2:

Voor het logo lees ik in de fora dat je deze het beste als zwart/wit kan deponeren i.p.v. deze met de betreffende kleuren te deponeren.

 

Wat vinden jullie? is het verstandig het kleurenschema wel of niet mee te geven bij de inschrijving?

Zowel de naam als de logo (zijn voorzover ik weet) uniek en verzonnen.

 

 

1. Kan beide in een keer: woord en beeldmerk

2. Ik heb mijn logo's altijd met kleur gedeponeerd. Het is vooral belangrijk als er ook aan die kleuren een verhaal vast zit. Als je zomaar kleuren gebruikt dan maakt het niets uit, maar als je een bedrijf hebt wat veel met de natuur doet, dan wil je misschien graag groen of geel in je logo.

 

Ik zou het wél doen die kleurenschema's. Zorg er wel voor dat je logo voldoende onderscheidend is! Dus niet een standaard stuk tekst met wat kleurtjes, dat wordt vaak niet geaccepteerd.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 1

@allen: ik moet toegeven dat tegen deze uitspraken en het dossier weinig in te brengen valt, behalve dat webdesignplaatsnaam kan betogen dat het dus wel verwarrend wordt...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Ik heb ook eens een lijstje met handelsnamen laten vastleggen van namen die ik ook als domeinnaam had.

Waren allemaal combinaties van redelijk generieke namen en kreeg van de KVK daarop ook een brief dat de geregistreerde handelsnamen te generiek/algemeen waren om bescherming te kunnen genieten voor de handelsnaam wet.

 

In dit geval is het ook zo generiek dat de bescherming op basis van de handelsnaam wet er niet in zal zitten vermoed ik zo.

Link naar reactie
  • 1

Een domein kopen geeft geen enkel recht behalve het bezit van het domein. Als dat aantoonbaar gekocht is zonder kwade bijbedoeling kan niemand dat later opeisen.

 

Als jij dezelfde naam gaat gebruiken als handelsnaam en wellicht deponeert als merk krijg je wel rechten. De andere domeinnaamhouders zullen dan rekening met jou moeten houden. Of zij een dergelijke dienst mogen aanbieden op hun respectivelijke domeinen hangt af van het gevaar van verwarring en of je in staat bent geweest de naam als merk te registreren. Dat laatste geeft namelijk de sterkste rechten.

Link naar reactie
  • 1

 

Zo te zien is er voldoende materiaal om jarenlang veel geld uit te geven aan advocaten. Die route kan je kiezen, en misschien krijg je uiteindelijk ook gelijk. Als je echter een fractie van dat bedrag uitgeeft aan je reclamebureau komen die waarschijnlijk met een betere naam. Hou je nog geld over om een slimme marketingtactiek te financieren.

 

Als er een concurrentiestrijd uit gaat barsten (achter de schermen is de loopgravenoorlog al begonnen) moet je je hoofd koel houden en je niet laten meeslepen door kostbare emoties. Vind een voordeel in de productie, in de verpakking, in de presentatie. Krijg een goeie distributiedeal. Pak je concurrent op z'n zwakke plek, en negeer zijn aanval op de naam.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Ik heb alles door gelezen, maar wordt er in mijn zaak niet veel wijzer van:

wat ik wil doen is een merk naam vastleggen voor een kledingmerk, wat eventuweel internationaal kan gaan.

Hoe zou ik dat het beste kunnen laten registreren of beschermen. ik hoor graag van jullie.

 

Even heel kort door de bocht: hier de link uit de eerste post in dit topic waar een heel groot deel van je antwoorden te vinden is. Staat tevens links in het scherm een toelichting over internationale registratie, ofwel buiten de BeNeLux.

 

Wel even in het register kijken of het merk of beeldmerk nog niet bestaat, en verder hier op HL de zoekfunctie gebruiken met diverse zoekopdrachten om alle mitsen en maren in beeld te krijgen

 

Frans

Link naar reactie
  • 1

Mij lijken de volgende klassen van toepassing (3 zijn inbegrepen)

 

 

35 Reclame; beheer van commerciële zaken; zakelijke administratie; administratieve diensten.

 

41 Opvoeding; opleiding; ontspanning; sportieve en culturele activiteiten.

 

45 Persoonlijke en maatschappelijke diensten verleend door derden om aan individuele behoeften te voldoen

 

Je mag bij elke omschrijving je dienst(en) verduidelijken, door zelf een tekst te maken, zonder van de basis af te wijken maar dat hoeft niet.

 

Je kan e.e.a. in een brief kenbaar maken aan het BBIE. De door jezelf gemaakte omschrijving zou onder klasse 41 kunnen vallen.

 

Door het merk heel specifiek aan 1 klasse te hangen met een nog specifiekere omschrijving is alleen aan te bevelen als je anders oppositie kan verwachten. Normaal wil je natuurlijk zo breed mogelijk registreren.

Link naar reactie
  • 1

 

Ik ga iig bij de gratis rechtshulp om informatie vragen. Helaas zijn zij t/m eind van deze maand gesloten.

 

Dat had je toch al gedaan?

 

" 12 aug , Ik heb toen wat navraag gedaan bij rechtshulp e.d. en die zeiden dat ze geen poot had om op te staan. "

 

Zij heeft ook al de .com. Was niet zo slim om die zelf niet vast te leggen. Ruzie in de directe omgeving niet doen, heb je niets aan en kost goodwil. Stuur ze een bos bloemen en wens ze succes. Verzin een anderte naam en ga verder met je werk. ;)

Link naar reactie
  • 1

Het is wel zo dat hij meer rechten heeft bij het voeren van de handelsnaam, dat wil zeggen als het gaat om soortgelijke producten of diensten en er bij potentiele afnemers verwarring wordt veroorzaakt.

 

Ondernemer B probeert merknaam te registreren nadat ondernemer A de domeinnaam al langer vastgelegd heeft. Op grond waarvan heeft B meer rechten 'bij het voeren van de handelsnaam'?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Beste Higho en Twabla,

 

Laat er geen misverstand tot stand komen in het feit dat ik jullie allen al dankbaar ben over het meedenken naar een oplossing.

 

De oplossingen tot zover die ik heb vernomen zijn:

- De naam Mudde met de plaatsnaam vermelden (dit in samenspraak met de conculega).

- De naam Mudde door intialen vervangen ( b.v. GM Bouw).

- De naam laten valen... en een nieuwe bedenken ( b.v. vanklustotbouw.nl)

 

Mijn dank voor deze opties,

 

Link naar reactie
  • 1

Dag iedereen,

 

We zijn inmiddels een dikke maand verder en hebben een definitieve keuze gemaakt.

Het Klusbedrijf Mudde word M&Z Bouw uitgeschreven Mudde en Zonen Bouw.

 

Ik wil iedereen bedanken voor de tips en de suggesties.

 

Mvg

Gido Mudde

Link naar reactie
  • 1

Als het niet geregistreerd staat als merk (Dus geen handelsnaam) dan wel.

Zelf als het wel geregistreerd staat als merk dan kan het wel.

 

Het gaat er om of er verwarring zou kunnen ontstaan, of dat er kwade opzet zou kunnen zijn. Je mag dus niet een vergelijkbaar product verkopen. (denk aan AJAX: voetbal, schoonmaakmiddel, brandblussers)

 

Verhaaltje.

 

Er was eens een wasmiddelen fabrikant in Nederland die vergeten was zijn domeinnaam vast te leggen. Toen was er een man met Israëlische/Egyptische achtergrond. Deze meneer was helemaal fan van leeuwen. Hij had er ook tatoeages van en verzamelde alles met leeuwen. In zijn moedertaal was het woord leeuw hetzelfde als de merknaam van dit wasmiddel. Hij registreerde de domeinnaam om zijn tatoeages en verzameling te laten zien. Het wasmiddel stond machteloos tegenover de rechter, want er was geen verwarring en de meneer deed niets om het bedrijf te schaden en er was geen sprake van verwarring.

 

Wat je in elk geval NIET moet doen, mocht de winkel contact met jou op nemen, is zeggen "vooruit, je mag de domeinnaam wel kopen". Op dat moment is er een commercieel belang en ben jij de domeinnaam kwijt als het voor de rechter komt. Je zal hem dan moeten afdragen.

 

Als de winkel bedden verkoopt en redelijke naamsbekendheid heeft, en jij gaat ook bedden verkopen, dan loop je wel een zeker risico.

Link naar reactie
  • 1

Een handige dienst om merknamen en domeinnamen internationaal te checken is Markify uit Zweden. Die heb ik net ontdekt, dus ik ga even checken of dat niet een heimelijke domeinkaper is.

 

Hmmm, nee dus. Ze krijgen goeie recensies...

 

Startup founders consider picking a company name one of the most important parts of their company's life. You can't succeed without a good name, right? Well, while you're searching for a new name, or if you've already got one trademarked, Stockholm-based Markify provides a free search service of confusingly similar trademarked names so you can be sure you're doing everything to protect yourself from legal trouble.

 

Er staan goeie tips in dat artikel.

 

1. Choose a name that can be trademarked.

Why? You will avoid conflicts, enable expansion and sleep better. There are two basic requirements on your new trademark:

a) It should not be generic in your business area. The name "CoolApps" is generic if you're going to deliver a new marketplace for apps.

b) No one else should be using a "confusingly similar" trademark in your potential markets. Start your search at markify.com for confusingly similar marks. Avoid all similar marks that are in your line of business. If you are uncertain, contact a trademark attorney.

 

2. Buy all relevant domain names.

a) For most international start-ups that means a .com. Don't only look for available domain names. Even if the domain name is taken, it often is for sale. Average prices for domain names at auctions are $500

b) Buy 5-10 typos.

c) Buy at least 5-10 country extensions. Choose the biggest markets where you think you may expand.

 

3. Register the trademark in your primary market.

In Europe choose the Pan-European CTM trademark, which covers 27 EU countries for a fee of 850 Euros.

In the US a USPTO trademark costs $325.

 

4. Watch and protect your trademark.

If there is a new confusingly similar application you should act upon it. So sign up for a free trademark watch at Markify.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Mijn bijdrage in een andere discussie over Informatie en Communicatie Technologie https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=3;action=display;threadid=2374;start=msg19112#msg19112:

 

Een merk registreren (eigenlijk deponeren) kun je laten door een gespecialiseerd bureau of je kunt het zelf doen. Omdat zelf doen veel goedkoper is en het een eenvoudige procedure is, raad ik je dit aan. De kosten zijn euro 207 voor een depot van 10 jaar voor de hele BeNeLux.

 

De formulieren en meer informatie kun je bij het Benelux-Merkenbureau vinden: www.bmb-bbm.org.

 

Het enige waar je op moet letten is de klasses waarvoor het merk gebruikt gaat worden.

 

Op de bovenstaande site kun je ook nagaan of je naam/merk al is gedeponeerd. Zoek voor de zekerheid ook even op de KvK site op je naam. Het zou kunnen dat deze al gebruikt wordt door een ander bedrijf.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.