• 0

Restaurant loopt niet....

Ik loop hier al een tijdje mee rond en heb eigenlijk geen idee waar het mis gaat. Daarom hoop ik dat jullie wel de vinger op de zere plek kunnen leggen (zoals ik hier best vaak zie).

 

Voorgeschiedenis

We wonen sinds 2007 in Duitsland. Oorspronkelijk voor het visum van mijn vrouw, maar aangezien het hier wel bevalt, zijn we hier gebleven. Aangezien mijn vrouw graag wilde werken, maar het niet wilde lukken om wat voor haar te vinden, hebben we besloten om zelf wat te beginnen. Aangezien ze een horeca en kappers ervaring had, was het kiezen uit die 2. Ze heeft dus gekozen voor een Aziatisch specialiteiten restuarant. Geen Chinees overigens!

 

We hebben in 2009, tijdens de crisis, voor een leuke prijs een pand gekocht waar een kunst cafe zat. Deze pastte al aardig binnen onze visie. Langzamerhand hebben we er een beetje meer een Thais tintje aan gegeven.

 

Hoe het loopt

De eerste maanden na opening waren helemaal super. We hebben de 1e, 2e en 3e maand met winst afgesloten. Best wel een leuke winst zelfs. Daarna ging het mis. We kregen in Oktober een dochtertje er bij, waardoor we al met al wel heel veel langer dicht zijn geweest dan we hadden voorzien. Toen we in November na 2 maand dicht te zijn geweest, konden we eigenlijk weer opnieuw beginnen. Maar dat was voorzien. Wat niet was voorzien was dat alle maanden er na de omzet heel ruim onder break even bleven steken. December was gigaslecht, dankzij het weer. Jan, feb, maart waren slecht, maar dat was ons ook voorspelt. Nu is het April en deze maand is ook nog slecht. We hebben zelfs avonden zonder gasten. Gelukkig hebben we ook avonden dat we het net aan kunnen qua werk, dus dat compenseert iets. Al met al hoop ik in april kiet te spelen.

 

De markt

We zijn hier in de hele wijde omgeving het enige restaurant met deze specialiteit. De Duitsers eten graag Thais, dus dat zou goed moeten zitten. Onze stad heeft 25.000 inwoners maar een hele sterke regiofunctie. Ook komen er veel Nederlanders. We zijn gevestigd op een superlocatie, tegenover een heel druk bezocht winkelcentrum, 1000 parkeerplaatsen en zouden goed in zicht moeten zijn.

 

Onze gasten

Veel Nederlanders, en niet omdat ik Nederlander ben hoor. Ik werk in principe niet mee, daar heeft mijn vrouw een Duitse aushilfe voor. Verder mensen die uit het Ruhrgebiet komen (die bijna allemaal vaker terug komen). Ook hebben we gasten die hier in de stad wonen, maar hier niet geboren en getogen zijn.

 

Hoe is de situatie

We draaien misschien geen winst, maar gelukkig zijn we hier financieel niet van afhankelijk. Ik baal alleen heel erg om mijn vrouw zo hard te zien werken, zonder dat dat tot uitdrukking komt in het resultaat. We hebben het er al wel over gehad om, als het niet verbetert, eind van het jaar de handdoek in de ring te gooien en de zaak te verhuren.

 

Wat zijn de zwakke punten die ik zelf zie

Mijn vrouw is een goede kok, maar geen zakenvrouw. Daarom heeft ze soms moeite om zakelijk te denken en neemt ze wel eens beslissingen die niet handig zijn. Uiteindelijk heb ik dan meestal wel gelijk en zodra ze dat door heeft is er geen probleem.

Het restaurant ademt nog niet de aziatische sfeer die het zou moeten ademen.

Te veel mensen weten niet dat we hier zitten

Er komen geen 'locals'

 

Ik hoop zo een beetje een inzicht gegeven te hebben en ik hoop dat er hier iemand de vinger op de zere plek kan leggen. Tot nu toe konden meerdere mensen met horeca ervaring, een restaurant servicemanager, meerdere ondernemers en goede kennissen het probleem niet vinden.

 

Oh ja, wat eten betreft is er een kleine tweedeling. De gasten die wel eens in het verre oosten zijn geweest becomplimenteren ons met dat het hier echt authentiek smaakt. De gasten die het alleen kennen van kant en klaarmaaltijden en restaurants in Duitsland zeggen soms dat het niet echt authentiek smaakt. De laatste keer dat dat gebeurde, was dat overigens een gast die het slecht vond dat we als toegift ananas uit blik gaven (we hebben alleen maar verse ananas en verse groentes :-).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Het heeft even geduurt eer ik met een update kom, maar er is zeker het een en ander gebeurt. Even een droog overzichtje:

- Plakletters van de ramen af

- Jaren 80 vitrage vervangen voor wat moderners

- Geadverteerd in lokale kranten (1x klein voorpagina, 2x bij puzzel, 1 keer gewoon)

- Gegeten bij een collega restaurant in NL, erg verhelderend en leuk

- Serveerster opgezegd (en ik mag na mijn werktijd meehelpen)

- Bezig met visa procedure voor een Thaise tante die 3 maand mee wil helpen

- Meer thaise dekoratie gekocht

- Koelunit onder de toog verkocht (energieslurper en niet echt geschikt voor drank) en 2 gewone koelkasten (heel veel zuinger) gekocht. Komen later wel eens echte doelmatige. Voor nu functioneert dit.

 

 

Geplande akties:

- Morgen verfen we de gevel in een felle kleur

- Juli adverteren we in een krant in NL

- Kantoortje inrichten, zodat ik mijn andere activiteiten kan uitvoeren als er geen klandizie is

- Homepage redesign in ontwikkeling, maar daar ben ik de remmende faktor met chronisch tijdgebrek

- Behang voor binnen besteld met een bambus motief. Erg mooi en Thais

- de kennis van Thailand gebruiken om ook wat reizen te kunnen verkopen

- Garagebox ter opslag ruimen en verhuren (huurder al gevonden)

- Koffieautomaat (oversized) en oven (broodbakoven) verkopen

 

Overigens hadden we maandagavond 0 gasten, woensdagavond (buffet) 2 en gisteren (Feestdag in DLD) 6 gasten. Dus omzet.... :-(

 

Ik ben vast nog wel wat vergeten, maar dit zijn de belangerijkste volgens mij.

Link naar reactie
  • 2

Allereerst, voor degene die nieuwsgierig is, je kunt de website van ons restaurant vinden via het blog wat ik aan het opzetten ben: http://www.thaiseten.com. Dat blog is nog niet af, maar daarover hieronder meer.

 

Een stukje terug had ik een lijstje gezet waarbij ik aangaf hoe het liep, die pak ik er even bij om aan te geven hoe dat toen werkte en hoe nu:

Overigens hadden we maandagavond 0 gasten, woensdagavond (buffet) 2 en gisteren (Feestdag in DLD) 6 gasten. Dus omzet.... :-(

Gisteravond (buffet) hadden we 17 gasten (2 Duitsers, 2 Fransen en de rest Nederlanders).

 

De hele voorkant heeft een redesign gehad. Door dom toeval kwamen we in contact met een lokale reclamebordenmaker (en busjesbestikkeraar, foldermaker ed). Deze man bleek getrouwd te zijn met een Thai. Daardoor begreep hij exact hoe het er uit zou moeten zien. Helemaal omdat hij dat kon combineren met zijn kennis van de lokale markt en zijn eigen horeca achtergrond. Het reclamebord wat we hadden bleek niet leesbaar (nee, niet eens slecht, maar gewoon niet). We hadden hem nooit vanuit klantperspectief bekeken. We hebben nu een bord met mega grote letters wat vanuit het hele winkelcentrum te lezen is. Verder zijn er thaise gelukspoppen op het raam geplakt en een omranding met een thais motief. Ook staat op het raam nog wat meer zinvolle info.

Terugverdientijd van deze investering..... Minder dan 1 week!

 

Sinds we de buitenreclame hebben aangepast, is onze omzet verdrievoudigd. En dat letterlijk 'overnight'. We hebben in Maart ongeveer 4 keer de omzet van december gemaakt. In April hadden we ons een omzetdoel gegeven wat onrealistisch hoog was. Daar zijn we dus fluitend overheen gegaan.

 

Al die tijd zijn we vast blijven houden aan ons concept, wat zich nu begint terug te betalen. Altijd zijn alle ingredienten vers. Er zitten geen smaak of conserveringsmiddelen in. Alle ingredienten zijn authentiek zoals er hoort, zonder shortcuts. Kortom, gewoon top kwaliteit. Daarvoor zijn we midden vorig jaar beloond met 3 sterren van een restaurant kritiek website die met mystery guests bij ons zijn geweest. We hebben daar 14 punten op een 20 punts schaal gescoord. Daarmee zijn we het op 1 na beste restaurant van onze regio. We zijn echter wel de enige die op de lijst van 750 restaurants van NRW staan waar prijs en kwaliteit goed is. Kortom, we doen iets goed :-).

 

Doordat we een steeds grotere schare enthousiaste klanten hebben, krijgen we ook vaker verzoeken voor familie buffets ed. We hebben pas een "beerdigungslunch" gedaan voor een paar klanten van wat verder weg waarvan de moeder na een lang ziekbed was overleden. Iedere keer als ze bij hun moeder kwamen, aten ze bij ons omdat ze ons beter vonden als hun vaste Thai :-).

2 Weken geleden hebben we voor een school een buffet voor hun leraren verzorgd. Dat waren dus 70 gasten bij ons in het restaurant. Dat ging helemaal goed, met als enige puntjes van kritiek dat het wat krap was (we hebben normaal plek voor 35...) en dat het extra meubilair (geleend) iets ondermaats was. Ze zijn zo tevreden dat ze aangaven volgend jaar weer te komen.

 

Verder geven we af en toe kookcursussen. Dat is erg leuk om te doen en levert ook weer wat op.

 

We hebben inmiddels extra personeel omdat we het samen niet meer aankunnen. We hebben als door een wonder 4 Thaise medewerkers weten te vinden. Dat zorgt ook voor een stuk verlichting aan mijn kant, want van 7 uur 's ochtends tot 23:00 's avonds werken, 6,5 dag per week begint mij op te breken.

 

Al met al kan ik als punt wat voor de grote ommeslag heeft gezorgd heel duidelijk de buitenreclame aanwijzen. Vanaf de dag dat dat veranderd is, is er een scherp stijgende lijn waar te namen.

 

Waar zijn we nu mee bezig?

Ik heb het domein www.thaiseten.com te pakken gekregen en ben daar een blog van aan het maken. Die staat nog heel erg in de kinderschoenen, dus dat moet nog meer vorm (en inhoud krijgen). Ook ben ik een thaise webshop aan het opzetten waar thaise producten besteld kunnen worden. Denk hierbij aan thaise wijn, bier, kokosmelk maar ook verse thaise groentes. Het blijkt voor veel mensen moeilijk om dat te kopen. Ze ongeveer alles wat daar op komt, hebben we vanwege het restaurant op voorraad, dus de meerkosten zijn nihil.

 

Wat betreft het hier vemelden van de stad waarin we zitten, of de site van ons restaurant. Bitte nicht. Ik kan hier nu vrij schrijven over hoe het gaat en kan dus ook input van jullie krijgen. Als ik er rekening mee moet houden dat dit ook in google staat en dus meteen aan ons restaurant gelinked wordt werkt dat niet. Dus, aub niet de url van het restaurant of de stad waarin we zitten noemen.

 

De retired member die iemand aanhaalde was iemand die hier reageerde die dat als nick heeft, dat ben ik dus niet.

Link naar reactie
  • 2

Helaas hebben we besloten er het bijltje bij neer te gooien. De spreekwoordelijke druppel kwam van de AOK, de duitse Krankenkasse. Die hebben nu met terugwerkende kracht besloten dat de voorhanden zijnde ziektekostenverzekering niet meer toereikend was, aangezien we meer betalen voor het personeel dan de drempelwaarde. De naheffing voor de afgelopen 3 jaar vecht ik nog wel aan, maar de heffing voor de toekomst kan ik niks aan doen. Dat betekend dat mijn vrouw en dochter verplicht zijn een Duitse wettelijke ziektekostenverzekering af te sluiten. De hoogte van de premie wordt door mijn inkomen flink omhoog gedreven. Dat maakt het per saldo onverstanding om door te gaan.

 

Uiteraard was dat niet de hoofdreden, maar de druppel. Als ik kijk naar de inkomsten dit jaar, dan hadden we in Maart onze beste maand ooit, maar April was minder en deze maand is om te huilen. Als er dan dit soort kosten bij komen, dan mogen we zo'n 500 euro per maand betalen om met 2 personen fulltime te werken, voor mij nog naast mijn full time baan.

 

Het restaurant is nog open tot en met 26 mei en staat nu te huur. Verhuur levert in 1 maand meer op dan we vorig jaar aan winst hebben gemaakt. Al met al wel triest en mijn vrouw is er ook kapot van, maar het is de betere keuze :-(

Link naar reactie
  • 1

Om verbeterkansen te vinden is het denk ik ook belangrijk te kijken naar de oorzaken van de huidige problemen. Ondanks dat we niet over alle informatie en achtergrond beschikken lijkt het erop - gezien jouw opmerkingen in dit draadje en het vorige topic - dat jullie persoonlijke voorkeuren en oordelen (over bijvoorbeeld de markt of de wensen van gasten) het belangrijkste uitgangspunt waren bij het opzetten van het bedrijf en de uitvoering. Je vertrekpunt zijn eigen aannames die onvoldoende aan de realiteit of objectieve marktdata zijn getoetst. Zeker als je start in een branche waarin sprake is van marginale rendementen, erg lage ondernemersinkomens, een groot percentage starters dat faalt en relatief grote risico’s ligt toch juist extra voorbereiding voor de hand? Ik begrijp daarnaast niet hoe je een zaak kunt opstarten terwijl je van plan bent deze na 3 maanden een tijd helemaal stil te leggen. Dan neem je je klanten niet erg serieus. Had dan bijvoorbeeld de start uitgesteld of voor een (gedeeltelijke) openstelling met vervanging gezorgd.

 

Het lijkt erop dat een belangrijk probleem je bedrijfsformule is. Ik denk dat de oplossing begint met een switch van een aanbodgerichte aanpak naar een vraaggerichte insteek: ga nu eens uit van je (potentiële) gasten. Probeer om optimaal in te spelen op hun specifieke wensen en eisen. Maak keuzes in de gasten waarop je je richt (je kunt het niet alle doelgroepen naar de zin maken) en pas je bedrijfsformule en je marketing daarop aan. Zie ook de opmerkingen van Hans. Keuzes in doelgroepen zijn van belang omdat aanpassingen in je aanbod alleen succes hebben als deze belangrijk zijn voor de klanten waarop je je richt (gezinnen met kinderen trek je bijvoorbeeld niet met cocktails). Als je weet wie jouw klanten zijn, kun je bovendien gemakkelijker bedenken hoe en waar je deze succesvol met marketingacties kunt benaderen.

 

Kies voor doelgroepen die je bij jezelf passen en die het meest kansrijk zijn gezien de markt. Vergeet ook omzetkansen op gebied van afhaal/bezorgen, catering en partijen niet. Biedt niet alleen uitstekende basisservice, maar meerwaarde: verras gasten met extra’s en maak van het restaurantbezoek een belevenis. Zorg dat je je voldoende onderscheidt van de concurrentie, dat je in thema, producten, uitstraling, sfeer, faciliteiten en service zo uniek en aantrekkelijk wordt dat je gasten uit de hele regio naar je toe trekt.

 

In elk geval veel succes gewenst!

 

Link naar reactie
  • 1

Wat me opvalt, bediening heeft tijd genoeg, kok heeft het te druk om ook nog desserts te maken ...

 

Conclusie, leer het bedienend personeel om een aantal (eenvoudige) desserts te kunnen maken en je hebt een extra bron van inkomsten, zomaar een idee.

 

Mijn vrouw heeft als serveerster in een Italians restaurant gewerkt daar werden de ijscoupes door het bedienend personeel gemaakt i.p.v. door de kok.

Link naar reactie
  • 1

Je vergeet nog het belangerijke punt van Service en klachtenafhandeling. Overal gaat wel eens iets mis, of dat aan de klant ligt of aan ons maakt niet uit. Het moet wel gewoon opgelost worden. En dat doen we.

 

Voorbeeldje, een tijdje terug een stelletje waarvan de dame in mijn optiek een beetje weinig at. Na taktisch er naar te vragen (handigheidje voor feedback: ik, ik, jij => waarneming, eigen interpretatie en vragen of de interpretatie klopt) bleek dat inderdaad het meerendeel van de gerechten uit het buffet van die avond niet haar smaak trof. Haar een ander gerecht van de kaart laten zoeken (sate) en die extra, gratis klaargemaakt. Gevolg, de klant helemaal happy en ik happy want ik houd niet van ontevreden klanten. Ook zijn ze na tijd vaker terug geweest, zelfs vrienden meegenomen. Op het moment zelf bekenden ze dat ze eigenlijk niet van plan waren weer terug te komen, maar door de goede service dus wel.

 

En de kosten? We hadden een forse fooi, dus ik zeg dat het per saldo niks gekost heeft. Iedereen tevreden :-)

Link naar reactie
  • 0

Je beschrijft een klein aantal asptecten vrij gedetailleerd en andere blijven heel algemeen, dus de vinger echt 'op de zere plek leggen' is nog lastig.

 

Op basis van je beschrijving is naar mijn mening de 'zere plek' het ontbreken van de doelgerichte (wat wil je bereiken?) en doeltreffende (bereik je dat wel of niet? In het laatste geval dien je dus bij te sturen) samenhang in de marketingmix:

 

Welke prestatie (producten, diensten, service, beleving) lever je, tegen welke prijsstelling, welke activiteiten onderneem je om dit promotioneel (uitstraling?) en logistiek aan de (potentiële) afnemers en eindgebruikers te leveren? En dan zodanig dat die laatstgenoemden het als een voordeel zien om met jou zaken te doen en jou dus het voordeel van de betaling gunnen? Hoe is verder de inkoop, de portionering, de margebewaking (omzet -/- kosten)?

 

Dan een wat concreter punt: als het ontbreekt aan zakelijk inzicht en handelen, zal dat bijgespijkerd moeten worden, dus zal je aan de V.A.K.-bekwaamheid moeten werken, werk aan (in dit geval aan zakelijke - en marketing-) Vaardigheden, Attitude en Kennis en breng die in de praktijk.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Siemi,

 

In welk deel van Duitsland zijn jullie gevestigd? Dat is ook belangrijk om te weten.

Ik heb zelf 8 jaar in Duitsland gewoont en gemerkt dat er tussen de verschillende delen van Duitsland grote cultuurverschillen zitten.

 

Het grootste gedeelte heb ik in Ost-Friesland gewoond. Daar moeten de meeste Restaurants hebben van de mittags-tisch

(beperkte (lunch)kaart, plate service en schappelijke prijs) omdat het in Ost-Friesland er nog zo in zit om tussen de middag warm te eten. 's Avonds was het in de restaurants een stuk rustiger en zag je inderdaad weinig 'locals' .

 

Je zegt dat je ook in Duitsland woont. Heb je in de nachbarschaft al rondgevraagd wat het probleem zou kunnen zijn? Dat zijn de locals, de mensen die je wil trekken. Ik kan me voorstellen dat ze überhaupt geen idee hebben wat Thais eten precies is. Heb je al een kennismakingsbuffet geprobeerd speciaal voor de 'locals'? Dus voor een klein prijsje kennismaken met Thais voedsel, alleen geadverteerd in het lokale zondagskrantje.

 

Duitsers zijn ook gek op kortingsbonnen. Probeer daar wat mee.

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

 

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0
De markt

We zijn hier in de hele wijde omgeving het enige restaurant met deze specialiteit. De Duitsers eten graag Thais, dus dat zou goed moeten zitten. Onze stad heeft 25.000 inwoners maar een hele sterke regiofunctie. Ook komen er veel Nederlanders. We zijn gevestigd op een superlocatie, tegenover een heel druk bezocht winkelcentrum, 1000 parkeerplaatsen en zouden goed in zicht moeten zijn.

 

[...]

 

Wat zijn de zwakke punten die ik zelf zie

 

[...]

 

Te veel mensen weten niet dat we hier zitten

Er komen geen 'locals'

 

Hebben jullie een website? Online vermeldingen?

Hebben jullie een 'lokale' naam? Uithangbord? Menu en prijslijst? Lokale promoties?

Hebben jullie samenwerkingen met het winkelcentrum? Andere ondernemers?

Zijn jullie lid van:http://www.thai-restaurant.de/unser-verband.htm? Dat biedt jouw vrouw misschien mogelijkheden om aan haar bedrijfsvoering en marketing te werken.

 

Klinkt m.i. als dat de onderneming nog eens goed op de kaart gezet moet worden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Kan je ook uitvoering noteren wat jullie zelf gedaan hebben om gasten te krijgen in het restaurant?

We hebben advertenties in kranten geplaatst met wisselend succes. Er yijn hier 2 kranten die in aanmerking komen voor een advertentie. De ene krant is een stadskrant hier, waarmee we dus de mensen in het buitengebiet niet bereiken. De andere is een regionale waarmee de regio bereiken. Ervaring leert dat mensen hier uit de stad deye niet leyen.

Advertenties in de stadskrant leverde die paar keer nauwslijks respons op. Het ene redactionele stukje dat we hadden wel. Toen heeft het 2 weken effect gehad.

De andere krant heeft een groot bereik, wat mensen uit naburige steden heeft opgelevert. De advertentiekosten verdienen we er niet mee terug.

 

We hebben op stadsfeesten kortingscoupons uitgedeelt. Van de 500 zijn er 0 terug gekomen.

op stadsfeesten verkopen we stokjes sate en loempia's, wat op de dag goed loopt. Ook proberen we op zulke dagen ons onder de aandacht te brengen van de duiyenden voorbijgangers.

Verder hebben we buiten een krijtbord staan. Dat levert het meeste op, maar we kunnen er maar 1 neerzetten.

 

De producten die verkopen zijn authentiek Thaise gerechten. Ook hebben we een grote keuze aan vegetarische gerechten, wat wel goed aangenomen wordt. Voor vegetariers zijn hier verder geen mogelijkheden.

De prijsstelling is voor Duitse begrippen hoog. Niet in vergelijking met andere gelijksoortige restaurant, maar wel in vergelijking met de Duitse schnitzel en griekse restaurants bijvoorbeeld. Wij maken geen gebruik van truuks als goedkope gerechten maar apart betalen voor de rijst, het bordje en de vork. De prijs op de kaart is incl alles wat er bij komt kijken.

De porties zijh wat aan de grote kant, al gaat dat wel de goede kant op (hier volgt de chef de verkeerde lijn naar mijn idee).

Iedere klant krijgt een kleine nachtisch met wat vers fruit, meestal ananas. Deserts doen we (nog) niet, omdat dat met de huidige beyetting (chef plus serveerster) niet haalbaar is. Daar verliezen we wat inkomsten.

Gemiddeld zitten we per klant op 20 euro. De kosten van de gerechten zit zo rond de 25%. De ingredienten zijn vers en worden deels uit Thailand ingevlogen.

 

Het probleem is niet het meer uit de gasten die we hebben krijgen, maar hoe we meer gasten krijgen. Gisteren bijvoorbeeld hadden we 9 gasten en das te weinig.

 

Ik hoop dat ik niet te uitgebreid antwoord geef. Voor mij is dit ook goed om weer eens op een rijtje te zetten. En mocht er ergens een y ipv een z staan, dit is een Duits QWERTZ toetsenbord ::)

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop zo een beetje een inzicht gegeven te hebben en ik hoop dat er hier iemand de vinger op de zere plek kan leggen. Tot nu toe konden meerdere mensen met horeca ervaring, een restaurant servicemanager, meerdere ondernemers en goede kennissen het probleem niet vinden.

Hoe zijn al die mensen te werk gegaan? Heb je de situatie uitgelegd en zagen ze geen problemen, of hebben ze een keer als "mystery guest" bij je gegeten?

 

Heb je zelf wel eens een avond op een onopvallende plaats in het restaurant gezeten en alleen maar geobserveerd? Hoe lang staan mensen te wachten voordat ze naar hun tafel worden begeleid, hoe lang moeten ze wachten op hun eerste drankje, is de kaart duidelijk of moet er veel gevraagd worden bij het opnemen van de bestelling, hoe lang zijn de pauzes tussen de gangen? Proberen ze vaak tevergeefs oogcontact te krijgen met de bediening? Zitten ze lachend aan tafel en eten ze "met smaak" of zijn er veel gefronste wenkbrauwen? Wordt er bij elke gang geïnformeerd of alles naar wens is en is dat dan zo? Blijft er veel eten op de borden liggen? Hoe groot zijn de fooien?

 

Uit eten gaan is veel meer dan alleen het eten zelf. Klanten die de deur uitgaan met "het eten was wel goed, maar ..." komen meestal niet terug en zullen je niet aanbevelen bij familie, vrienden en kennissen. En hetzelfde geldt voor "leuk restaurant, maar het eten was niet bijzonder". Probeer dus niet alleen als ondernemer naar de zaak te (laten) kijken, maar vooral ook als klant.

Link naar reactie
  • 0

In welk deel van Duitsland zijn jullie gevestigd? Dat is ook belangrijk om te weten.

 

Daar moeten de meeste Restaurants hebben van de mittags-tisch

(beperkte (lunch)kaart, plate service en schappelijke prijs)

Heb je in de nachbarschaft al rondgevraagd wat het probleem zou kunnen zijn?

Heb je al een kennismakingsbuffet geprobeerd speciaal voor de 'locals'? Dus voor een klein prijsje kennismaken met Thais voedsel, alleen geadverteerd in het lokale zondagskrantje.

We zitten aan de Niederrhein (met een beetje googelen zijn we daar zo te vinden, maar ik laat het exacte hier even uit het topic).

 

We hebben ook een lunchkaart die wat kleiner is en die gerechten bevat die snel te maken zijn vanwege de kortere lunchpauzes. Er zitten hier veel kantoren in de omgeving en ik heb al wat ondernemerskennissen ingezet om ons daar onder de aandacht te brengen. Daarbij is voor mei in aanvulling daarop een direct marketing gepland waarmee we ons bij de kleinere kantoren onder de aandacht willen brengen.

 

Een kennismaking voor alleen locals is wel een goed idee. Het kleine prijs iets minder, want dat trekt niet de juiste mensen aan. Duitsers zijn echte koopjeszoekers en dat zijn mensen waar als gasten niets aan hebben.

 

Hebben jullie een website? Online vermeldingen?

Hebben jullie een 'lokale' naam? Uithangbord? Menu en prijslijst? Lokale promoties?

Hebben jullie samenwerkingen met het winkelcentrum? Andere ondernemers?

Zijn jullie lid van:http://www.thai-restaurant.de/unser-verband.htm? Dat biedt jouw vrouw misschien mogelijkheden om aan haar bedrijfsvoering en marketing te werken.

 

Klinkt m.i. als dat de onderneming nog eens goed op de kaart gezet moet worden.

We hebben een website, al ben ik bezig met een fatsoenlijke website (joomla). Ondanks dat de huidige website niet zo mooi is en nodig vernieuwd moet worden, doet hij het in google goed. We zijn ook aangemeld bij allerlei restaurant sites waar we ook wel wat doorkliks vandaan krijgen.

Het winkelcentrum zitten grote ketens die niks met ons op hebben. Ook zitten we buiten het terrein van het winkelcentrum, dus is hun vereniging niet voor ons toegankelijk. De vereniging van onze straat zijn we wel lid van, maar eh... hoe zeg ik dat netjes.... die is bezig deze straat ten gronde te richten. Dit was vroeger de winkelstraat, maar sinds de fabriek is verruild voor een winkelcentrum is deze straat niet echt de moeite waard. Wij zitten op het stuk wat wel goed loopt, maar er zitten hier te veel winkels die in de jaren 80 zijn blijven hangen.

Dat Thaise verband kunnen we geen lid van worden. Aangezien we maar 1 kok hebben, zijn we daar geweigert als lid. We zijn overigens bezig geweest een extra kok uit Thaland te halen, maar dat is niet gelukt doordat het visum is geweigert op grond van het missen van een diploma (en dan maakt de 10 jaar werkervaring als chef in een sterrenrestaurant niet uit...).

 

Klinkt m.i. als dat de onderneming nog eens goed op de kaart gezet moet worden.

Spijker keihard op zij kop

Link naar reactie
  • 0

Hoe zijn al die mensen te werk gegaan? Heb je de situatie uitgelegd en zagen ze geen problemen, of hebben ze een keer als "mystery guest" bij je gegeten?

De mensen met de horeca ervaring staan ons al vanaf het begin ter zijde met raad en daad. Die kennen het bedrijf, die kennen ons en die weten wat we gedaan hebben. De service manager kent ons ook en die komt zo af en toe gewoon eens een kopje koffie drinken om eens te observeren. Ik zelf zie veel dingen al niet meer.

De ondernemers zijn allen als gewone echte klant gekomen daar ben ik, aangezien ik die wel ken, maar onze serveerster niet, later op afgestapt en heb ze eerst in een gesprekje om feedback gevraagd, zonder te sturen. Daarna heb ik ze voorgelegd wat we zouden kunnen doen om het te verbeteren.

We hebben trouwens ook een keer een ondernemers adviseur gehad via de vakvereniging waar we lid van zijn. Die vond dat we onze prijzen moesten halveren, zorgen dat we bij fabrieken in kantines een poster moesten ophangen en dat we vooral zijn reclamecampagne moesten kopen. Hij was overigens nog nooit eerder in een Thais restaurant geweest en bedreef zelf een ontbijthal die drijft op massa.

Heb je zelf wel eens een avond op een onopvallende plaats in het restaurant gezeten en alleen maar geobserveerd? Hoe lang staan mensen te wachten voordat ze naar hun tafel worden begeleid, hoe lang moeten ze wachten op hun eerste drankje, is de kaart duidelijk of moet er veel gevraagd worden bij het opnemen van de bestelling, hoe lang zijn de pauzes tussen de gangen? Proberen ze vaak tevergeefs oogcontact te krijgen met de bediening? Zitten ze lachend aan tafel en eten ze "met smaak" of zijn er veel gefronste wenkbrauwen? Wordt er bij elke gang geïnformeerd of alles naar wens is en is dat dan zo? Blijft er veel eten op de borden liggen? Hoe groot zijn de fooien?

Heel vaak. De bediening is vlot. Aangezien er niet zo heel veel gasten zijn, is het ook niet zo moeilijk iedere gast de nodige aandacht te geven. Aangezien ik Nederlands ben en de bediening niet, vang ik nog wel eens geprekken op tussen de gasten onderling. Daar zitten eigenlijk nooit negatieve dingen bij. De gast weet dan dus niet dat ik NL ben en mee kan luisteren!

 

We hebben overigens geen groot restaurant, we hebben in de huidige setup plek voor maximaal 39 gasten, maar realistischer is het 30 aan te houden, aangezien niet iedere tafel even geschikt is voor het aantal stoelen dat er staan. Mocht het ooit lopen als een trein kan het aantal tafels uitgebreid worden, maar dat is nu zeker niet aan de orde.

 

Wat mij zelf hier zou tegenhouden om bij osn zelf te eten, zou zijn dat er verder geen gasten zijn en dat maakt een doodse/slechte indruk. Sinds we een achtergrondmuziek hebben is dat overigens wel beter, maar prettig om als enige in een restaurant zitten is het niet.

Link naar reactie
  • 0

 

De prijsstelling is voor Duitse begrippen hoog. Niet in vergelijking met andere gelijksoortige restaurant, maar wel in vergelijking met de Duitse schnitzel en griekse restaurants bijvoorbeeld.

 

Gemiddeld zitten we per klant op 20 euro. De kosten van de gerechten zit zo rond de 25%. De ingredienten zijn vers en worden deels uit Thailand ingevlogen.

 

 

Ben ik de enigste die dit vreemd vind ?

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat het hier gaat om de prijs van het eten... en ja dat is in vergelijking met restaurants bij hem in de buurt in het hogere segment.

 

even een menuutje van een Duits restaurant uit dezelfde stad.

 

* Tagessuppe - Salat vom Buffet - Dessert

* Jägerschnitzel oder Schnitzel Wiener Art mit Pommes oder

* Schnitzel Hawaii mit Kroketten

* EUR 8,50

 

 

 

 

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

De prijsstelling is voor Duitse begrippen hoog.

Gemiddeld zitten we per klant op 20 euro.

Ben ik de enigste die dit vreemd vind ?

Het meestgekozen hoofdgerecht kost 14,50. Tel daar 2 biertjes bij en je hebt 20 euro. Als je een lokal schnitzel restaurant neemt, dan betaal je voor een hoofdgerecht 8 euro plus 2 biertjes maakt 13 euro.

 

Maar eh, als het niet klopt met de kengetallen van de branche, enlighten me. Ik heb wel een ondernemersachtergrond (auto's en IT), maar niet in de horeca. De kengetallen die ik van de handelskammer heb gekregen, zoals 25% van de verkoopprijs is wareninkoop, houden we ons aardig aan.

 

edit:

Ik heb overigens wel eens gedacht aan een prijsverlaging, maar ik denk dat een euo er af niet zo veel verschil maakt in klandizie. De vegetarische gerechten zijn overigens wel wat goedkoper.

Link naar reactie
  • 0
We hebben een website, al ben ik bezig met een fatsoenlijke website (joomla). Ondanks dat de huidige website niet zo mooi is en nodig vernieuwd moet worden, doet hij het in google goed.

 

De website is zeker aan vernieuwing toe... dat zal niet direct de kip met de gouden eieren zijn maar wel meehelpen de keuze op jullie te laten vallen als er van te voren even op het internet word gekeken wat er allemaal te eten is.

 

Dat goed gevonden in Google.de valt tegen als ik zoek op restaurant + plaatsnaam komen jullie niet voor op pagina 1.

 

 

 

 

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

We hebben tot nu toe alleen recenties op google gehad. Daarvan was er 1, van een klant in de eerste week die het bij ons saai en leeg vond en die de airco mistte (het was toen 35 graden...). De andere is van gasten die hun oude Thaise restaurant dat er niet meer is beter vonden. Ze vonden ons duur, ze waren van mening dat we blikjesspul serveren en dat we dat probeerden te compenseren met grotere porties. Dat waren inderdaad de gasten die de nachtisch van verse ananas voor ananas uit blik afdeden.

 

Dus, 1 keer neutraal en 1 keer negatief.

Link naar reactie
  • 0

 

Er zat een Thais restaurant in de stad voordat jullie je zaak openden. Hoe was hun prijs/kwaliteit?

 

Heb je weleens overwogen een preisgunstiger* alternatief te bieden in de vorm van een paar standaard gerechten: een curry, een stirfry en een padthai? Doen jullie kindermenu's? Een lunchmenu? Afhaal- en bezorg? Partyservice?

 

Gaan jullie weleens de stad in: tijdens de Kerstmarkt bijvoorbeeld? Onze lokale Thai is een groot succes op het jaarlijks proeffestijn. Keuze uit vier schotels voor een euro of vijf (eten uit een plastic bakje, maar ter plekke bereid met verse ingrediënten!

 

* Betaalbare populaire schotels naast duurdere specials.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe het hun vergaan is. Wat ik er van gehoord heb, heeft zo'n 10 jaar geleden in dezelfde buurt als waar wij zitten een thai gezeten. Meer dan dat heb ik er niet over terug kunnen vinden.

 

We hebben ook wel goedkopere gerechten, zoals een Phat Thai voor 9,50 of een Khao Pad (gebakken rijst) voor 7,90. Het zijn dus niet alleen maar curry's van 14,50. Voor kinderen hebben we kip nuggets. Die zien de mac hiertegenover en hebben daar meer zin in dan in Thaise lekkernijen.

 

Met alle Stadsfeesten yijn we er bij. De Stadsfeesten spelen zich met name hier voor de deur af. Dan verkopen we Sate en loempia's.

Link naar reactie
  • 0

Misschien zijn julle te Thais, te authentiek. Ik zie in Nederland dat Indonesische restaurants tegenwoordig allemaal niet meer de authentieke gekruide smaak hebben, en dat het moeilijk is om een goed Indonesisch restaurant te vinden. De smaak van het publiek is blijkbaar minder specifiek gekruid. Ik eet erg graag Thais, en ook daar zie ik dat je vaak een te vlakk smaak krijgt, aangepast op de fantasieloze gemiddelde Hollandse smaakpapil. Net als dat de lof en de tauge tegenwoordig nergens meer naar smaakt.

Als je een goede keuken hebt, dan moet je blijkbaar meer marketing doen, en meer geluk hebben dat de juiste mensen op het juiste moment bij je komen eten, voor de mond tot mond reclame. En, twee maanden dicht is natuurlijk niet heel handig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.