• 0

electrische step van de zaak

Ja ik weet het, wellicht een beetje penny wise pound foolish maar ik ben primair benieuwd naar de regeltjes.

 

Voor mijn werk kom ik regelmatig op uitgestrekte bouwterreinen (geen openbaar terrein) waar ik op verschillende locaties voor een paar minuten moet zijn. Ik heb dat eens berekend en kwam tot de conclusie dat ik veel tijd kwijt ben met lopen (tijd = geld). Nu zie ik steeds vaker collega's met een electrische step (zonder rdw registratie) over het terrein rijden, heel efficient.

 

Stel je voor dat ik, als DGA, zo'n step via de zaak koop (ca. € 500,--), wordt dit dan gezien als een voertuig dat ik tbs krijg van "mijn werkgever" en dat ik of bijtelling of km administratie moet bijhouden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

als ik sommige bouwterreinen zie denk ik dat je meer aan een mountainbike hebt ;D verder denk ik dat zo'n step eerder onder een of andere fietsplan van de zaak valt dan dat je kilometers moet bijhouden.

 

nou ik er over nadenk, heb je als motorrijder ook bijtelling bij een motor van de zaak?

Link naar reactie
  • 0

Om hier nog even op terug te komen; omdat het een handig ding is, heb ik de step privé aangeschaft.

 

En dan ga je de zakelijke kilometers declareren?

Was handiger geweest om gewoon als bedrijfsuitgave te boeken.

 

Uiteraard moet teunis voor zichzelf praten, maar toch wil ik (als ‘mede-DGA’) hierop reageren. En dat omdat dit nergens over gaat (althans in mijn ogen!):

 

Als je (DGA) zakelijk een ding voor 500,- koopt, dan “verdien” je daar dan eenmalig 100,- euries op (20% VPB van 500,-). Wow!!

En om dan van het gezeik af te zijn van ‘bijtellingen’ voor privé-gebruik moet je jaarlijks:

- of allemaal gereden kilometers bij te houden, zodat je de waarde van het privé-gebruik kan verantwoorden,

- of accepteren dat de fiscus toch een streep door deze zakelijke uitgaven zet (of een hoger bedrag aan ‘privé-gebruik’ claimt).

 

Ik weet wel wat mijn keuze als DGA is in deze! Als het over de aanschaf van een nieuwe bedrijfsauto (van +30K) zou gaan, dan is het wel een ander verhaal (misschien).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Wij wonen in het buitengebied en ik gebruik de step ook om naar de buren (1 km afstand) te gaan. Beter dan de auto.

Om gezeur te voorkomen heb ik de step prive gekocht maar heb er zakelijk ook plezier van natuurlijk.

 

Ik ga verder niets verrekenen, de kosten wegen niet op tegen de baten, heb de step uiteindelijk voor € 275 kunnen kopen.

Link naar reactie
  • 0

Ja ik weet het, wellicht een beetje penny wise pound foolish maar ik ben primair benieuwd naar de regeltjes.

 

Voor mijn werk kom ik regelmatig op uitgestrekte bouwterreinen (geen openbaar terrein) waar ik op verschillende locaties voor een paar minuten moet zijn. Ik heb dat eens berekend en kwam tot de conclusie dat ik veel tijd kwijt ben met lopen (tijd = geld). Nu zie ik steeds vaker collega's met een electrische step (zonder rdw registratie) over het terrein rijden, heel efficient.

 

Stel je voor dat ik, als DGA, zo'n step via de zaak koop (ca. € 500,--), wordt dit dan gezien als een voertuig dat ik tbs krijg van "mijn werkgever" en dat ik of bijtelling of km administratie moet bijhouden?

 

De eerste step met kilometer teller moet ik nog tegenkomen. Of is een schatting voor de belastingdienst voldoende? Zo ja lijkt me dit een goudmijn. Maar ik vermoed nee

Link naar reactie
  • 0

@Peter

 

Je vergeet gemakshalve wel de BTW op aanschaf en gebruik en de KIA!

En doel van de step was uitsluitend zakelijk gebruik. Ik neem toch aan dat jij dan als DGA de step zakelijk aanschaft (?)

 

groet

Joost

 

Inderdaad Joost.

 

Dat vergeet ik gemakshalve, want ook dat zijn peanuts.

Dat weegt niet op (zoals TS gelukkig zelf ook heeft geconstateerd!) tegen de rompslomp.

 

Peter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.