• 0

Wat is de formele status van dit bedrijf ?

Vandaag kwam ik in aanraking met iemand die handelt namens de fa. sohtA

(de naam is ivm zoekmachines achterstevoren geschreven)

Maar ik zie in het insolventieregister dat die recent failliet is gegaan.

Daar staat het KvK nr 55332102 (weer achterstevoren geschreven) bij.

Als ik vervolgens in het KvK-nr. kijk,

zie ik bij dat KvKnr staan: Uitgeschreven uit het handelsregister.

Er staat me bij dat in geval van faillisement dat dat er gewoon bij staat en dat de registratie niet wordt uitgeschreven.

 

Wat me verder opvalt is dat er geen "B.V." bij staat,

is het dan de eenmanszaak -dus de persoon- die failliet is ?

 

En als ik dan op hetzelfde adres in het KvK-register ga zoeken,

kom ik nog onder KvKnr 35167105 (weer achterstevoren) een "B.V." tegen onder dezelfde bedrijfsnaam.

Die "B.V." lijkt niet failliet te zijn.

Maar frappant is dat de eigenaar/aandeelhouder van die BV dezelfde is

als de andere KvK-registratie,

welke WEL failliet is.

Kan een natuurlijke persoon failliet zijn en nog wel eigenaar van een niet failliete bv ?

 

Welke Sherlock hier snapt hoe dit zit ?

Ik begin het gevoel te krijgen dat ik hier moet oppassen. Delen jullie dat gevoel ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan een natuurlijke persoon failliet zijn en nog wel eigenaar van een niet failliete bv ?

Op zich wel (er staat niet in de wet dat het niet kan), maar de curator zal feitelijk de touwtjes in handen hebben. Wellicht moet je eens contact met hem opnemen; als de B.V. nog enige waarde vertegenwoordigt, zal de curator deze ongetwijfeld willen gaan verkopen (middels aandelenoverdracht).

Link naar reactie
  • 0

Vandaag kwam ik in aanraking met iemand die handelt namens de fa. sohtA

(de naam is ivm zoekmachines achterstevoren geschreven)

Maar ik zie in het insolventieregister dat die recent failliet is gegaan.

Daar staat het KvK nr 55332102 (weer achterstevoren geschreven) bij.

Als ik vervolgens in het KvK-nr. kijk,

zie ik bij dat KvKnr staan: Uitgeschreven uit het handelsregister.

Er staat me bij dat in geval van faillisement dat dat er gewoon bij staat en dat de registratie niet wordt uitgeschreven.

 

Wat me verder opvalt is dat er geen "B.V." bij staat,

is het dan de eenmanszaak -dus de persoon- die failliet is ?

 

En als ik dan op hetzelfde adres in het KvK-register ga zoeken,

kom ik nog onder KvKnr 35167105 (weer achterstevoren) een "B.V." tegen onder dezelfde bedrijfsnaam.

Die "B.V." lijkt niet failliet te zijn.

Maar frappant is dat de eigenaar/aandeelhouder van die BV dezelfde is

als de andere KvK-registratie,

welke WEL failliet is.

Kan een natuurlijke persoon failliet zijn en nog wel eigenaar van een niet failliete bv ?

 

Welke Sherlock hier snapt hoe dit zit ?

Ik begin het gevoel te krijgen dat ik hier moet oppassen. Delen jullie dat gevoel ?

 

Wat ik mij afvraag Sherlock,

Waarom ga je meer kostbare tijd besteden aan een bedrijf met zo'n hoog risicogehalte en onduidelijkheden ?

Met zulke bedrijven zul je altijd te maken krijgen met "rugzakjes" aan problemen.

Als je ondanks de signalen toch aan samenwerken denkt, dan in ieder geval elke opdracht op voorschotbasis of tegen bankgarantie. In principe hoef je verder niets meer uit te zoeken, het risico zal er volgens mij niet minder om worden.

 

Als hij persoonlijk failliet is, wat denk je dan van zijn BV ? Volgens mij ben je persoonlijk eigenaar van de bv's.

Je BV is afgeschermd naar je privé, andersom niet, ben je privé failliet, behoren je BV's tot jouw privé vermogen.

 

Succes !! ;D

Roland

 

Link naar reactie
  • 0

Dat de aandeelhouder failliet gaat, betekent niet dat de BV ook failliet gaat. In beginsel werkt die bescherming namelijk wel twee kanten op. Als de failliet inderdaad de aandeelhouder is, dan kun je de curator benaderen om te vragen wat er met de BV gaat gebeuren. Vaak zal de curator de aandelen omzetten in geld, dat kan bijvoorbeeld door verkoop van de activa en ontbinding van de BV, of door verkoop van de aandelen.

 

Probleem is echter vaak dat de failliete aandeelhouder werkelijk iedere cent uit de BV gehaald heeft om zijn privéschuldeisers mee te betalen. Als de BV daarnaast niet zo lekker draait, ligt een faillissement vlak om de hoek. Maar op zich zijn dat losstaande situaties.

 

De eerste vraag hier is natuurlijk of je nu te maken hebt met de BV of de natuurlijke persoon. Is dat de natuurlijk persoon, dan houdt het vrij snel op (tenzij het de curator is en hij zich garant stelt). Is dat de BV, dan zou ik naast uiterst voorzichtig zijn de curator (heel makkelijk via google te achterhalen) bellen om te vragen wat hij van plan is. Wellicht is de BV al verkocht, maar is de wijziging nog niet in het handelsregister verwerkt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik zou gewoon het gesprek aangaan met de propositie dat je graag zaken wil doen maar dat je - gezien de wat onzekere status - je je diensten/producten alleen op vooruitbetaling kan leveren. Daar kun je dan een korting van enkele procenten tegenoverstellen.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Ik zit toch het meest op de lijn van Annedien, gewoon op de man af vragen hoe het zit, naar aanleiding wat je bij de KvK hebt gevonden en kijken wat het antwoord is. Op zich is het niet heel raar dat een failliete onderneming doorgaat of doorstart zeker niet in die branch. op zich vind ik het een positief teken dat de BV dezelfde naam heeft als de eenmanszaak, dat duid erop dat de ondernemer zich niet verstopt. Bij roekeloze of frauduleuze ondernemers zie je vaak dat men onder een andere naam verder gaat

 

Verder als je wel zaken met ze gaat doen toch altijd voorzichtig beginnen ook als het verhaal duidelijk is, Dus (gedeeltelijke) vooruitbetaling op de eerste bestellingen of direct bij aflevering. Let extra opdat de afspraken goed op papier staan en kijk of de ondernemer zijn afspraken nakomt, zo kun je dan rustig het wederzijds vertrouwen laten groeien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.