• 0

jezelf als klant

Volgens mij heb ik een wat vreemde vraag, want ik kan het met geen enkele zoekopdracht vinden, terwijl ik normaal gesproken erg creatief ben met zoeken. Vandaar mijn vraag op deze website.

 

Ik ben een zelfstandige huishoudelijke hulp en heb zo'n 8 verschillende klanten. Ik doe echt alles zelf, van acquisitie tot administratie en zie mijzelf ook echt als ondernemer. (Ik heb overigens een hele andere/brede achtergrond, maar soms lopen dingen nu eenmaal anders in het leven) Ik vroeg mij echter af, omdat het huishoudelijk werk betreft, ik mijzelf (of als dat beter is mijn echtgenoot) ook als klant zou mogen rekenen. Het gaat dan niet om de inkomsten, maar om te zorgen dat ik aan het einde van het jaar genoeg uren maak. Het werk is best pittig dus soms qua uren beperkt, maar als ik mijn eigen huishouden mee zou rekenen, hoef ik mij geen zorgen te maken qua uren.

 

Ik zou mijzelf dan wel factureren, maar bijvoorbeeld als vriendendienst ofzo, of als iemand een ander idee heeft?

 

Ik weet niet of de vraag erg vreemd over komt, maar het is echt een serieuze vraag. Met het antwoord zou ik echt enorm geholpen zijn!

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Groetjes,

 

Saskia

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien wel aardig... een quote uit het antwoord van het Ministerie SZW op een vraag die een klant van mij (emz eigenaar KDV) stelde in hoeverre zij aanspraak heeft op kinderopvangtoeslag als haar eigen kind in haar eigen KDV wordt opgevangen:

 

Quote

U bent eigenaar van een kinderopvangcentrum. De Belastingdienst liet u weten dat u geen recht hebt op kinderopvangtoeslag omdat het niet mogelijk is om een contract met uzelf aan te gaan. U vraagt zich af of dat klopt.

Het klopt inderdaad dat u geen contract kan aangaan met uzelf. Uw partner kan dat contract wel aangaan. /unquote

 

(vet gedrukt van mij)

 

Of dit ook geldt als je wil gaan schoonmaken in je eigen huis (ervan uitgaande dat je zelfstandig ondernemer bent).... durf ik niet te zeggen, in die zin neig ik wel naar het antwoord dat TwaBla al gaf.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Ik verwacht binnen niet al te lange tijd namens de betrokken klant te moeten gaan procederen tegen de belastingdienst (terugvordering kot) en zal dankbaar dit mailtje van SZW aanhalen in de procedure......

 

LOL, zoals Joost R zou zeggen....de overheid pakt pistool, richt en schiet in eigen voet.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor de snelle reacties!

 

Ik ben volledig zelfstandig ondernemer, dus ook ingeschreven bij de kvk en heb ook een btw nummer.

 

Ik snap ergens de redenering van TwaBla, maar ik zou niet alleen mijn eigen klant zijn. Ik verdien namelijk ook mijn geld met het werken bij mijn andere klanten. En de quote van Marjan zou dan ook een aardige zijn. Dan zou ik het misschien via mijn partner kunnen laten lopen.

 

Het verschil van zo'n 4 uurtjes per week is voor mij het verschil tussen het urencriterium wel of niet halen, maar nog een klant van 4 uur erbij, naast mijn werk en ons eigen huishouden, is dan weer net teveel van het goede.

 

Is er verder nog juridisch iets over te zeggen?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik acht dit vrijwel kansloos.. het schoonmaken van jou huis is geen zakelijke activitieit en heeft geen zakelijk doel..

 

Het voorbeeld van Marjan is ook totaal anders en in mijn ogen niet zo relevant, daarbij gaat het om in de prive sfeer aanvragen van een toeslag, waarbij ook betoogd kan worden dat als de kinderen niet in het eigen KDV worden opgevangen ze dan alsnog naar een betaalde opvang moeten en dat dat dan ook zonder verdere vragen vergoed zou worden. het probleem van niet je eigen klant kunnen zijn word zo alleen omzeilt maar zoals Marjan aangeeft gaat hierover waarschijnlijk geprocedeerd worden tegen de belastingdienst dus het is nog verre van zeker dat deze constructie standhoud. MAar goed daarover wil ik niet teveel uitweiden want daar draait het heir niet om..

 

In jou geval is het zo dat als jij een zelf een huishoudelijke hulp zou inhuren dat dit nooit zakelijke kosten zouden kunnen zijn want er is geen enkel zakelijk doel in het schoonhouden van jou huis en met gevolg is dit ook niet te rekenen tot jou urencriterium. Hoewel het jou en je partner vrijstaat prive een hulp in de huishouding in te huren zal een overeenkomst tussen jou en je partner om het huis schoon te houden zou een oneigenlijke overeenkomst worden aangemerkt.

 

Dus in plaats van (toch wel) vreemde constructies te bedenken.. kun je ook simpele oplossingen bedenken.. jij huurt voor jezelf thuis een huishoudelijke hulp, daardoor hou jij tijd over voor een extra klant. Nemen we voor het gemak aan dat jou nieuwe hulp hetzelfde kost als jij per uur.. dan werk je eigenlijk een beetje voor niks maar door die extra klant krijg je opeens een belangrijk belasting voordeel waardoor je er per saldo al snel enkele 100-den euro's mee opschiet, en als je dat dan afzet tegen die 4 uurtjes is dat een mooi uurloon..

 

Het andere alternatief is 4 uur minder gaan werken bij je werkgever. Het verlies aan inkomsten zal ruim gecompenseerd worden door het behalen van het urencriterium en de extra voordelen die daaruit voortvloeien.

 

Ik weet niet hoe lang je al bezig bent met je onderneming? maar als dat 5 jaar of langer is dan moet je er ook rekening mee houden dat je minimaal 50% van je totale werkzame uren aan je onderneming besteed anders kom je na 5 jaar ondernemerschap niet meer in aanmerking voor zelfstandigenaftrek ook als je de 1225 uur wel haalt.

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt inderdaad logisch, geen zakelijke activiteit dus geen zakelijk doel. Daar is mijn vraag wel mee beantwoord. Roel, bedankt.

 

Ik moet er overigens wel bij vermelden dat het echt niet bedoeld is als vreemde constructie. Het was echt een serieus idee. Ik had ook zoiets van waarom zou ik een ander in huis halen, voor iets wat ik zelf ook kan en daar dan ook mijn uren mee zou kunnen maken. Maar goed, met het idee om een ander in huis te halen en dan alsnog zelf ergens anders te werken en dan wel voldoende uren te kunnen maken en dus mijn urencriterium wel te halen, is misschien nog een beter idee, alhoewel goede hulpen schaars zijn hoor ik van mijn klanten ;).

 

In ieder geval bedankt voor het antwoord op mijn vraag!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jezelf als klant zien heeft in de zin van de BTW wetgeving wel een aardige opening. Heel formeel moet een fiscalist BTW afdragen wegens het zelf invullen van zijn IB aangifte. Volgens de wet benut hij dan namelijk zijn eigen kennis voor een privé aangelegenheid (de IB aangifte).

 

De opsomming van de wetgeving:

 

Artikel 1-a OB:

Onder de naam 'omzetbelasting' wordt een belasting geheven ter zake van:

 

a. leveringen van goederen en diensten, welke in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer onder bezwarende titel worden verricht;

 

Artikel 4-2-b OB

 

Met een dienst verricht onder bezwarende titel als bedoeld in artikel 1, onderdeel a, worden gelijkgesteld:

 

b. het om niet verrichten van diensten door de ondernemer voor eigen privé-doeleinden of voor privé-doeleinden van zijn personeel, of, meer in het algemeen, voor andere dan bedrijfsdoeleinden.

 

Als ik als fiscalist en zelfstandig ondernemer dus mijn eigen aangifte IB doe, dan verricht ik een dienst aan mijzelf om niet (ik kan mezelf er niet voor betalen) die betrekking heeft op mijn privé (dat is de IB aangifte immers voorzover het niet gaat om de winstbijlage).

 

Dus volgens de BTW wetgeving kan ik weldegelijk privé een klant zijn van mijn eenmanszaak!

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb ik een wat vreemde vraag, want ik kan het met geen enkele zoekopdracht vinden, terwijl ik normaal gesproken erg creatief ben met zoeken. Vandaar mijn vraag op deze website.

 

Ik ben een zelfstandige huishoudelijke hulp en heb zo'n 8 verschillende klanten. Ik doe echt alles zelf, van acquisitie tot administratie en zie mijzelf ook echt als ondernemer. (Ik heb overigens een hele andere/brede achtergrond, maar soms lopen dingen nu eenmaal anders in het leven) Ik vroeg mij echter af, omdat het huishoudelijk werk betreft, ik mijzelf (of als dat beter is mijn echtgenoot) ook als klant zou mogen rekenen. Het gaat dan niet om de inkomsten, maar om te zorgen dat ik aan het einde van het jaar genoeg uren maak. Het werk is best pittig dus soms qua uren beperkt, maar als ik mijn eigen huishouden mee zou rekenen, hoef ik mij geen zorgen te maken qua uren.

 

Ik zou mijzelf dan wel factureren, maar bijvoorbeeld als vriendendienst ofzo, of als iemand een ander idee heeft?

 

Ik weet niet of de vraag erg vreemd over komt, maar het is echt een serieuze vraag. Met het antwoord zou ik echt enorm geholpen zijn!

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Groetjes,

 

Saskia

 

Aquisitie doen (ook op verjaardagsfeesten), administratie voeren, promotieteksten schrijven, je eigen kennis op peil houden, beurzen bezoeken etc valt allemaal onder het urencriterium.

Je zou zelfs het ontwikkelen van nieuwe methoden om sneller bepaalde dingen schoon te maken in eigen omgeving (huis) kunnen meerekenen in je uren. Goed administreren wanneer je met wat bezig bent. En dit valt dan ook weer onder uren dat je bezig bent met je bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Door een e-mailbericht werd ik herinnerd aan dit onderwerp. Wellicht aardig om even een update te geven. Het lijkt namelijk wel degelijk mogelijk om de ene partner klant te laten zijn van de onderneming van de andere partner. Op 1 augustus dit jaar heeft de Raad van State uitspraak gedaan in een kwestie m.b.t. de kinderopvangtoeslag (procedure 201111027/1/A2). Hierin werd o.a. het volgende overwogen:

 

quote

Eveneens heeft de rechtbank met juistheid overwogen dat een persoon als houder van een gastouderbureau, zijnde een

eenmanszaak, niet los kan worden gezien van diezelfde persoon als ouder en er aldus geen rechtsgeldige overeenkomst in de zin van artikel 52 van de Wko is wanneer de ouder en de houder van het gastouderbureau één en dezelfde persoon zijn. De rechtbank is er echter ten onrechte aan voorbijgegaan dat in dit geval de overeenkomst niet alleen door [appellante] in haar hoedanigheid van ouder is ondertekend, maar ook door haar echtgenoot in zijn hoedanigheid van ouder in de zin van artikel 1, eerste lid, van de Wko. Nu de overeenkomst door twee verschillende partijen is ondertekend, is sprake van een rechtsgeldige overeenkomst.

unquote

 

Nu maar wachten op een procedure waarbij de ene partner de (onderneming van de) andere partner inhuurt om zijn deel van de werkzaamheden in huis uit te besteden....

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

privekok, chauffeur, PA, tuinvrouw, poolboy... echt niet; volop keuze (40 uur per week, meest stabiele huwelijk van het jaar)

 

Geen toyboy? ;)

 

Als hij 18 of ouder is... anders zal het lastig worden qua tekeningsbevoegdheid en bekwaam is voor het aangaan van zo'n overeenkomst

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

privekok, chauffeur, PA, tuinvrouw, poolboy... echt niet; volop keuze (40 uur per week, meest stabiele huwelijk van het jaar)

 

Geen toyboy? ;)

 

Als hij 18 of ouder is... anders zal het lastig worden qua tekeningsbevoegdheid en bekwaam is voor het aangaan van zo'n overeenkomst

 

Zeg ga jij eens gauw naar Vraag & Aanbod voordat ik een mod roep.

 

:P ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.