• 0

Grote rekening betalen

Ik moet een hele grote rekening betalen, maar heb niet alle financiele middelen beschikbaar.

 

Wat denken jullie dat vanuit mijn oogpunt slimmer is.

a het gedeelte betalen wat ik nu heb en aangeven dat ik wat krap bij kas zit

b wachten en alles in 1 keer betalen.

 

De onderneming waar ik het aan moet betalen is groot genoeg om er geen last van te hebben. Maar ben bang dat ze mij een stuk minder professioneel zien als ik voor optie a kies.

Als ik voor optie b kies ben ik 20 dagen telaat met betalen en ik heb de eerste herinnering al binnen.

Eind volgende week is het zeker bij mij binnen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 1

Optie C: geen verplichtingen aangaan als je er geen financiele middelen voor hebt.

 

Blijkbaar wil je een professionele indruk achterlaten terwijl dit in werkelijkheid verre van professioneel is.

 

For the time being zou ik dan maar optie b adviseren en net doen alsof er iets mis is gegaan bij de betaling.

 

Gr. Devlinx

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Ik neem bedrijven die aangeven als gevolg van reden x een tijdelijk en eenmalig cashflowprobleem hebben, en willen overleggen hoe je dat het beste kunt oplossen, serieuzer dan bedrijven die zonder melding gewoon 20 dagen te laat betalen.

 

Het is niet je eerste bestelling daar neem ik aan? Hoe is je betalingsmoraal tot nu toe?

 

De smoes dat er iets mis is gegaan heb ik al 100000 keer gehoord en ook de 100000 variaties daarop (ik ben de rekening kwijt is ook populair, evenals dat de boekhouder al 6 weken ziek is).

 

Je zegt dat het een groot bedrijf is dat het wel kan lijden. Dat is een aanname? En wat nu als het een bedrijfje met 2 man personeel was geweest? In welk opzicht was jouw situatie dan anders?

Link naar reactie
  • 0

Optie A: door een gedeelte te betalen geef e de indruk de rest ook te betalen. Tevens heeft de leverancier een deel van de kosten vergoed en moet het even wachten op het gedeelte winst. Naast de betaling even een mailtje of telefoontje naar het bedrijf.

 

 

Helemaal mee eens. Gewoon eerlijk zijn bouwt de beste en meest langdurige relaties: niets is voor een leverancier waardevoller dan weten waar hij bij een klan vanop aan an - en dat bied jij hem door als bovenstaand te handelen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Optie C: geen verplichtingen aangaan als je er geen financiele middelen voor hebt.

 

Blijkbaar wil je een professionele indruk achterlaten terwijl dit in werkelijkheid verre van professioneel is.

 

For the time being zou ik dan maar optie b adviseren en net doen alsof er iets mis is gegaan bij de betaling.

 

Gr. Devlinx

 

 

In dit geval komt het door een faliietemen van een klant van mij waar wij spullen hebben geleverd. Alles staat bij de curator en als ik al mijn reserves aansnij kom ik nog net eeb drag tekort. Een bedrag dat ik eind volgende week wel heb.

Maar ik zal maandag bellen en het verhaal uitleggen, kijken wat zij willen. Ben alleen bang dat het een aaridge deuk in het vertrouwen gaat oplopen.

 

Over het feit of het bedrijf het niet in gevaar komt dor mijn latere betaling kan ik alleen maar zeggen dat ik ongeveer weet wat zij omzetten en dat ondanks dat het voor mij heel veel geld is, het voor hun een peule schil zal zijn.

 

Ik ben al 5 jaar klant bij hun maar estel slechts 1 of 2 keer per jaar bij hun. Voor zover ik het me kan herinneren heb ik bij hun nooit eerder telaat betaald.

Link naar reactie
  • 0
In dit geval komt het door een faliietemen van een klant van mij waar wij spullen hebben geleverd.

 

Dat bedoel ik met het aangaan van een verplichting terwijl je er niet aan kunt voldoen. Geld dat je (nog) niet hebt moet je gewoon niet uitgeven. Wat nou als je die betaling ook eind volgende week niet kunt doen omdat iemand anders weer niet aan zijn verplichting aan jouw kan voldoen? Of tegen een onvoorziene kostenpost aanloopt.? Door het ene gat met het andere te dichten kun je jezelf aardig in de vinger snijden. Je kunt dat voorkomen door je reserves wat op te hogen.

 

Over het feit of het bedrijf het niet in gevaar komt dor mijn latere betaling kan ik alleen maar zeggen dat ik ongeveer weet wat zij omzetten en dat ondanks dat het voor mij heel veel geld is, het voor hun een peule schil zal zijn.

 

Dat is totaal geen argument om niet aan je verplichten te hoeven voldoen. Sterker nog, misschien zit daar wel een hele strakke organsiatie die bij jouw direct de stekker eruit wil trekken als niet aan de verplichting wordt voldaan. Wat let ze als je voor hun toch geen serieuze partner bent. Voor je het weet heb je een sneeuwbal effect, kun je niet aan je andere verplichtingen voldoen en lopen vaste klanten bij je weg.

 

Enfin, ik draaf iets te ver door. Je vroeg niet wat we ervan vonden maar hoe je het het beste kon oplossen. Misschien was mijn eerdere antwoord wat kort door de bocht. Als ik je verhaal zo lees, is het denk ik wel verstandiger is om in dit geval open te communiceren. Maar let op: als je nu communiceert om volgende week te betalen, dan moet je dat ook echt waarmaken! Je kunt je dan niet meer verschuilen achter een derde die niet aan zijn verplichtingen aan jou voldoet !

 

Verder zou je je kunnen afvragen of het handig is om deze vraag op een publiek forum als HL te plaatsen, terwijl je bedrijf met naam en toenaam zichtbaar is. Deze topics zijn over 20 jr nog steeds na te lezen, en je kunt je in ieder geval nooit meer verdedigen met "ik betaal mijn rekeningen altijd op tijd". Het doet toch aan beeld- en oordeelsvorming over je bedrijf. Dus zorg er in ieder geval voor dat dit draadje een positief einde krijgt.

 

Groet

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 1

Jasper,

 

Je hebt het over een professionele uitstraling van je bedrijf. Die uitstraling moet geen masker zijn, maar een manier van doen.

 

Je hebt in een ander draadje je ook uitgesproken over professionaliteit en dat daar ook laten zien (het vrijdag-verhaal).

 

Je moet overkomen zo je bent als Jasper en als bedrijf. Wat Frans ook zei, niet wegkruipen, maar even bellen.

Jouw leverancier heeft niets te maken met jouw klant, dan zit je op het verkeerde spoor.

 

De reactie van Devlinx snap ik wel, maar is mij net iets te fel.

 

 

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

In dit geval komt het door een faliietemen van een klant van mij waar wij spullen hebben geleverd.

 

Dat bedoel ik met het aangaan van een verplichting terwijl je er niet aan kunt voldoen.

Dat ben ik absoluut niet met je eens. Ondernemingen worden vanuit cashflow gefinancierd en het risico van een niet betalende afnemer is een risico dat elke ondernemer, dus ook de leverancier van Jasper, kent.

 

Jasper doet er goed aan open kaart te spelen met zijn leverancier.

 

(en voor de vakverdwazing: ik mag hopen dat Jasper bij de failliet onder eigendomsvoorbehoud heeft geleverd)

Link naar reactie
  • 0

 

Maar ik zal maandag bellen en het verhaal uitleggen, kijken wat zij willen. Ben alleen bang dat het een aardige deuk in het vertrouwen gaat oplopen.

 

 

Er is een probleem en de meest professionele reactie is niet verstoppen maar open kaart spelen. Je hebt je beste optie al klaar liggen. Om wat onderhandelingsruimte te creëren, kan je vragen of betaling in geheel een paar weken opgeschoven kan worden. Dan heb je gedeeltelijke betaling als compromis achter de hand.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Ondernemingen worden vanuit cashflow gefinancierd en het risico van een niet betalende afnemer is een risico dat elke ondernemer, dus ook de leverancier van Jasper, kent

 

Dat is iets waar Jasper zich toch niet op kan beroepen?

 

@Jasper: Succes maandag, komt vast goed.

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Wanneer wist je dat je dit liquiditeitsprobleem zou krijgen en heb je toen contact opgenomen met je bank?

 

Heb je nog andere klanten die versneld zouden willen of kunnen betalen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoop reacties, hoop dat ik alles en iedereen met deze reactie voldoende beantwoord anders hoor ik het graag.

 

De spullen die geleverd zijn blijven eigendom van mijn bedrijf tot de rekening betaald is. Alles wat daar geleverd is wordt voorzien van een eigen serienummer, waardoor wij nu ook kunnen aantonen dat het spul werkelijk van ons is.

 

Ondernemen is risico nemen, meestal kan ik de bevindingen van Devlinx wel volgen, maar nu niet. Eenn hele grote groep onderneemt door middel van een lening of koopt dingen in die men pas kan betalen wanneer de klant betaald heeft.

Maar goed ik ben nu onder uitgegaan met deze klant en ik twijfel er niet over dat ik mijn spullen terug krijg, alleen kan dit nog wel even duren. Curators zijn nooit echt snel.

 

Ik weet zeker dat ik het einde van de week voldoende cas hebt. Enerzijds omdat er een aantal klanten beloofd hebben te betalen, helaas zitten hier wat overheden tussen. En overheid, administratie en afspraken gaat niet zo goed samen.

1 van de grootste tegenvallers is een bedrag dat ik van uit de overheid krijg, waarmee ze eindeloos wachten. BEdrag is wel toegezegd, maar de betaling duurt al 6 maanden. (moet je andersom eens proberen)

Maar er zitten ook opdrachtgevers tussen waarvan ik uit ervaring weet dat ze optijd betalen.

Dus ik twijfel er niet an dat het eind van de week in orde is.

 

Ik ben niet met de bank gaan praten, dat is ook iets wat ik niet snel zal gaan doen. De tarieven die zij rekenen zijn belachelijk hoog. En ik vertrouw banken niet.

 

Het liquiditeitsprobleem is vorige week maandag ontstaan en ik wist donderdag pas wat er precies in beslag genomen was.

 

Het bedrijf kan trouwens op geen manier e stekker uit mijn bedrijf trekken. Daarvoor is het bedrag te laag en tegen de tijd dat ze alles in orde hebben is de betalning al lang gedaan. Bovendien zijn ze dan de enige schuldeiser en zla een rechter niet een fallissement uitspreken voor dit bedrag.

 

Maar goed ik zal ze maandag middag even bellen en vragen wat zij willen, als het hun niet uitmaakt zal ik voorstellen alvast een bedrag te betalen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoop reacties, hoop dat ik alles en iedereen met deze reactie voldoende beantwoord anders hoor ik het graag.

 

De spullen die geleverd zijn blijven eigendom van mijn bedrijf tot de rekening betaald is. Alles wat daar geleverd is wordt voorzien van een eigen serienummer, waardoor wij nu ook kunnen aantonen dat het spul werkelijk van ons is.

 

Ondernemen is risico nemen, meestal kan ik de bevindingen van Devlinx wel volgen, maar nu niet. Eenn hele grote groep onderneemt door middel van een lening of koopt dingen in die men pas kan betalen wanneer de klant betaald heeft.

Maar goed ik ben nu onder uitgegaan met deze klant en ik twijfel er niet over dat ik mijn spullen terug krijg, alleen kan dit nog wel even duren. Curators zijn nooit echt snel.

Dat is een kwestie van de druk goed opvoeren! Een curator handelt over het algemeen namelijk juist heel snel, tenminste als de boedel erbij gebaat is. En dat betekent dat als er schade voor de boedel dreigt, hij ook snel zal handelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Je zegt bang te zijn dat ze je niet als professioneel zien wanneer je de rekening niet in 1 keer betaald. Ik heb 10 jaar een groothandel gehad en ik was blij met klanten die betalen wat ze hebben. Je houdt contact en de relatie blijft prettig wat van belang is voor vervolgorders. Wees open en eerlijk naar je schuldeisers.

Link naar reactie
  • 0

Hey Jasper,

 

Wat u niet wilt wat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Hoe zou JIJ het graag zien als jij de leverancier was?

 

Ik zou de leverancier bellen - complimenten levering en kwaliteit - korte uitleg dat je nog niet alles ontvangen hebt - zeggen dat je nu bedrag x kunt betalen en over periode a de rest of dat je kunt wachten tot alles in 1 keer betaald kan worden.

Dan vragen hoe je leverancier het graag heeft.

 

Groet,

 

pewede

Link naar reactie
  • 0

@ StevenK

 

Misschien dat ht per branche verschillend is, maar ik heb nog nooit de eer mogen hebben dat een curator snel werkt.

Ik heb nog nooit aan de kant gezten dat er iets in beslag werd genomen, wel dat we zelf beslag hebben laten leggen of dat een klant zijn spullen kwijt is.

 

In beide gevallen heeft een curactor nooit snel gehandeld. Wel allerlei ***smoezen dat het zo druk is, dat de zaken gecompliceerd zijn, terwijl alles allaang uitgewerkt is.

Bij een discotheek die falliet ging 2 jaar geleden hebben wij nog steeds onze spullen niet terug. Een beslaglegging van 8 maanden geleden is nog niet uitgewerkt/laat staan uitbetaald. Zo kan ik nog wel even doorgaan

Druk opvoeren is makkelijk gezegd, maar als ze het simpel niet doen, ben je snel klaar. En misschien heb jij wel de tijd om elke dag te bellen en er achterheen te zitten, maar ik heb die luxe niet.

 

Ik heb zelf een redelijk strak incasso traject, maar na de eerste aanmaning, geven we het uit handen. Helaas nu via DAS, maar als ik in 2013 via een andere partij. En dan hopelijk ook curators die wel beter hun best willen doen.

 

Spreek jij uit ervaring of is het alleen vanh oren zeggen? Want alle tips zijn welkom. In onze hele branche willen de ondernemers dat curators nu gewoon eens hun werk gaan doen.

Link naar reactie
  • 0

Factoring is niet echt een boeiende oplossing in mijn branche. De meeste betalen wel optijd. Het is voor al de overheid en de Horeca betalen langzaam. En deze beide partijen gaan niet vooraf betalen. Ook een beetje zonde van het geld.

 

@StevenK: Misschien hebben we in onze branche dan gewoon pech en lopen hier alleen slechte Curators rond. OF ben jij 1 van de weinige goede die het wel snel doet.

Ik ben ze alleen nog niet eerder tegengekomen.

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

@StevenK: Misschien hebben we in onze branche dan gewoon pech en lopen hier alleen slechte Curators rond. OF ben jij 1 van de weinige goede die het wel snel doet.

Ik ben ze alleen nog niet eerder tegengekomen.

Ik ben geen curator, ik sta ondernemers bij die op enigerlei wijze met faillissementen te maken hebben en sta dus meestal tegenover de curator ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.