• 0

Bedrijf overnemen, maar kom 7.500 tekort, Tips?

Hallo Allemaal,

 

Via de zoekmachine ben ik bij jullie terecht komen en zou heel graag advies willen krijgen.

Ik ben een 24jarige vrouwelijke ondernemer in spe (tenminste dat is de bedoeling).

Mijn droom is altijd al geweest om een eigen lunchroom te hebben. Nu heb ik via via een kans gekregen om een goedlopende lunchroom over te nemen. De eigenaar is ernstig ziek geworden, en moet daardoor zo snel mogelijk van zijn zaak af. Vandaar dat zijn vraagprijs erg laag is. Een gouden kans dus.

De vraagprijs kan ik van iemand lenen, nu rest er een borgbedrag van de huur en van een apparaat, wat mij erg tegen is gevallen en waar ik eigenlijk geen rekening mee heb gehouden dat het zoveel zou zijn (weten jullie wat de normale gang van zaken is wb borg? 1x vooruit, 3x vooruit, 4x vooruit?)

In principe ligt het koopcontract klaar, alleen waar haal ik zo snel die 7.500 euro vandaan?

Komt bij dat de overname per 1 januari moet zijn, dus enige haast is geboden. Ook kan ik geen lening krijgen bij de bank, omdat ik op dit moment een ww uitkering heb. Het UWV kan mij niet helpen, de KVK heeft geen idee. Nu is mij aangeraden bij het GROS te informeren. Deze heb ik een email gestuurd (telefonisch contact is niet mogelijk, zij bellen mij terug). Morgen heb ik een gesprek met iemand die voor mij gaat proberen de borg op een andere manier te betalen (misschien 1 keer borg, misschien borg in termijnen oid).

Dit is geen vraag om mij te financieren, alleen zou ik erg graag willen weten of jullie nog tips of ideeen hebben?

Het zou toch zonde zijn om mijn droom op 7.500 euro voor mijn neus voorbij te zien gaan?

 

Groetjes, en alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

De huidig eigenaar is tot veel bereid, maar blijft zelf ook met een enorme schuld zitten, omdat de verkoopprijs nu een stuk lager is dan wat hij ervoor betaald heeft. En hij heeft een mevrouw die voor hem praat en die wil er niet in mee gaan. Deze mevrouw heeft de huidige eigenaar het geld geleend, en ik neem als het ware zijn schuld over (ofterwijl, zij leent het aan mij).

Ik heb iedereen in mijn omgeving al gevraagd, maar dat gaat niet lukken.

Link naar reactie
  • 2

Familie en vrienden.

 

Het is een lunchroom dus verkoop aan vrienden/familie koffiekaarten 50 koppen koffie voor 100 euro.

 

Dan moet je er dus 75 van verkopen. (vervolgens stempel je de kaarten af)

 

Je kunt ook aan vrienden/familie lunchbonnen verkopen. 5x lunchwaardebon a 20 euro is ook een opbrengst van 100 euro.

 

Gewoon geld lenen van familie en vrienden kan natuurlijk ook. Iedere 1000 euro die je kunt lenen scheelt je 10 koffiekaarten/lunchwaardebonsets die je niet hoeft te verkopen.

 

Edit: ik lees net dat je "iedereen in je omgeving" al gevraagd hebt. Dat mag/moet dus met meer overtuigingskracht. Dit is toch jouw unieke, gouden kans?

 

Gezien je laatste toevoeging kan het best zo zijn dat dit een van de 10.000 horecabedrijven is die op dit moment ter overname staan (en dus niet een unieke/gouden kans).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je inzage gehad in de omzetverdeling over het jaar? Om welke hulp heb je het UWV gevraagd? Misschien kun je nog een leverancier vinden die iets kan bijdragen? Of een partner? Ik vind het wel krap overkomen in tijd en geld.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mijn droom is altijd al geweest om een eigen lunchroom te hebben. Nu heb ik via via een kans gekregen om een goedlopende lunchroom over te nemen. De eigenaar is ernstig ziek geworden, en moet daardoor zo snel mogelijk van zijn zaak af. Vandaar dat zijn vraagprijs erg laag is. Een gouden kans dus.

 

Ik ben toch wat sceptisch over deze "gouden kans". Hoewel ik snap dat je er graag voor wil gaan hoop ik dat je goed hebt onderzocht wat de levenskansen zijn van deze zaak, mede gezien het feit dat de huidige eigenaar blijkbaar ook zijn schuld (lening voor de aankoop) nog niet heeft kunnen aflossen.

Ziek en zo snel mogelijk van de zaak af moeten, tsja die dingen gebeuren maar ik krijg er een beetje gevoel bij wat ik ook wel heb als mensen snel van hun kat af willen omdat ze die zat zijn of om andere redenen, dan zijn de kinderen ineens allergisch.

 

Neem me niet kwalijk dat ik misschien wat negatief overkom maar het gebeurt helaas wel vaker dat mensen denken een gouden kans te hebben en even later met een kat in de zak zitten ofwel een niet levensvatbare zaak met de nodige lijken in de kast en een hoop schulden.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat je zegt alles alleen te willen doen, wie maakt de broodjes als er klanten zijn ? maakt dat ik je aanbeveel er nog een nachtje over te slapen. Je plan zoals je het nu brengt komt erg ondoordacht en, sorry, naief over.

 

In de horeca gaat het erg slecht. Wie ben jij, zonder ervaring, om het wel te laten lukken ?

 

Zet je toch door; het plan om koffiebonnen te verkopen aan family en friends is een geweldig idee !

Link naar reactie
  • 0

 

En wat gebeurt er nou als je niet voldoende geld hebt om die gouden kans te benutten? Staat er dan meteen iemand anders klaar die de lening dolgraag wil overnemen? Wordt die machine weggehaald? Is de ene deal gekoppeld aan de ander: overname, huur en machine? Kun je die niet leasen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Eens met TwaBla.

 

Waar je niet op moet blindstaren is op een goedlopende lunchroom.

 

Met de juiste houding bouw je die zelf op.

Met een paar foutjes breek je het af.

 

Als je het straks zelf gaat doen, is alles wat je doet bepalend of de klant positief over je is of niet, of hij terug komt of niet.

Voor je definitief iets gaat ondertekenen zorg ervoor dat je oproepkrachten tot je beschikking hebt, hongerige klanten houden niet van wachten.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal,

 

nu rest er een borgbedrag van de huur en van een apparaat, wat mij erg tegen is gevallen en waar ik eigenlijk geen rekening mee heb gehouden dat het zoveel zou zijn (weten jullie wat de normale gang van zaken is wb borg? 1x vooruit, 3x vooruit, 4x vooruit?)

In principe ligt het koopcontract klaar, alleen waar haal ik zo snel die 7.500 euro vandaan?

 

Groetjes, en alvast bedankt.

 

 

 

 

 

 

Goede morgen Luchroom

 

Ik heb nog wel wat vragen.

 

Het is mij nog niet duidelijk of je afhankelijk bent van dit "apparaat".

Heb je het wel nodig en wil/ moet je het wel huren ?

 

In de praktijk kom ik een borg van drie termijnen regelmatig tegen.

Welk apparaat wordt er gehuurd voor € 2.500 per maand ?

 

Wellicht dat er alternatieven zijn die minder geld kosten ?

 

Succes met je plannen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zet je toch door; het plan om koffiebonnen te verkopen aan family en friends is een geweldig idee !

Ik zal het idee nog een slinger geven. Ze kan natuurlijk ook even verklappen waar die lunchroom ligt. Misschien zijn er wel HL-leden die ook zo'n koffiekaart willen kopen.

 

(in de regels staat dat je niet om financiering/investering mag vragen, maar er staat nergens dat je geen koffie mag verkopen ;D )

 

Ja het is vrijdagmiddag ... Ik weet het.

Link naar reactie
  • 0

Lees het nou eens goed na VNIS....

 

 

nu rest er een borgbedrag van de huur en van een apparaat, wat mij erg tegen is gevallen en waar ik eigenlijk geen rekening mee heb gehouden dat het zoveel zou zijn (weten jullie wat de normale gang van zaken is wb borg? 1x vooruit, 3x vooruit, 4x vooruit?)

In principe ligt het koopcontract klaar, alleen waar haal ik zo snel die 7.500 euro vandaan?

 

Groetjes, en alvast bedankt.

 

 

 

 

 

 

Goede morgen Luchroom

 

Ik heb nog wel wat vragen.

 

Het is mij nog niet duidelijk of je afhankelijk bent van dit "apparaat".

Heb je het wel nodig en wil/ moet je het wel huren ?

 

In de praktijk kom ik een borg van drie termijnen regelmatig tegen.

Welk apparaat wordt er gehuurd voor € 2.500 per maand ?

 

Wellicht dat er alternatieven zijn die minder geld kosten ?

 

Succes met je plannen.

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.